Kategorie

Najczęstsze problemy

25 maja 2021
21 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zaniżanie obrotów się nie opłaca

Podatnik pośredniczący w obrocie nieruchomościami nie wykazywał całości przychodów. Kontrola skarbowa wykazała, że suma ustalonych nieprawidłowości wyniosła 146 tys. zł z tytułu VAT oraz 116 tys. zł z tytułu PIT.

Kontrole legalności działania warsztatów samochodowych

W czwartek 1 lipca 2010 r. od godz. 9 siedmiu funkcjonariuszy: Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku, Policji KMP w Białymstoku Wydziału Kryminalnego i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska systematycznie wchodziło na teren nielegalnych warsztatów samochodowych w Białymstoku.

Taksówkarze nie zawsze drukują paragony

W nocy z 14 na 15 maja 2010 roku pracownicy Wydziału Realizacyjnego Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku w towarzystwie policjantów z Wydziału Kryminalnego Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku oraz inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku rozpoczęli akcję mającą na celu sprawdzenie czy taksówkarze wywiązują się z obowiązku rejestrowania za pomocą kas fiskalnych obrotów uzyskanych ze sprzedaży świadczonych usług.

Skarbówka ściga fikcyjne faktury

Dzięki wspólnym działaniom UKS w Białymstoku , CBŚ w Białymstoku oraz Prokuratury Okręgowej w Białymstoku udało się udaremnić nielegalny proceder sprzedaży pustych faktur, które wystawiane były wyłącznie w celu wyłudzenia prawa do odliczenia podatku oraz zaliczenia wykazanych w nich kwot do kosztów uzyskania przychodów. Wprowadzając do obrotu gospodarczego faktury opisujące fikcyjną sprzedaż paliwa oraz różnego rodzaju usługi niematerialne narazili Skarb Państwa na stratę ponad 100 tys. zł.

Oszust podatkowy skazany

W dniu 31 marca 2010 r. przed Sądem Rejonowym w Bydgoszczy zapadł wyrok skazujący w sprawie przeciwko oskarżonemu o popełnienie przestępstwa skarbowego polegającego na podaniu nieprawdy w deklaracjach podatkowych, co w konsekwencji spowodowało narażenie Skarbu Państwa na uszczuplenie. Sąd orzekł karę łączną 1 roku i 6 miesięcy pozbawienia wolności, warunkowo zawieszając wykonanie orzeczonej kary, na okres próby 5 lat.

Jak rozliczyć niepodzielone zyski sprzed 1 stycznia 2009 r. przy przekształceniu spółki z o. o. w osobową

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał 10 czerwca 2010 r. wyrok dotyczący skutków podatkowych przekształcenia spółki z o.o. w spółkę osobową. Wątpliwości budziło, czy opodatkowanie niepodzielonych zysków przekształcanej spółki z o.o. dotyczyć może także tych zysków, które zostały wypracowane przed 1 stycznia 2009 r.

Skutki zmiany interpretacji podatkowej

Interpretacja podatkowa może zostać zmieniona. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w interpretacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Ogólne interpretacje podatkowe Ministra Finansów

Poprzez interpretacje ogólne (art. 14a ordynacji podatkowej) Minister Finansów ma możliwość zapewnienia jednolitego stosowania kontrowersyjnych przepisów podatkowych. Przy wydawaniu interpretacji ogólnych (ale też kontrolując prawidłowość wydanych interpretacji indywidualnych - art. 14e ordynacji podatkowej) Minister Finansów powinien uwzględniać orzecznictwo: - sądów (zwłaszcza administracyjnych), - Trybunału Konstytucyjnego oraz - Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - ETS).

Co warto wiedzieć jadąc na wakacje 2012

Minister Finansów wraz z kilkudziesięcioma innymi instytucjami przypomina o zasadach, prawach i obowiązkach, których znajomość przyda się osobom udającym się na letni wypoczynek lub podejmującym pracę sezonową. Warto zapoznać się z tymi informacjami, by uniknąć nieprzyjemnych często niespodzianek.

