REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki, Ubezpieczenie OC

Zwrot VAT za materiały budowlane 2020

Od 2014 roku nastąpiła prawdziwa rewolucja w zasadach uzyskiwania zwrotu VAT za materiały budowlane. Zwrot ten został bardzo ograniczony podmiotowo i przedmiotowo. Niektórzy (osoby mające więcej niż 35 lat) stracili tą możliwość jeżeli nie zdążyli z wydatkami do końca 2013 roku. Od wydatków poczynionych w 2014 r. nie ma m.in. możliwości uzyskania zwrotu VAT za materiały użyte do remontu i budowy domów większych niż 110 metrów kwadratowych. Zasady te nie zmieniły się w kolejnych latach (2015-2019) a także w 2020 roku.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)

Przedstawiamy drugą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Obowiązkowe OC organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

Zmiana w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC organizatorów turystyki i pośredników turystycznych została spowodowana zaistniałymi w 2012 r. upadłościami 15 biur podróży. Nowe przepisy ubezpieczeniowe w większym stopniu mają zabezpieczyć interesy klientów takich biur. Zmiany polegają m.in. na podwyższeniu minimalnych sum gwarancyjnych.

Ubezpieczenie wykupione przez pracodawcę - skutki w PIT

Opłacona przez pracodawcę składka roczna z tytułu ubezpieczenia kierowców zatrudnionych w firmie transportowej jest nieodpłatnym świadczeniem powodującym powstanie u pracowników przychodu ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu PIT.

REKLAMA

Ubezpieczenie OC zarządu spółki – czy jest przychodem w PIT?

Wydatki poniesione przez spółkę na wykupienie polisy OC dla niewskazanych imiennie członków jej organów nie będą stanowić dla ubezpieczonych przychodu z tytułu wykonywanej funkcji w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. W rezultacie, na spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Samochód w firmie - czy warto inwestować w dodatkowe polisy?

Samochód w przedsiębiorstwie stanowi narzędzie pracy i ułatwia w wykonywanie codziennych obowiązków pracowników. Dlatego oprócz obowiązkowego OC, przedsiębiorcy mogą także zdecydować się na wykup AC. Jednak czy warto inwestować w dodatkowe polisy?

Ubezpieczenie OC - zarząd spółek kapitałowych

Podstawowym zadaniem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) członków zarządu, zwanego również D&O (ang. Directors and Officers), jest ochrona ubezpieczeniowa osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie spółki z tytułu zobowiązań spowodowanych błędnymi decyzjami.

Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Jak zaewidencjonować wpływ w 2012 r. odszkodowania od ubezpieczyciela za uszkodzenie słupa oświetleniowego na skutek dewastacji, które wpłynęło na konto wydzielonego rachunku dochodów szkoły? W uchwale znajduje się zapis o możliwości przyjęcia odszkodowania. Czy należy użyć zapisu: Wn 132 i Ma 770 czy Wn 132 i Ma 760? Są różne interpretacje w tym zakresie.

REKLAMA

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Kary za brak OC w 2014 roku

Posiadacz samochodu osobowego bez obowiązkowego ubezpieczenia OC przez ponad 14 dni zapłaci w 2014 roku karę (opłatę za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia) w wysokości 3360 zł (w 2013 r. - 3200 zł). Wzrosną wszystkie kary za brak OC, także dla rolników.

Kary za brak OC w 2013 roku

Posiadacz samochodu osobowego bez obowiązkowego ubezpieczenia OC zapłaci karę (opłatę za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia) w wysokości 3200 zł (w 2012 r. - 3000 zł).

Ubezpieczenie samochodu – składki są kosztem podatkowym

Jeżeli w umowie ubezpieczenia samochodu osobowego określona jest wartość pojazdu, wówczas składki obliczane w oparciu o ten parametr, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Czy trzeba zapłacić 1 zł podatku?

Czy trzeba zapłacić 1 zł podatku? Przepisy nie wprowadzają limitów kwotowych podatków podlegających obowiązkowi zapłaty, czy egzekucji. Dlatego też podatnik ma obowiązek zapłacić nawet 1 zł podatku (np. dopłaty PIT) – jeżeli taka suma wyjdzie mu w rozliczeniu podatkowym.

