Ministerstwo Finansów pokazuje na przykładach jakie kwoty zyskają podatnicy (pracownicy, emeryci, samotni rodzice) na zmianach w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), które wejdą w życie 1 lipca 2022 r. Podpisana 14 czerwca br. przez Prezydenta RP nowelizacja ustawy o PIT przewiduje w szczególności obniżenie niższej stawki PIT z 17 proc. do 12 proc. dla podatników na skali, a przedsiębiorcom na podatku liniowym, ryczałcie i karcie podatkowej pozwala na rozliczenie części składek zdrowotnych w podatku dochodowym. Bez zmian pozostają po 1 lipca korzystne rozwiązania, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., w tym m.in. wyższa kwota wolna (30 tys. zł) i wyższy próg podatkowy (120 tys. zł).
W dniu 9 czerwca 2022 r. Posłowie Komisji Finansów Publicznych zaakceptowali poprawkę Senatu, podnoszącą procentową wysokość podatku PIT przekazywanego na rzecz organizacji pożytku publicznego z 1 do 1,5 proc. Tego samego dnia także Sejm zaakceptował tę zmianę. W środę, 8 czerwca br. o godz. 12.00 w Senacie RP odbyła się konferencja prasowa „Zagrożony 1% podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego”. Wzięli w niej udział członkowie Senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, a także inicjatorzy poprawki 1,5% dla OPP oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych. Konferencja dotyczyła podniesienia wysokości odpisu podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego do poziomu 1,5%.
W ramach ,,naprawy” nowelizacji prawa podatkowego, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. (zwanej ,,Polskim Ładem”) ustawodawca proponuje kolejną rewolucyjną zmianę przepisów podatkowych. Zmiany mają wejść w życie już niebawem – 1 lipca 2022 r. Projekt (w mediach określany jako „Polski Ład 2.0”) może ulec jeszcze zmianie, ale obecnie znamy już jego podstawowe założenia. Na co powinni być gotowi podatnicy PIT?
Ministerstwo Finansów podsumowuje sezon PIT-owy 2022. Ponad 91%, czyli 19,8 mln deklaracji podatkowych za 2021 r. złożono elektronicznie, z czego większość, bo aż 11,3 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,9 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. Dużą popularnością cieszy się cały serwis e-Urząd Skarbowy, do którego logowano się już ok. 73 mln razy, a podczas tegorocznej akcji rozliczeń PIT 19 mln razy.
Rzeczywistość gospodarcza od początku marca 2020 roku związana z epidemią COVID-19 wymusiła wypracowanie szczególnych rozwiązań w wielu obszarach życia, w tym w podatkach. Wobec czego podjęto kroki prawne zapewniające podatnikom uchronienie ich przed negatywnymi konsekwencjami zaistniałej sytuacji. Wprowadzano szczególne rozwiązania, limity, uproszczenia lub złagodzenia konkretnych warunków, w tym preferencje związane z przeciwdziałaniem COVID-19. Szereg przepisów w PIT posługuje się sfomułowaniem „przeciwdziałanie COVID-19, które należy rozumieć jako wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych choroby wywołanej wirusem. Przepisy te nie będą jednak obowiązywać w nieskończoność. Wprawdzie stan epidemii, na razie nie został odwołany, to jednak wydaje się, że jest do tego coraz bliżej. Które przepisy temporalne ustawy o PIT przestaną istnieć wraz z końcem epidemii?
Osoby samotnie wychowujące dzieci skarżyli się RPO, się że „Polski Ład” odebrał im w 2022 roku możliwość preferencyjnego opodatkowania – w zamian wprowadzono ulgę 1500 zł na dziecko. Rzecznik Praw Obywatelskich sprzeciwił się likwidacji możliwości wspólnego rozliczenia się podatkowego dla osób samotnie wychowujących dzieci. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w Sejmie znajduje się projekt nowelizacji, który realizuje postulaty przywrócenia preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów osób samotnie wychowujących dzieci. Kwota wolna od podatku ma być realizowana dwukrotnie (60 tys. zł) - analogicznie jak przy wspólnym opodatkowaniu małżonków - w przypadku rodzica/opiekuna wychowującego samotnie przynajmniej jedno dziecko z niepełnosprawnością, a w pozostałych przypadkach nadal preferencyjnie przy uwzględnieniu 1,5 tej kwoty (45 tys. zł).
2 maja upływa termin złożenia deklaracji w podatku PIT. Powszechnie wiadomo, że „im więcej zarobimy, tym więcej podatku zapłacimy” jednak to tylko część prawdy. Ustawa o podatku PIT przewiduje szereg ulg/odliczeń, które pozwalają obniżyć kwotę należną fiskusowi bez konieczności analizowania skomplikowanych przepisów. Ulga rehabilitacyjna, ulga na Internet, ulga prorodzinna – to pierwsze z brzegu możliwości na „podatkowe oszczędności”.
Polski Ład przyzwyczaił nas już do tego, że wiele w nim zmian, które trudno nazwać korzystnymi z punktu widzenia podatnika. Przykładem jest zmiana zasad opodatkowania częściowego wycofania wkładu ze spółki osobowej. Choć zmiana ma swoje plusy, ponieważ określając, kiedy powstaje przychód podatkowy kończy spory na linii podatnik-fiskus, niewątpliwie dla wspólników planujących ograniczenie swojego wkładu w spółce jest niekorzystna. Trudno bowiem za korzyść uznać fakt, że obecnie wycofanie części wkładu ze spółki pod kątem podatkowym równoznaczne jest z całkowitym jej opuszczeniem.
ZUS informuje, że w 2022 roku "trzynastka" (trzynasta emerytura) wynosi 1338,44 zł brutto. Od tego świadczenia nie trzeba płacić podatku dochodowego (PIT). Przy wypłacie trzynastej emerytury zostanie pobrana jedynie składka zdrowotna w wysokości 120,46 zł. W takiej sytuacji trzynastka netto wyniesie 1217,98 zł. Zaniechanie poboru podatku dochodowego jest jednorazowe i ostateczne, to znaczy podatek nie zostanie zapłacony ani teraz, ani w rozliczeniu rocznym PIT. ZUS informuje też, że zaniechanie poboru podatku nie dotyczy trzynastek należnych za poprzednie lata.