REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - koszty, Progi podatkowe

Stawka 17% PIT od IV kwartału 2019 r.

Obniżona do 17 proc. stawka PIT będzie obowiązywać w ostatnim kwartale 2019 r., przez jedną czwartą bieżącego roku - poinformował PAP wiceminister finansów Tadeusz Kościński. Zaznaczył, że we wrześniu dochody w pierwszym przedziale skali podlegają 18 proc. opodatkowaniu PIT.

Zapłata z konta małżonka a koszty uzyskania przychodu

Zdarza się, że przedsiębiorcy dokonują zakupu na firmę, dokonując zapłaty nie z konta firmowego, ale z konta małżonka. Takie działanie może jednak wzbudzać wątpliwości organów podatkowych. Czy zapłata z konta małżonka może spowodować utratę prawa do ujęcia wydatku w kosztach uzyskania przychodu?

Czy influencer płaci podatki?

Media społecznościowe zawładnęły naszym codziennym życiem. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że na naszą podświadomość oddziałuje ogromna rzesza influencerów.

Obniżka stawki PIT do 17 proc. od 1 października 2019 r.

Najnowsza nowelizacja ustawy o PIT zakłada obniżenie stawki podatku PIT z 18 do 17 proc. oraz kosztów pracy, przez co najmniej dwukrotne podniesienie kosztów uzyskania przychodów dla pracowników. Nowe rozwiązania mają zacząć obowiązywać od 1 października 2019 r.

REKLAMA

Sprzedaż obciążonej nieruchomości a koszty

Do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży obciążonej nieruchomości można zaliczyć tylko opłatę notarialną, bowiem pozostałe koszty nie zwiększają jej wartości, a więc nie spełniają przesłanek art. 22 ust. 6d ustawy o PIT.

Korzyści podatkowe z inicjatywy JEREMIE

Rozpoczęcie oraz początki prowadzenia działalności gospodarczej zawsze wiąże się z nakładami finansowymi. Niestety, nie w każdym przypadku początkujący przedsiębiorca ma wystarczające zaplecze finansowe, które pozwoli mu na oczekiwany rozwój. Zewnętrzne finansowanie, w postaci kredytu bankowego również może okazać się niemożliwe do uzyskania, ze względu na brak wystarczającej historii kredytowej. To właśnie przyczyniło się do powstania inicjatywy JEREMIE wspierającej mikro, małe i średnie firmy.

Wakacje w tropikach w kosztach firmy

Patrząc z teoretycznego punktu widzenia – wczasów w Hiszpanii, Grecji, Turcji czy jeszcze bardziej egzotycznych miejscach, nie można rozliczyć w kosztach firmowych, gdyż stanowią wydatek o charakterze osobistym. Ale czy na pewno?

Konsekwencje zawyżenia kosztów uzyskania przychodu

Organy podatkowe mają obowiązek kontrolować m.in. czy podatnicy nie zawyżają kosztów uzyskania przychodu, a tym samym, czy celowo nie zmniejszają podstawy opodatkowania. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podatnik ma prawo do złożenia korekty (deklaracji, zeznania podatkowego), a jeżeli korekta nie zostanie złożona, organ wyda decyzję wymiarową w postępowaniu podatkowym.

REKLAMA

Wydatki na bony szkoleniowe kosztem podatkowym

Wydatki poniesione przez podatniczkę na zakup bonów wykorzystywanych wyłącznie na szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe podatniczki, a tym samym pozwalające podatniczce świadczyć usługi fizjoterapeutyczne na lepszym poziomie, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy wydatki na koparkę kryptowalut są kosztem

Wydatek poniesiony na zakup sprzętu komputerowego (tzw. koparki) oraz na zużycie prądu nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu z tytułu zbycia wirtualnej waluty. Brak jest bowiem bezpośredniego związku pomiędzy nabyciem bitcoinowej koparki a wydobywaniem kryptowaluty.

Koszty podatkowe działalności na YouTube, w mediach społecznościowych i blogerów – idą zmiany?

Od kilku lat wskazane kategorie przedsiębiorców dynamicznie rozwijają działalność za pomocą Internetu. Źródłem przychodów tej działalności jest głównie działalność audiowizualna oparta na zdobywaniu i utrzymywaniu popularności wśród społeczności „oglądających” (subskrybenci, śledzący, followersi itd.). Działalność ta generuje przychody zarówno pośrednio – jako wynagrodzenie z odsłon (wyświetleń), aktywności na profilu, jak i bardziej bezpośrednio – w postaci darowizn od fanów. Są przychody ale co z kosztami? Jakie wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Warunki zastosowania 50% kosztów do wynagrodzenia z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich

W przypadku uzyskiwania przez pracowników wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich do utworu na pracodawcę, mogą pod pewnymi warunkami mieć zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów. Pracodawca jako płatnik ma obowiązek ustalenia źródła przychodu oraz prawidłowego udokumentowania prawa do zastosowania ryczałtowych, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów.

