REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Samochód w firmie

Wymóg ewidencjonowania przebiegu pojazdu i zgłoszenie VAT-26

Nieposiadanie ewidencji przebiegu pojazdu i niezgłoszenie pojazdu na druku VAT-26 skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego do tych samochodów osobowych (będących przedmiotem odsprzedaży). W przypadku innych wydatków podatnikowi będzie przysługiwało jedynie prawo do odliczenia 50% kwoty podatku.

Rozliczanie samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne

Od 1 stycznia 2015 roku, a więc niemal już cztery miesiące, obowiązują regulacje w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia z tytułu samochodów służbowych wykorzystywanych na cele prywatne. Bezpośrednim zamiarem ustawodawcy było ułatwienie procesu rozliczania tej formy nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników, choć w rzeczywistości – można by rzec – że celem było po prostu ujawnianie przychodów pracownika, a więc ich opodatkowanie.

Czy należy doliczać ryczałt, gdy pracownik używa samochodu służbowego do celów prywatnych odpłatnie

Umożliwiamy pracownikowi odpłatne korzystanie z samochodu służbowego (o pojemności silnika 1398 cm3) do celów prywatnych. W związku z tym, co miesiąc, potrącamy mu z wynagrodzenia 300 zł. Czy w tej sytuacji powinniśmy doliczać pracownikowi przychód w wysokości 250 zł?

Czy wypożyczalnia samochodów musi doliczyć ryczałt pracownikowi, któremu udostępnia samochody do celów prywatnych

Spółka z o.o. prowadzi wypożyczalnię samochodów. Czy udostępniając nieodpłatnie pracownikom samochody służbowe, stanowiące własność spółki, do wykorzystywania do celów prywatnych, spółka obowiązana jest doliczać przychód w wysokości 250 zł albo 400 zł? Czy też powinna rozpoznawać przychody z tego tytułu tak, jak to robiła do końca 2014 r.?

REKLAMA

Krótkotrwałe udostępnienie samochodu pracownikowi do celów prywatnych - skutki w VAT

Nieodpłatne udostępnianie pojazdów, nawet krótkotrwałe, do celów prywatnych pracowników niewątpliwie wyłącza możliwość uznania, że należą one do pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności. Udostępnienie takie powinna zatem poprzedzić aktualizacja informacji VAT-26 (w celu wykreślenia z niej pojazdów udostępnionych do celów prywatnych pracowników) i ograniczenie kwot odliczanego podatku od wydatków dotyczących tych pojazdów do 50% (ze względu na brzmienie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT).

Odliczenie VAT w przypadku wynajmu samochodu pracownikowi

Jednym ze sposobów na odliczanie 100% VAT, gdy pracownik korzysta z samochodu służbowego do celów prywatnych, jest jego wynajem po cenach rynkowych.

Zgoda pracodawcy na parkowanie samochodu przy domu a odliczenie VAT

Obecnie problematyczne jest ustalenie, czy możemy mówić o prywatnym wykorzystaniu, gdy pracownik służbowym samochodem dojeżdża do domu. Zdaniem organów podatkowych – tak, gdyż w takim przypadku nie można wykluczyć jego prywatnego wykorzystania. Dla organów podatkowych nie ma znaczenia argument, że specyfika wykonywanej działalności powoduje, że pracownik musi szybko dojechać w wyznaczone miejsce. Czy parkowanie samochodu poza siedzibą firmy pozbawia prawa do odliczenia 100% VAT?

Przedsiębiorcy źle oceniają system podatkowy. Co powinno się zmienić?

Przedsiębiorcy dość krytycznie oceniają krajowy system podatkowy. Ich zdaniem prawo podatkowe jest nieprzejrzyste, za bardzo skomplikowane i zbyt często zmieniane.

REKLAMA

Kiedy odszkodowanie z samochodowej polisy OC i AC stanowi przychód podlegający opodatkowaniu?

Rozliczenie podatku dochodowego i kosztów zależy od rodzaju posiadanej polisy w chwili wypadku. Odszkodowanie z polisy AC w całości stanowi opodatkowany przychód. Przedsiębiorca, któremu zostanie wypłacone odszkodowanie z samochodowej polisy OC, będzie musiał odprowadzić podatek dochodowy od nadwyżki otrzymanej kwoty, przekraczającej wartość naprawy.

Sprzedaż przez internet - obowiązki przedsiębiorcy

Ustawa o prawach konsumenta, obowiązująca od 25 grudnia 2014 roku, nakłada na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż przez internet szereg obowiązków, w szczególności cały katalog zobowiązań informacyjnych. Ustawa rozszerza zakres informacji, jakie mają być przekazane konsumentowi zawierającemu umowę.

