REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola podatkowa, Odsetki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Mniej kontroli fiskusa latem - na jesieni będzie więcej

Blisko 20 proc. spadła liczba przeprowadzonych kontroli celno-skarbowych, a o prawie 50 proc. liczba zatwierdzonych kontroli podatkowych. Dane te dotyczą działań od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Zdaniem ekspertów, mniejsza aktywność Krajowej Administracji Skarbowej ma związek z pandemią. Ostatnio najwięcej kontroli celno-skarbowych zostało zakończonych przez Izbę Administracji Skarbowej w Bydgoszczy. Natomiast najwięcej zatwierdzonych kontroli podatkowych ma Izba Administracji Skarbowej w Warszawie. Eksperci uważają, że jesienią kontroli fiskusa może być więcej, m.in. ze względu na spadające wpływy budżetowe.

Kontrole podatkowe w nadchodzących miesiącach – co będą weryfikować organy podatkowe i jak przygotować firmę?

W najbliższym czasie należy spodziewać się wzmożonej aktywności ze strony organów skarbowych - kontrolujących będą interesować nie tylko przeszłe rozliczenia podatkowe, ale również prawidłowe wydatkowanie wsparcia finansowego przyznanego w ramach kolejnych Tarcz Antykryzysowych. Kierunek, w którym zmierza fiskus wskazują również planowane zmiany legislacyjne, wymierzone w zwalczanie transakcji i operacji służących sztucznej optymalizacji podatkowej. Z tego względu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się zapewnić sobie profesjonalną asystę w relacjach z organami podatkowymi.

Kiedy fiskus może nałożyć dodatkowe zobowiązanie w VAT?

W ramach prowadzonej kontroli organ podatkowy, obok prawidłowej wartości zobowiązania podatkowego, może także nałożyć dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty różnicy. Kiedy wartość dodatkowego zobowiązania może zostać obniżona? A w jakie sytuacji sankcja ta może zostać zwiększona?

Kiedy organ może odmówić stronie wglądu w akta sprawy podatkowej?

Prawo określa pewne ograniczenia w zakresie wglądu w akta sprawy podatkowej. Organ może odmówić stronie wglądu do dokumentów zawierających informacje niejawne, a także do innych dokumentów, które organ podatkowy wyłączy z akt sprawy ze względu na interes publiczny.

Jak stosować podatkowe ułatwienia czasu epidemii? Przygotuj firmę na kontrolę rozliczeń fiskalnych i prawa do finansowego wsparcia

Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące praktycznego stosowania przepisów umożliwiających korzystne rozliczenie należności fiskalnych w związku z korona wirusowym kryzysem gospodarczym. Podatnicy, którzy zastosowali się do objaśnień w stanach faktycznych zbieżnych z opisanymi w dokumencie uzyskają urzędową ochronę na wypadek kontroli fiskusa. Weryfikacji należy spodziewać się nie tylko w zakresie należności podatkowych, ale również prawa do otrzymania i prawidłowości rozliczenia finansowego wsparcia otrzymanego w związku z ekonomicznym spowolnieniem.

Jakie są zasady gromadzenia materiału dowodowego w sprawie podatkowej

Z przepisów Ordynacji podatkowej wynika, że organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy. W praktyce jednak zdarza się, że ta istotna dla sprawy podatkowej zasada nie jest przestrzegana przez organy podatkowe oraz celno-skarbowe podczas prowadzenia czy to kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego. Nieprawidłowości w jej przestrzeganiu są przyczyną uchylenia co drugiej decyzji podatkowej.

Jakie uprawnienia ma podatnik w ramach kontroli podatkowej

Zgodnie z prawem, podatnik powinien zostać wcześniej poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej, poprzez doręczenie formalnego zawiadomienia w określonym terminie. W niektórych jednak przypadkach możliwa jest kontrola bez uprzedniego doręczenia zawiadomienia. Kontrolę podatkową przeprowadza się na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwy organ. Zatem nie każdy urzędnik może przeprowadzić kontrolę, lecz jedynie ten, który ma do tego upoważnienie. Co jeszcze warto wiedzieć?