Zwolnienie z PIT dla młodych – kto i ile skorzysta?

Podstawowym założeniem zmiany ustaw o podatku dochodowym, świadczeniach rodzinnych i świadczeniach zdrowotnych jest wprowadzenie nowego zwolnienia podatkowego. Jest ono dedykowane dla osób młodych, a dotyczy zwolnienia z pobierania i opłacania zaliczek PIT od wynagrodzenia, dzięki czemu zatrudnieni dostaną większe wypłaty.

Klimatyzator w leasingu a koszty uzyskania przychodów

Urzędy skarbowe z reguły nie kwestionują zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na leasing klimatyzatora montowanego w siedzibie firmy, czy pomieszczeniach, gdzie jest wykonywana działalność gospodarcza. Jednak w sytuacji, gdy siedzibą podatnika lub pomieszczeniami, gdzie jest wykonywana działalność jest mieszkanie, czy dom podatnika mogą pojawić się wątpliwości. Nie można bowiem zaliczyć do kosztów podatkowych wydatków poniesionych w celach osobistych.

Obniżenie PIT do 17% - korzyści dla podatników a koszty dla samorządów

Rząd obniża podstawową stawkę podatku PIT z 18 do 17 proc. Na zmianie skorzystają przede wszystkim najmniej zarabiający. Efektem zmian będą także zmniejszone wpływy z podatków do samorządów terytorialnych.

Biała lista podatników VAT a sankcje dotyczące kosztów podatkowych

Od września 2019 roku zacznie obowiązywać tzw biała lista podatników VAT. Będzie ona zawierała dane podatników, w tym ich numery rachunków bankowych. Zapłata za zobowiązanie na rachunek bankowy kontrahenta nie znajdujący się na tej liście, będzie powodowała, że wydatek ten nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu dla płacącego.

Stawka 17% PIT i wyższe koszty pracownicze - Rada Ministrów rozpatrzy projekt

16 lipca 2019 r. Rada Ministrów rozpatrzy i najprawdopodobniej przyjmie projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt ten zakłada ponaddwukrotne podniesienie kosztów uzyskania przychodów dla pracowników oraz obniżenie stawki podatku PIT z 18 proc. do 17 proc.

Zwolnienie z PIT dla młodych - w 2019 r. limit zwolnienia wyniesie 35 636,67 zł

Zerowy PIT dla osób do 26. roku życia zacznie obowiązywać już od 1 sierpnia br. W 2019 r. limit zwolnienia wyniesie 35 636,67 zł, czyli 5/12 limitu rocznego, ponieważ zwolnienie będzie obowiązywać przez pięć miesięcy - od sierpnia do grudnia. Płatnik nie będzie musiał obliczać i pobierać zaliczek na PIT, tj. od sierpnia do grudnia 2019 r., jeżeli młody podatnik złoży oświadczenie, że jego dochody w całości zostaną objęte zwolnieniem z PIT.

Obniżenie stawki PIT do 17 proc. zachętą do tworzenia biznesu

Minister finansów Marian Banaś powiedział, że obniżenie stawki PIT z 18 proc. do 17 proc. zachęci do tworzenia biznesu w Polsce. Niższy, 17 proc. PIT ma mieć zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2020 r.

Zerowy PIT dla młodych, czyli nowe zwolnienie z podatku dochodowego

Zerowy PIT dla młodych to nowy pomysł rządu, który ma obowiązywać już od 1 sierpnia 2019 r. Propozycja zakłada wprowadzenie zwolnienia z podatku dochodowego dla osób młodych do 26. roku życia.

Dwa razy wyższe koszty uzyskania przychodów i 17% PIT od 2020 r.

Dwukrotne podniesienie kosztów uzyskania przychodów dla pracowników oraz obniżenie stawki podatku PIT z 18% do 17% - takie rozwiązania przewiduje projekt ustawy, który znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

Zwolnienie z PIT dla młodych – oświadczenie pracownika

Zerowy PIT dla osób do 26. roku życia ma zacząć obowiązywać od 1 sierpnia 2019 r. Aby skorzystać z nowej preferencji podatkowej już od tej daty pracownik musi złożyć pracodawcy (płatnikowi) stosowne oświadczenie. Złożenie oświadczenia zwolni płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek. Limit kwotowy zwolnienia z PIT dla młodych w roku 2019 wynosi 35 636,67 zł.