Aktualizacja VAT-26 po zmianie numeru rejestracyjnego samochodu

W przypadku zmiany numeru rejestracyjnego samochodu, zgłoszonego wcześniej na informacji VAT-26, konieczne jest aktualizacja tej informacji, nawet jeżeli nie nastąpiła żadna zmiana sposobu wykorzystywania samochodu w działalności gospodarczej.

Jazdy prywatne - co z paliwem

Niestety, obowiązujące przepisy nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy przychód z tytułu zużycia paliwa jest wliczony do wartości ryczałtu, czy należy ustalać go odrębnie. Z ustawy o PIT wynika, że przychodem pracownika jest wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia uzyskanego w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. Miesięczna wartość tego przychodu jest zryczałtowana i wynosi 250 zł lub 400 zł.

IFK poleca: Domniemanie uczciwości nie tylko dla przedsiębiorców

Obecnie trwają prace nad nowym Prawem działalności gospodarczej, które zastąpi Ustawę o swobodzie gospodarczej. Nowe rozwiązania mogą być korzystne również dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej, bo ich również obejmą niektóre nowe przepisy. Na przykład te, które trafią do Kodeksu postępowania administracyjnego.

Sprzedaż samochodu - jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Spółka na okres od października 2014 r. do września 2015 r. wykupiła ubezpieczenie samochodu ciężarowego. Składka ubezpieczeniowa została rozłożona na cztery równe raty. Spółka ujmuje koszty na zespole 4, a wartość polisy dodatkowo zaewidencjonowała na koncie „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. W lutym 2015 r. samochód został sprzedany i spółka wystąpiła do ubezpieczyciela o zwrot niewykorzystanej części składki ubezpieczeniowej. Jak zaksięgować otrzymaną kwotę składki?

Wielkanocne prezenty dla pracowników – jak uniknąć zapłaty VAT?

Od prezentów dla pracowników z okazji Świąt Wielkanocnych co do zasady przedsiębiorca zapłaci podatek VAT. O ile jednak w przypadku wręczenia pracownikowi czekoladowego zająca przedsiębiorca może uniknąć konieczności zapłaty VAT-u, o tyle zapłaci go na pewno, jeśli zdecyduje się dać np. vouchery do teatru. W ogóle natomiast nie opłaca się obdarowywać pracowników perfumami, bo obecnie wiąże się to z zakupem… kasy fiskalnej.

Samochód służbowy wykorzystywany w celach prywatnych – rozliczenie przychodów, kosztów, ewidencja księgowa

Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych zawsze budziło wątpliwości podatników i było przedmiotem szczególnej uwagi organów podatkowych. Wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. ryczałtowego przychodu dla pracownika, któremu samochód jest udostępniany nieodpłatnie, po raz kolejny wywołało wiele pytań. W związku z wejściem w życie nowych przepisów podatnicy zastanawiają się nie tylko, jak ustalać przychód pracownika, ale czy podlega on oskładkowaniu (i w jakiej wysokości), jak rozliczać koszty używania takiego samochodu, czy ryczałt za korzystanie z samochodu podlega VAT i jak zaksięgować te zdarzenia. Na wszystkie pytania kompleksowo odpowiadamy w tym artykule.

Ułatwienia w rozwiązywaniu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, przedłożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nowe rozwiązania przewidują m.in. ułatwienia w polubownym rozwiązywaniu sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Coraz więcej zamożnych Polaków

Z przeprowadzonych badań wynika, że z każdym rokiem w naszym kraju przybywa zamożnych i bogatych Polaków. W roku 2014 ich liczba sięgnęła 878 tys., natomiast za dwa lata po raz pierwszy liczba zamożnych Polaków ma przekroczyć milion.

IFK poleca: Nowa wysokość składki wypadkowej

Wielu płatników składek w najbliższym roku składkowym, który rozpoczął się 1 kwietnia 2015 r. opłaci składkę wypadkową w nowej wysokości. To wynik wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia różnicującego stopę procentową tej składki. Pierwsze składki w nowej wysokości płatnicy będą opłacać za kwiecień w maju 2015 r.

