Kategorie

Urząd skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zabezpieczenie majątkowe jest środkiem przymusu stosowanym wobec osoby podejrzanej lub oskarżonej o popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Jego celem jest zabezpieczenie późniejszego wykonania orzeczenia sądu, kar i środków karnych, które mają charakter majątkowy. Następuje to przede wszystkim poprzez ograniczenie możliwości dysponowania majątkiem przez podejrzanego (zabezpieczenie mienia), tak aby nie mógł się go pozbyć i uniemożliwić wykonanie orzeczenia.
W trakcie rutynowej kontroli pracownicy jednego z urzędów kontroli skarbowej zorientowali się, że z serwerów podatnika ktoś zdalnie usiłuje kasować dane związane z prowadzoną działalnością. Szybko zabezpieczono pozostałe dane i odtworzono te już usunięte. Działanie to pozwoliło na ustalenie prawdziwego rozmiaru działalności podatnika, który okazał się znacznie większy, niż ten wynikający ze składanych przez niego deklaracji.
Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że protokół z kontroli podatkowej nie podlega zaskarżeniu. Sądy administracyjne wskazując na ustawowy zakres kontroli, jaki sprawują w zasadzie odrzucają skargi podatników na protokoły kontroli.
Od dnia 9 czerwca 2011 r. istnieje możliwość załatwienia spraw administracyjnych (np. składanie podań, odwołań) przy pomocy profilu zaufanego ePUAP (przy wykorzystaniu internetu), bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie. Profil zaufany ePUAP stanowić ma w zamiarze ustawodawcy bezpłatną i stosunkowo nieskomplikowaną konkurencję dla odpłatnego instrumentu, jakim jest podpis elektroniczny.
Czwartą przesłanką wznowienia postępowania podatkowego jest brak udziału strony w postępowaniu nie z własnej winy. Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 123 § 1 Ordynacji podatkowej, organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Wypełniając roczne PIT-y, wiele osób ustaliło, że dostanie zwrot nadpłaty z urzędu skarbowego. Taka nadpłata, w zdecydowanej większości przypadków, powinna być zwrócona w terminie 3 miesięcy od złożenia deklaracji. Zdarzają się jednak sytuacje szczególne, kiedy termin ulega przesunięciu. Co to za sytuacje i o czym jeszcze warto wiedzieć oczekując na zwrot nadpłaty?
Fiskus przeprowadza często oficjalnie postępowanie kontrolne (art. 13 ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej). W rzeczywistości przeprowadzę kontrolę podatkową (art. 13 ust. 3 ustawy o kontroli skarbowej). Pozwala to na niestosowanie przepisów np. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, które co do zasady wymagają zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli i nakładają limity czasowe dla niej.
Opłacie skarbowej podlega dokonanie wydanie zaświadczenia w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji publicznej. Czy wystawienie przez uczelnię publiczną zaświadczenia o średniej ocen za poszczególny okres studiów wiążę się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej?
Kontrolerzy fiskusa w czasie kontroli firmy znaleźli laptopa, a na nim dane księgowe. Według informacji zawartych w programie księgowym przychody firmy w 2010 r. wyniosły około 1 mln zł. Natomiast według podatkowej księgi przychodów i rozchodów przedstawionej kontrolerom przychody w 2010 r. wyniosły 545 000 zł. W takiej sytuacji organy podatkowe mają realną szansę na podważenie wiarygodności podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg handlowych.
Przepis art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej nakazuje organowi podatkowemu zebrać i rozpatrzyć w sposób wyczerpujący cały materiał dowodowy. Z kolei art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Udostępnienie innej osobie konta na portalu aukcyjnym czy konta pocztowego może mieć poważne konsekwencje. Można zostać obciążonym cudzymi zaległościami podatkowymi jako osoba firmująca działalność gospodarczą innej osoby.