Zwolnienie z PIT dla młodych - kto zapłaci niższy podatek?

25 czerwca 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W ten sposób została zrealizowana zapowiedź likwidacji podatku PIT dla młodych do ukończenia 26. roku życia. Zmiana ta daje szanse młodym ludziom na lepszy start w dorosłe życie.

Ustawa wprowadzająca zerowy PIT dla młodych

W dniu 3 lipca br. Sejm rozpoczął pierwsze czytanie projektu ustawy w sprawie zerowego podatku PIT, który zakłada, że dochody podatników do 26. roku życia do kwoty 85,5 tys. zł zostaną zwolnione z PIT. Ustawa ma obowiązywać już od 1 sierpnia 2019 r.

8 najważniejszych zmian podatkowych 2019/2020

Ustawodawca wprowadza koleją istotną dla podatników zmianę, już od 1 września 2019 r. paragon fiskalny, do którego przedsiębiorca będzie chciał uzyskać fakturę, musi zawierać NIP. Poza tym na lata 2019/2020 planowana jest obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc., obowiązkowy split payment, nowy JPK_VAT, indywidualny rachunek podatkowy, matryca stawek VAT czy zerowy PIT dla młodych.

Obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc. od 2020 r.

Prace nad projektem ustawy w sprawie obniżenia podatku dochodowego PIT z 18 do 17 proc. są już zaawansowane. Rząd zapewnia, że ustawa zostanie przyjęta na pewno jeszcze w tej kadencji parlamentarnej i zacznie obowiązywać od początku 2020 r.

Zerowy PIT i dalsze preferencje podatkowe dla młodych

Rząd przyjął projekt ustawy w sprawie zerowego PIT dla osób do 26. roku życia... Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział dalsze preferencje podatkowe dla młodych - przedsiębiorców i pracowników.

Zwrot pieniędzy z PPK opodatkowany PIT - jak obliczyć koszty podatkowe

Co do zasady wypłacanie pieniędzy z Pracowniczych Planów Kapitałowych jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Tym niemniej w przypadku niektórych rodzajów wypłat, np. gdy chodzi o zwrot z PPK przed ukończeniem 60. roku życia czy wypłatę po ukończeniu 60. roku życia, ale szybciej niż w ciągu 10 lat (tu częściowo), należy obliczyć i zapłacić podatek dochodowy.

Czy odsetki od kredytu i prowizje bankowe są kosztami uzyskania przychodu?

Przedsiębiorcy biorą kredyty, płacą odsetki i prowizje bankowe. Czy te wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych? Co do zasady - można. Ale trzeba zdawać sobie sprawę z kilku ważnych zasad i warunków.

Zerowy PIT dla młodych, czyli zachęta do podejmowania legalnego zatrudnienia

Minister finansów Marian Banaś powiedział, że dzięki zerowej stawce podatku PIT dla osób do 26. roku życia osoby, które rozpoczynają swoją karierę zawodową zarobią więcej . Dodał, że będzie to impuls do podejmowania legalnego zatrudnienia.

Obniżenie stawki PIT z 18% do 17% bez dodatkowego progu?

Projekty podatkowe z tzw. piątki PiS w najbliższych tygodniach zostaną przekazane do konsultacji; skłaniam się ku prostemu obniżeniu PIT z 18 do 17 proc. - mówi w rozmowie z PAP minister finansów Marian Banaś, który w zeszłym tygodniu zastąpił na tym stanowisku Teresę Czerwińską. Banaś uważa ponadto, że w przypadku tzw. zerowego PIT dla młodych osób najlepszym rozwiązaniem będzie zwolnienie z podatku do poziomu obecnego progu podatkowego (ok. 85,5 tys. zł - PAP).

Czy bloger może zaliczyć wydatki do kosztów i odliczyć od nich VAT

Zdaniem ekspertów wydatki zawodowego blogera, które ponosi on w związku z prowadzeniem bloga, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast ustawa o VAT pozwala blogerowi odliczyć podatek naliczony wraz z zakupem towarów i usług pod warunkiem, jeżeli są one związane z czynnościami opodatkowanymi.

