REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Samochód w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co zrobić po kradzieży faktur by zachować prawo do odliczenia VAT

W codziennym życiu zdarzają się różne sytuacje, na których zaistnienie w zasadzie nie mamy wpływu. Taką sytuacja może być np. kradzież dokumentów (w tym faktur VAT uprawniających do odliczenia podatku). Co podatnik powinien zrobić w takiej sytuacji?

Czy usługi polegające na udzielaniu pożyczek są opodatkowane VAT

W dzisiejszych czasach udzielanie pożyczek jest dość popularna formą prowadzenia działalności gospodarczej. Podejmując taka działalność przedsiębiorca musi zadać sobie podstawowe pytanie czy opodatkować taką działalność w zakresie podatku VAT? Na szczęście odpowiedź brzmi „nie”.

Kiedy trzeba wystawić fakturę VAT na oboje małżonków

Prowadząc jednoosobowo działalność gospodarczą mogą zaistnieć sytuacje, gdy podatnik będzie musiał dokonać transakcji wspólnie ze współmałżonkiem, np. zakup lokalu użytkowego (sytuacja taka wystąpi oczywiście gdy małżonkowie mają wspólność majątkową).

Kto wystawia notę korygującą

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy tylko nabywca wystawia notę korygującą, czy sprzedawca może tym samym poprawić błędnie wystawioną fakturę VAT?

REKLAMA

Jak przechowywać fakturę wystawianą elektronicznie i wysyłaną do kontrahenta mailem

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/2009), stwierdził, że podmioty obrotu gospodarczego mogą wystawiać faktury za pomocą programów komputerowych, wysyłać je pocztą elektroniczną w postaci plików PDF, jednakże ich przechowywanie musi każdorazowo odbywać się u odbiorcy w formie wydruku papierowego.

Jak skorygować błędne faktury VAT

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek dokumentowania dokonywanych transakcji za pomocą faktur VAT. Przy takich czynnościach zdarza się, że na fakturze pojawić się może błąd. W związku z tym wychodząc naprzeciw potrzebom podatników przepisy o VAT przewidują dwie możliwości korygowania tych błędów, tj. za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

Czy zły adres na fakturze pozwala na odliczenie VAT naliczonego

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).

Czy błędne paragony zobowiązują do zapłaty podatku VAT

Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

REKLAMA

Czy zwrot kosztów używania samochodu zleceniobiorcy do celów służbowych podlega PIT

Kwoty stanowiące zwrot kosztów przejazdu samochodami prywatnymi do celów służbowych zleceniobiorców, są wolne od podatku ale tylko do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.. W przypadku przekroczenia tych limitów zwrot w tej części podlega opodatkowaniu.

Wystawienie faktury przez niezarejestrowanego podatnika

Zgodnie z art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży.

Faktura zaliczkowa a ewidencja w kpir

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?

Faktura od zagranicznego dostawcy w kpir

Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?

Jak ująć w kpir faktury, które potwierdzają obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej

Pytanie: Czy pomniejszenie wartości raportu miesięcznego z kasy fiskalnej o wartość transakcji wprowadzonych na podstawie faktur VAT jest prawidłowe pod względem dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Zagraniczna faktura w kpir

Jak powinno wyglądać prawidłowe udokumentowanie i księgowanie w księdze przychodów i rozchodów w sytuacji gdy dostawca zagraniczny wystawia fakturę za towar?

Używanie prywatnego samochodu osobowego w firmie, a dokumentacja w kpir

Jak powinno wyglądać dokumentowanie wydatków w kpir z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych prywatnego samochodu osobowego w ramach spółki cywilnej?

Kupno nowego samochodu i pozostawienie w rozliczeniu starego to dwie różne czynności

Podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczający się z tego podatku na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów nie ma możliwości obniżenia wartości początkowej nowego samochodu o wartość pozostawionego w rozliczeniu starego samochodu, wykorzystywanego w działalności gospodarczej. Tak wynika z indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPB1/415-1020/09/WRz z dnia 17 lutego 2010 r.).