PIT-40A może wystarczyć do rocznego rozliczenia

Otrzymałeś PIT-40A i zastanawiasz się czy jest to wystarczające rozliczenie z fiskusem, czy też należy wypełnić oddzielny formularz? Jeśli nie korzystasz z ulg i nie uzyskałeś innych dochodów, nie musisz już samodzielnie wypełniać rocznego zeznania.

Ulga na dorosłe dzieci w PIT – jak liczyć dochód dziecka

Niektórzy rodzice mogą korzystać z ulgi na pełnoletnie dzieci, które jeszcze się uczą i nie mają więcej niż 25 lat. Jednak jeżeli takie dziecko zarobiło w rozliczanym roku podatkowym więcej niż 3089 zł – jego rodzice nie mają prawa do ulgi prorodzinnej. WSA w Łodzi odpowiedział na pytanie jak liczyć ten dochód dorosłego, uczącego się dziecka.

Spółka płaci składkę na OC – członkowie zarządu mają przychód

Opłacenie składki w części przypadającej na poszczególnych członków zarządu stanowić będzie u tych osób przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, a wartość tego nieodpłatnego świadczenia ustalić należy zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 tej ustawy, w wysokości wartości składki, którą opłaci Spółka (w części przypadającej na każdego ubezpieczonego).

PIT-2 i inne oświadczenia, które zmniejszają zaliczki na PIT

PIT-2. Pracownikom, którzy spełniają określone niżej warunki opłaca się złożyć pracodawcom oświadczenie PIT-2. Opłaca się dlatego, bo ich miesięczne zaliczki na PIT zmniejszą się po złożeniu tego oświadczenia o 1/12 kwoty (aktualnie 46,33) zmniejszającej podatek (aktualnie 556,02 zł), określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej. A jeżeli zmniejszą się zaliczki na PIT, to zwiększą się kwoty do wypłaty. Można też składać inne oświadczenia, które pozwolą nam dostać wyższą miesięczną wypłatę. Od 26 września 2013 r. obowiązuje nowy druk PIT-2.

Premia pieniężna a przychody i koszty podatkowe

W kwestii możliwości zaliczenia udzielonej premii pieniężnej z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotów, wyliczanego na podstawie konkretnych dostaw dokonanych w danym czasie na rzecz określonego nabywcy, w koszty podatkowe, istotne jest określenie czy udzielona premia pieniężna to koszt bezpośredni czy pośredni.

Jaka stawka VAT na usługi gastronomiczne i cateringowe?

W przypadku świadczenia usług gastronomicznych i cateringowych zastosowanie będzie miała preferencyjna stawka podatku VAT – 8 %. Jeżeli przy okazji ich świadczenia podatnik wraz z tymi usługami będzie sprzedawał kawę, herbatę czy wodę może się pojawić pytanie, czy dostawa tych towarów również korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług? Niestety nie.

Zeznanie roczne CIT-8 – kto i kiedy powinien je złożyć?

Obowiązek złożenia zeznania rocznego CIT-8 ciąży na wszystkich podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych, za wyjątkiem podmiotów zwolnionych.

Czy kulancja ubezpieczeniowa podlega opodatkowaniu PIT?

Kulancja jest pojęciem z zakresu prawa ubezpieczeniowego aczkolwiek nieposiadającym definicji wynikającej z przepisów (tj. definicji legalnej). Jest to świadczenie ubezpieczyciela polegające na wypłacie określonej sumy pieniężnej, mimo iż nie ciąży na nim taki obowiązek lub istnienie takiego obowiązku jest sporne.

PIT-11 - najważniejsze zasady i typowe sytuacje

Nie wystarczy umieć wypełnić formularz informacji PIT-11. Trzeba jeszcze wiedzieć jak postąpić z tą informacją w wielu sytuacjach jakie niesie życie. Informację PIT-11 należy co do zasady sporządzić najpóźniej do końca lutego roku następującym po roku podatkowym (art. 39 ust. 1 ustawy o PIT). Ale jeżeli pracownik rozstał się z zakładem pracy w trakcie roku, to płatnik musi wydać PIT-11 wcześniej na wniosek pracownika.

