W dniu 20 stycznia 2022 r. Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe ministra finansów dla płatników podatku PIT, dotyczące przedłużenia terminów poboru zaliczek na podatek dochodowy. W objaśnieniach tych MF odpowiada na najczęściej zadawane przez podatników i płatników PIT pytania. Minister finansów wskazuje m.in., że płatnik powinien obliczyć zaliczki na PIT wg dwóch metod: tej obowiązującej w 2021 roku i na podstawie przepisów obowiązujących w 2022 roku. Po obliczeniu zaliczki na dwa sposoby, należy je porównać. Jeżeli zaliczka obliczona na podstawie nowych przepisów przewyższa zaliczkę obliczoną na zasadach obowiązujących w 2021 roku, powstaje nadwyżka, która podlega odroczeniu w czasie. Płatnik pobiera od podatnika zaliczkę niższą, czyli obliczoną na starych zasadach. Publikujemy w całości te objaśnienia.
Ministerstwo Finansów przygotowało praktyczny przewodnik (w formie objaśnień podatkowych) ułatwiający skorzystanie z preferencyjnego rozwiązania, jakim jest fundusz na cele inwestycyjne. Chodzi o nowy model podatkowego rozliczania wydatków na cele inwestycyjne, poprzez zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodu jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji. Skorzystanie z funduszu na cele inwestycyjne jest możliwe od 1 stycznia 2021 r. Jednak od 2022 roku, dzięki rozwiązaniom zawartym w podatkowym pakiecie Polskiego Ładu, preferencja ta stanie się jeszcze szerzej dostępna. Zniesiony zostanie obowiązujący w 2021 r. limit przychodowy (100 mln zł rocznie). Z rozwiązania będą mogły skorzystać, obok spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, również spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne, proste spółki akcyjne i spółdzielnie.
Podatnicy powinni wiedzieć, że sporo tzw. świętego spokoju może im przynieść korzystanie z takich instrumentów podatkowych jak wydawane przez organy podatkowe: indywidualne i ogólne interpretacje podatkowe, objaśnienia podatkowe, wiążące informacje stawkowe (WIS), wiążące informacje akcyzowe (WIA), a także uprzednie porozumienia cenowe. Jak stosować te instrumenty i jak z nich korzystać wyjaśnia ekspert z Business Tax Professionals.
Stawka VAT na odśnieżanie i utrzymanie dróg. Usługi świadczone przy kontraktach kompleksowego utrzymania dróg publicznych (gdy świadczona jest jedna kompleksowa usługa utrzymania drogi), opodatkowane są podstawową stawką VAT – obecnie 23%. Jednak zdaniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej usługi, które są świadczone w ramach pozostałych (niekompleksowych) kontraktów drogowych mogą być opodatkowane wg preferencyjnej stawki VAT 8% – jeśli są wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Przykładowo, w zakresie kontraktów drogowych, stawką w wysokości 8% mogą być opodatkowane takie usługi jak: usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu (klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0) czy usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30). Jakie są rodzaje kontraktów drogowych? Jakie stawki VAT są właściwe dla usług utrzymania dróg?
Ministerstwo Finansów przypomina o sposobach i terminach przesyłania informacji o dochodach za 2019 r. Jeżeli w 2019 r. zatrudniałeś osoby fizyczne lub wypłacałeś im np. wynagrodzenia z umowy o pracę, umowy zlecenia czy należności z praw majątkowych - po zakończeniu 2019 roku sporządzasz imienne informacje o wysokości dochodów tych osób (PIT-11, PIT-R) i zbiorcze deklaracje o pobranym podatku (PIT-4R, PIT-8AR). MF podpowiada o czym trzeba pamiętać w 2020 r. m.in. podczas wypełniania PIT-11, aby poprawnie wpisać tam tzw. ulgę dla młodych pracowników. MF informuje też jak poprawnie złożyć, podpisać i przesłać PIT-11, PIT-R, PIT 4R i PIT 8AR.
Od 1 sierpnia 2019 obowiązuje nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która wprowadziła nowe zwolnienie z PIT. Zwolnienie obejmuje osoby w wieku do ukończenia 26 lat uzyskujące przychody (dochody) ze stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zlecenia. Zwolnienie nie dotyczy więc innych dochodów np. z tytułu samozatrudnienia, czy umów o dzieło.
Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment), który wszedł w życie 1 listopada 2019 r., stanowi nie lada wyzwanie dla większości przedsiębiorców. Pomimo tego, iż Ministerstwo Finansów uważa, że wykładnia nowych przepisów jest jednoznaczna i nie powinna stwarzać problemów przedsiębiorcom, to jednak sami zainteresowani są już innego zdania. Jak w praktyce poradzić sobie z nowymi obowiązkami?