Rozliczenie czynszu za leasing samochodu - skutki podatkowe

Ponoszone przez podatnika koszty czynszu z tytułu dzierżawy samochodu osobowego nie mieszczą się w limicie tzw. kilometrówki i powinny być kwalifikowane na zasadach ogólnych określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Polska branża drobiarska stale się rozwija

Branżę drobiarską można określić „złotym jajkiem polskiej gospodarki”, z uwagi na trwający od lat jej nieprzerwany rozwój. I mimo rosyjskiego embarga nałożonego w zeszłym roku między innymi na drób i jaja, polska branża drobiarska ma się całkiem dobrze i nic nie wskazuje na to, aby miało się coś zmienić. Polscy producenci coraz częściej i chętniej handlują z zagranicznymi partnerami, a zamknięcie rynku rosyjskiego tylko nasiliło tę tendencję.

IFK poleca: Jazdy prywatne - co z paliwem

Niestety, obowiązujące przepisy nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy przychód z tytułu zużycia paliwa jest wliczony do wartości ryczałtu, czy należy ustalać go odrębnie. Z ustawy o PIT wynika, że przychodem pracownika jest wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia uzyskanego w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. Miesięczna wartość tego przychodu jest zryczałtowana i wynosi 250 zł lub 400 zł.

Restrukturyzacja przy zachowaniu ochrony praw wierzycieli od 1 stycznia 2016 r.

W Sejmie dobiegają końca prace nad Prawem restrukturyzacyjnym, które ma zapewnić przedsiębiorstwom, znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, skuteczną restrukturyzację przy zachowaniu ochrony praw wierzycieli. Sprawozdanie z prac nad projektem przyjęła komisja sprawiedliwości. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Organy podatkowe przedłużają kontrole podatkowe. Naruszają prawo?

Maksymalny okres trwania kontroli podatkowej w firmach określa ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Limit zależy od wielkości kontrolowanego przedsiębiorcy - wynosi on: 12, 18, 24 lub 48 dni. Jednak kontrolerzy z urzędów skarbowych liczą jedynie dni, w których faktycznie przebywają w kontrolowanej firmie. Są poważne wątpliwości, czy taka praktyka jest zgodna z prawem.

Odliczenie 100% VAT od samochodu wymaga pełnej ewidencji

W ewidencji przebiegu pojazdów określonej w art. 86a. ust. 7 ustawy o VAT, powinien znaleźć się dokładny opis trasy, która pokonał dany pojazd, ze wskazaniem adresów punktów pośrednich, a w rubryce "cel wyjazdu" powinien być wskazany każdy, powiązany z tymi punktami pośrednimi, cel wyjazdu. Tym samym nie wystarczy określenie tylko , np. "K-K" dotyczące obrębu jednej miejscowości. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 3 lutego 2015 r.

Projekt ustawy Prawo Działalności Gospodarczej (PDG) w ocenie przedsiębiorców

Trwają obecnie prace nad projektem ustawy Prawo Działalności Gospodarczej (PDG), która ma zastąpić obowiązującą od 2004 roku ustawę o Swobodzie Działalności Gospodarczej i stać się punktem odniesienia dla przedsiębiorców i organów państwa stosujących prawo gospodarcze. Co o nowych rozwiązaniach sądzą przedsiębiorcy, jakie mają propozycje?

Sklep internetowy - dokumentacja dotycząca ochrony przetwarzanych danych osobowych

Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego powinni pamiętać, że ciążące na nich obowiązki nie ograniczają się wyłącznie do przygotowania regulaminu sklepu i zapewnienia takiego funkcjonowania portalu, aby spełnione zostały wymogi nakreślone w przepisach regulujących prawa konsumenta.

Kontrole podatkowe z przymusem wykrywania nieprawidłowości

Na urzędników przeprowadzających kontrole podatkowe – jak wynika z ich nieoficjalnych wypowiedzi - wywierana jest presja maksymalizacji sygnalizowania nieprawidłowości, nierzadko okraszona premią za jej realizację.

Warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców opublikował doroczny raport „Warunki prowadzenia firm w Polsce 2015”. Raport obejmuje kategorie prowadzenia działalności takie jak: zakładanie firmy; uzyskiwanie pozwoleń budowlanych; zatrudnianie i zwalnianie pracowników; rejestrowanie tytułu własności; dostępność kredytu; ochrona inwestycji; regulacje podatkowe; handel zagraniczny; egzekwowanie umów; likwidacja przedsiębiorstwa.

Firmy poradziły sobie z rosyjskim kryzysem

Wicepremier Janusz Piechociński uważa, że polska gospodarka doskonale poradziła sobie z kryzysem na Wschodzie. Potwierdza to rosnący eksport i wzrost sprzedaży polskich towarów na rynkach, na których jeszcze niedawno polskie firmy obecne były zaledwie symbolicznie.

Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca - jak ustalić przychód pracownika?

