REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ulgi podatkowe, PIT - przychody

Firma zwraca pracownikowi wydatki z podróży służbowej - skutki w PIT

Zwrot wydatków poniesionych przez pracowników w czasie podróży służbowej własnym środkiem transportu, obejmujących opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrady oraz opłaty parkingowe, związanych z wykorzystaniem w podróży służbowej samochodu prywatnego, jest dla pracowników zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o PIT.

Przychód musi być zindywidualizowany

Z uwagi na brak możliwości zindywidualizowania otrzymanych przez pracowników świadczeń, z tytułu uczestnictwa w imprezie integracyjnej, wartość tych świadczeń nie stanowi dla pracowników źródła przychodu, podlegającego PIT.

Ulgi podatkowe dla rodzin

Prezydent Bronisław Komorowski chce wprowadzenia ulg podatkowych dla rodzin. Chodzi o ustanowienie kwoty wolnej od podatku, która byłaby uzależniona od liczby dzieci w rodzinie.

Rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz ograniczenie poboru zaliczek

Zgodnie z przepisami rozdziału 7a Ordynacji Podatkowej podatnikom przysługują pewne ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

Podatek od odsetek z pieniędzy na rachunku bankowym przedsiębiorcy

Gromadzone przez przedsiębiorcę środki pieniężne na oprocentowanym rachunku bankowym powodują powstanie przychodu w postaci odsetek. Zgodnie z art. 14 ust 2 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odsetki od środków na rachunkach bankowych, utrzymanych w związku z wykonywaną działalnością, są przychodami z działalności gospodarczej.

Sposób na pożyczkę, czyli jak ukryć dochody z nieujawnionych źródeł

Niejednokrotnie zdarza się, że podatnicy, wobec których fiskus wszczął postępowanie podatkowe w zakresie podatku z nieujawnionych źródeł dochodu deklarują, że środki, których pochodzenia nie potrafią wytłumaczyć, pochodzą z pożyczki. Nie jest to jednak dobre remedium na nieujawnione dochody.

Prezenty dla przedstawicieli handlowych kontrahenta - rozliczenie PIT i CIT

W celach promocyjnych lub zwiększenia sprzedaży podatnicy niekiedy przekazują swoim kontrahentom prezenty w postaci swoich produktów, bonów podarunkowych lub innych gratyfikacji. Niekiedy prezenty nie są przekazywane bezpośrednio kontrahentom, ale pracownikom kontrahenta, którzy bezpośrednio odpowiadają za sprzedaż. Działanie takie ma swój wymiar podatkowy - nie tylko z punktu widzenia przekazującego, ale także kontrahenta i jego pracownika.

75% PIT od nieujawnionych dochodów niezgodny z Konstytucją

18 lipca 2013 r. Trybunał Konstytucyjny wydał korzystny dla podatników wyrok, uznając, że 75-procentowy podatek dochodowy od dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów jest niezgodny z Konstytucją. Podatnicy mają czas do 27 września 2013 r. na podjęcie działań zmierzających do jego zwrotu.

REKLAMA

Ulga meldunkowa a rozdzielność majątkowa

Czy rozdzielność majątkowa ma wpływ na prawo do zwolnienia w ramach ulgi meldunkowej?

Zwolnienia podatkowe dla rolników w 2014 r.

W 2014 r. mają obowiązywać zwolnienia podatkowe dla rolników, którzy wprowadzają na rynek produkty spożywcze na skalę nieprzemysłową - takie rozwiązanie zakłada projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, złożony w Sejmie przez senatorów PO.

Wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu a podatek dochodowy PIT

Wokół opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego za ustanowienie służebności przesyłu narosło wiele kontrowersji. Głównie za sprawą różnicy zdań pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym tego rodzaju wynagrodzeń.

Udostępnianie pracownikowi samochodu służbowego w czasie wakacji

W okresie wakacyjnym pracodawcy często użyczają pracownikom samochody należące do firmy. Warto pamiętać, iż takie bezpłatne udostępnienie pojazdu służbowego spowoduje zwiększenie podatku dochodowego pracownika. Co więcej, pracownicy muszą sobie zdawać sprawę, że za ewentualne uszkodzenia samochodu, mogą być obciążeni kosztami naprawy.

Ulga internetowa w 2013 roku

W 2013 r. podatnicy PIT mogą nadal odliczać od dochodu wydatki na dostęp do internetu w ramach tzw. ulgi internetowej, ale zmieniły się zasady tego odliczenia. Kto obecnie może odliczać wydatki z tytułu opłat za dostęp do internetu? Zdaniem Marcina Łobody, dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy to, że wcześniej z ulgi korzystał mąż, nie ma żadnego wpływu na prawo do odliczenia jej przez żonę, która podpisze z operatorem nową umowę.