Fakturę można przesyłać e - mailem bez opatrzenia jej podpisem elektronicznym

20 maja 2010 r. zapadł przełomowy wyrok NSA (I FSK 1444/09) w sprawie możliwości wysyłania faktur nie pocztą a emailem (np. w formacie PDF). Sąd dopuścił taką możliwość pod warunkiem, że faktura będzie wydrukowana przez jej odbiorcę.

Kurs prawa jazdy samochodem osobowym - wydatki nie są kosztem podatkowym

Próby zaliczania wydatków na kurs prawa jazdy samochodem osobowym do kosztów uzyskania przychodu są zazwyczaj nieudane. Podatnicy potrafią wykazać, że prawo jazdy jest niezbędne w prowadzeniu firmy czy przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. W sporach z fiskusem argumenty te są zazwyczaj trafne i bardzo dobrze przedstawione.

Możesz przesłać fakturę VAT mailem bez e-podpisu

Fiskus nie powinien już kwestionować przesyłania faktur mailem lub faxem. Naczelny Sąd Administracyjny uznał bowiem (wyrok z 20 maja 2010 r., sygn. I FSK 1444/09), że faktura wysłana drogą mailową albo faksem, jest tak samo ważna jak faktura papierowa przesłana zwykłą pocztą.

Udostępnianie on-line faktur elektronicznych

Zgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej.

Obniżenie podatku a otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Prowadząc działalność gospodarczą, w wyniku różnych, często nieprzewidzianych zdarzeń, podatnik zmuszony jest wystawiać faktury korygujące. Związane jest to z faktem utrzymywania kontaktów z wieloma kontrahentami i związanymi z tym sytuacjami udzielania rabatów, zwrotów towarów czy zwyczajnych pomyłek powstałych przy wystawianiu faktury.

Forma wystawienia faktury korygującej do faktury elektronicznej

Jednym z podstawowych obowiązków podatników VAT jest obowiązek wystawiania faktur dokumentujących dokonywane transakcje (sprzedaży towarów, świadczenia usług). Na podstawie rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej (Dz.U. Nr 133, poz. 1119) podatnicy otrzymali możliwość wystawiania i przysyłania tych faktur drogą elektroniczną, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Konieczność pozyskania potwierdzenia korekty faktury VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi, co do zasady, obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje zaś całość świadczenia należnego od nabywcy, przy czym niestety obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone jednak o kwotę należnego podatku.

Czy kopia faktury może się różnić formalnie od oryginału

Czasem kopia faktury może wyglądać inaczej niż oryginał, przy identycznej treści. Czy jest to dopuszczalne w świetle ustawy o VAT. Okazuje się, że tak.

Wydatki na prywatny samochód właściciela firmy a koszty uzyskania przychodów

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której zamierzam korzystać z własnego samochodu. W jaki sposób rozliczę wydatki na samochód, jeżeli nie zaliczę go do środków trwałych firmy. Przychody i koszty ewidencjonuję w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Przechowywanie w formie elektronicznej kopi faktur papierowych

Organy podatkowe często stoją na stanowisku, że kopia faktury powinna być przechowywana w takiej samej formie w jakiej został wystawiony oryginał. Stwierdzają, że podatnicy są zobowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur „w oryginalnej postaci”.

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Amortyzacja samochodu w firmie

Samochód jest podstawowym narzędziem pracy praktycznie w każdej działalności gospodarczej. Jego eksploatacja związana jest z wieloma aspektami podatkowymi. W tym artykule omówimy problemy związane z amortyzacją samochodów.

Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Dużym udogodnieniem i źródłem oszczędności dla wielu podatników jest możliwość elektronicznego wystawiania i przesyłania kontrahentom faktur VAT. Czasami jednak okazuje się, że przy wprowadzeniu systemu, który odpowiada u nas za wystawianie takich faktur, oszczędziliśmy zbyt bardzo.

