REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ulgi podatkowe, PIT - przychody

Kiedy ulga odsetkowa przy kredycie mieszkaniowym?


Czy możliwe jest skorzystanie przez podatnika z ulgi odsetkowej w sytuacji, kiedy zaciągnął kredyt mieszkaniowy w banku w sierpniu 2006 r. na mieszkanie kupione z rynku wtórnego?

Czy poczęstunek dla pracowników jest ich przychodem?

Poczęstunek na nieobowiązkowym spotkaniu pracowniczym w formie szwedzkiego stołu nie będzie traktowany jako przychód pracownika. Decydujące znaczenie ma przy tym właśnie fakt braku obowiązku uczestnictwa w spotkaniu. W poczęstunku uczestniczy w takim przypadku jedynie część załogi. Nie sposób więc ustalić, jaka jest wysokość przychodu dla poszczególnych pracowników.

Czy wydatki na wykończenie mieszkania zmniejszają przychód z jego sprzedaży?

Podatnik podpisał w czerwcu 2010 r. umowę przedwstępną na zakup nieruchomości na rynku pierwotnym od dewelopera. Pod koniec czerwca deweloper oddał mieszkanie nabywcy celem przeprowadzenia prac wykończeniowych. Umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego została podpisana w październiku 2010 r. Następnie w grudniu podatnik dokonał sprzedaży mieszkania.

Jeżeli dziecko zarabiało za granicą raczej nie skorzystasz z ulgi prorodzinnej

Ministerstwo Finansów wbrew prezentowanemu przez lata stanowisku uznaje obecnie, że do limitu dochodów dziecka wlicza się zarówno dochody uzyskane w Polsce, jak i za granicą. Te ostatnie bez względu na to, jaka metoda unikania podwójnego opodatkowania ma do nich zastosowanie. Tak więc zdaniem fiskusa nawet jeśli dochód zagraniczny dziecka nie jest w Polsce opodatkowany, powinien być wliczony do limitu, który praktycznie uniemożliwia skorzystania z ulgi.

REKLAMA

Wniesienie udziałów spółki z o.o. do spółki jawnej nie powoduje powstania przychodu

W dniu 14 marca 2011 r. zapadła uchwała NSA (sygn. akt II FPS 8/10), w której stwierdzono, że wniesienie przez osobę fizyczną do spółki osobowej (jawnej) wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce kapitałowej (aport) nie stanowi odpłatnego zbycia tych udziałów, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wbrew stanowisku organów podatkowych nie powstaje więc przychód z tego tytułu po stronie wnoszącego udziały.

Czy służbowa komórka jest przychodem pracownika?

Jeżeli pracownik jest obciążany kosztami rozmów i połączeń ponad limit, które będą traktowane jako prywatne i pracownik zwróci pracodawcy ich koszt - to w tym przypadku nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jakie są skutki podatkowe ustanowienia służebności przesyłu?

Poniższa porada dotyczy sytuacji prawnej osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, będącej jednocześnie właścicielem działki na której zostały (lub dopiero będą) posadowione przewody przesyłowe np. linie elektryczne, gazowe itp. Jak wskazuje analiza orzecznictwa, są to sytuacje najczęściej pojawiające się w praktyce.

Czy można skorzystać z ulgi prorodzinnej na nie swoje dziecko?

Małżonkowie, którzy składają wspólne zeznanie podatkowe, mogą w nim odliczyć ulgę prorodzinną na wspólne dzieci, a także na dzieci z poprzednich związków.

REKLAMA

Darmowe szkolenia z opieki paliatywnej i hospicyjnej bez PIT

Minister Finansów wyda rozporządzenie, w którym zarządzi zaniechanie poboru PIT od uczestników darmowych szkoleń z zakresu opieki paliatywnej lub hospicyjnej -organizowanych przez organizacje pożytku publicznego lub przez organy samorządu zawodowego lekarzy i pielęgniarek.

Czy rencista może skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej?

Czy posiadanie decyzji przyznającej rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy jest wystarczającym warunkiem skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej?

Ulga na pełnoletnie dzieci w rodzinach zastępczych

Dziecko pełnoletnie, uczące się, pozostające pod opieką rodziny zastępczej. Czy przysługuje ulga osobom, które pełniły funkcje rodziny zastępczej za miesiące, w których dziecko pełnoletnie przebywa u tych osób - zgodnie z art. 78 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej?

Czy można skorzystać z ulgi na dziecko w zakładzie opiekuńczym?

