REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - rozliczenia, Amortyzacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W którym miesiącu przeprowadzić amortyzację jednorazową

Amortyzacja jednorazowa jest dużą korzyścią dla przedsiębiorców. Co prawda nie mogą z niej skorzystać wszyscy podatnicy. Prawo to mają podatnicy, którzy rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w roku dokonania odpisu amortyzacyjnego oraz tzw. „mali podatnicy”.

Użyczenie środka trwałego ogranicza możliwości zwiększania kosztów

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 63) lit. c) ustawy o CIT stanowi, że kosztem uzyskania przychodów nie są odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania.

Zmiana planowanego okresu używania środka trwałego skutki podatkowe

Spółka jawna kupiła 1 marca 2009 r. zestaw komputerowy za cenę 4 000 zł netto. Zestaw zamierzała wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej do końca 2009 r. i dlatego spółka nie wprowadziła komputera do ewidencji środków trwałych, a cenę jego zakupu zaliczyła bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W trakcie roku zmieniła plany i postanowiła wykorzystywać zestaw komputerowy ponad rok. Czy spółka może zaliczyć komputer do środków trwałych, amortyzować i zaliczać odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów?

Zniszczone częściowo środki trwałe to kłopot dla przedsiębiorcy

W prawie podatkowym istnieje problem braku modyfikacji wartości początkowej środka trwałego. Podatnik ma ograniczone możliwości dostosowywania wartości początkowej środka trwałego do jego bieżącej wartości. Prawo podatkowe nie posługuje się bowiem pojęciem „częściowa strata z tytułu zniszczenia środka trwałego”. Przekonała się o tym spółka, która chciała wartość początkową częściowo zniszczonego środka trwałego obniżyć o koszty zniszczeń spowodowanych przez pożar.

REKLAMA

Korekta zeznania rocznego

Skorygowanie deklaracji PIT następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Korektę zeznania sporządza się na tym samym druku PIT, który był właściwy dla złożenia zeznania rocznego.

Problemy z PIT-ami po 30 kwietnia

Czy złożyłeś w terminie zeznanie podatkowe? Co powinieneś zrobić, gdy nie złożyłeś nadal PIT-a ? Jak się zachować, gdy urząd skarbowy poprosi Cię o wyjaśnienia? Chcesz złożyć korektę PIT-a?

Nakłady na remonty i nakłady inwestycyjne a koszty uzyskania przychodów

Artykuł 23 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o PIT nie pozwala na bezpośrednie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez podatnika na ulepszenie środków trwałych. Jeżeli wydatki te powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, to zaliczenie do kosztów będzie możliwe poprzez te odpisy.

Zakup budynku a koszty uzyskania przychodów

W prowadzeniu działalności gospodarczej wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup budynków biurowych, produkcyjnych czy magazynowych. W wyniku takiej transakcji pojawia się problem amortyzacji i kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Ulga na dzieci uczące się i studiujące - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Korzystając z ulgi na dziecko, które uczy się albo studiuje można mieć kilka wątpliwości, których nie precyzują wystarczająco przepisy ustawy o PIT. Dostrzegło to też Ministerstwo Finansów, które udzieliło oficjalnych wyjaśnień w tych kwestiach.

Organizacje pożytku publicznego otrzymały już część pieniędzy z tegorocznego 1%

Już od początku kwietnia 2010 r. organizacje pożytku publicznego otrzymują pierwsze pieniądze w ramach akcji 1%. Do końca maja wszystkie urzędy skarbowe przekażą w sumie 6.866.832 zł zadeklarowanych przez podatników w zeznaniach PIT-28. Natomiast 1% z pozostałych zeznań będzie sukcesywnie dystrybuowany w lipcu i sierpniu.

Jak i do kiedy można składać PIT-y

Coraz mniej czasu zostało na złożenie PIT-a. W 2012 roku można to zrobić najpóźniej 30 kwietnia. Dla zachowania terminu złożenia zeznania wystarczy zanieść wypełniony i podpisany przez podatnika, podatników lub pełnomocnika odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Zeznanie można też wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej albo drogą elektroniczną.

Używane lub ulepszone środki trwałe a amortyzacja

Można indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika.

Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

Mali podatnicy oraz przedsiębiorcy nie będący małymi podatnikami (ale tylko w pierwszym roku swojej działalności) mogą skorzystać z bardzo korzystnej podatkowo metody rozliczania zakupu środków trwałych.

Obliczenie odpisów amortyzacyjnych przy amortyzacji degresywnej

Począwszy od roku podatkowego, w którym określona metodą degresywną roczna kwota amortyzacji miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody liniowej (bez stosowania współczynników zwiększających), należy dokonywać dalszych odpisów amortyzacyjnych metodą liniową.

Obliczenia przy częściowej amortyzacji jednorazowej i liniowej

Przed rozpoczęciem amortyzowania składnika majątku należy podjąć decyzję dotyczącą metody, według jakiej będzie on amortyzowany. Przyjęty na początku sposób amortyzacji stosuje się aż do jej zakończenia.

Amortyzowanie wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają obok środków trwałych również składniki majątku, wymienione w punktach będące w rozumieniu ustawy o pdof wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wiąże się to ze zróżnicowanymi zasadami amortyzacji.

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury

Podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów muszą na koniec każdego roku i w kilku innych sytuacjach sporządzić spis z natury zwany potocznie remanentem. Remanent jest ważny m.in. dlatego, że bierze się go pod uwagę obliczając dochód z działalności gospodarczej. Nieprawidłowy remanent oznacza nieprawidłowo ustalony dochód a więc również błędny PIT. Warto wiedzieć zatem jak i kiedy sporządzić taki spis oraz co powinien zawierać.

Amortyzacja według metody degresywnej

Przed rozpoczęciem amortyzowania składnika majątku należy podjąć decyzję dotyczącą metody, według jakiej będzie on amortyzowany. Przyjęty na początku sposób amortyzacji stosuje się aż do jej zakończenia.

Zmiana wartości środków trwałych

Wartość składników majątku będących środkami trwałymi może ulec zmianie. Może ona nastąpić w drodze ulepszenia lub odłączenie części składowej lub peryferyjnej.

Wartość początkowa składników majątku przy nabyciu

Wartość początkowa składników majątku zależy od rodzaju ich nabycia, na skutek którego powstaje prawo własności. Dopuszczalne jest uproszczone ustalanie wartości początkowej.

Wartość początkowa przy inwestycjach, współwłasności i zmianach podmiotowych

W przypadku inwestycji, współwłasności i zmian podmiotowych rodzaj dokonanej czynności prawnej wpływa na ustalenie wartości początkowej składników majątku.

Jakie środki trwałe podlegają amortyzacji

Wybrane składniki majątku mogą stanowić środki trwałe podlegające amortyzacji. Część z nich nie podlega amortyzacji.

Ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych

Każdy podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, który w prowadzonej działalności wykorzystuje podlegające amortyzacji składniki majątku, jest obowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Amortyzacja a wartość początkowa do 3500 PLN

Jeżeli wartość początkowa składników majątku nie jest wyższa niż 3500 PLN, wówczas podatnicy mogą nie dokonywać od nich odpisów amortyzacyjnych.

Bezrobotny wypełnia PIT

Choćby to wydawało się absurdalne, to jednak bezrobotny powinien uwzględnić otrzymany w trakcie roku zasiłek dla bezrobotnych w PIT na podstawie PIT-11 otrzymanego z urzędu pracy. Natomiast inne świadczenia dla bezrobotnych, np. środki na założenie działalności gospodarczej są zwolnione z podatku dochodowego.

NSA rozstrzygnie spór o opodatkowanie abonamentów medycznych pracowników

W ciągu ostatnich dwóch lat zapadło wiele sprzecznych orzeczeń WSA w sprawie abonamentów medycznych. Niektóre WSA uznały, że wykupienie przez pracodawców pakietu usług medycznych w zakresie przekraczającym obowiązki pracodawcy nałożone przez kodeks pracy powoduje powstanie przychodu po stronie pracowników.

Inne WSA zajmowały w tej sprawie stanowisko odwrotne. 25 marca 2010 r. zapadło postanowienie, iż sprawą abonamentów medycznych zajmie się NSA.