Zatrzymanie zwrotu nadwyżki VAT w toku kontroli podatkowej - wyrok TSUE

Gdy organy podatkowe rozpoczęły postępowanie dotyczącej deklaracji podatku VAT w celu kontroli kwot do zwrotu, to do jej zakończenia organ podatkowy ma prawo do zatrzymania zwrotu tej części nadwyżki podatku VAT, która odnosi się do transakcji nieobjętych tym postępowaniem w chwili jego wszczęcia.

Kontrole podatkowe i celno-skarbowe – jakie tematy aktualnie interesują fiskusa? – cz. 2

Urzędowe i sądowe terminy załatwiania spraw zostały odwieszone, zatem również kontrole i postępowania podatkowe ruszają pełną parą. Bieżące rozliczenia fiskalne w ramach działalności gospodarczej, jak również podatkowe skutki transformacji spółek i transakcji restrukturyzacyjnych z pewnością zainteresują kontrolujących. Weryfikacji podlegać będzie także poprawność rozliczenia i spełnienie warunków skorzystania z udogodnień podatkowych wprowadzonych przez przepisy antykryzysowe.

Obniżka odsetek ustawowych od 29 maja 2020 r.

Wskutek kolejnego obniżenia stopy referencyjnej NBP, obniżeniu uległa od 29 maja 2020 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Mimo obniżenia od 29 maja także wysokości stopy lombardowej NBP - bez zmian pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się także (przynajmniej do 30 czerwca) wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych", bowiem do ustalenia wysokości tych odsetek stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia (do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca) oraz w dniu 1 lipca (do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia).

Jak rozliczać odsetki od pożyczek w związku z COVID-19

Epidemia COVID-19 zmusza przedsiębiorców do korzystania ze wsparcia w postaci pożyczek i kredytów. Tarcza antykryzysowa nie zdjęła jednak z podatników ograniczeń związanych z rozliczeniem odsetek od takiego wsparcia w kosztach CIT. W konsekwencji przepisy art. 15c ustawy o CIT obowiązują w dotychczasowym brzmieniu, a podatnicy decydujący się na wsparcie w postaci pożyczek lub kredytów powinni przeanalizować aspekty podatkowe tego instrumentu.

Kontrole podatkowe i celno-skarbowe – jakie tematy aktualnie interesują fiskusa? – cz. 1

Mimo pandemii COVID-19 służby fiskalne nie odpuszczają przedsiębiorcom i wnikliwie weryfikują ich rozliczenia podatkowe. Niejedna firma musiała zmierzyć się z fiskusem walcząc o zwrot VAT w toku długotrwałego postępowania przed organami i sądami administracyjnymi. Ułatwienia podatkowe zaproponowane firmom w związku z epidemią koronawirusa, jak również spełnienie nowych wymogów, wprowadzonych jeszcze przed kryzysem gospodarczym, z pewnością również będą przedmiotem kontroli urzędników skarbowych.

W czasie COVID-19 spadła liczba kontroli podatkowych

W czasie pandemii koronawirusa ponad 4-krotnie spadła liczba kontroli podatkowych. Wykryto także 2 razy mniej uszczupleń podatkowych.

Nowa ulga w CIT - podatnicy mogą zaoszczędzić jeszcze prawie 50 tys. zł

Przedsiębiorstwa, które zatrzymały zysk za 2018 r. lub planują go zatrzymać za 2019 r., mogą skorzystać z dodatkowej ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Od przychodu odliczą hipotetyczne odsetki od kapitału własnego.

Zapłata daniny solidarnościowej po terminie bez odsetek za zwłokę

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który przewiduje, że podatnicy, którzy nie zapłacą w terminie daniny solidarnościowej nie będą obciążeni odsetkami za zwłokę, o ile uregulują należność do 1 czerwca 2020 r.

Zwrot VAT – nie daj się zaskoczyć kontroli!

Podatek VAT to niewątpliwie jeden z kluczowych czynników mających wpływ na płynność finansową firmy. Przedsiębiorca wykonujący czynności opodatkowane ma prawo do odliczenia kwoty podatku zapłaconego w cenie towarów i usług nie ponosząc jego ekonomicznego ciężaru. Jakkolwiek uzyskanie zwrotu nadwyżki podatku często oznacza wieloletni spór z fiskusem, sądy administracyjne dostarczają solidnych argumentów na wypadek dyskusji z urzędnikami.