Likwidacja spółki cywilnej a odpowiedzialność jej wspólników za zobowiązania podatkowe

Powstanie spółki cywilnej, rodzi daleko idące konsekwencje dotyczące zobowiązań podatkowych z tytułu podatku od towarów i usług, jak i dla ewentualnego postępowania podatkowego. Związane jest to z faktem, że zdolność procesowa spółki cywilnej w postępowaniu podatkowym prowadzonym na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej uzależniona jest przede wszystkim od uregulowania jej podatkowej pozycji materialno-prawnej. Spółka cywilna nie posiada bowiem osobowości prawnej.

Skutki zastosowania się podatnika do interpretacji indywidualnej, która uległa zmianie


Zgodnie z obowiązującymi przepisami ordynacji podatkowej (art. 14b) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (tzw. interpretacja indywidualna). Niestety różne sytuacje, np. zmiany w prawie powodują, że wydana indywidualna interpretacja traci swoją aktualność, może również zaistnieć sytuacja, że wydana interpretacja z jakiegoś powodu będzie nieprawidłowa.

Przepadek mienia w postępowaniu karnym skarbowym - wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Dwuletni termin na dochodzenie roszczenia z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia związanego z orzeczeniem przepadku przedmiotów w postępowaniu karnoskarbowym jest niezgodny z konstytucją. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 maja 2010 r. (sygn. SK 50/08)

Odpowiedzialność karno-skarbowa podatników za nieujawnienie przedmiotu lub podstawy opodatkowania czy niezłożenie deklaracji

Ustawodawca mając na uwadze uchylanie się podatników o obowiązku opodatkowania ustanowił w kodeksie karno-skarbowym przepis z art. 54. Przepis ten stanowi, że podatnik uchylający się od opodatkowania poprzez nie ujawnienie właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie złożeniu deklaracji naraża podatek na uszczuplenie, podlega określonym sankcjom. Na pierwszy rzut oka prezentowany przepis nie budzi wątpliwości. Jednakże istnieje wiele, bardzo istotnych kwestii, które nie wynikają z literalnego brzmienia artykułu.

Jak rozliczyć wynagrodzenie płatnika w podatkach dochodowych i VAT

Ordynacja podatkowa określa zasadę, że, płatnik każdego podatku ma prawo do wynagrodzenia (0,3% kwoty naliczonych, pobranych i wpłaconych podatków) z tytułu spełniania ustawowych obowiązków obliczania, pobierania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa. Czasem powstają wątpliwości jak trzeba rozliczyć to wynagrodzenie.

Dłuższy czas oczekiwania na świadectwo upoważnionego przedsiębiorcy UE

Od roku 2008 podmioty mające siedzibę na terenie Unii Europejskiej mogą ubiegać się o uzyskanie świadectwa AEO, tj. o nabycie statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Ale niestety od 2010 roku przedsiębiorcy muszą czekać dłużej na to świadectwo (nawet do 180 dni od złożenia wniosku).

Opinia urzędu skarbowego również do podatnika?

W przypadku odwołań od decyzji podatkowych urzędów skarbowych, opinia przekazywana jest wyłącznie do organu odwoławczego. Sytuację to ma zmienić przygotowywany projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Skutki prawne decyzji podatkowych

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wykonaniu co do zasady podlegają decyzje ostateczne, a decyzje nieostateczne tylko wtedy, gdy został im nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Nowe zasady uwierzytelniania dokumentów od 1 stycznia 2010 r.

Od 1 stycznia 2010 r. zaczną obowiązywać nowe zasady poświadczania pełnomocnictw oraz uwierzytelniania dokumentów składanych w toku postępowań administracyjnych lub sądowych (administracyjnych i cywilnych). Zmiany te niesie ustawa z 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz.U. Nr 216, poz. 1676).

Nadpłata podatku

Definicję nadpłaty w prawie podatkowym znajdziemy w art. 72 § 1 ordynacji podatkowej.

Informacje podatkowe - nowości od 2010 roku

Od 1 stycznia 2010 zmienią się zasady przygotowywania informacji podatkowych ORD-U, ORD-TK, ORD-W. Od tej daty wartości limitów wyrażone w euro przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym zawarto umowę. I tak samo przelicza się wartości zobowiązań lub należności, wyrażone w walucie obcej.