Przeglądając zasoby strony internetowej Sejmu RP albo Senatu RP łatwo można znaleźć uzasadnienia do projektów nowelizacji poszczególnych ustaw. Niekiedy są one uwzględniane przez sądy dokonujące wykładni zmienionych przepisów. Treść uzasadnienia do projektu nowelizacji ustawy czy szerzej dokumentów związanych z procesem legislacyjnym nie ma znaczenia wiążącego dla sądu, a tylko pomocnicze.
Po nowelizacji § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach wymienia następujące obligatoryjne elementy rachunku.
Prowadzę firmę. Od około 2 lat, od czasu do czasu korzystam z pomocy radcy prawnego w bieżących sprawach firmy, a w szczególności w kwestiach podatkowych. Zastanawiam się jednak nad rozwiązaniem współpracy z dotychczasowym prawnikiem i chciałbym nawiązać współpracę z doradcą podatkowym. Czy o ewentualnej zmianie powinienem powiadomić urząd skarbowy i w jakim czasie powinienem to zrobić?
Zawarłem ostatnio umowę pożyczki w kwocie 20 tys. zł. Niestety do zawarcia umowy doszło na skutek wprowadzenia mnie w błąd. W moim przekonaniu taka czynność jest w związku z tym nieważna. Czy urząd skarbowy może kwestionować ważność tej czynności? Gdyby urząd stwierdził, że ta czynność jest nadal ważna musiałbym zapłacić 2 % podatku od czynności cywilnoprawnych.
Czy ustawa o odpowiedzialności o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa daje szansę na lepsze stosowanie prawa? Komentuje Tomasz Rolewicz, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.
Pożyczka pieniężna może być udzielona nie tylko przez wręczenie pożyczkobiorcy określonej ilości znaków pieniężnych, ale także przez przekazanie pożyczkobiorcy określonej sumy pieniężnej w każdej dostępnej formie - w tym przez elektroniczny przelew pieniądza bezgotówkowego. Czynność ta - zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: ustawa o PCC) - podlega obowiązkowi podatkowemu.
Projektowane przez Ministra Finansów zmiany w procedurze wydawania interpretacji indywidualnych zawartej w Ordynacji podatkowej komentuje Tomasz Rolewicz, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.
Po przeprowadzeniu z początkiem obecnego roku małej rewolucji w zakresie faktur VAT, a w szczególności w zakresie ich przechowywania, Minister Finansów postanowił ulżyć także i tym osobom i podmiotom, które nie są uprawnione do wystawiania faktur VAT i dokumentują sprzedaż towarów i usług rachunkami.
Często ma miejsce sytuacja, że po wszczęciu kontroli u podatnika następuje zmiana siedziby podatnika. W razie wykrycia nieprawidłowości u podatnika organy podatkowe wszczynają postępowanie podatkowe. Powstaje w związku z tym pytanie, jaki organ podatkowy jest właściwy do prowadzenia postępowania podatkowego w sytuacji, gdy po wykryciu nieprawidłowości w trakcie kontroli nastąpiła zmiana siedziby podatnika?
W sytuacji gdy uzyskamy majątek w drodze dziedziczenia, dla celów opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn ważne jest ustalenie ceny nabytego majątku. W niektórych przypadkach organy podatkowe mogą weryfikować wartość nabytego majątku. Kiedy może to mieć miejsce i jak wygląda procedura z tym związana?
Zobowiązanie podatkowe powstaje albo z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, np. z dniem sprzedaży nieruchomości, jeśli przepisy podatkowe przewidują obowiązek zapłaty podatku od takiej czynności. Zobowiązanie podatkowe może też powstać z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania. Podatników interesuje również kiedy następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego?
Przedsiębiorcy mogą płacić zaliczki na podatek dochodowy w stałej wysokości przez cały rok (są to tzw. zaliczki uproszczone). Trzeba jednak zawiadomić o takim zamiarze urząd skarbowy do 20 lutego danego roku.
Podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaty, czyli nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Prawo do zwrotu nadpłaty nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wygasa prawo do zwrotu nadpłaty?