Opodatkowanie odsetek uzyskanych za pośrednictwem zagranicznej fundacji

Spółka zaskarżyła wydaną interpretację podatkową, w której organ podatkowy odmówił jej prawa do skorzystania z preferencyjnej stawki opodatkowania dochodów z odsetek (pozyskanych za pośrednictwem fundacji), jaką mogła zastosować na mocy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Inaczej orzekł sąd, który stwierdził, że organ nazbyt profiskalnie interpretuje przepisy.

Kontrole i postępowania podatkowe bez taryfy ulgowej na czas koronawirusa

Nie sprawdziły się początkowe zapowiedzi resortu finansów dotyczące zawieszenia w okresie epidemii czynności kontrolnych prowadzonych wobec podatników. Obok problemów z płynnością finansową, a w perspektywie koniecznością zwolnień pracowników i likwidacją działalności, przedsiębiorcy w dalszym ciągu będą konfrontować się zatem z urzędnikami. Muszą zadbać o prawidłowość rozliczeń, jak również bacznie przyglądać się działaniom fiskusa.

Niższe odsetki ustawowe od 9 kwietnia 2020 r. po obniżce stóp NBP

Z uwagi na obniżkę stóp NBP (zwłaszcza stopy referencyjnej) obniżeniu uległa od 9 kwietnia 2020 r. wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych) i odsetek ustawowych za opóźnienie - określonych w kodeksie cywilnym. Bez zmian natomiast pozostaje wysokość odsetek od zaległości podatkowych i odsetek od niezapłaconych w terminie składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się także (przynajmniej od 9 kwietnia) wysokość odsetek "za opóźnienie w transakcjach handlowych", bowiem do ustalenia wysokości tych odsetek stosuje się stopę referencyjną NBP obowiązującą w dniu: 1 stycznia (do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca) oraz w dniu 1 lipca (do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia).

Wniosek podatnika o ulgę podatkową ma wstrzymać nowe kontrole i egzekucję

Nie należy wszczynać egzekucji, kontroli podatkowej, czynności sprawdzających i wszelkich innych procedur, jeżeli podatnik wnioskuje o odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty daniny – zaleciło urzędom skarbowym Ministerstwo Finansów. Z wytycznych wynika też, że nadpłaty mają być zwracane nawet tym, którzy zalegają wobec fiskusa z innego tytułu. „Innymi słowy zwroty podatków i nadpłat podatków powstałe przed dniem powstania zaległości podatkowej nie będą zaliczane na poczet odroczonych lub rozłożonych na raty zaległości podatkowych, tylko zwracane bezpośrednio” – czytamy w zaleceniach. W pierwszej kolejności urzędy skarbowe mają odraczać terminy zapłaty podatków lub rozkładać je na raty. Przy umorzeniu „zaleca się pogłębioną analizę zasad pomocy publicznej”.

Umowa o współdziałanie - od 1 lipca 2020 r. duże firmy umówią się na kontrole z Szefem KAS

Wprowadzona została całkiem nowa forma współpracy z fiskusem, przeznaczona dla wybranej grupy podatników. Już od 1 lipca 2020 r. największe firmy działające w kraju będą mogły zawierać z Szefem KAS tzw. umowę o współdziałanie. Podpisanie umowy oznacza, że kontrole podatkowe będą się odbywały jedynie za zgodą Szefa KAS.

Ile może trwać kontrola podatkowa w firmie?

W wyroku 19 lutego 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że limit czasu na przeprowadzenie kontroli podatkowej u mikroprzedsiębiorcy to 12 kolejno następujących po sobie dni roboczych. Organy podatkowe uważały, że liczą się tylko te dni, w których kontrolerzy przebywają w siedzibie firmy.