Zwolnienie z PIT dochodów z wynajmu pokoi gościnnych

Dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych przy spełnieniu określonych warunków są zwolnione z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych (PIT). Co trzeba zrobić, by skorzystać ze zwolnienia z PIT?

Ulga na dziecko w 2014 r. - komu przysługuje?

Na początku 2013 roku weszły w życie nowe zasady rozliczania ulgi na dziecko. Pozytywne zmiany dotyczą osób, które posiadają trójkę lub więcej dzieci. W rozliczeniu rocznym PIT w 2014 r. ulgę na dziecko mogą jednak stracić niektóre osoby posiadające tylko jedno dziecko.

Udziały lub akcje w spółce kapitałowej wnoszone przez osobę fizyczną do spółki osobowej - skutki podatkowe

Wniesienie przez osobę fizyczną do spółki osobowej wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci udziałów (akcji) w spółce kapitałowej - nie stanowi odpłatnego zbycia tych udziałów, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 14 marca 2011 roku (sygn. II FPS 8/10). Zatem otrzymanie udziałów w spółce osobowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci udziałów lub akcji w spółce kapitałowej jest podatkowo obojętne. Nie powstaje przychód, który mógłby być opodatkowany.

Limity KRUS 2013 / 2014 - roczna kwota graniczna

Wysokość rocznej kwoty granicznej podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za rok 2013 wynosi 3092 zł. Wynika to z obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 18 kwietnia 2013 r. (M.P. z 2013 poz. 353). Przekroczenie tej kwoty przez rolnika lub jego domownika objętego ubezpieczeniem społecznym rolników (w KRUS) powoduje ustanie tego ubezpieczenia.

Ubezpieczenie wykupione przez pracodawcę - skutki w PIT

Opłacona przez pracodawcę składka roczna z tytułu ubezpieczenia kierowców zatrudnionych w firmie transportowej jest nieodpłatnym świadczeniem powodującym powstanie u pracowników przychodu ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu PIT.

Dodatnie różnice kursowe w PIT

Firmy mające należności lub zobowiązania wyrażone w walutach obcych muszą w rozliczeniach podatkowych przeliczać je na złotówki. Występujące wtedy różnice kursowe wpływają na wartość podstawy do opodatkowania.

Czy dochód ze sprzedaży mieszkania podlega PIT

Jestem właścicielką mieszkania. Nie prowadzę działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży mieszkań. W 2006 r. nabyłam spółdzielcze własnościowe prawo do tego lokalu. W lutym 2010 r. przekształcono to prawo w odrębną własność. Czy dochód ze sprzedaży tego mieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Podatek liniowy dla akcjonariuszy spółki komandytowo - akcyjnej

Udział w zysku spółki komandytowo - akcyjnej stanowi dla akcjonariusza przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i może zostać opodatkowany podatkiem PIT w sposób liniowy.

Ulgi w PIT [przedsiębiorcy]

Nie wszyscy przedsiębiorcy mogą skorzystać ze wszystkich dostępnych ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych. Dokonując rocznego rozliczenia PIT przedsiębiorca musi sprawdzić, czy stosowana przez niego forma opodatkowania pozwala na skorzystania z danej ulgi. Najmniej możliwości odliczania mają przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym. Największe prawo do ulg daje rozliczanie się wg skali podatkowej.

Dochody i straty z giełdy wykaż w PIT-38

Podatnicy PIT, którym udało się zarobić w ubiegłym roku na giełdzie muszą pamiętać o rozliczeniu się z fiskusem. W tym celu powinni złożyć deklarację PIT-38. Deklarację tę można złożyć tylko indywidualnie ale nie wyklucza to wspólnego rozliczenia małżonków co do innych dochodów. Jeśli inwestycje giełdowe przyniosły stratę, ją także należy wykazać w rocznym zeznaniu.

Czy można zastosować 50 proc. koszty uzyskania przychodów do premii

50 proc. koszty uzyskania przychodów można zastosować do wypłacanej premii, ponieważ premia pozostaje w bezpośrednim związku z powstałym dziełem i należy traktować ją jako element wynagrodzenia za przekazanie praw autorskich.

Ubezpieczenie OC zarządu spółki – czy jest przychodem w PIT?

Wydatki poniesione przez spółkę na wykupienie polisy OC dla niewskazanych imiennie członków jej organów nie będą stanowić dla ubezpieczonych przychodu z tytułu wykonywanej funkcji w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. W rezultacie, na spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ulga internetowa – kto powinien poczekać do rozliczenia za 2013 rok

Rozliczając dochody uzyskane w 2012 r. podatnicy mogą po raz ostatni skorzystać z ulgi internetowej na dotychczasowych zasadach. W niektórych przypadkach opłacalna może być jednak rezygnacja z ulgi w tym roku, aby zachować prawo do niej na dwa następne lata. Odliczyć można zarówno internet w domu, jak również ten mobilny w smartfonie, czy tablecie.