Termin złożenia zeznania rocznego - czyli do kiedy i jak złożyć PIT - PIT 2009

Dla zachowania terminu złożenia zeznania wystarczy zanieść wypełniony i podpisany przez podatnika, podatników lub pełnomocnika odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Zeznanie można też wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej a niektóre PITy także elektronicznie przez internet.

Termin złożenia zeznania rocznego - czyli do kiedy i jak złożyć PIT

Dla zachowania terminu złożenia zeznania wystarczy zanieść wypełniony i podpisany przez podatnika, podatników lub pełnomocnika odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Zeznanie można też wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej albo elektronicznie przez internet i to nawet bez konieczności składania podpisu elektronicznego poprzez system e-Deklaracje lub Portal Podatkowy. Trzeba tylko zdążyć to zrobić najpóźniej 2 maja 2016 r. (30 kwietnia wypada w 2016 r. w sobotę), a w przypadku PIT–28, PIT-16A i PIT-19A do 1 lutego 2016 r.(bowiem 31 stycznia wypadł w 2016 r. w niedzielę).

Wypełniamy druk PIT-39 - PIT 2009

Osoby, które sprzedały nieruchomość nabytą lub wybudowaną w 2009 roku – mają obowiązek złożyć do urzędu skarbowego wypełniony formularz PIT-39 w terminie do końca kwietnia roku następującego po roku sprzedaży.

Wypełniamy druk PIT-39

Osoby, które sprzedały nieruchomość nabytą lub wybudowaną po 31 grudnia 2008 roku – mają obowiązek złożyć do urzędu skarbowego wypełniony formularz PIT-39 w terminie do końca kwietnia roku następującego po roku sprzedaży.

PIT-a można złożyć też w urzędomacie (PITomacie)

Czasem spacerując po urzędach skarbowych, czy nawet urzędach gmin (dzielnic) możemy się natknąć na sporą maszynę (wielkości bankomatu) z dotykowym ekranem. To rzadko jednak występujące urządzenie, to urzędomat (zwany też PITomatem). Składając zeznanie PIT za pomocą tego urządzenia należy podać swój NIP, wskazać, którą deklarację składamy, włożyć do podajnika wypełniony formularz, a następnie odebrać wydrukowane potwierdzenie z datą i godziną złożenia.

Czy można złożyć PIT i zapłacić podatek w różnych terminach

Czy trzeba złożyć PITa i jednocześnie zapłacić podatek, który wynika z tego zeznania? Czy też można złożyć PIT np. w styczniu, a podatek wpłacić na konto urzędu skarbowego dopiero 30 kwietnia?

Sprzedałeś nieruchomość nabytą lub wybudowaną w 2009 roku - musisz złożyć do urzędu skarbowego PIT-39 - PIT 2009

PIT-39 to nowy formularz stosowany dopiero od rozliczenia za 2009 rok. Przeznaczony jest dla podatników, którzy w rozliczanym roku podatkowym uzyskali przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych po dniu 31 grudnia 2008 r. opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e ustawy o PIT.

Sprzedałeś w 2013 r. nieruchomość nabytą lub wybudowaną po 2008 roku - musisz złożyć do urzędu skarbowego PIT-39

Kiedy można rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Chciałabym rozliczyć się w tym roku z moim małżonkiem. Proszę o wyjaśnienie zasad wspólnego rozliczenia.

Zasady zaokrąglania kwot wykazanych w deklaracjach rocznych

Dochód po odliczeniach i podatek zaokrąglamy do pełnych złotych.

Zasady zaokrąglania kwot wykazanych w deklaracjach rocznych - PIT 2009

Dochód po odliczeniach i podatek zaokrąglamy do pełnych złotych.

Od kogo powinieneś dostać PIT-11

Najpóźniej 29 lutego 2012 r. powinieneś otrzymać od pracodawcy informację PIT-11 o dochodach uzyskanych i pobranych zaliczkach w 2012 roku. Jednak jeżeli nie otrzymasz tej informacji i tak musisz złożyć swojego rocznego PIT-a za 2011 rok.

