Wykaz OPP. Organizacje pożytku publicznego (OPP), które nie spełniły obowiązku złożenia sprawozdania w terminie, ale wykażą, że stało się tak nie z ich winy, będą mogły być umieszczone w wykazie podmiotów uprawnionych do otrzymania 1 proc. podatku - tak wynika z nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którą uchwalił Sejm.
Emeryci i renciści, którzy nie korzystają z żadnych odliczeń, będą mogli złożyć w urzędzie skarbowym oświadczenie ze wskazaniem organizacji pożytku publicznego, której chcą przekazać 1% podatku. Rozliczeń dokona za nich urząd skarbowy, na podstawie dokumentów, dostarczonych przez ZUS. Propozycje takich zmian zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyjęty przez Radę Ministrów.
18 stycznia 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok, w którym orzekł, że kwoty, jakie otrzymują artyści i wydawcy z tytułu opłat reprograficznych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Janiny Fornalik, partnera w firmie doradczej MDDP skutki tego wyroku mogą być skomplikowane. Niektórzy podatnicy będą mogli odzyskać VAT, ale niektórzy będą musieli zwrócić wcześniej odliczony VAT.
Rząd planuje podniesienie zasiłku dla bezrobotnych do 1000 zł "najdalej od 2018 roku". Aktualnie w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trwają analizy tego rozwiązania. Wiadomo już, że będzie to kosztowało ok. 500 mln zł dodatkowych środków z Funduszu Pracy. Obecnie Obecnie podstawowy zasiłek dla bezrobotnych wynosi 831,10 zł przez pierwsze trzy miesiące oraz 652,6 zł przez kolejne miesiące. Zasiłek wypłacany jest przez 6 lub 12 miesięcy w zależności od stopy bezrobocia w danym regionie. Wysokość zasiłku zależy od stażu pracy – bezrobotni otrzymują 80, 100 lub 120 proc. podstawowej kwoty zasiłku.
W listopadzie 2014 roku Unią Europejską wstrząsnęła afera znana dzisiaj jako LuxLeaks. Okazało się, że władze Luksemburga podpisały przeszło 300 indywidualnych, tajnych umów z międzynarodowymi korporacjami, oferując im wyjątkowo korzystne warunki podatkowe, obniżając ich stawki niejednokrotnie do poziomu mniejszego niż 1%. Ale, pomimo kontrowersji wynikających z faktu, że przez politykę Luksemburga tracą budżety innych państw (z których korporacje „uciekają” do Luksemburga), okazało się, że jest to w świetle prawa luksemburskiego całkowicie legalne! To po prostu optymalizacja podatkowa.
Kodeks etyki audytorów, określając podstawowe ramowe zasady ogólne, kładzie duży nacisk m.in. na kompetencje audytorów. Zważywszy na wagę posiadanej przez nas wiedzy i umiejętności w kontekście profilu naszego działania, można śmiało powiedzieć, że to jeden z kluczowych atrybutów audytora wewnętrznego, co więcej – na bieżąco wykorzystywany w bieżącej pracy. W tym kontekście dużego znaczenia nabiera proces kształtowania i gruntowania naszych kompetencji, w szczególności poprzez rozwój zawodowy i zdobywanie praktycznej wiedzy związanej z naszym zawodem.
Ministerstwo Finansów zrezygnowało z prac nad centralnym rejestrem faktur na rzecz tzw. mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Choć nie są znane żadne szczegóły planowanego rozwiązania, z dotychczasowych doniesień można wnioskować, iż obecny pomysł resortu zakłada, że płatności przedsiębiorców za faktury będą dzielone na kwotę netto oraz kwotę VAT i wpłacane na różne rachunki tak, aby sprzedawca otrzymywał kwotę netto, a kwoty przypadające na VAT nie były w jego pełnej dyspozycji, lecz pozostawały pod kontrolą fiskusa.