Odliczanie składek ZUS od dochodu – PIT 2013

Obliczając PIT podatnik nie zawsze będzie mógł odliczyć od swojego wartość składek na ubezpieczenie społeczne. Odliczenie nie dotyczy między innymi składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód zwolniony od podatku.

Wydatki na rehabilitację we własnym mieszkaniu – odliczenie w PIT

Niepełnosprawny całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej egzystencji może (co do zasady) odliczać w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki na zabiegi przeprowadzane w jego mieszkaniu. Oczywiście spełnione muszą być wszystkie wskazane w ustawie o PIT warunki tego odliczenia.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej

Przedsiębiorcy zobowiązani do ewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej, mogą skorzystać z tzw. ulgi na zakup kasy fiskalnej. Jakie warunki muszą spełniać, aby skorzystać z tej preferencji podatkowej?

Ulga podatkowa dla najbardziej innowacyjnych firm

Ministerstwo Gospodarki zapowiada wprowadzenie ulgi podatkowej dla najbardziej innowacyjnych firm od stycznia 2014 r. Pod warunkiem, że Ministerstwo Finansów się na nią zgodzi.

Ulga rehabilitacyjna – trzeba zbierać dokumenty

Podatnik odliczający wydatki na niektóre cele rehabilitacyjne nie musi być w posiadaniu dokumentów, potwierdzających ich wysokość. Jednakże, na żądanie organu podatkowego, musi uprawdopodobnić ich poniesienie. Przykładowo chodzić może o dokument potwierdzający zlecenie i odbycie niezbędnych zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych. Osoba, której dotyczy odliczany wydatek, musi mieć już w chwili jego ponoszenia orzeczenie o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności albo decyzję o przyznaniu renty inwalidzkiej, bądź innej renty wskazanej w przepisie.

Ulga podatkowa na innowacje zastąpi ulgę na nabycie nowych technologii

Ministerstwo Gospodarki szykuje rewolucję. Od 2014 r. ma pojawić się nowa ulga podatkowa - na innowacje, która zastąpi obecą ulgę na nabycie nowych technologii.

Jakie warunki należy spełnić w celu skorzystania z ulgi technologicznej

Inwestycje poczynione w nowe technologie stwarzają możliwość skorzystania z ulgi technologicznej. Mogą z nich korzystać jednak tylko podmioty spełniające ściśle określone warunki.

Ulgi i odliczenia w PIT w 2013 roku

Warto zapoznać się z obowiązującymi na bieżący rok odliczeniami w podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zbierać dokumenty świadczące o uprawnieniach do ulg podatkowych i wysokości wydatków podlegających odliczeniom. Ich ostateczne rozliczenie nastąpi w zeznaniu PIT składanym za 2013 rok.

Ulga na złe długi 2013

Czy podatnik (wierzyciel) ma prawo skorzystać w 2013 r. z tzw. ulgi na złe długi wyłącznie w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150. dzień od terminu płatności wierzytelności? Czy może jednak dokonać korekty w rozliczeniu za następne okresy? Odpowiedzi udzielili eksperci Ministerstwa Finansów.

Kiedy rozliczyć podatek dochodowy od zaliczki?

Zaliczka na poczet dostawy towarów lub wykonania usługi otrzymana od kontrahenta nie jest od razu przychodem do opodatkowania. Ale w niektórych sytuacjach może być uznana za przychód.

Ulga na złe długi a sprzedaż wierzytelności

Podatnicy podatku VAT, którym kontrahenci nie zapłacili za sprzedane towary lub usługi mogą skorzystać z tzw. ulgi na złe długi i tym samym odzyskać podatek VAT odprowadzony od niezapłaconych faktur. W praktyce często zdarza się jednakże, iż podatnik po skorzystaniu z powyższej ulgi sprzedaje osobie trzeciej wierzytelności nią objęte. Wówczas pojawia się pytanie czy w takiej sytuacji należy dokonać korekty zwiększającej podatek należny.

Które stypendia naukowe są zwolnione z PIT

Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 7 grudnia 2012 r. wyjaśnił zasady stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT, dotyczącego stypendiów naukowych. Stwierdził m.in., że zwolnienie to może mieć zastosowanie również do stypendiów dla młodych wybitnych naukowców - przyznanych na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki.

Ulga na dziecko od 2013 roku – nowe zasady odliczania

Nie zmienią się zasady rozliczania ulgi prorodzinnej dla rodziców, wychowujących dwójkę dzieci. Większe odliczenie przysługiwać będzie osobom, które wychowują troje i więcej dzieci. Nowe zasady mogą być niekorzystne dla niektórych rodziców wychowujących jedno dziecko.