W razie śmierci podatnika na jego spadkobiercach ciąży szereg praw i obowiązków, np. prawo do zwrotu nadpłaty lub zwrotu podatku wraz z oprocentowaniem. W takiej sytuacji określone obowiązki spoczywają także na organach podatkowych.
Ryczałtowcy, podatnicy rozliczający się w formie karty podatkowej i osoby duchowne powinni rozliczyć się z fiskusem za 2013 rok, składając odpowiedni PIT najpóźniej w piątek 31 stycznia 2014 r. Nie ma więc już wiele czasu na zapoznanie się z zasadami tych rozliczeń.
Do pięciu wzrośnie liczba dyrektorów izb skarbowych upoważnionych do wydawania interpretacji indywidualnych w imieniu Ministra Finansów. Takie rozszerzenie kompetencji tego organu przewiduje projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego zamieszczony na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.
Czy fiskus w interpretacji indywidualnej poświęconej podatkowi VAT może zająć stanowisko odmienne niż w interpretacji poświęconej podatkowi CIT? Obie interpretacje otrzymał jeden podmiot. Dotyczą tego samego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydaje się, że wydanie dwóch sprzecznych interpretacji w takiej sytuacji jest niemożliwa, gdyż podważa zaufanie do organów podatkowych, a zasadą jest ochrona tego zaufania w relacji organy podatkowe/podatnik.
Organ podatkowy wydał decyzję ostateczną w oparciu o przepis prawa krajowego, który jest sprzeczny z prawem wspólnotowym. Co można zrobić w takiej sprawie?
Od 1 stycznia 2011 r. Minister Finansów planuje dokonać zmian w rozporządzeniach, od których zależy możliwość wysyłania faktur VAT mailem (np. w formacie PDF). Zmiany te nie dotyczą jednak możliwości wysyłania e-mailem rachunków.
W postępowaniu podatkowym, podobnie jak w innych rodzajach postępowania, np. sądowego obowiązują określone reguły dotyczące prawidłowego doręczania pism osobom prawnym. W jaki sposób doręcza się pisma osobom prawnym w sprawie podatkowej?
Jedna z form zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych jest zastaw skarbowy. W jakich wypadkach może być on ustanowiony i jak wygląda procedura jego ustanawiania?
Większość podatników wie, że zobowiązanie podatkowe wygasa w razie zapłaty podatku. Przepisy przewidują jednak również inne sytuacje, w których dochodzi do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego.
Podatnik nie ma obowiązku przesłania kopii sporządzonego remanentu do urzędu skarbowego.
Organ podatkowy, na wniosek podatnika może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Jednak w przypadku przedsiębiorców te ulgi w spłacie podatków nie mogą stanowić pomocy publicznej.
Jedną z kluczowych kwestii związanych z likwidacją spółki jest zapewnienie właściwego i odpowiedniego przechowania jej dokumentacji. Niestety przepisy prawa nie pozwalają na wyrzucenie czy też zniszczenie dokumentacji likwidowanej firmy. Obiegowa opinia głosi, że dokumentacja firmy powinna być zabezpieczona jedynie przez okres 5 lat, niezbędny do upływu okresu przedawnienia należności podatkowych. Nie jest to jednak pogląd słuszny.
Interpretacje indywidualne są bardzo popularnym sposobem poznania stanowiska fiskusa co do zasad obowiązujących w relacjach podatnik/fiskus. Poza walorem informacyjnym interpretacje chronią podatnika w przypadku kontroli albo sporu sądowego z fiskusem.
Podatnicy, którzy nie zgłaszają do opodatkowania swoich dochodów mogą zostać niemile zaskoczeni podatkiem w wysokości 75% ukrytych dochodów. Ale najpierw te ukryte dochody fiskus musi wyśledzić.
Jednym z przysługujących podatnikowi uprawnień w postępowaniu podatkowym jest możliwość ustanowienia pełnomocnika. Uprawnienie takie zostało sformułowane w art. 136 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.
