REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - ulgi i zwolnienia, Nowości prawne 2019

PIT zero dla młodych – co oznaczają wprowadzone zmiany?

Od 1 sierpnia 2019 roku zaczął obowiązywać tzw. PIT zero dla młodych. To nic innego jak zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń osób, które nie ukończyły 26. roku życia. Cel jest prosty – zachęcić młodych ludzi do podejmowania zatrudnienia, a tym samym wcześniejszego wchodzenia na rynek pracy. Czy jednak przepisy w przyjętym kształcie rzeczywiście temu sprzyjają?

Dofinansowanie zakupu samochodów na paliwa alternatywne (gaz, wodór, energię elektryczną) także dla firm

Ministerstwo Energii opublikowało nowe propozycje wsparcia finansowego (np. w formie dotacji, pożyczki) zakupu pojazdów (np. samochodów) na paliwa alternatywne, jak CNG, LNG, wodór i energię elektryczną. Resort w zmienionym projekcie rozporządzenia "w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu" zaproponował wsparcie (dofinansowanie) również dla firm. W pierwotnej wersji projektu wsparcie to dotyczyło jedynie osób fizycznych.

Wszystkie transakcje olejem opałowym w rejestrze SENT

Ministerstwo Finansów przypomina, że od 1 września 2019 r. wszystkie transakcje olejem opałowym przeznaczonym do celów opałowych (bez względu na ilość) będą musiały być rejestrowane w elektronicznym rejestrze przewozu towarów SENT.

Silne (podwójne) uwierzytelnienie w płatnościach elektronicznych od 14 września 2019 r.

Od 14 września 2019 r. dostawcy usług płatniczych będą mieli obowiązek stosować tzw. silne (podwójne) uwierzytelnienie klienta: przy logowaniu do rachunku w trybie on-line, przy płatnościach elektronicznych (np. kartami płatniczymi, aplikacją w telefonie) i innych czynnościach przeprowadzanych za pomocą kanału zdalnego. Komisja Nadzoru Finansowego w komunikacie z 19 sierpnia przypomina o tym terminie i jednocześnie dopuszcza w wyjątkowych indywidualnych przypadkach (uzgodnionych z KNF) przedłużenie tego terminu - co oznacza, że nie będzie stosowała w tym dodatkowym terminie sankcji nadzorczych. KNF podkreśla jednak, że nawet jeżeli ryzyko związane z niestosowaniem po 13 września 2019 r. silnego uwierzytelniania klienta zgodnego z przepisami Rozporządzenia w pełni obciąża zobowiązanych do tego dostawców usług płatniczych.

REKLAMA

Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało o kolejnych przepisach usuwających obowiązek stosowania pieczątek w procedurach z obszaru budownictwa. Wszyscy członkowie Rady Ministrów są zobowiązani, zgodnie z właściwością, do przeglądu aktów prawnych, stosowanych druków lub formularzy pod kątem przepisów nakładających obowiązek stosowania pieczęci/pieczęci przez obywatela lub przedsiębiorcę oraz do podjęcia działań zmierzających do deregulacji ww. obowiązku.

13 sierpnia - ostatni dzień na złożenie wniosku do dostawcy energii

W dniu 13 sierpnia 2019 r. upływa termin dla przedsiębiorców na złożenie u dostawcy energii oświadczenia, które pozwoli na zamrożenia cen energii w II półroczu 2019 r. na poziomie cen stosowanych 30 czerwca 2018 r. Pozwoli to uniknąć rachunków wyższych nawet o 30–50 proc., a uprawnione są do tego m.in. mikro- i małe przedsiębiorstwa czy szpitale. Radca prawny zwraca uwagę, że wysłanie pocztą oświadczenia w ostatnim dniu przewidzianym na składanie wniosków może nie być skuteczne. Najlepiej złożyć wniosek osobiście.

Marynarze zwolnieni z PIT od 2020 r.