Dziecko jest osobą niepełnosprawną i przez cały czas przebywa w zakładzie opiekuńczym, rodzic łoży na utrzymanie dziecka, opłaca zakład, kupuje niezbędne materiały. Czy ma prawo do ulgi na dzieci?

Czy można odliczyć ulgę prorodzinną na swojego brata?

Czy ma prawo do ulgi prorodzinnej osoba, która jest opiekunem prawnym, będącego na jej utrzymaniu, brata? Brat jest osobą pełnoletnią, ubezwłasnowolnioną, otrzymuje rentę.

Jakie dochody dziecka pozwolą na wspólne rozliczenie z samotnym rodzicem?

Wspólne rozliczenie PIT-a osób samotnie wychowujących dzieci z tymi dziećmi jest możliwe nawet wtedy, gdy dziecko osiąga wysokie dochody. Rodzic może się rozliczyć z dzieckiem np. wtedy, gdy osiąga ono dochody z najmu mieszkania czy z lokat bankowych.

Kiedy dochody zagraniczne dzieci nie pozwalają na skorzystanie z ulgi prorodzinnej?

Pełnoletnie uczące się dziecko uzyskało w roku 2010 dochody ze stosunku pracy w Niemczech, w Polsce nie uzyskało dochodów. Czy rodzice mają prawo do ulgi?

Kiedy rodzic przedsiębiorczego dziecka nie odliczy ulgi prorodzinnej?


Czy ma prawo do ulgi prorodzinnej podatnik, gdy jego dziecko spełnia warunki wymienione w art. 6 ust. 4 ustawy, a więc uczy się i nie ukończyło 25 lat, ale uzyskuje dochody:
- z najmu opodatkowane ryczałtem,
- z działalności gospodarczej opodatkowane zgodnie z art. 30c ustawy o PIT lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Czy podatnik musi być zameldowany tam gdzie mieszka?

Czy możliwe jest odliczenie od dochodu wydatków poniesionych z tytułu użytkowania sieci Internet w 2010 r. w przypadku, gdy podatnik zameldowany jest pod innym adresem niż adres zamieszkania?

PIT-11 - najważniejsze zasady i typowe sytuacje

Nie wystarczy umieć wypełnić formularz informacji PIT-11. Trzeba jeszcze wiedzieć jak postąpić z tą informacją w wielu sytuacjach jakie niesie życie. Informację PIT-11 należy co do zasady sporządzić najpóźniej do końca lutego roku następującym po roku podatkowym (art. 39 ust. 1 ustawy o PIT). Ale jeżeli pracownik rozstał się z zakładem pracy w trakcie roku, to płatnik musi wydać PIT-11 wcześniej na wniosek pracownika.

Czy diety wypłacane członkom zarządu wspólnoty mieszkaniowej są opodatkowane PIT?


Tak. Kwoty wypłacone członkom zarządu wspólnoty mieszkaniowej nie podlegają bowiem zwolnieniu od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 17 ustawy o PIT.

Odliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne – wyjaśnienia KIP


Czy można odliczyć składki na ubezpieczenie zdrowotne płacone za granicą? Czy składki płacone do KRUS można odliczyć w PIT? Odpowiedzi na te pytania podatników udzielili eksperci Krajowej Informacji Podatkowej.

Czy można odliczyć w PIT darowiznę na rzecz Rady Rodziców?

Niestety aktualnie darowizn przekazanych na rzecz rady rodziców (tzw. komitety rodzicielskie), działających w szkołach i przedszkolach podatnik nie może odliczyć od dochodu.

Ulga odsetkowa – czy wskaźnik odliczenia odsetek ulega zmianie?

Mimo, że ulga odsetkowa dotyczy tylko podatników, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy do końca 2006 roku, to nadal budzi pewne wątpliwości.

Czy prezenty dla pracowników odchodzących na emeryturę są zwolnione z PIT?


Przechodzący na emeryturę pracownicy są zwyczajowo obdarowywani przez pracodawców drobne lub bardziej okazałe upominki. Powstaje w związku z tym wątpliwość, czy takie prezenty trzeba opodatkować PIT.

Jak rodzice po rozwodzie dzielą prawo do ulgi na dziecko?

Rozwiedzenie rodzice dziecka mają wątpliwości jak mogą skorzystać z ulgi prorodzinnej w sytuacji, gdy dziecko przebywa część roku u jednego z rodziców, a część u drugiego. Nie ma tu jasnych zasad i rodzice dziecka powinni się porozumieć jak podzielić ulgę by nie odliczyć w sumie więcej niż 1112,04 zł od podatku.

Czy karty przedpłacone dla pracowników są opodatkowane PIT?