Korekta faktury wewnętrznej - problemy

W ostatnim czasie korzystaliśmy z usług niemieckiej firmy, która dokonywała naprawy maszyny w naszym zakładzie. Otrzymaną fakturę za naprawę rozliczyliśmy w miesiącu marcu, a w kwietniu otrzymaliśmy od niemieckiego kontrahenta korektę faktury, która podwyższyła cenę usługi naprawy o dodatkowe koszty. Wskutek tego wystawiliśmy korektę faktury wewnętrznej w miesiącu kwietniu. W związku z powyższym nie mamy pewności za jaki okres tę korektę powinniśmy rozliczyć, czy za marzec czy może za kwiecień?

Nadal nie ma pewności ile można odliczyć VAT od samochodów osobowych

Przedsiębiorcy mają duży problem, bo nadal nie wiadomo, czy VAT można odliczać w pełni od wszystkich rodzajów samochodów osobowych, czy tylko od tych z „kratką” i homologacją. Mimo upływu roku od wyroku ETS uchylającego ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów w postaci tzw. wzoru Lisaka nie doczekaliśmy się ani nowych przepisów w tym zakresie ani jednolitej interpretacji istniejącego obecnie stanu prawnego.

Czy przedsiębiorca może przechowywać kopię faktury papierowej w formie elektronicznej

Wielu przedsiębiorców nie ma pewności czy jako podatnicy wystawiający faktury w formie papierowej mogą jej kopie przechowywać w systemie elektronicznym (na elektronicznych nośnikach informacji). Problem ten dotyczy w szczególności przedsiębiorców (podatników) prowadzących szeroko zakrojoną działalność gospodarczą, którzy wystawiają wiele faktur VAT. Przechowywanie ich kopii w formie papierowej rodzi problemy natury finansowej, celowościowej, ekologicznej, lokalowej (utrudnienia związane z magazynowaniem papierowych kopii faktur).

Jakie są skutki błędu na fakturze VAT

Prowadząc firmę wypełniamy wiele faktur. Warto wiedzieć co grozi za błąd na fakturze.

Możliwość wystawienia dwóch faktur VAT do jednego paragonu

Jak zapewne wielokrotnie przekonało się wielu z nas, prawdziwym jest hasło „życie jest bogatsze od przepisów”, co potwierdza m.in. wydana w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretacja indywidualna nr ITPP1/443-1067/09/BK z dnia 29 stycznia 2010 r.

Opodatkowanie akcyzą pojazdów mechanicznych

Od pewnego czasu organy podatkowe dążą do opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów, w stosunku do których już na pierwszy rzut oka widać, że nie powinny one podlegać opodatkowaniu akcyzą z uwagi na ich „nieosobowy” charakter.

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Koszty ubezpieczenia samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodu. Pamiętać jednak musi o ograniczeniu możliwości uznania za koszty podatkowe składek na niektóre ubezpieczenia samochodów osobowych.

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Ryczałt jako forma rozliczania wydatków na samochód pracownika

Firmy mogą wykorzystywać w prowadzonej działalności samochody, które nie stanowią ich środków trwałych. Dotyczy to również samochodów pracowników. Przepisy określają warunki i limity wydatków na niefirmowe samochody, które przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych oraz zasady zwrotu poniesionych kosztów pracownikom.

Remont i ulepszenie samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Jeżeli wykorzystujesz w prowadzonej działalności gospodarczej samochód, pamiętaj o różnych zasadach zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na remont samochodu i wydatków na jego ulepszenie.

Czy odpisy amortyzacyjne od samochodu w całości stanowią koszty uzyskania przychodów

Jeżeli w ramach prowadzonej działalności nabywamy samochód, pamiętajmy, że musimy go właściwie zaewidencjonować w prowadzonych księgach. Samochody o wartości przekraczającej 3.500 zł i przewidywanym okresie używania przekraczającym rok wpisujemy do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Wpisanie nabytego samochodu do ewidencji jest warunkiem jego amortyzowania, tzn. systematycznego opisywania zużycia środka trwałego w koszty podatkowe. Te systematyczne odpisy (odpisy amortyzacyjne) zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów.

