Od 1 stycznia 2023 r. nie ma już możliwości zakupienia kas fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii, które nie są podłączone bezpośrednio z Centralnym Repozytorium Kas, prowadzonego przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Natomiast kasy fiskalne o zastosowaniu specjalnym (przeznaczone do prowadzenia ewidencji sprzedaży m.in.: usług przewozu osób, sprzedaży leków, z funkcją rozliczania recept refundowanych, usług transportu pasażerskiego, rozliczające więcej niż jedną transakcję równocześnie) będą mogły zostać zakupione do końca grudnia 2023 r. Pozostałe branże nie mogą już zakupić kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii. To efekt przyjętej ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.
Jak informuje Ministerstwo Finansów, dotychczas zostały podpisane 3 umowy w ramach Programu Współdziałania, którego pilotaż trwa od prawie 2,5 roku. Komentujący to eksperci zwracają uwagę na skomplikowaną procedurę formalizowania współpracy między podatnikami a Szefem KAS. Jednocześnie przekonują, że taka opcja jest potrzebna dla dużych przedsiębiorstw. I zwracają uwagę na to, że lepszą ścieżką byłoby upraszczanie przepisów. Ministerstwo obserwuje pozytywny odbiór rozwiązania. Zainicjowało też nowy projekt, którego celem jest wypracowanie założeń rozszerzenia listy potencjalnych kandydatów o średnie przedsiębiorstwa. Jednak niektórzy eksperci podchodzą do tego dość sceptycznie. Uważają bowiem, że jest to ścieżka dość niepewna, która może doprowadzić do chaosu interpretacyjnego.
Zmiany w PIT wchodzące w życie od 1 lipca 2022 r., zdaniem Ministerstwa Finansów, pozwolą na obniżenie zobowiązań podatkowych Polaków ale niektórych wypadkach mogą doprowadzić do wzrostu miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Niższa 12% stawka PIT, wysoka kwota wolna od podatku – 30.000 zł oraz próg podatkowy na poziomie 120.000 zł nie w każdym przypadku już od pierwszego miesiąca wejścia w życie ustawy zrekompensują uchylenie innych mechanizmów wprowadzonych w 2022 roku. Ministerstwo Finansów wskazuje, że reforma podatkowa została rozłożona na 2 etapy, dlatego jej pełen skutek podatnicy odczują po 1 stycznia 2023 roku.
Świadczę usługi informatyczne oraz serwisowe sprzętu komputerowego (drukarki, laptopy, skanery, komputery stacjonarne, składanie komputerów). Wykonuję je głównie na rzecz osób prywatnych. W związku z tym, że usługi świadczę przeważnie stacjonarnie w domu klienta, posiadam przenośną kasę online. Klienci nie odwiedzają mnie w mojej siedzibie (brak stałych godzin pracy). Pierwszy kontakt odbywa się na telefon lub e-mail, a zapłata po wykonaniu usługi. Czy w sytuacji gdy nie mam żadnego zlecenia (bywa tak nawet kilka dni), kasę online muszę mieć cały czas włączoną i połączoną z Internetem?
Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują nowoczesnych rozwiązań, aby usprawnić swoją pracę. Pęd życia przenosi się również do sfery biznesu. Obecnie w telefonach czy tabletach posiadamy aplikacje, które zastąpić mogą klasyczny dowód osobisty czy prawo jazdy, ale również gotówkę w kieszeni a nawet odręczny podpis. Od 1 czerwca 2020 roku Ministerstwo Finansów udostępniło podatnikom rozwiązanie w postaci wirtualnych kas fiskalnych. Jest to rozwiązanie, które w znacznym stopniu zmniejsza obciążenia finansowe, które niesie ze sobą zakup tradycyjnej kasy fiskalnej. I to właśnie było głównym powodem dla którego Ministerstwo zdecydowało się na wdrożenie kas wirtualnych.