Nasi pracownicy używają samochodów służbowych do celów prywatnych. Od 1 stycznia 2015 r. doliczamy pracownikom zryczałtowany przychód z tytułu używania samochodów służbowych do celów prywatnych. W jakiej wysokości go ustalić, jeżeli pracownik nie będzie używał samochodu przez cały miesiąc z powodu zwolnienia albo urlopu?

Od kiedy można amortyzować samochód zakupiony na raty

Zakupiłem samochód osobowy na raty, który zamierzam wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej. Od jakiego momentu mogę rozpocząć jego amortyzację? Czy muszę czekać, aż zapłacę wszystkie raty?

Jak rozliczyć nieodpłatne udostępnienie samochodu zleceniobiorcy

Nasza spółka zawarła umowę, na podstawie której zleceniobiorca świadczy na jej rzecz usługi transportowe przy użyciu samochodów ciężarowych, których spółka jest właścicielem lub leasingobiorcą. Z umowy zawartej ze zleceniobiorcą wynika, że samochody ciężarowe zostały mu udostępnione nieodpłatnie, w zamian za obniżenie ceny świadczonych usług transportowych. Jednocześnie spółka ponosi koszty zakupu paliwa do tych samochodów, koszty ich ubezpieczenia oraz wszelkie koszty napraw i zakupu części zamiennych. Natomiast zleceniobiorca, zgodnie z umową, może używać udostępnionych samochodów wyłącznie w celu wykonania umowy. Czy takie udostępnienie samochodów podlega VAT?

Umieszczanie reklam na budynkach i przy drogach - wymogi prawne

Przedsiębiorcy umieszczają swoje reklamy w różnych miejscach - na budynkach (także zabytkowych), przy drogach - i w różnej formie - tablice reklamowe, bilboardy, tablice świetlne (LED). Warto wiedzieć, jakich formalności trzeba dopełnić, by nie narazić się na sankcje za umieszczanie reklam bez wymaganych prawem pozwoleń na budowę lub zgłoszenia.

Zmiany w systemie zamówień publicznych w 2016 r.

Ministerstwo Gospodarki rekomenduje zmiany w systemie zamówień publicznych. Przede wszystkim chodzi o rozszerzenie kompetencji prezesa UZP, precyzyjne określenie kompetencji kontrolnych, opublikowanie dobrych praktyk, wzmocnienie ochrony prawnej oraz uelastycznienie i usprawnienie postępowania. Nowa ustawa dotycząca zamówień publicznych miałaby wejść w życie w 2016 r.

Niepełnosprawni przedsiębiorcy z refundacją z PFRON mimo opóźnienia z płatnością

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej zakłada wprowadzenie zasady, że niepełnosprawni prowadzący działalność gospodarczą lub rolniczą będą mieć prawo do refundacji składek na ubezpieczenie społeczne z PFRON, nawet jeśli spóźnią się do 14 dni z ich opłaceniem. Obecnie nawet jeden dzień zwłoki powodował utratę refundacji. Nowe regulacje zaczną obowiązywać w październiku 2015 r.

Samochód osobowy (środek trwały) używany dla celów firmowych i prywatnych - rozliczanie kosztów

W styczniu 2015 r. nabyłem samochód osobowy. Wprowadziłem go do ewidencji środków trwałych. Samochód wykorzystuję zarówno na cele prowadzonej działalności, jak i prywatnie. Od nabycia tego samochodu oraz kosztów eksploatacji odliczam tylko 50% VAT . Jak mam rozliczać wydatki eksploatacyjne dotyczące tego samochodu w kosztach uzyskania przychodów?

Odliczanie VAT od eksploatacji samochodu służbowego, którym pracownik jeździ z domu do pracy i z powrotem

Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności umożliwiamy naszym pracownikom dojazdy służbowymi samochodami osobowymi z pracy do domu i z domu do pracy. Wprowadziliśmy regulamin określający zasady korzystania z tych samochodów w taki sposób, aby uniemożliwić ich wykorzystywanie do celów prywatnych. Planujemy też wprowadzenie obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu tych pojazdów. Czy możemy odliczyć 100% VAT od wydatków dotyczących ich eksploatacji?

Elektroniczny rejestr przedsiębiorców transportu drogowego

Projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakłada utworzenie elektronicznego rejestru przedsiębiorców transportu drogowego połączonego z podobnymi rejestrami innych krajów UE. Projekt znajduje się obecnie w konsultacjach publicznych.