Marynarze pracujący nie tylko na statkach pod polską banderą, ale również pod banderami państw Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, będą mogli uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Ustawa w tej sprawie ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Taniej będzie wziąć kredyt niż opóźnić się z zapłatą

Prezydent podpisał już ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy zmianie niektórych ustawa w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Ustawa ta jest pakietem rozwiązań mobilizujących dłużników transakcji handlowych (przedsiębiorców i podmioty publiczne) do dokonywania zapłaty w ustalonym terminie. Wśród zawartych w tej ustawie przepisów znajdują się takie, które mają zniechęcać do narzucania nieuzasadnionych, wydłużonych terminów zapłaty. Nowe, wchodzące w życie 1 stycznia 2020 r., regulacje są na tyle dotkliwe, aby dłużnikom nie opłacało się zalegać z płatnościami.

REKLAMA

Zwolnienie z PIT dla młodych – kto i ile skorzysta?

Podstawowym założeniem zmiany ustaw o podatku dochodowym, świadczeniach rodzinnych i świadczeniach zdrowotnych jest wprowadzenie nowego zwolnienia podatkowego. Jest ono dedykowane dla osób młodych, a dotyczy zwolnienia z pobierania i opłacania zaliczek PIT od wynagrodzenia, dzięki czemu zatrudnieni dostaną większe wypłaty.

Zwolnienie z PIT dla młodych - wzór oświadczenia

Od 1 sierpnia obowiązują przepisy ustawy o PIT wprowadzające zwolnienie z podatku dochodów pracowników i zleceniobiorców, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Ministerstwo Finansów przygotowało przykładową treść oświadczenia, które osoby do 26. roku życia mogą złożyć płatnikom (pracodawcom lub zleceniodawcom), aby ci nie pobierali zaliczek na PIT. Płatnik, który otrzyma oświadczenie od pracownika bądź zleceniobiorcy, nie będzie pobierać zaliczek na podatek najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał oświadczenie (nie dłużej jednak niż do końca miesiąca, w którym przychody z pracy uzyskane od tego płatnika w 2019 r. podlegały zwolnieniu od podatku (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT).

Zwolnienie z PIT dla młodych - których dochodów nie dotyczy

Nowe zwolnienie podatkowe (tzw. zerowy PIT) dla osób do 26. roku życia, które zacznie obowiązywać od 1 sierpnia 2019 r. nie obejmuje umów o staż studencki zawartych między uczelniami a pracodawcami. Jednak dochody uzyskiwane w wakacje z umowy o pracę, czy zlecenia przez studentów mogą podlegać zwolnieniu - wyjaśniają doradcy podatkowi. Ministerstwo Finansów wskazuje, że ulga nie dotyczy przychodów uzyskanych z praktyk absolwenckich.

Szybki powrót do podatku od sprzedaży detalicznej?

W połowie maja 2019 r. dobiegła końca sprawa Polski przeciw Komisji Europejskiej (KE), prowadzona przed Sądem Unii Europejskiej w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej. Polski rząd dostał od Sądu UE zielone światło na wprowadzenie tego podatku. Minister Finansów opracował projekt zmian do ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, zgodnie z którym podatek miałby być pobierany już w odniesieniu do przychodów osiąganych od 1 września 2019 r. Jednak 24 lipca 2019 r. KE odwołała się od ww. wyroku do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Komisje sejmowe akceptują zwolnienie z PIT dla marynarzy

19 lipca 2019 r. połączone sejmowe komisje finansów oraz gospodarki morskiej przyjęły rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym projektem od 1 stycznia 2020 roku zwolnienia z PIT będą mogli uzyskać marynarze pracujący nie tylko na statkach pod polską banderą ale także pod banderami państw Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Obniżka PIT do 17% - ile zyska podatnik

16 lipca 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy obniżający niższą stawkę PIT z 18 do 17 proc. oraz podnoszący ponad dwukrotnie koszty uzyskania przychodów dla pracowników. Zmiany te mają obowiązywać już od 1 października 2019 r.

Kto napisał przepis przejściowy zachowujący odwrócony VAT po 1 września 2019 r.?

Po prawie pięciu miesiącach od wydania decyzji wykonawczej Rady, zezwalającej na wprowadzenie obowiązkowej podzielonej płatności, wreszcie pojawił się w Sejmie projekt ustawy implementującej to rozwiązanie. Przypomnę, że decyzja Rady zezwala na jego wprowadzenie już od marca br.: tymczasem projekt ustawy (druk sejmowy nr 3602) odracza termin wprowadzenia formalnie na wrzesień, a tak naprawdę to na październik 2019 r. W jaki sposób? Za chwilę wyjaśnię.

Zwolnienie z PIT dla młodych - w 2019 r. limit zwolnienia wyniesie 35 636,67 zł

Zerowy PIT dla osób do 26. roku życia zacznie obowiązywać już od 1 sierpnia br. W 2019 r. limit zwolnienia wyniesie 35 636,67 zł, czyli 5/12 limitu rocznego, ponieważ zwolnienie będzie obowiązywać przez pięć miesięcy - od sierpnia do grudnia. Płatnik nie będzie musiał obliczać i pobierać zaliczek na PIT, tj. od sierpnia do grudnia 2019 r., jeżeli młody podatnik złoży oświadczenie, że jego dochody w całości zostaną objęte zwolnieniem z PIT.

Nowelizacja ustawy o biegłych rewidentach przyjęta przez Senat

12 lipca 2019 r, Senat przyjął wraz z poprawkami nowelizację ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Celem tej nowelizacji jest wzmocnienie nadzoru publicznego nad działalnością biegłych rewidentów i firm audytorskich.

Ustawa o dokumentach publicznych już obowiązuje

12 lipca 2019 r. weszła w życie ustawa o dokumentach publicznych, która ma pomóc w walce z fałszerstwami dokumentów i z wykorzystywaniem ich m.in. do wyłudzania kredytów. Ustawa dotyczy m.in. dowodów osobistych, paszportów, praw jazdy i legitymacji studenckich.

Podatek "GAFA" we Francji

11 lipca 2019 r. parlament Francji ostatecznie uchwalił przepisy nakładające podatek w wysokości 3% na wielkie firmy technologiczne jak Google, Amazon, Facebook czy Apple (tzw. podatek GAFA). Ten podatek ma być sposobem na unikanie płacenia podatków przez duże korporacje świadczące usługi cyfrowe.

Zwolnienie z PIT dla młodych - trzeba dostosować systemy kadrowo-płacowe

Zerowy PIT dla młodych oznacza dodatkowe obowiązki dla kadrowych. Pracodawcy będą zmuszeni odpowiednio dostosować swoje systemy kadrowo-płacowe, tak aby móc prawidłowo obliczać zaliczki na PIT.

Zerowy PIT dla młodych, czyli nowe zwolnienie z podatku dochodowego

Zerowy PIT dla młodych to nowy pomysł rządu, który ma obowiązywać już od 1 sierpnia 2019 r. Propozycja zakłada wprowadzenie zwolnienia z podatku dochodowego dla osób młodych do 26. roku życia.

Zwolnienie z PIT dla młodych – oświadczenie pracownika

Zerowy PIT dla osób do 26. roku życia ma zacząć obowiązywać od 1 sierpnia 2019 r. Aby skorzystać z nowej preferencji podatkowej już od tej daty pracownik musi złożyć pracodawcy (płatnikowi) stosowne oświadczenie. Złożenie oświadczenia zwolni płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek. Limit kwotowy zwolnienia z PIT dla młodych w roku 2019 wynosi 35 636,67 zł.

Zerowy PIT dla młodych od 1 sierpnia 2019 r. - Sejm uchwalił ustawę

Posłowie przyjęli ustawę wprowadzającą zerowy PIT dla młodych. Oznacza to, że dochody osób do 26. roku życia do kwoty 85,5 tys. zł (górnej granicy pierwszego progu podatkowego) zostaną zwolnione z PIT. Ustawa będzie obowiązywać od 1 sierpnia 2019 r.

Zwolnienie z PIT dla młodych - kto zapłaci niższy podatek?

25 czerwca 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W ten sposób została zrealizowana zapowiedź likwidacji podatku PIT dla młodych do ukończenia 26. roku życia. Zmiana ta daje szanse młodym ludziom na lepszy start w dorosłe życie.

Ustawa wprowadzająca zerowy PIT dla młodych

W dniu 3 lipca br. Sejm rozpoczął pierwsze czytanie projektu ustawy w sprawie zerowego podatku PIT, który zakłada, że dochody podatników do 26. roku życia do kwoty 85,5 tys. zł zostaną zwolnione z PIT. Ustawa ma obowiązywać już od 1 sierpnia 2019 r.

Zerowy PIT dla młodych do kwoty 85 528 zł (górnej granicy pierwszego progu podatkowego)

Zerowy PIT dla pracowników do 26 roku życia zostanie wprowadzony już od 1 sierpnia 2019 r. Ma dotyczyć przychodów z pracy (stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy) oraz z umów zlecenia zawartych z firmą, osiąganych przez osoby do 26 roku życia – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym 85 528 zł (co odpowiada górnej granicy pierwszego progu podatkowego).

Marynarze zwolnieni z PIT od 2020 roku

25 czerwca 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i ustawy o pracy na morzu, przedłożony przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Projekt ten zakłada, że marynarze mieszkający w Polsce, pracujący na statkach morskich pod polską banderą oraz pod banderami państw Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego będą zwolnieni z podatku dochodowego od dochodów uzyskanych za pracę przez co najmniej 183 dni w roku podatkowym (chodzi o statki wykorzystywane do przewozu pasażerów lub ładunków w żegludze międzynarodowej). Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2020 r.

Zerowy PIT i dalsze preferencje podatkowe dla młodych

Rząd przyjął projekt ustawy w sprawie zerowego PIT dla osób do 26. roku życia... Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział dalsze preferencje podatkowe dla młodych - przedsiębiorców i pracowników.

Jak skorzystać z IP BOX

Od 2019 r. polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z długo wyczekiwanego instrumentu wsparcia działalności tzw. IP Box (Intellectual Property Box). Celem nowego rozwiązania jest przede wszystkim zachęta przedsiębiorców do prowadzenia innowacyjnych działań badawczo-rozwojowych poprzez zmniejszenie obciążeń podatkowych. Jak wygląda to w praktyce? Komu przysługuje ulga i jak z niej skorzystać?

Zwolnienie z PIT dla młodych obniża klin podatkowy

Zaprojektowane przez Ministra Finansów zwolnienie z PIT dla osób do 26. roku życia realizuje postulat przedsiębiorców ws. obniżenia klina podatkowego - ocenia Przemysław Pruszyński z Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. Według niego najsprawiedliwsze byłoby obniżenie PIT dla wszystkich.

Compliance w nowej ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych

Treść nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Perspektywa ogromnych odszkodowań za niewystarczające dopilnowanie wymaganych procedur wzbudza emocje wśród opinii publicznej. Czy nowe przepisy związane z compliance odświeżą dyskusję o rozszerzeniu zakresu interwencji organów publicznych w działalność zakładów pracy? I co tak naprawdę czeka polskich przedsiębiorców?

Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.

Wejście w życie przepisów tzw. ustawy wdrażającej RODO (ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 ) oznacza kolejne modyfikacje w obszarze ochrony danych osobowych. Przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dokument ma na celu dostosowanie przepisów sektorowych do standardów wyznaczonych przez RODO, efektem czego jest zmiana aż 168 ustaw. Większość przepisów weszła w życie z dniem 4 maja 2019r. Z punktu widzenia miko- i małych przedsiębiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na nowelizację trzech aktów prawnych: Kodeksu pracy, ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Poniżej – w dużym skrócie – przedstawiamy zestawienie wprowadzonych zmian.