Kradzież samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Nabywając samochód (jak i każdy inny składnik majątku) podatnik powinien go właściwe sklasyfikować jako środek obrotowy albo środek trwały. Środki trwałe rejestrujemy w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zaliczenie samochodu do środków trwałych, co do zasady, skutkuje koniecznością jego amortyzacji, a więc stopniowego odpisywania w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne. Może się oczywiście zdarzyć, że utracimy nasz samochód. Ulegnie on wypadkowi albo zostanie skradziony. Jakie skutki będzie miało takie zdarzenie dla naszych rozliczeń podatkowych.

Czy każda ciężarówka nie podlega akcyzie

Opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają m.im. samochody osobowe. Podatek akcyzowy wynosi w ich przypadku 3,1% wartości, w przypadku tych o pojemności silnika do 2000 cm³, lub 18,6% w przypadku pozostałych samochodów osobowych. Opodatkowane podatkiem akcyzowym nie są natomiast samochody ciężarowe.

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie określają zasad dokumentowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że właściwie udokumentowanie kosztu zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez organy podatkowe.

Metody amortyzacji samochodu osobowego w działalności gospodarczej

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać wyłącznie od tych środków trwałych (w tym także i samochodów), które zostały ujęte w ewidencji środków trwałych danego przedsiębiorcy – podatnika.

Ustawa o VAT 2022 Dział XI Dokumentacja

Ustawa o podatku od towarów i usług - stan prawny na 1 luty 2022 roku - tekst jednolity, Dział XI Dokumentacja (art. 106-112c)

Samochód służbowy wykorzystywany do celów prywatnych

Prowadzimy działalność gospodarczą i posiadamy samochody dostawcze. Każdy z naszych kierowców po pracy może wrócić autem do domu i z niego korzystać do własnych celów. Podobno korzystanie przez pracowników z samochodów firmowych dla prywatnych celów jest dla nich przychodem podlegającym PIT. Czy tak jest naprawdę i czy musimy prowadzić specjalną ewidencję takich przychodów?

Ryczałtowiec sprzedaje samochód firmowy

Od 2004 r. prowadzę działalność gospodarczą (handel materiałami budowlanymi), która do grudnia 2008 r. była opodatkowana na zasadach ogólnych. W trakcie prowadzenia działalności zakupiłam dwa samochody, w tym jeden z kratką. Obydwa samochody zostały zaliczone do środków trwałych i wpisane do ewidencji środków trwałych oraz były amortyzowane przez okres pięciu lat (20% stawka amortyzacji). Od obydwu zakupów został też odliczony podatek VAT w pełnej wysokości wykazanej na fakturze. Od 1 stycznia 2009 r. zmieniłam sposób opodatkowania swoich dochodów na opodatkowanie podatkiem zryczałtowanym. W związku ze zmianą organizacji handlu w firmie na sprzedaż wysyłkową przestałam używać samochodów do prowadzenia działalności i w najbliższym czasie planuje wycofanie ich z ewidencji środków trwałych i przekazanie na własne potrzeby.
Na jakich zasadach należałoby opodatkować przychód ze sprzedaży wycofanych z działalności samochodów, jeżeli zostałby osiągnięty przed upływem wspomnianych w ustawie 6 lat od wycofania i jak należałoby opodatkować taki przychód, w sytuacji gdybym wcześniej została zmuszona do zaprzestania prowadzenia działalności.

Co zrobić kiedy zaginął oryginał faktury

Zdarza się nierzadko, że ginie oryginał faktury. Można wtedy wystawić duplikat.  Ale jak i kiedy można rozliczyć VAT na podstawie takiego duplikatu.

Sprzedaż samochodu będącego środkiem trwałym

Sprzedaż samochodu osobowego znajdującego się w ewidencji środków trwałych podatnika, stanowi co do zasady czynność opodatkowaną VAT. Jednak podatnik może skorzystać ze zwolnienia od tego podatku, jeżeli samochód używany był przez podatnika, co najmniej pół roku, a z nabyciem samochodu osobowego nie wiązało się prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jak wystawić fakturę VAT

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura wystawiona przez podatnika powinna stwierdzać dokonanie sprzedaży, datę sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

REKLAMA