Zasady i warunki skorzystania z przyśpieszonej amortyzacji

Podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 klasyfikacji środków trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki na przystosowanie lokalu dla celów działalności gospodarczej

Jestem osobą fizyczną i prowadzę samodzielną działalność gospodarczą, którą zamierzam rozszerzyć o punkt usług ksero, drukowania, wykonywania nadruków. W tym celu planuję wynająć większy lokal w odpowiednim punkcie w miejscowości, gdzie prowadzę działalność. Ten, o którym myślę wymaga jednak podjęcia znacznych prac przystosowawczych. Obejmą one między innymi wyburzenie ścian i postawienie nowych w innym rozkładzie, wymianę instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej, wymianę okien, ułożenie podłóg, wykonanie instalacji alarmowej. Jak rozliczyć podatkowo koszty podjętych prac?

Remont i ulepszenie własnego budynku wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą, między innymi w budynkach stanowiących jej własność. W związku z rozszerzeniem zakresu działalności spółka zamierza przebudować pomieszczenia służące magazynowaniu towarów i dostosować je do potrzeb biura i sali konferencyjnej.
Planowane prace mają obejmować między innymi postawienie ścian zgodnie z potrzebami spółki, wstawienie dodatkowych drzwi, wymianę instalacji elektrycznej, położenie posadzek, wykonanie hydrauliki, malowanie. Spółka szacuje, że koszt prac wyniesie około 15 000 zł.
Czy poniesione wydatki spółka powinna potraktować jako remont, czy jako ulepszenie? Jak rozliczyć podatkowo poniesione koszty?

Co i do jakiej wysokości można amortyzować jednorazowo

Kto może skorzystać z amortyzacji przyśpieszonej (jednorazowej)

Co możemy amortyzować dla potrzeb podatków dochodowych

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nabytych lub wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych.

Amortyzacja w ujęciu rachunkowym

Amortyzacja oznacza koszt zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przedsiębiorstwo nabywa środki trwałe z założeniem, iż będą użytkowane w dłuższym okresie.

Amortyzacja środków trwałych o wartości do 3500 zł

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność handlową, w ramach której handluje kwiatami, sadzonkami krzewów i drzew ozdobnych. Dla potrzeb prowadzonej działalności spółka kupuje wielorazowego użytku opakowania, palety, skrzynie. W większości zakupione składniki nie przedstawiają wartości większej niż 3 500 zł. Czy spółka powinna wpisać je do ewidencji środków trwałych i poddać amortyzacji.

Ulga na niepracującą żonę

Ustawodawca daje możliwość wspólnego rozliczenia małżonków, co często jest mylnie nazywane „ulga na niepracującą żonę”.

Czy dochody z akcji można pomniejszyć o straty z funduszy inwestycyjnych?

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał w precedensowym wyroku z 14 grudnia 2009 r. (sygn. III SA/Wa 1147/09), że podatnik ma prawo odliczyć stratę z tytułu udziału w funduszach kapitałowych od dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji. Od lat urzędy skarbowe i Ministerstwo Finansów twierdziły i twierdzą nadal, że jest to niemożliwe.
We wrześniu 2011 r. NSA zakwestionował tezę zaprezentowaną przez WSA w Warszawie.

Programy motywacyjne dla pracowników - niekorzystne stanowisko fiskusa

Pracownicy wielu polskich spółek, zwłaszcza tych które są własnością międzynarodowych korporacji,  mają możliwość uczestniczenia w programach motywacyjnych polegających na nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym nabyciu akcji (np. zagranicznej spółki matki). Fiskus kwalifikuje zyski pracowników uczestniczących w takich programach profiskalnie. Najpierw w momencie otrzymania przez pracowników akcji uznaje, że pracownicy uzyskali przychody z tytułu stosunku pracy. Podatek z tego tytułu pobiera pracodawca jako płatnik. Następnie w momencie sprzedaży akcji pracownik ma zapłacić podatek giełdowy i osiągnięty dochód wykazać w PIT-38.

Metoda FIFO - określanie kosztów nabycia akcji

Często nie jest możliwa identyfikacja sprzedawanych akcji, umarzanych jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, umarzanych albo wykupywanych certyfikatów inwestycyjnych w tych funduszach lub w inny sposób unicestwianych tytułów udziału w funduszach kapitałowych. Jak wtedy wyliczyć koszt nabycia tych akcji, czy jednostek uczestnictwa?

REKLAMA