Pracownicy są często obdarowywali przez pracodawców np. prezentami na święta. Formą świadczenia pozapłacowego dla pracowników są także tzw. karty przedpłacone, finansowane przez pracodawców z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Sporo wątpliwości wywołuje w praktyce kwestia, czy karty przedpłacone, finansowane przez pracodawców pracownikom korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Informacja PIT-8C - przychody z innych źródeł

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 określa katalog źródeł przychodów. Źródła określone w pkt 1 tego artykułu należą do źródeł nazwanych, np. pozarolnicza działalność gospodarcza. Wszystkie przychody, których nie można zaliczyć do źródeł nazwanych, należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.).

Jak opodatkować przychody z reklam na stronach internetowych?

Przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z tytułu udostępnienia powierzchni reklamowych w sieci Internet należy zakwalifikować jako przychody pochodzące z dzierżawy zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT)

Czy zwolnienie poręczyciela z długu podlega opodatkowaniu PIT?

Wiele osób, z bardzo różnych powodów, poręcza kredyty bankowe innym osobom i najczęściej nie mają żadnych kłopotów z tego powodu, gdyż kredyty te są spłacane. Nieliczni jednak mają problemy, gdyż kredytobiorca albo specjalnie, albo z powodów losowych nie kwapi się do spłacania zaciągniętego kredytu i wtedy do naszych drzwi (lub do naszego konta) puka bank i zmusza nas do spłaty czyjegoś długu.

Czy zwrot wydatków za odwołanie pracownika z urlopu jest opodatkowany PIT?

Prawo do nieprzerwanego urlopu jest jednym z podstawowych praw pracownika. Może się jednak zdarzyć sytuacja, że pracodawca odwoła pracownika z urlopu. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy zwrot wydatków poniesionych przez pracownika z tytułu odwołania z urlopu jest przychodem pracownika, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Kto może skorzystać ze zwolnienia z PIT dochodów z agroturystyki?

Wiele osób trudni się agroturystyką, która polega między innymi na wynajmie pokoi gościnnych i świadczeniu usług rekreacyjnych. Zdarza się, że osoby, świadczą usługi agroturystyczne nie są właścicielami budynków, w których świadczone są te usługi. Powstaje w związku z tym pytanie, czy osoby będące jedynie posiadaczami budynków mogą skorzystać ze zwolnienia od PIT dochodów uzyskiwanych z agroturystyki.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

Orientacja w kwestii opodatkowania przychodu lub dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości przysparza podatnikom problemów. W zależności od tego kiedy została nabyta lub wybudowana nieruchomość istnieją różne tryby obliczania podatku, jak również różne sposoby unikania płacenia PIT od takiej transakcji. Zawsze jednak po upływie 5 lat od końca roku w którym nabyliśmy lub wybudowaliśmy nieruchomość jej sprzedaż jest wolna od PIT.

Czy dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu PIT


Zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Czy uczestnictwo w programie lojalnościowym powoduje powstanie przychodu

W przypadku utworzenia przez spółkę programu lojalnościowego, którego grono beneficjentów - podmiotów korzystających z rabatów, nie będzie ograniczone wyłącznie do pracowników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), u uczestników programu - nie powstanie.

Ulgi i preferencje podatkowe dla rodzin w rozliczeniu PIT za 2010 rok


Jak skorzystać z ulgi prorodzinnej i jak korzystnie rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub dzieckiem? Na ten temat rozmawiamy z Joanną Narkiewicz – Tarłowską, starszym menedżerem w PwC.

Kiedy można skorzystać z ulgi za złe długi, gdy nie wiadomo, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT


W obrocie gospodarczym często zdarzają się sytuacje, gdy kontrahent pomimo wcześniejszego zobowiązania nie uiszcza zapłaty za dostarczony towar czy też wykonaną usługę. Jest to sytuacja wyjątkowo niekorzystna dla sprzedawcy, ponieważ nie tylko traci pieniądze ale również jest zobowiązany do zapłaty należnego VAT, jaki powstał z tytułu dokonanej transakcji.

Nie można skrócić terminu 180 dni w uldze na złe długi

Spółka z o.o. jest dłużnikiem naszej firmy z tytułu niezapłaconych faktur za wykonane usługi. Zamierzamy skierować sprawę przeciwko niej na drogę postępowania sądowego. Chcielibyśmy skorzystać z ulgi na „złe długi” w odniesieniu do tych faktur. Czy wniesienie pozwu do sądu umożliwi nam skorzystanie z ulgi na „złe długi” bez czekania na upływ 180 dni od terminu płatności wynikającego z tych faktur?