Mniej kontroli podatkowych i celno-skarbowych

Rok 2019 był kolejnym, w którym Krajowa Administracja Skarbowa rzadziej kontrolowała podatników. Liczba kontroli celno-skarbowych spadła o 14,5%, a kontroli podatkowych o 11,6% w porównaniu do 2018 roku. Typowanie do kontroli opiera się na analizie ryzyka, do której wykorzystywane są zaawansowane narzędzia analityczne (BIG DATA). Kontrole podatkowe często zastępowane są czynnościami sprawdzającymi.

System ocen urzędników skarbowych od lutego 2020 r.

W lutym 2020 r. ruszy system ocen urzędników fiskusa, dzięki któremu resort finansów będzie badał profesjonalizm urzędników i ich stosunek do podatników - zapowiedział na konferencji prasowej 29 stycznia Tomasz Słaboszowski, wiceminister finansów, zastępca szefa KAS .

Organy podatkowe coraz częściej wymierzają kary porządkowe w maksymalnej wysokości

Profiskalna polityka, skuteczniejsze kontrole i dokładniejsza weryfikacja przedsiębiorców już teraz sprzyjają zwiększonej liczbie nakładanych kar porządkowych. Kolejne zmiany podatkowe planowane na 2020 r. mogą tylko nasilić ten trend. Organy podatkowe najczęściej wymierzają górną granice kary porządkowej, czyli 2800 zł, mimo wyraźnych wytycznych zdefiniowanych przez sądy.

Jak rozpoczyna się kontrola podatkowa – czynności kontrolne u podatnika czy w urzędzie?

Często się zdarza, że kontrolujący w dniu wszczęcia kontroli podatkowej podsuwają podatnikowi dwa oświadczenia do podpisania: oświadczenie o zgodzie na przeprowadzenie czynności kontrolnych w siedzibie urzędu oraz oświadczenie o rezygnacji z prawa do uczestnictwa w czynnościach kontrolnych. Czy trzeba (i czy warto) podpisać te oświadczenia?

Kontrola podatkowa a kontrola celno-skarbowa – podobieństwa i różnice

Kontrola podatkowa to tryb weryfikacji rozliczeń podatkowych przez urzędy skarbowe, regulowany przez Ordynację podatkową. Kontrola celno-skarbowa jest natomiast stosunkowo nową instytucją, wprowadzoną 1 marca 2017 r. w ramach reformy Krajowej Administracji Skarbowej. Czym różnią się oba tryby kontroli i jakie są prawa kontrolowanego?

Wszczęcie kontroli podatkowej - procedura i praktyka

Większość osób prowadzących działalność gospodarczą ma świadomość tego, iż w każdej chwili mogą zjawić się w siedzibie firmy pracownicy urzędu skarbowego z niezapowiedzianą wizytą. Celem takiej niezapowiedzianej wizyty jest najczęściej wszczęcie kontroli podatkowej. Chciałbym w kilku zdaniach wskazać co dzieje się w momencie wszczęcia kontroli podatkowej i jak to wygląda z perspektywy urzędnika.

Większe wpływy do budżetu dzięki Krajowej Administracji Skarbowej

Dzięki pracy Krajowej Administracji Skarbowej rosną wpływy do budżetu państwa z tytułu rożnych należności podatkowych. KAS to także mniej przeprowadzanych kontroli podatkowych i celno-skarbowych.

Odsetki a podatek u źródła

Przepisy w zakresie podatku u źródła są bardzo szczegółowe i często sprawiają podatnikom wiele problemów. Z pomocą nie przychodzi także fiskus, który stwierdza, że bez wiedzy odnośnie do rzeczywistego beneficjenta odsetek płatnik nie ma prawa zastosować obniżonej stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Odsetki bankowe - opodatkowanie i ujęcie w KPiR

Posiadanie firmowego rachunku bankowego wiąże się z koniecznością uiszczania opłat za jego obsługę oraz za dodatkowe możliwości, np. korzystanie z wydanej do konta karty płatniczej. Poza kosztami związanymi z posiadaniem rachunku, pojawiają się również przychody, generowane jako odsetki od środków pieniężnych. Jak potraktować podatkowo przychody w postaci odsetek, jak uwzględnić w KPiR?

Umowy o współdziałanie od 1 lipca 2020 r. - tylko dla wybranych firm

Od lipca 2020 r. największe firmy będą mogły podpisać z fiskusem umowy o współdziałanie. Ich rozliczenia będą pod ścisłą kontrolą szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W zamian czekają korzyści.