Jak rozliczyć dochody niepełnoletniego dziecka

Zasadą jest, że osoby, które wychowują małoletnie dzieci (lub dziecko), zarówno własne, jak i przysposobione, powinny dochody tych dzieci podlegające opodatkowaniu na terytorium RP (w tym dochody zagraniczne) doliczyć do własnych dochodów wykazanych w zeznaniu rocznym, jeżeli przysługuje im prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci (art. 7 ust. 1 ustawy o PIT). Doliczenie dotyczy tylko tych dochodów, które dziecko uzyskało przed osiągnięciem pełnoletniości.

Jakie towary i usługi są opodatkowane stawką 8% VAT

Z początkiem roku 2011 weszły w życie nowe, podwyższone stawki podatku VAT. O jeden punkt procentowy podwyższono stawki: z 22% do 23% oraz z 7% do 8%. Prezentujemy towary i usługi opodatkowane stawką 8%.

Jakie są zasady odliczenia wydatków na samochód w uldze rehabilitacyjnej

Proszę o wyjaśnienie warunków odliczenia od dochodu kwoty 2.280,00 zł w związku z korzystaniem z samochodu osobowego dla celów związanych z rehabilitacją osoby niepełnosprawnej.

Deklaracja CIT-10Z - kto, kiedy, jak ma obowiązek ją złożyć

Do końca stycznia 2011 r. płatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu, mają obowiązek złożyć deklarację CIT-10Z za rok 2010. Deklaracja ta zastąpiła deklarację CIT-10R i jest składana po raz pierwszy za 2010 r.

Kiedy pracownicy będą mieli prawo do 50% kosztów uzyskania przychodów

Firma świadczy usługi informatyczne. Zatrudnia programistów i grafików komputerowych. Pracownicy ci tworzą w ramach obowiązków pracowniczych utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych (np. programy komputerowe, grafiki oraz animacje komputerowe, a także artykuły dla prasy na tematy związane z działalnością wnioskodawcy oraz technologiami informatycznymi, materiały przeznaczone na strony www wnioskodawcy czy inne materiały marketingowe wnioskodawcy związane z jego działalnością). Czy do wynagrodzeń tych pracowników można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu?

Kiedy twórcy należą się 50% koszty uzyskania przychodu

W przypadku osoby, która uzyskuje przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy o dzieło, przysługują zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu. Inaczej jest traktowana sprawa kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umów o dzieło.

Ulga na dzieci uczące się i studiujące - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Korzystając z ulgi na dziecko, które uczy się albo studiuje można mieć kilka wątpliwości, których nie precyzują wystarczająco przepisy ustawy o PIT. Dostrzegło to też Ministerstwo Finansów, które udzieliło oficjalnych wyjaśnień w tych kwestiach.

Stawki VAT w 2017 i 2018 roku

Od początku 2011 r. obowiązują stawki VAT w wysokości 23 %, 8 % i 5 %. Stawka 0 % nadal będzie stosowana co do zasady do obrotu międzynarodowego. Stawki VAT podwyższone 1 pkt procentowy (z 22 % na 23 % i z 7 % na 8 %) wprowadzone były początkowo na okres tymczasowy (na 3 lata, tj. do 31 grudnia 2013 r.). Mimo poprawy sytuacji finansów publicznych stawki te obowiązują cały czas. W projekcie ustawy budżetowej na 2018 r. przyjętym przez Radę Ministrów 26 września 2017 r. założono pozostawienie stawek VAT w 2018 roku na poziomach obowiązujących w 2017 roku.

Dochody wolne od podatku w zeznaniu CIT-8

Zeznania CIT-8 składają również podatnicy uzyskujący dochody zwolnione przedmiotowo od podatku. Podatnicy tacy dość często mają problem z właściwym wypełnieniem tych zeznań. Jak ujmować w zeznaniu CIT-8 dochody zwolnione od podatku?

Ulga na niepracującą żonę

Ustawodawca daje możliwość wspólnego rozliczenia małżonków, co często jest mylnie nazywane „ulga na niepracującą żonę”.

Ustawa o VAT 2022 Dział XIII Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

Ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 roku - tekst jednolity, Dział XIII Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe (art. 139- 176).

Ustawa o VAT 2022 Dział X Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku. DZIAŁ Xa Odpowiedzialność podatkowa nabywcy w szczególnych przypadkach

Ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 roku, Dział X Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku. DZIAŁ Xa Odpowiedzialność podatkowa nabywcy w szczególnych przypadkach - (art. 96- 105d).