Ewidencja przebiegu pojazdu dla potrzeb VAT - zasady wypełniania

Wpis w ewidencji przebiegu pojazdu powinien być (w kontekście zasad odliczania VAT) na tyle czytelny, aby pozwalał zweryfikować czy użycie pojazdu było bezpośrednio powiązane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika, a jednocześnie wykluczyć wykorzystanie samochodu dla celów prywatnych. Prawidłowy opis trasy powinien zawierać adresy miejsc (sklepu, urzędu, poczty itp.), do których udawał się pojazd podatnika.

"Konstytucja" dla przedsiębiorców do maja 2015 r. w Sejmie

Projekt Prawa działalności gospodarczej, czyli "konstytucji dla przedsiębiorców", do maja 2015 r. znajdzie się w Sejmie, tak by parlament zdążył go uchwalić do końca kadencji - zapowiada wicepremier, szef MG Janusz Piechociński. Jak dodaje, resort uwzględnił wiele ze zgłoszonych do niego uwag. Jednym z fundamentów nowego prawa dla przedsiębiorców będzie zasada uprawnionych oczekiwań.

Jak mali przedsiębiorcy oceniają sytuację gospodarczą

Z badań przeprowadzonych wśród osób prowadzący działalność gospodarczą (tzw. małych przedsiębiorców) wynika, że dość ostrożnie prognozują oni sytuację gospodarczą w roku 2015. Szybszego rozwoju spodziewa się 44% ankietowanych, zaś 40% oczekuje raczej tempa wzrostu na poziomie z roku ubiegłego. Jednak mimo ostrożności w stosunku do całej gospodarki, prowadzący najmniejsze przedsiębiorstwa liczą, że ten rok będzie dla nich dobry. Wzrostu obrotów spodziewa się blisko 63%.

Wątpliwości wokół składek na ubezpieczenie społeczne przedsiębiorców

Narastają wątpliwości dotyczące zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne przez jednoosobowych przedsiębiorców. Przedsiębiorcy i ministerstwo mają własne interpretacje przepisów.

Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy

Prowadzenie rozliczeń w sposób bezgotówkowy jest nie tylko wolnym wyborem prowadzących działalność gospodarczą, lecz w niektórych przypadkach również obowiązkiem regulowanym przepisami prawa, m.in. ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Ordynacją podatkową, ustawą o VAT, Prawem dewizowym oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym - nowe regulacje

Na początku 2015 r. weszły w życie zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Celem nowelizacji jest dostosowanie regulacji dotyczących prowadzenia KRS do obecnej rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w tym funkcjonujących nowych rozwiązań prawnych i technicznych, w taki sposób, aby zapewniały one ujawnianie w KRS informacji odpowiadających rzeczywistemu stanowi rzeczy. Nowe regulacje mają przede wszystkim służyć utrzymaniu znaczącej roli KRS, jako źródła informacji o podmiotach podlegających ujawnieniu w tym rejestrze.

Kiedy przedsiębiorca może płacić KRUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego udzieliły wyjaśnień w sprawie możliwości podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników w okresie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

Każdy przedsiębiorca powinien być przygotowany na kontrolę skarbową – fiskus sprawdza w ten sposób czy w firmie realizowane są obowiązki podatkowe. Po otrzymaniu zawiadomienia o kontroli nawet najbardziej uczciwi przedsiębiorcy dostają gęsiej skórki. Zanim jednak inspektor kontroli skarbowej przekroczy próg firmy, warto sprawdzić jakie ma uprawnienia.

Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw 2015-2021

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Udział Polski w programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) oraz w instrumentach finansowych programów UE wspierających konkurencyjność przedsiębiorstw w latach 2015-2021”. Uchwała została przyjęta przez rząd na posiedzeniu w dniu 3 lutego br.

Odliczanie VAT od samochodów bez zmian od 2016 roku

Minister Finansów wyjaśnia, że po wprowadzeniu (najprawdopodobniej od 2016 roku) nowych zasad odliczania VAT (wg tzw. prewspółczynnika) od nabytych towarów i usług zarówno do wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i celów innych - nie zmienią się zasady odliczania VAT od samochodów.

Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych

Na początku 2015 r. weszła w życie część przepisów ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, w tym m.in. przepisy zmieniające ustawę o ochronie danych osobowych. Podstawowym celem nowelizacji jest poprawienie warunków wykonywania działalności gospodarczej, w tym m.in. poprzez przyjęcie rozwiązań mających zredukować lub względnie uprościć liczne obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach. Zmiany objęte nowelizacją dotyczą także obowiązków przedsiębiorców w zakresie ochrony przetwarzania danych osobowych.

REKLAMA