Wydatki na spotkania integracyjne doradców podatkowych nie są kosztem

Kosztów uzyskania przychodów nie będą stanowić wydatki związane z udziałem w spotkaniach integracyjnych doradców podatkowych, jak i prawników (radców prawnych i adwokatów), w czasie których odbywać się będą, np. wspólne zwiedzanie określonego obiektu, czy miejscowości, zajęcia sportowe, wspólne posiłki, gry i konkursy, aukcje charytatywne, gry miejskie, zawody sportowe, wspólne dyskusje.

Podwyżka kosztów uzyskania przychodu jeszcze w 2019 r.

Planowana podwyżka kosztów uzyskania przychodu dla wszystkich zatrudnionych na umowę o pracę ma wejść w życie jeszcze w tym roku. Dla podatnika oznacza to, w zależności od wariantu, zysk od 60 do 120 zł.

Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii

Przepaść dzieląca Polskę i Wielką Brytanię w kontekście wysokości kwoty wolnej od podatku powiększa się jeszcze bardziej. Od kwietnia br. Wielka Brytania podnosi kwotę wolną od podatku do 12500 funtów (w przeliczeniu na złotówki około 62 tys.). W Polsce możemy liczyć efektywnie jedynie na 3091 złotych kwoty wolnej od podatku.

Wydatek na rzeczy osobiste przedsiębiorcy nie jest kosztem

Obuwie oraz inne elementy garderoby, niebędące elementem stroju urzędowego, są ze swej natury rzeczami osobistymi, których zakup nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu. Niezależnie od tego czy i w jakim stopniu rzeczy te są używane w trakcie wykonywanej działalności gospodarczej.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu

Podejmując decyzję o założeniu działalności gospodarczej, warto zastanowić się nad miejscem, w którym będzie znajdowała się siedziba firmy. Koszt wynajmu lub zakup lokalu przeznaczonego wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności często jest wydatkiem, na który nie mogą pozwolić sobie mali przedsiębiorcy. Sprawdźmy zatem, czy prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu jest możliwe?

Trzy zmiany w PIT planowane na 2019/2020

Według zapowiedzi rządzących w 2019 i 2020 roku miałyby wejść w życie znaczące zmiany w PIT. Dotyczą one obniżenia pierwszego progu podatkowego do 17%, zerowego PIT dla osób do 26 roku życia oraz podniesienia kosztów uzyskania przychodu dla pracowników. Projekt ustawy zmieniającej ma w ciągu najbliższych dwóch tygodni trafić do konsultacji.

Progi podatkowe w 2020 r.

Ministerstwo Finansów wprowadziło zmiany w progach podatkowych (skali podatkowej PIT). Od 1 października 2019 r. pojawił się nowy próg podatkowy, w wysokości 17% (wcześniej 18%) dla dochodów z pracy do wysokości 85 528 zł. Zastosowanie ma także zerowa stawka PIT dla podatników do 26. roku życia oraz wyższe koszty uzyskania przychodu. Wszystkie te zmiany mają oczywiście zastosowanie także dla roku 2020. Jakie progi podatkowe obowiązują w 2021 roku?

17% PIT od 2020 roku dla przychodów do 42.764 zł

Minister finansów Teresa Czerwińska poinformowała, że od 2020 roku nową, 17% stawką PIT będą objęte dochody z pracy do wysokości 42.764 zł (minus kwota zmniejszająca podatek). W przedziale pomiędzy 42.764 zł a 85.528 zł PIT obliczony będzie wg stawki 18% (od nadwyżki ponad 42 tys. 764 zł). Natomiast przy dochodzie powyżej 85.528 zł podatek wyniesie 14 tys. 967 zł i 40 groszy plus 32% od nadwyżki ponad 85.528 zł. Podatnicy PIT do ukończenia 26. roku życia będą zwolnieni z PIT odnośnie rocznych przychodów do wysokości 42.764 zł. Od 2020 roku roczne koszty uzyskania przychodów w PIT osób pracujących na jednym etacie wzrosną do 3 tys. zł (z 1335 zł obecnie), a osób zatrudnionych na jednym etacie dojeżdżających do pracy z innej miejscowości wzrosną do 3600 zł (z 1668,72 zł obecnie).

Koszty podatkowe samochodów osobowych - leasing opłaca się bardziej niż kupno

Aktualnie obowiązujące przepisy odnośnie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących firmowych samochodów osobowych zawierają – według doradców podatkowych – lukę. Nie taki był cel Ministerstwa Finansów. Resort chciał ujednolicić maksymalną kwotę odliczeń (150 tys.), niezależnie od tego, na jakiej podstawie przedsiębiorca korzysta z auta osobowego – czy je kupił, czy wziął w leasing. Sejm nie zakazał jednak zaliczania do kosztów podatkowych nieodliczonego VAT, płaconego w ratach za leasing auta. Dzięki temu w sumie można odliczyć więcej niż 150 tys. zł.