Czy kontrola skarbowa musi respektować limity czasu kontroli przedsiębiorców

W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej ustalono roczne limity czasu trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy. Przykładowo w jednym roku kalendarzowym mikroprzedsiębiorca nie może być kontrolowany dłużej niż 12 dni robocze, mały przedsiębiorca dłużej niż 18 dni, a średni nie dłużej niż 24 dni. Jednak nie dotyczy to m.in. kontroli skarbowej.

Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania podatkowe

Szokiem dla niektórych jest informacja, że w niektórych sytuacjach mogą odpowiadać za cudze niezapłacone podatki. Tak właśnie stanowią przepisy ordynacji podatkowej. Warto więc wiedzieć kiedy może nam się przydarzyć takie nieszczęście.

Tajemnica skarbowa chroni nasze akta podatkowe

Dostęp do akt podatkowych i informacji w nich zawartych jest objęty tajemnicą skarbową zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Możemy mieć więc pewność, że nasze dane np. z formularzy podatkowych nie trafią do niepowołanych osób. Wgląd w nasze akta podatkowe mają organy podatkowe oraz ew. sądy i prokuratorzy i innym organom państwa w zakresie prowadzonych przez te organy spraw.

Urzędy skarbowe muszą przekazać do końca sierpnia 1% PIT na konta OPP

Do końca sierpnia 2009 r. kwoty 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, którymi zadysponowaliśmy w naszych rocznych PIT-ach za rok 2008, powinny zostać wpłacone przez urzędy skarbowe na konta Organizacji Pożytku Publicznego.

Urząd skarbowy - definicja i organizacja

Urzędy skarbowe są jednostkami organizacyjnymi obsługującymi naczelników urzędów skarbowych. To naczelnicy urzędów skarbowych są więc właściwymi organami podatkowymi.

Odpowiedzialność organów podatkowych za szkodę wyrządzoną podatnikowi

Podatnik który poniósł szkodę w wyniku błędnej lub bezprawnej decyzji fiskusa nie jest bezbronny. Odpowiedzialność za tą szkodę ponieść może zarówno organ podatkowy, jak i urzędnik, który dopuścił się błędu.

Certyfikaty rezydencji podatkowej

Zgodnie z art. 306l ordynacji podatkowej organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (certyfikat rezydencji).

Interpretacje podatkowe

Interpretacje podatkowe (ogólne i indywidualne) wydaje Minister Finansów. Interpretacje przynoszą istotną dla podatników wiedzę, jak fiskus rozumie poszczególne przepisy podatkowe. Trzeba jednak wiedzieć, że często urzędowe interpretacje podatkowe stoją w sprzeczności z orzecznictwem sądów administracyjnych. Sytuacja podatnika stojącego w obliczu takich sprzeczności nie jest oczywiście godna pozazdroszczenia.

Poradnik petenta - czyli jak załatwić sprawę w urzędzie skarbowym

Chyba niewiele się pomylę pisząc, że u wszystkich podatników oraz u większości księgowych i doradców podatkowych telefony lub wezwania z urzędów skarbowych wywołują nieprzyjemny skurcz żołądka lub serca. Czy słusznie? Czy kontakt z urzędnikiem skarbowym to przykry obowiązek czy po prostu szansa na załatwienie sprawy?

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami

Czasem podatnik musi się wykazać zaświadczeniem ze swego urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami. Nie jest to trudne. Ale warto znać zasady ubiegania się o takie zaświadczenie.

Czynności sprawdzające

Wstępną i podstawową kontrolę realizacji obowiązków podatnika organy podatkowe realizują poprzez tzw. czynności sprawdzające. Nie jest to kontrola podatkowa sensu stricte – raczej preludium do niej.

Czy umiesz obliczyć odsetki podatkowe

Jeżeli wiesz jak obliczać odsetki podatkowe i opłatę prolongacyjną, to ... nie czytaj poniższego tekstu. Przedstawiamy przydatne wzory obliczeń i inne zasady naliczania tych odsetek.