Jak zmienią się ulgi podatkowe w 2013 r.

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o PIT, która przewiduje zmiany w ulgach podatkowych - poinformowała Kancelaria Prezydenta na swojej stronie internetowej.

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

Nowy kształt przepisów dot. ulgi prorodzinnej od 2013 r. może sprawić, że dla przedsiębiorcy, który dziś stosuje podatek liniowy bardziej opłacalne stanie się rozliczanie według skali podatkowej. Dotyczy to jednak wąskiej grupy przedsiębiorców uzyskujących roczne dochody na poziomie ok. 130 tys. zł i wychowujących co najmniej troje dzieci. Formę opodatkowania można zmienić do 20 stycznia.

Rozliczenie PIT za 2012 r. - nowa ulga podatkowa na oszczędzanie w IKZE

Od 2012 roku pojawiła się nowa możliwość obniżenia obciążeń na rzecz fiskusa - przy korzystaniu z Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE).

PIT od imprezy integracyjnej - pracownik nie zawsze ma przychód

Mimo niekorzystnego dla pracowników wyroku NSA z 17 stycznia 2012 r. pojawiają się ostatnio korzystne dla podatników orzeczenia sądów, zgodnie z którymi nie trzeba płacić podatku dochodowego od świadczenia polegającego na nieodpłatnym udziale w imprezie integracyjnej.

Małżonek wspólnika pożycza spółce – czy trzeba płacić PCC?

Co do zasady pożyczki pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC). Czasem jednak nie trzeba płacić PCC, jeżeli pożyczkodawca jest blisko spokrewniony z pożyczkobiorcą.

Ulga internetowa w podatku dochodowym

Miała zniknąć zupełnie ale jednak została, choć mocno ograniczona. Ulga internetowa od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku (tak samo jest w latach 2014-2019) przysługuje tylko tym podatnikom, którzy wcześniej z niej nie korzystali. Osoby te mogą odliczać wydatki na dostęp do internetu wyłącznie przez dwa kolejne lata podatkowe.

Kwota wolna od podatku 2013

Najwyższy dochód osoby fizycznej niepowodujący obowiązku zapłacenia podatku dochodowego (PIT) za 2013 rok wynosi 3091 zł. Kwota ta nie zmieniła się od 2009 roku. Jeżeli podatnik osiągnął taki albo niższy dochód w 2013 roku i tak ma obowiązek złożenia zeznania rocznego. Najczęściej jest to dla niego korzystne, bo pozwala na uzyskanie zwrotu uiszczonych w trakcie 2013 roku zaliczek na PIT.

Kwota wolna od podatku PIT 2013 / 2014

Maksymalny dochód osoby fizycznej niepowodujący obowiązku zapłacenia podatku PIT za 2013 rok wynosi 3091 zł. Taka sama kwota dotyczyć będzie dochodu uzyskanego w 2014 roku. Kwota ta nie zmieniła się od 2009 roku. Jednak nawet osiągnięcie takiego (lub niższego dochodu) nie zwalnia podatnika PIT od obowiązku złożenia rocznego PIT-a. Warto to zrobić także dlatego, że złożenie PIT-a w takim przypadku pozwala najczęściej na uzyskanie zwrotu zapłaconych w trakcie roku zaliczek na PIT.

Czy dofinansowanie do zielonej szkoły dla dziecka jest opodatkowane PIT?

Jeżeli wypoczynek dziecka w formie zielonej szkoły jest zorganizowany przez podmiot spełniający kryteria przepisów MEN, to dofinansowanie ze środków obrotowych firmy do tego wypoczynku dzieci będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

PIT od dochodu ze sprzedaży nieruchomości - koszty spadkobierców

Przy sprzedaży nieruchomości podstawą opodatkowania PIT jest dochód (różnica między przychodem i kosztami jego uzyskania). Jednak konkretne przepisy, które tworzą tę zasadę, mogą prowadzić do rażącego pokrzywdzenia osoby, która nabyła nieruchomość w drodze dziedziczenia.

PIT od odszkodowań i odsetek od nich

Co do zasady odszkodowania uzyskane przez osoby fizyczne są zwolnione z podatku dochodowego (PIT). Dotyczy to w szczególności otrzymanych odszkodowań lub zadośćuczynień, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynika z przepisów ustaw lub przepisów wykonawczych, odszkodowań otrzymanych na podstawie wyroku lub ugody sądowej, rent przyznanych na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, kwot otrzymanych z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Od tej zasady są jednak wyjątki - dotyczą one przede wszystkim odszkodowań otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Opodatkowane PIT są natomiast odsetki od odszkodowań.

REKLAMA