Niższa stawka PIT jeszcze w tym roku

Obniżenie stawki PIT do 17 proc. (z obecnych 18 proc.) to jedna z propozycji zawartych w tzw. nowej piątce PiS. Rząd chce wprowadzić niższą stawkę podatkową jeszcze w tym roku.

50% kosztów w PIT dla nauczycieli?

Prezydent RP Andrzej Duda przedstawił minister finansów Teresie Czerwińskiej propozycję, aby koszty uzyskania przychodu dla nauczycieli były takie, jak w przypadku nauczycieli akademickich i twórców, czyli żeby wynosiły 50 procent. O tej propozycji Andrzej Duda mówił 1 kwietnia 2019 r. na spotkaniu z mieszkańcami Gorzowa Wielkopolskiego. Propozycja dotycząca objęcia wynagrodzeń nauczycieli 50 proc. kosztami uzyskania przychodu będzie przez nas szczegółowo analizowana - poinformował w poniedziałek na Twitterze wiceminister finansów Filip Świtała.

Pomysł ograniczenia prawa do liniowego PIT nie podoba się przedsiębiorcom

Wiceministra finansów Filipa Świtały zapowiedział, że Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem rozwiązań, mającym na celu ograniczenie możliwości stosowania liniowej stawki PIT przez samozatrudnionych przedsiębiorców. Środowisko przedsiębiorców z bardzo dużym niepokojem przyjęło tę zapowiedź.

Co w podatkach zmieni „nowa piątka PiS”?

Pod koniec lutego 2019 r., Jarosław Kaczyński zaprezentował na konwencji PiS nowy program rządu nazwany „nową piątką PiS-u”. Zgodnie z zapowiedziami autorów, celem wprowadzanych zmian ma być podniesienie poziomu życia Polaków. „Nowa piątka PiSu” jest ściśle związana z podatkami z dwóch powodów. Po pierwsze, wśród rządowych koncepcji znalazły się również propozycje dotyczące zmian w opodatkowaniu PIT. Po drugie, to właśnie wpływy podatkowe mają sfinansować obietnice rządzących.

Zerowy PIT dla osób do 26. roku życia - ale nie dla lepiej zarabiających

Jeżeli młody człowiek zarabia bardzo dużo, to dla niego zapewne ministerstwo finansów przygotuje jakiś pułap, po to, żeby uniknąć nadużyć - powiedział premier Mateusz Morawiecki, pytany czy będzie jakiś pułap w przypadku zerowego PIT dla osób do 26. roku życia.

Diety z tytułu zagranicznej podróży służbowej przedsiębiorcy w kosztach podatkowych

Za okresy świadczenia usług w państwie zagranicznym, w tym również z dni przebywania w państwach ościennych z powodów wizowych, podatnik jest uprawniony do ujmowania w kosztach wartości diet, jakie byłyby należne z tytułu zagranicznej podróży służbowej. Z kolei świadczenia związane z zapewnieniem noclegu, biletów lotniczych czy ubezpieczenia będą stanowić dla niego przychód opodatkowany PIT.

Zwolnienie z PIT dla młodych nie dotyczy przedsiębiorców

Premier Mateusz Morawiecki 1 marca 2019 r. w wywiadzie dla PAP sprecyzował, że zapowiadane zwolnienie z PIT osób do ukończenia 26. roku życia nie będzie dotyczyć osób prowadzących działalność gospodarczą. Morawiecki powtórzył, że ponadto mają ulec co najmniej podwojeniu pracownicze koszty uzyskania przychodów w PIT a także obniżona zostanie stawka podatkowa PIT z 18 na 17 proc.

Stawka 17% w PIT i wyższe koszty uzyskania przychodów

Minister finansów Teresa Czerwińska w rozmowie z PAP poinformowała, że planowane przez rząd zmiany w PIT (tj. obniżenie niższej stawki z 18% do 17%, co najmniej podwojone koszty uzyskania przychodów i zwolnienie z PIT podatników do ukończenia 26 roku życia) stanowią impulsy prorozwojowe, które jednocześnie obniżą tzw. klin podatkowy.

Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w PIT do działalności twórczej

W razie wykonywania na podstawie stosunku pracy czynności zarówno chronionych prawem autorskim, jak i niebędących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, udokumentowania wymaga wartość wynagrodzenia z tytułu korzystania z prawa autorskiego. Tylko bowiem wyraźne rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac – utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu - daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA