REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki 2019, Koszty podatkowe

Upominki dla kontrahentów – koszty uzyskania przychodów

Upominki przekazywane w taki sposób, by każdy zainteresowany miał możliwość ich otrzymania podczas organizowanych akcji promocyjno-marketingowych, np. w przypadku organizowania przez spółkę imprez o charakterze „drzwi otwartych”, powinny być traktowane jako przedmioty reklamowe, a wydatki na ich nabycie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Jednakże w przypadku przeznaczenia upominków wyłącznie dla ograniczonej grupy podmiotów na imprezach organizowanych dla zaproszonych gości oraz dla klientów, np. w przypadku przekazywania im zakupionego samochodu, należy powiązać wydatki na ich zakup z reprezentacją, która jest wyłączona z kosztów uzyskania przychodów.

Sprzedaż mieszkania - koszty podatkowe w PIT

Zakup i montaż drzwi wewnętrznych może być kosztem podatkowym przy sprzedaży nieruchomości, ale stała zabudowa meblowa już nie. Farby i fugi tak, ale nie folie malarskie – twierdzi dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Taki podział budzi wątpliwości ekspertów, bo nie wynika z przepisów podatkowych. Stała zabudowa meblowa od lat jest przedmiotem sporów podatkowych o stawkę VAT. Teraz problem odżywa, ale w kontekście podatku dochodowego.

20% VAT (stawka podstawowa) od 2019 roku ... w Rosji

24 lipca 2018 r. niższa izba parlamentu Rosji, Duma Państwowa, przyjęła w trzecim czytaniu projekt ustawy o podniesieniu stawki podstawowej podatku VAT z 18 proc. do 20 proc. od 1 stycznia 2019 roku. Projekt poparła tylko frakcja partii Jedna Rosja, która ma większość w Dumie.

Fiskus wypełni PIT-37 i PIT-38 za podatnika – już od 2019 r.

Krajowa Administracja Skarbowa przygotuje roczne zeznania podatkowe PIT, bez konieczności składania jakiegokolwiek wniosku przez podatnika. Na początek KAS sporządzi deklaracje PIT-37 i PIT-38 za rok podatkowy 2018. Zeznania te będą udostępnione podatnikom od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. w wersji elektronicznej w aplikacji dostępnej na Portalu Podatkowym.

REKLAMA

Ceny transferowe 2019 - projekt nowelizacji ustaw podatkowych

16 lipca 2018 r. Minister Finansów opublikował swój projekt nowelizacji kilku ustaw podatkowych w zakresie cen transferowych i transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Nowelizacja ma dwa zasadnicze cele - uproszczenie przepisów i obowiązków dokumentacyjnych (głównie dla małych i średnich firm) oraz uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatków dochodowych (PIT i CIT) tak, aby zapewnić powiązanie wysokości podatku, płaconego przez duże międzynarodowe firmy z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu. Ta kompleksowa nowelizacja dotyczy nie tylko przepisów w zakresie dokumentacji cen transferowych, ale także m.in. zasady ceny rynkowej, definicji podmiotów powiązanych, korekty cen transferowych. W ustawach o PIT i CIT pojawią się odrębne rozdziały kompleksowo regulujące tematykę cen transferowych. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Danina solidarnościowa od 2019 roku - jest projekt ustawy

13 lipca 2018 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało projekt ustawy zakładający utworzenie Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Fundusz ma być zasilany z części składki na Fundusz Pracy oraz z "daniny solidarnościowej" od osób zarabiających ponad 1 mln zł rocznie. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Banderole akcyzowe na e-papierosy i wyroby nowatorskie od 2019 r.

Od początku 2019 roku płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie zostaną objęte przepisami ustawy o podatku akcyzowym. Ustawodawca wprowadza nowe wzory znaków akcyzy w postaci banderol podatkowych i legalizacyjnych na te wyroby. Wskazuje także na sposób ich nanoszenia na opakowania.

Jednolite zasady opodatkowania gruntów z infrastrukturą energetyczną od 2019 r.

Uporządkowanie i ujednolicenie w skali kraju zasad opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa służąca do przesyłania albo dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej - to cel projektu nowelizacji ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

REKLAMA

Wydatki poniesione w związku z pogrzebem pracownika jako koszty uzyskania przychodów w CIT

Wydatki poniesione przez pracodawcę, w związku z pogrzebem pracownika lub byłego pracownika (przede wszystkim opłata za nekrologi, wiązanki, wieńce), mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT).

Zwrot VAT przy umowie o dofinansowanie podjęcia działalności

Obowiązek zwrotu równowartości podatku VAT dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach umowy o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej – takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy o rynku pracy. Obowiązek zwrotu VAT będzie musiał być zrealizowany w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia złożenia pierwszej deklaracji podatkowej dotyczącej podatku VAT, w której ten podatek mógł być naliczony.

Wydatki na posiłki i konferencje a koszty podatkowe działalności gospodarczej

Zaproszenie kontrahenta na obiad, zamówienie cateringu do siedziby przedsiębiorstwa, czy przygotowanie konferencji wraz z wyżywieniem – to wszystko działania, które zdarzają się w praktyce wielu firm. Bardzo często wyżywienie jest jednym z nieodłącznych elementów efektywnej pracy zespołu lub wymaga tego rodzaj relacji z klientem. Zagadnienie zaliczenia tego typu działań do kosztów działalności gospodarczej, w związku ze zmianami dotyczącymi tak zwanych „kosztów reprezentacji”, budzi od kilku lat wiele kontrowersji. Jak w 2018 roku kształtują się zasady dotyczące kosztów posiłków i konferencji oraz na jakim stanowisku stoją organy podatkowe?

Obowiązkowy split payment tylko w wybranych branżach od 2019 r.

Ministerstwo Finansów nie planuje wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w całej gospodarce, jedynie w wybranych branżach - powiedział dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług Wojciech Śliż. Jak dodał, raczej mało prawdopodobne jest, by obowiązkowy split payment w części branż obowiązywał już od 1 stycznia 2019 r.

Nie będzie obniżki stawek VAT w 2019 r.

Wiceminister finansów Paweł Gruza przyznał, że sytuacja makroekonomiczna i budżetu nie pozwala na obniżkę stawek VAT w 2019 r. Co więcej, Ministerstwo Finansów rozważa opcję wpisania obowiązujących stawek na stałe do ustawy o VAT.

Zmiany w podatku rolnym od 1 stycznia 2019 r.

Umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych infrastruktury np. energetycznej nie będzie wpływało na sposób ich opodatkowania - takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Koszty transportu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

W praktyce gospodarczej sprzedawca może przejąć transport nabytych produktów, a jego koszt doliczyć na fakturze. Księgowanie przez nabywcę takiego transportu – osobnej pozycji na fakturze – będzie zależeć od rodzaju poniesionego wydatku.

Podatek solidarnościowy – od dochodów uzyskanych w 2019 r.

Daninę solidarnościową, zwaną podatkiem dla najbogatszych, będą płaciły co roku osoby fizyczne, których dochody w danym roku podatkowym przekroczą 1 mln zł. Zobowiązani do tego podatnicy uiszczą ją po raz pierwszy od dochodów uzyskanych w 2019 r. W jakiej wysokości zapłacą ten nowy podatek? W jaki sposób można go uniknąć?

Czy można zaliczyć do kosztów składki z tytułu ubezpieczenia na życie

Pracodawca nie może zaliczyć do kosztów składek z tytułu ubezpieczenia pracownika na życie, jeżeli umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto, nie wyklucza wypłaty kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy, możliwości zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy lub wypłaty z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

Wynagrodzenie małżonka i małoletnich dzieci w kosztach od 2019 r.

Pensja małżonka i małoletnich dzieci pracujących w rodzinnej firmie będzie kosztem podatkowym. Fiskus popiera propozycję zgłoszoną już wcześniej przez resort przedsiębiorczości i technologii. Nowe regulacje miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2019 r.

Nieujęte w przychodach wierzytelności odsetkowe a strata przy ich sprzedaży

W obrocie gospodarczym często dochodzi do sytuacji, w której dana spółka decyduje się na cesję (sprzedaż) swoich wierzytelności do innego podmiotu. Bywa, że na wierzytelności te, oprócz należności głównej, składają się także naliczone lecz nieskapitalizowane odsetki. Zazwyczaj spółki podejmują decyzję o przeniesieniu wierzytelności na rzecz osoby trzeciej w przypadku gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich odzyskanie będzie bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe. W konsekwencji zbycie tych wierzytelności następuje poniżej ich wartości nominalnej, co prowadzi do poniesienia przez spółkę straty. W sytuacji gdy wierzytelności odsetkowe nie zostały zarachowane wcześniej do przychodu, strata z ich sprzedaży nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

5-proc. stawka podatku dla firm innowacyjnych od 2019 r.

Firmy, które opracują i opatentują własne innowacyjne rozwiązania, a potem wprowadzą je np. do produkcji, będą mogły skorzystać z niższej, 5-proc. stawki podatku dochodowego. Nowelizacja ustaw podatkowych wprowadzająca preferencyjną stawkę miałaby wejść w życie w 2019 roku.

Straty spowodowane likwidacją wartości niematerialnych i prawnych kosztem uzyskania przychodów

Spółka jest uprawniona do rozpoznania strat w postaci niezamortyzowanej wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) jako kosztów uzyskania przychodów w dacie ich likwidacji i wykreślenia z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a tym samym do ich uwzględnienia w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionych strat) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8).

Zerowa stawka akcyzy na gaz ziemny i do silników spalinowych

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym zakłada wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczony do napędu silników spalinowych. Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem m.in. przepisów dotyczących zastąpienia papierowego dokumentu dostawy dokumentem w postaci elektronicznej, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 r.

Samochód osobowy w kosztach podatkowych firmy - zmiany od 2019 roku

Ministerstwo Finansów poinformowało 13 czerwca 2018 r. w oficjalnym komunikacie, że chce zrównać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami ich leasingu operacyjnego. Tym samym potwierdziły się nasze doniesienia („Leasing samochodów przestanie się opłacać”, DGP nr 113/2018). Pisaliśmy, że rat leasingowych za samochód osobowy nie będzie już można zaliczać do kosztów podatkowych całości rat leasingowych, bez żadnego limitu. Dziś z tego właśnie powodu bardziej opłaca się wziąć samochód w leasing niż go kupić.

Wartość zadłużenia w kosztach uzyskania przychodów

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić możliwość uwzględnienia wartości zadłużenia, w tym pożyczki, w kosztach uzyskania przychodów firm - podał resort w komunikacie.

Likwidacja okresowych deklaracji VAT w 2019 r.

Ministerstwo Finansów, w ramach stopniowego upraszczania podatków, planuje na 2019 r. likwidację okresowych deklaracji VAT (miesięcznych lub kwartalnych), większe ujednolicenie stawek VAT oraz obniżenie CIT dla małych podatników.

Ulga podatkowa na termomodernizację - w rozliczeniu PIT za 2019 r.

Ministerstwo Finansów przygotowuje nową ulgę podatkową - na termomodernizację. W ramach ulgi podatnik będzie mógł odliczyć wydatki związane z termomodernizacją budynków jednorodzinnych mieszkalnych od dochodu. Ulgę na termomodernizację będzie można wykazać po raz pierwszy w rozliczeniu PIT za rok 2019.

Zmiany w VAT MOSS od 1 stycznia 2019 r.

Kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada m.in. wprowadzenie zmian mających na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2017/2455. Pojawią się nowe regulacje w zakresie procedury szczególnej rozliczania VAT od usług elektronicznych w tzw. małym punkcie kompleksowej obsługi (Mini-One Stop Shop – MOSS). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Likwidacja zapasów a koszty uzyskania przychodów

Jeżeli konieczność likwidacji zapasów towarów jest racjonalnym następstwem prowadzonej przez podatnika CIT działalności i nie była spowodowana niedochowaniem przez podatnika należytej staranności, to strata spowodowana tą likwidacją może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Wysokość takiej straty zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów powinna zostać ustalona jako wartość przyjęcia na magazyn (w cenie nabycia) likwidowanych zapasów towarów. Tak ustalony koszt stanowi rzeczywisty ciężar ekonomiczny podatnika, poniesiony w związku z tymi zapasami i który ujęty został w księgach rachunkowych.

Podatek od nieruchomości kosztem podatkowym w momencie poniesienia wydatku

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z przywołanym przepisem, kosztami podatkowymi są wszelkie racjonalne ekonomicznie koszty, które wykazują związek z przychodami, a które jednoczenie nie zostały uwzględnione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych.

Czy niezamortyzowana część znaku towarowego jest kosztem

Zdaniem fiskusa, jeżeli dojdzie do rebrandingu pozwalającego na zaliczenie do kosztów podatkowych niezamortyzowanej wartości znaków towarowych (bez zmiany profilu działalności gospodarczej), wystąpi uzasadnione przypuszczenie możliwości zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

"Twój e-PIT" od 2019 roku - KAS z urzędu przygotuje rozliczenie PIT-37 i PIT-38

Ministerstwo Finansów przygotowało nową usługę „Twój e-PIT". Podatnik nie będzie już musiał wypełniać wniosków, ani składać deklaracji by rozliczyć swój podatek. Na Portalu Podatkowym będzie na niego czekał wypełniony „Twój e-PIT". Już w 2019 r. Krajowa Administracja Skarbowa (w rozliczeniach za 2018 r.) przygotuje dla podatników i udostępni w wersji elektronicznej PIT-37 i PIT-38. W kolejnym roku nowa forma rozliczeń będzie wprowadzona dla osób prowadzących działalność gospodarczą (PIT-36 i PIT-36L).

Podatek na rzecz czystego powietrza, czyli opłata emisyjna

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej od 1 stycznia 2019 r. Zdaniem prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju Pawła Borysa Polska jest jednym z krajów mających najniższe ceny paliw i najniższy udział podatków w tej cenie, a opłata emisyjna ma służyć czystości powietrza.

Podatek solidarnościowy od 1 stycznia 2019 r.

Danina solidarnościowa będzie obowiązywała od 1 stycznia 2019 r., tego rodzaju przepisów nie wprowadza się w trakcie roku podatkowego - powiedział szef Kancelarii Premiera Michał Dworczyk. Ten nowy podatek ma wynosić 4 proc. i będą go płaciły osoby najbogatsze.

Danina solidarnościowa zasili Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych

Ministerstwo Finansów informuje, że przygotowywane jest rozwiązanie polegające na utworzeniu nowego państwowego funduszu celowego (Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych), składającego się m.in. z daniny pochodzącej od osób najlepiej zarabiających. Środki finansowe będą przekazywane przez urzędy skarbowe na Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zakupu posiłków dla pracowników

Kosztem podatkowym są także wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które w sposób pośredni wpływają na zwiększenie ich motywacji do pracy, poprawę jakości wykonywanej pracy oraz zdrowie i samopoczucie. Tym samym podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki dotyczące zakupu posiłków w postaci usługi gastronomicznej/cateringowej z przeznaczeniem dla pracowników.

Ulga podatkowa dla twórców zostanie rozszerzona o kolejne zawody twórcze

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustaw podatkowych, przewidującymi m.in. rozszerzenie ulgi podatkowej dla twórców. W myśl obecnego projektu, przepisy te obejmą także: inżynierię budowlaną, tłumaczenia, gry komputerowe oraz działalność naukową i pracę dydaktyczną prowadzoną na uczelni.

Preferencje w CIT dla spółek inwestujących w najem nieruchomości od 2019 roku

8,5 proc. stawka CIT dla firm inwestujących w najem nieruchomości (FINN) oraz preferencje podatkowe dla takich podmiotów i ich spółek zależnych - zakłada przygotowany przez resort finansów projekt ustawy skierowanej w piątek do konsultacji publicznych. Ustawa o firmach inwestujących w najem nieruchomości (razem ze zmianami w CIT) ma wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.

Czy wydatki na ubrania i kosmetyki mogą być kosztem podatkowym?

Okazuje się, że tak. Ale oczywiście nie w każdym przypadku. W dwóch wydanych w kwietniu 2018 r. interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że ponoszone przez spółkę z o.o. wydatki na stosowny ubiór i kosmetyki dla pracowników, którzy kontaktują się z klientami przez internet w formie wideorozmów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na korzystną interpretację w tym zakresie mogą liczyć także twórcy filmów i zdjęć reklamowych. Natomiast organy podatkowe nie zgadzają się, by tego typu wydatki do kosztów mogli zaliczać aktorzy, prezenterzy, czy osoby prowadzące blogi internetowe.

Koszty usług i praw bezpośrednio związane z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. art. 15e ust. 11 pkt 1 ustawy o CIT ograniczenie w zakresie zaliczania do kosztów podatkowych, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w ust. 1, zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi. Ministerstwo Finansów wyjaśnia jak rozumieć ten przepis.

Limit kosztów podatkowych w CIT a usługi prawne, księgowe, autytowe oraz usługi rekrutacji pracowników

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że usługi prawne, usługi księgowe, w tym audytu finansowego oraz usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu nie mieszczą się w kategorii usług objętych regulacją z art. 15e ustawy o CIT. Stąd wartość tych usług nabytych bezpośrednio lub pośrednio od podmiotów powiązanych nie liczy się do limitu (kosztów podatkowych) określonego w tym przepisie. Wartość tych usług nie podlega limitowaniu w kontekście kosztów uzyskania przychodów.

Które usługi niematerialne i prawa są objęte limitem kosztów podatkowych w CIT

Przepis art. 15e ust. 1 ustawy o CIT wskazuje (od 1 stycznia 2018 r.) kategorie usług i praw, których wysokość podlega limitowaniu (koszty ponad limit są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów) w przypadku kosztów ponoszonych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych,. Katalog ten składa się z trzech odrębnych rodzajowo grup kosztów, przy czym limit określony przepisem art. 15e odnosi się do ich łącznej wysokości. Ministerstwo Finansów podkreśla więc, że w celu obliczenia tego limitu należy zsumować wysokość kosztów usług i praw ponoszonych z poszczególnych tytułów wymienionych w pkt 1-3 ust. 1 art. 15e ustawy o CIT.

Limity kosztów nabycia usług niematerialnych i praw - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia dotyczące zasad ograniczenia wysokości kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez podatnika na nabycie niektórych usług niematerialnych i praw od podmiotów powiązanych. Ma to związek z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. zmian do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności zawartych w nowym art. 15e. Publikujemy poniżej te wyjaśnienia.

Karnety sportowe dla pracowników jako koszt uzyskania przychodów

Wydatki na karnety sportowe dla pracowników, w części sfinansowanej przez pracodawcę, stanowią koszt uzyskania przychodów dla pracodawcy w podatku dochodowym. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznaje, że tego typu wydatki mogą przyczynić się do poprawy zdrowia pracowników, efektywności i jakości wykonywanej pracy, a także do integracji i poprawy komunikacji między pracownikami oraz zintegrowania pracowników z pracodawcą. Wszystko to może wpłynąć korzystnie na wysokość osiąganych przez pracodawcę przychodów.

Niższy CIT dla małych i średnich przedsiębiorców od 1 stycznia 2019 r.

Zapowiadany przez premiera Mateusza Morawieckiego niższy podatek CIT dla małych i średnich przedsiębiorców mógłby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. - ocenił wiceminister finansów Paweł Gruza. Stawka podatku CIT miałaby zostać obniżona do 9 proc.

Wydatki związane z reklamacjami a koszty uzyskania przychodów

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 10 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że nie może być kosztem uzyskania przychodów kwota zapłacona przez podatnika (producenta) na rzecz odbiorcy towarów, celem pokrycia kosztów usunięcia wady towarów (nieprzyjemnego zapachu). Interpretację komentuje Wojciech Safian, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych.

Czy wartość skradzionych towarów można ująć w kosztach?

Czy wartość towarów znajdujących się na magazynie firmy, co do których zawarto umowy sprzedaży z możliwością odkupu, a które zostały skradzione, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Prawo do zastosowania 50% kosztów w przypadku pracowników uczelni

Czy uczelnia, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, przyjmując procentowy podział wynagrodzenia za działalność twórczą, w stosunku do pracowników dydaktycznych wykonujących działalność twórczą w zakresie działalności dydaktycznej ma prawo zastosować 50% koszty uzyskania przychodów, tzn. czy działalność dydaktyczna mieści się w definicji działalności naukowo-dydaktycznej, o której mowa w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Czy ubezpieczenie od utraty dochodu można zaliczyć do kosztów?

Wydatek poniesiony na składkę ubezpieczeniową w celu zagwarantowania jednorazowych wypłat świadczeń na wypadek niemożności wykonywania zawodu ma charakter osobisty i nie spełnia przesłanek uznania go za koszt uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Obowiązkowy split payment od 2019 roku?

Pierwszym możliwym terminem jest 1 stycznia 2019 r., jeśli oczywiście przez te pierwsze 6 miesięcy okaże się, że mechanizm podzielonej płatności (split payment) działa sprawnie. System obowiązkowy wprowadzimy najpierw w tych branżach, w których obecnie stosujemy odwrotne obciążenie - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu VAT w Ministerstwie Finansów, w rozmowie z DGP.

Opłaty na Bankowy Fundusz Gwarancyjny powinny być kosztem podatkowym

Zdaniem Związku Banków Polskich opłaty na fundusz przymusowej restrukturyzacji i funduszu gwarantowania depozytów powinny być uznawane za koszt uzyskania przychodów banków. Taka teza znalazła się w opinii ZBP do projektu zmiany ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.

REKLAMA