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć?

Czynności kontrolne związane z opłacaniem podatków i składaniem deklaracji prowadzą urzędy skarbowe. Kontrole celno-skarbowe i urzędowe sprawdzenie to zadanie urzędu celno-skarbowego. Natomiast audyt i czynności audytowe (z wyjątkiem gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE) wykonuje izba administracji skarbowej. Co składa się na kontrole, kto, kiedy i gdzie przeprowadza kontrole fiskalne?

Compliance na linii przedsiębiorca-skarbówka

Co to jest compliance? Jak wpływa na relacje między administracją skarbową a przedsiębiorcami? I wreszcie, jak skutecznie dzięki compliance przygotować się do kontroli podatkowych i celno-skarbowych?

Po kontrolach w VAT nadszedł czas na kontrole w CIT

Obecnie coraz więcej wskazuje się o lukę w CIT, która w latach 2015-2017 mogła wynieść nawet 90 mld zł. Co to oznacza dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych? Czy trzeba się przygotować na więcej kontroli?

Kontrola podatkowa bez zawiadomienia

Urzędy skarbowe chętnie uzasadniają kontrole podatkowe koniecznością przeciwdziałania przestępstwom lub wykroczeniom skarbowym. To wyłącza przepisy Prawo przedsiębiorców chroniące kontrolowanych podatników - w tym np. obowiązek zawiadamiania o kontroli, posiadania upoważnienia do jej przeprowadzenia, czy zakaz prowadzenia kilku kontroli równoczesnych.

Wzrasta skuteczność kontroli podatkowych

Urzędy skarbowe są coraz bardziej skuteczne i coraz lepiej przygotowane do prowadzenia kontroli podatkowych - wynika z raportu „Pod lupą fiskusa". Okazuje się jednocześnie, że większa skuteczność fiskusa nie idzie w parze z lepszym przygotowaniem przedsiębiorstw do kontroli.

Jak są typowani przedsiębiorcy do kontroli podatkowych i celno-skarbowych?

Narzędzia jakimi dysponują organy podatkowe powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Na przestrzeni ostatnich lat jest mniej kontroli przedsiębiorców, ale w ich wyniku znacznie zwiększyła się kwota stwierdzonych uszczupleń podatkowych. W praktyce oznacza to, że kontroli jest mniej, ale celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe. To z kolei przekłada się zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych).

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki kontrolowanego podatnika

Podczas kontroli podatkowej kontrolowany podatnik ma obowiązek zapewnienia osobom upoważnionym dostępu do akt, ksiąg i dokumentów związanych z przedmiotem kontroli. Kontrolowany ma też uprawnienia podczas kontroli - m.in. ma prawo do udziału w czynnościach kontrolnych, składania zastrzeżeń i wyjaśnień oraz wnoszenia sprzeciwu wobec czynności naruszających przepisy.

3% ryczałtowego podatku od odsetek i dyskonta od obligacji - zawiadomienie do 31 marca

Ministerstwo Finansów przypomina o terminie i trybie zawiadomienia o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania (wg stawki 3%) odsetek i dyskonta od obligacji wyemitowanych przed 1 stycznia 2019 r. Emitenci tych obligacji, którzy chcą skorzystać z tego rozwiązania, muszą zawiadomić o jego wyborze właściwego naczelnika urzędu skarbowego do końca marca 2019 r.

Fiskus odpytuje młode pary

Wiceminister finansów Paweł Cybulski 13 grudnia 2018 r. poinformował w odpowiedzi na interpelację poselską, że Krajowa Administracja Skarbowa wysłała 585 wezwań do nowożeńców z pytaniami dot. organizacji wesel - wynika z odpowiedzi

Limit kosztów z tytułu odsetek od pożyczek i kredytów - precedensowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wydał 13 listopada 2018 r. wyrok (sygn. akt I SA/Wr 833/18), zgodnie z którym odsetki od pożyczek i kredytów można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów do wysokości 3 mln zł powiększonej o 30 proc. EBITDA. To precedensowy wyrok kwestionujący dotychczasowe, konsekwentne stanowisko resortu finansów, które jest niekorzystne dla podatników. Wyrok ten jest jeszcze nieprawomocny. Jeżeli fiskus złoży skargę kasacyjną to za jakiś czas poznamy stanowisko NSA.