Prowadzimy spółkę. Na skutek podtopienia naszej siedziby straciliśmy ogromną część majątku jaki znajdował się na terenie siedziby firmy. Zalaniu uległo również biuro firmy w tym także dokumenty podatkowo-księgowe. Jak spółka powinna postąpić w takiej sytuacji wobec urzędu skarbowego i co zrobi urząd skarbowy względem naszej spółki?
Od 30 lipca 2010 r. zmieniono w istotny sposób art. 13b ustawy o kontroli skarbowej, który jest podstawą sprawdzania dokumentacji kontrolowanego u jego kontrahentów. Tego typu czynności potocznie nazywa się „kontrolą krzyżową”. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności organów kontroli skarbowej w zwalczaniu wyłudzeń zwrotu podatku VAT.
Od 30 lipca 2010 r. UKS może sprawdzić, kto jest właścicielem rachunku bankowego podanego np. w portalu aukcyjnym i przeznaczonego do wpłat dla nabywców towarów i usług. Nowe uprawnienie ma pozwolić UKS ustalać nazwiska osób prowadzących działalność gospodarczą bez jej rejestracji i płacenia podatku VAT i PIT. Bank, który odmówi ujawnienia informacji, zapłaci do 5000 zł kary.
Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe i skarbowe od 2004 roku prowadzą nieustającą akcję informacyjną „Weź paragon”. Paragon przydaje się przede wszystkim w sytuacjach kiedy chcemy złożyć reklamację odnośnie wadliwego towaru. Wydanie paragonu ma jeszcze tą ważną funkcję, że danej transakcji sprzedawca nie ukryje przed fiskusem i będzie musiał odprowadzić do budżetu państwa należne podatku – zwłaszcza VAT. A jak wiadomo budżet państwa jest zawsze w potrzebie i często sami liczymy na środki z tej wspólnej "kasy".
Jeżeli rozpoczynasz działalność i zakładasz księgę przychodów i rozchodów – musisz powiadomić o tym urząd skarbowy.
Naczelnik urzędu skarbowego, który zgodnie ze swoją właściwością miejscową wszczął kontrolę podatkową względem podatnika, zachowuje kompetencje do prowadzenia postępowania na wszystkich jego etapach aż do wydania decyzji wymiarowej. Nie zmienią tego ewentualne zmiany dotyczące adresu siedziby podatnika, dokonane po wszczęciu kontroli.
Pewna młoda lekarka zakupiła nad morzem działkę budowlaną za 600 tys. zł. Pieniądze na zakup miały pochodzić z kredytu, z oszczędności oraz z walizki pełnej dolarów, którą rzekomo otrzymała dwadzieścia lat wcześniej od swojej nieżyjącej już babci. Historii tej nie dano wiary, w efekcie czego podatniczka musi zapłacić 109 tys. zł podatku z tytułu nieujawnionych źródeł. Odwołanie od decyzji zostało rozpatrzone przez izbę skarbową na korzyść organu I instancji.
W czwartek 1 lipca 2010 r. od godz. 9 siedmiu funkcjonariuszy: Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku, Policji KMP w Białymstoku Wydziału Kryminalnego i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska systematycznie wchodziło na teren nielegalnych warsztatów samochodowych w Białymstoku.
Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy we współpracy z prokuraturą odkrył, że kilku „przedsiębiorców” działając w zorganizowanej grupie popełniło przestępstwo polegające na doprowadzeniu Skarbu Państwa do niekorzystnego rozporządzenia mieniem poprzez zawyżenie kwot VAT naliczonego.
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak urzędy skarbowe radzą sobie z pobieraniem podatku dochodowego od osób fizycznych Mimo ogólnej pozytywnej oceny kontrolerzy NIK w swym raporcie wytknęli skarbówce m.in. mało skuteczną egzekucję podatkową, problemy ze ściąganiem zaległości podatkowych oraz niewystarczającą kontrolę wywiązywania się podatników ze zobowiązań. Problemem pozostaje niestabilność prawa podatkowego także w zakresie PIT.
Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania tzw. „dużego” urzędu skarbowego może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego (art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.),.