Ustawa o VAT 2022 Dział IX Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe

Ustawa o VAT - stan prawny na 1 luty 2022 roku, Dział IX Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe (art. 86- 95)

Ustawa o VAT 2022 Dział VIII Wysokość opodatkowania

Ustawa o VAT 2022 - ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 r. - tekst jednolity, Dział VIII Wysokość opodatkowania (art. 41- 85)

Ustawa o VAT 2022 Dział VII Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów

Ustawa o VAT 2022 - ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 r. - tekst jednolity, Dział VII Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów (art. 33- 40)

Ustawa o VAT 2022 Dział VI Podstawa opodatkowania

Ustawa o VAT 2022 - ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 r. - tekst jednolity, Dział VI Podstawa opodatkowania (art. 29 - 32)

Ustawa o VAT 2022 Dział V Miejsce świadczenia

Ustawa o VAT 2022 - ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 r. - tekst jednolity, dział V Miejsce świadczenia (art. 22- 28o)

Ustawa o VAT 2022 Dział IV Obowiązek podatkowy

Ustawa o VAT 2022 - ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 r. - tekst jednolity, dział IV Obowiązek podatkowy (art. 19- 21)

Ustawa o VAT 2022 Dział III Podatnicy, płatnicy i przedstawiciele podatkowi

Ustawa o VAT 2022 - ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 r. - tekst jednolity, Dział III Podatnicy, płatnicy i przedstawiciele podatkowi (art. 15- 18d)

Ustawa o VAT 2022 Dział II Zakres opodatkowania

Ustawa o VAT 2022 - ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 r. - tekst jednolity. Dział II Zakres opodatkowania (art. 5-14)

Ustawa o VAT 2022 Dział I Przepisy ogólne

Ustawa o VAT 2022 - ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - stan prawny na 2 luty 2021 r. - tekst jednolity. Dział I Przepisy ogólne (art. 1-4)

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 52-58 oraz Załączniki

Ustawa o PIT 2022 - Rozdział 10: Przepisy przejściowe i końcowe. Załączniki. Tekst jednolity - stan prawny na 1 kwietnia 2022 roku

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 26-30p

Ustawa o PIT 2022 - Rozdział 6: Podstawa obliczenia i wysokość podatku. Rozdział 6a: Danina solidarnościowa. Rozdział 6b Ryczałt od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tekst jednolity - stan prawny na 1 kwietnia 2022 roku

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 24-25g

Ustawa o PIT 2022 - Rozdział 5: Szczególne zasady ustalania dochodu. Rozdział 5a Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Tekst jednolity - stan prawny na 1 kwietnia 2022 roku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 23a-23zf

Ustawa o PIT 2022 - Rozdział 4a: Opodatkowanie stron umowy leasingu. Rozdział 4b: Ceny transferowe. Tekst jednolity - stan prawny na 1 kwietnia 2022 roku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 1-9a

Ustawa o PIT 2022 - Rozdział 1: Podmiot i przedmiot opodatkowania. Tekst jednolity - stan prawny na 1 kwietnia 2022 roku.

Skala podatkowa - PIT 2009

Jeżeli nie rozliczasz się podatkiem liniowym (19% bez względu na rozmiar dochodów – dotyczy tylko działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej), kartą podatkową ani ryczałtem ewidencjonowanym -  to co do zasady musisz obliczyć podatek od swoich dochodów wg skali podatkowej. Tu już procent podatku zależy od wysokości Twoich dochodów. To tzw. progresja podatkowa - czyli im więcej zarabiasz, tym większa stopa podatku obciąża Twoje dochody. Przy progresji stawki podatkowe są przypisane określonym w skali przedziałom dochodów. Od 2009 roku mamy tylko dwie stawki 18% i 32%.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn (stan prawny na 27 października 2020 r.)

Ustawa o podatku od spadków i darowizn zawiera przepisy dotyczące opodatkowania rzeczy i praw otrzymanych zarówno w drodze umowy i jak i dziedziczenia (a także m.in. zapisów i zachowku) - w tym również kwestię zwolnień od podatku (m.in. zupełnego zwolnienia dla najbliższej rodziny). Tekst ujednolicony, stan prawny na 27 października 2020 r.

REKLAMA