Odszkodowanie dla działkowca za likwidację ogródka działkowego nie jest zwolnione z PIT

Otrzymane przez działkowca odszkodowanie "za naniesienia roślinne i budowlane" z tytułu likwidacji rodzinnego ogrodu działkowego (ROD) przyznane na podstawie art. 25 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, nie jest zwolnione z PIT. Odszkodowanie to jest dla działkowca przychodem z tzw. „innych źródeł”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Coraz więcej zgód na przetwarzanie danych osobowych

Prośby o kolejne zgody na przetwarzanie danych osobowych i zmiany w procedurach wewnętrznych podmiotów świadczących usługi on-line, to wynik nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Wiele firm musi ponownie przeprowadzić analizę zgodności swoich działań z obowiązującym prawem oraz zmienić zasady przyjęte przy wdrażaniu RODO. Większość przepisów tej nowelizacji weszło w życie 4 maja 2019 r.

Zerowy PIT dla młodych, czyli zachęta do podejmowania legalnego zatrudnienia

Minister finansów Marian Banaś powiedział, że dzięki zerowej stawce podatku PIT dla osób do 26. roku życia osoby, które rozpoczynają swoją karierę zawodową zarobią więcej . Dodał, że będzie to impuls do podejmowania legalnego zatrudnienia.

Zwolnienie z PIT dla młodych pracowników i zleceniobiorców od 1 sierpnia 2019 r.

Opublikowany został projekt (przygotowany przez Ministra Finansów) nowelizacji ustawy o PIT, który przewiduje wprowadzenie nowego zwolnienia podatkowego dla osób młodych (do ukończenia 26. roku życia). Przychody tych osób ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz z przychody z umów zlecenia będą wolne od PIT do kwoty 85 528 zł rocznie.

Zmiany w Kodeksie pracy 2019 – świadectwa pracy, uprawnienia rodzicielskie, mobbing, przedawnienie roszczeń

6 czerwca 2019 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw nowelizacja Kodeksu pracy z 16 maja 2019 r. Po 3-miesięcznym vacatio legis nowelizacja ta zmieni przepisy Kodeksu pracy w czterech głównych aspektach: w zakresie mobbingu, uprawnień rodzicielskich, wydawania świadectw pracy i przedawnienia roszczeń ze stosunku pracy.

Ulga termomodernizacyjna - zasady, limity, rozliczenie

Ulga termomodernizacyjna. Z dniem 1 stycznia 2019 roku weszły w życie przepisy wprowadzające zmiany w ustawie o PIT oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zmiany te wprowadziły nowe odliczenie w podatku dochodowym tzw ulgę termomodernizacyjną.

Komunikacja elektroniczna z sądem administracyjnym – wnoszenie i odbieranie pism, przeglądanie akt online

Od 31 maja 2019 r. strona postępowania przed sądem administracyjnym (NSA i WSA) może zarówno wysyłać i odbierać pisma procesowe w formie elektronicznej jak i przeglądać online akta sprawy sądowoadministracyjnej. Jak to robić?

Informatyzacja postępowań przed sądami administracyjnymi od 31 maja 2019 r.

31 maja 2019 r. weszły w życie przepisy wprowadzające informatyzację postępowań przed sądami administracyjnymi (zarówno przed NSA jak i wojewódzkimi sądami administracyjnymi). Nowe przepisy przewidują one m.in. możliwość wnoszenia pism procesowych nie tylko w postaci papierowej, ale również w formie dokumentu elektronicznego. "Podstawowym celem wskazanych regulacji jest umożliwienie stronom postępowania sądowo-administracyjnego komunikacji elektronicznej z sądem" - podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej w związku z nowymi przepisami.

Zmiany w RODO od 4 maja 2019 r. istotne dla banków i ich klientów

4 maja wszedł w życie pakiet zmian legislacyjnych dostosowujących polskie prawo do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) tzw. RODO. Jedną z istotniejszych zmian ustawodawca wprowadził w obszarze prawa bankowego, precyzując warunki oceny zdolności kredytowej klientów przez banki (oraz inne instytucje pożyczkowe) przy udzielaniu kredytów i pożyczek.

Zmiany w SENT oraz w podatku akcyzowym dotyczące obrotu paliwami opałowymi

Trwają prace legislacyjne dotyczące nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, która zmieni również m.in. ustawę o podatku akcyzowym. Projekt omawiają eksperci z ECDP TAX Mazur i Wspólnicy sp. k.

Świadczenie rodzinne z USA bez podatku w Polsce

Świadczenie rodzinne (np. świadczenie małżeńskie) przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, otrzymywane przez polskiego rezydenta podatkowego jest zwolnione w Polsce z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Tym samym w Polsce nie występuje obowiązek wykazywania ww. świadczenia w rocznym zeznaniu podatkowym.

Usunięcie nieaktywnych numerów z Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego

Ministerstwo Finansów informuje, że 30 czerwca 2019 r. zostaną usunięte z rejestrów Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego (SISC) dane osób fizycznych, które po dniu 26 czerwca 2015 r. nie dokonały aktualizacji swoich danych w ramach usługi e-Klient. Usunięciu ulegną także zarejestrowane w PDR powiązania tych osób z podmiotami gospodarczymi.

Nowa ustawa ureguluje działalność kancelarii odszkodowawczych

W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego. Ma ona wprowadzić maksymalny pułap wynagrodzenia, jakie kancelarie odszkodowawcze będą pobierać od klientów, ale też zakazać im bezpośredniej akwizycji. Nowe przepisy wpłyną na rynek ubezpieczeniowy, a także na koszty ponoszone przez ubezpieczycieli i pomogą m.in. ustabilizować ceny ubezpieczeń OC – ocenia Katarzyna Wojdyła z Link4.

Podatek u źródła 2019 - nowe zasady poboru już od 1 lipca

Polski przedsiębiorca (zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jak też spółka) wypłacający na rzecz podmiotu zagranicznego dywidendy, odsetki jak też wynagrodzenie z tytułu m.in. należności licencyjnych oraz niektórych rodzajów usług niematerialnych, jest obowiązany do poboru podatku u źródła oraz wpłacenia go w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty.

10 ważnych dla przedsiębiorców zmian w polskim prawie w 2019 roku

W ostatnich miesiącach pojawiło się wiele zmian w prawie, a także nowych regulacji, które wpłyną na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Część przepisów należy interpretować pozytywnie, bo wprowadzają ułatwienia i otwierają firmom kolejne drogi rozwoju w biznesie, pozostałe mogą wydłużać niektóre procesy, a przede wszystkim nakładają sankcje, których polski system prawny do tej pory nie przewidywał. Aby ułatwić przedsiębiorcom zrozumienie nowych przepisów i konsekwencje ich wprowadzenia, eksperci Rödl & Partner opracowali broszurę „10 zmian w prawie – wiosenne porządki w firmie”.

Kasy fiskalne on-line - Prezydent podpisał nowelizację

Prezydent Andrzej Duda podpisał 4 kwietnia 2019 r. nowelizację ustawy o VAT, której konsekwencją będzie wprowadzenie kas fiskalnych online. Nowe przepisy mają pomóc ograniczyć szarą strefę. Kasy fiskalne online będą m.in. przekazywać automatycznie dane do szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Odszkodowanie i zadośćuczynienie za niesłuszne tymczasowe aresztowanie a podatek dochodowy

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej osoba, która uzyskała sądownie odszkodowanie z tytułu niesłusznego tymczasowego aresztowania nie może liczyć na zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) kwoty tego odszkodowania. Natomiast zwolnione z PIT jest zadośćuczynienie z tego samego tytułu.

Pracownicze Plany Kapitałowe - składki, wypłaty, opodatkowanie

Pracownicze Programy Kapitałowe stanowią mechanizm pozwalający na gromadzenie dodatkowych oszczędności na emeryturę i, co ważniejsze, przystąpienie do PPK jest dobrowolne. Co do zasady, dochody uzyskane z PPK korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Jednakże podatnik, który zdecyduje się przystąpić do PPK, powinien rozsądnie gospodarować środkami zgromadzonymi w ramach programu, gdyż w określonych sytuacjach zwolnienie nie znajdzie zastosowania.

REKLAMA