Żarówka bez paragonu - naczelnik wycofa apelację

Izba skarbowa w Olsztynie poinformowała, że naczelnik US w Bartoszycach wycofa apelację od wyroku Sądu Rejonowego w Bartoszycach w sprawie mechanika, który wymienił żarówkę w samochodzie nie wydając paragonu fiskalnego.

Fiskus skontroluje firmy budowlane, restauracje i mechaników samochodowych

"Stop szarej strefie" to najnowsza akcja Krajowej Administracji Skarbowej. Skarbówka szczególnie przyjrzy się podatnikom w branży budowlanej, gastronomicznej i motoryzacyjnej (naprawa pojazdów). Paweł Cybulski, wiceminister finansów i zastępca szefa KAS informuje, że od 25 października 2018 r. podatnicy z tych branż otrzymają pisma z organów podatkowych przypominające o obowiązkach podatkowych, zagrożeniu związanym z szarą strefą i możliwości korekty podatku z własnej inicjatywy. Po ok. 2 tygodniach rozpoczną się kontrole.

Należyta staranność w VAT – weryfikacja kontrahenta

Katalog dotyczący dochowania należytej staranności w VAT wskazuje jakimi kryteriami powinien kierować się przedsiębiorca, weryfikując swojego kontrahenta. Brak ich dotrzymania może być powodem uznania przez urzędników, że podatnik nie dopełnił ciążącego na nim obowiązku i co za tym idzie wszczęcia przeciwko niemu czynności kontrolnych.

Skuteczniejsze wykonywanie kontroli celno-skarbowej

Zwalczanie szarej strefy i wyłudzeń podatkowych dzięki skuteczniej wykonywanie kontroli celno-skarbowej przez Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - to podstawowy cele nowelizacji ustawy o KAS. Projekt zawiera nowe przepisy m.in. odnoszące się do możliwości korzystania przez KAS z danych zgromadzonych w bazach, rejestrach, ewidencjach, zbiorach i systemach informatycznych.

Odwołanie od decyzji podatkowej

Podatnik nie zawsze musi czekać na sądowe uchylenie decyzji podatkowej. Pożądany skutek może odnieść także dobrze przygotowane odwołanie, nawet jeżeli podatnik, według fiskusa, uczestniczył w karuzeli VAT. Podstawową kwestią dla odmówienia podatnikowi odliczenia VAT są bowiem prawidłowe ustalenia faktyczne w danej sprawie.

Ceny transferowe - podatkowe ujęcie czynnika rekompensującego

Podczas przygotowywania dokumentacji podatkowej dotyczącej cen transferowych może się okazać, iż oprocentowanie wynikające z transakcji pożyczek zawartych między podmiotami powiązanymi było nierynkowe. Podatnicy mogą wówczas zadecydować o zastosowaniu tzw. czynnika rekompensującego.

Czy odsetki wypłacane na rzecz obligatariuszy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów?

Emisja obligacji jest bardzo popularnym sposobem na dofinansowanie przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie kapitału obcego. Dofinansowanie przedsiębiorstwa przy pomocy emisji obligacji stanowi doskonałą alternatywę dla zaciągania pożyczek oraz kredytów bankowych. Sprzedaż obligacji, podobnie jak zaciągnięcie pożyczki czy też kredytu wiąże się jednak z koniecznością zapłaty wynagrodzenia za korzystanie z cudzego kapitału, które najczęściej przybiera formę odsetek. W przypadku emisji obligacji odsetki te, co do zasady, emitent będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Kiedy urząd skarbowy nie musi informować o wszczęciu kontroli?

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą muszą liczyć się z możliwością poddania kontroli podatkowej. Zwykle organy podatkowe informują o zamiarze wszczęcia kontroli, jednakże w określonych sytuacjach fiskus może rozpocząć czynności kontrolne bez wcześniejszej zapowiedzi.

REKLAMA