Jak ustalić koszty uzyskania przychodów dla prezesa zarządu


Czasem koszty uzyskania umowy zlecenia z prezesem spółki można ustalić w wysokości 20%. Będzie to możliwe jeżeli prezes jako zleceniobiorca nie wykonuje czynności zarządczych i nie ma prawa samodzielnego składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu spółki. W takiej sytuacji nie będzie to umowa o zarządzanie ani kontrakt menedżerski i będzie można zastosować ryczałtowe koszty uzyskania przychodu. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2010 r. (IBPBII/1/415-366/09/ASz).

Jak rozliczają PIT sędziowie sportowi

Kiedy urząd skarbowy może odmówić umorzenia zaległości podatkowej

Organ podatkowy, na wniosek podatnika może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Jednak w przypadku przedsiębiorców te ulgi w spłacie podatków nie mogą stanowić pomocy publicznej.

Czy wydatki na basen można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej

Tylko specjalistyczne zabiegi rehabilitacyjne na basenie uprawniają osobę niepełnosprawną do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków na nie poniesionych. Zwykłe pływanie na basenie nie jest zdaniem fiskusa takim zabiegiem, choć przecież może sprzyjać rehabilitacji niektórych schorzeń.

Czy nieoprocentowana pożyczka powoduje powstanie przychodu

Otrzymałem nieoprocentowaną pożyczkę. Czy brak odsetek może upoważnić fiskusa do stwierdzenia, że mam z tego tytułu przychód i powinienem zapłacić PIT?

Czy ryczałtowo opłacane pakiety medyczne powodują powstanie przychodu w PIT

Jeżeli wartości świadczeń medycznych nie można przyporządkować do świadczeń uzyskiwanych przez konkretnego pracownika, a opłata jest wnoszona ryczałtowo bez względu na to, czy pracownik z usług korzystał, czy też nie, brak jest podstaw do ustalenia dla konkretnego pracownika kwoty przychodu uzyskanego z tytułu finansowania przez pracodawcę kosztów usług medycznych. Nie sposób bowiem stwierdzić, czy pracownik rzeczywiście otrzymał owo świadczenie i jaka jest jego wartość.

Czy ulga meldunkowa dotyczy gruntu lub udziału w gruncie

Organy podatkowe i sądy administracyjne niejednolicie interpretują przepisy regulujące tzw. ulgę meldunkową. Osoby, które zamierzają sprzedać nieruchomości nabyte lub wybudowane w latach 2007-2008 nie mają w związku z tym pewności, czy od wartości sprzedawanego gruntu (ew. udziału w tym gruncie), na którym posadowiony jest budynek będą musiały płacić PIT. Na szczęście 2 kwietnia 2012 r. NSA w składzie 7 sędziów podjął uchwałę, w której stwierdził, że ulga meldunkowa dotyczy także przychodów ze sprzedaży gruntu pod budynkiem mieszkalnym.

Czy ulgę internetową można dokumentować fakturami przesłanymi mailem

Jak wiadomo podatnik odliczający sobie ulgę internetową powinien dysponować fakturami VAT wystawionymi na swoje nazwisko. Nie jest natomiast jasne, czy tylko tradycyjne (papierowe) faktury mogą zadowolić urząd skarbowy podczas ewentualnej kontroli.

Jak rozliczyć przychody uzyskiwane z tytułu udzielania pomocy prawnej z urzędu

Przychody z tytułu pomocy prawnej świadczonej z urzędu przez radcę prawnego, który wykonuje zawód w spółce osobowej, nie stanowią przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o PIT. Sąd nie ma zatem obowiązku pobierania z wynagrodzenia z tytułu świadczenia takiej pomocy zaliczek na podatek dochodowy.

Czy imprezy integracyjne są przychodem pracownika … nawet nieobecnego?

Organy podatkowe konsekwentnie od lat uważają, że udział pracownika w imprezie integracyjnej jest równoznaczny dla niego z otrzymaniem nieodpłatnego świadczenia, a takie świadczenie powinno być opodatkowane, jak inne należności ze stosunku pracy. Ostatnio pojawiła się też interpretacja fiskusa, że taki opodatkowany przychód z tytułu imprezy firmowej pracownik uzyskał bez względu na to czy na niej był.

Czy koszty zakupu baterii do aparatu słuchowego można odliczyć

Jestem inwalidą II grupy z uwagi na wadę słuchu i muszę nosić aparaty słuchowe. Do zasilania aparatów słuchowych konieczny jest zakup kilku baterii miesięcznie. Aparaty słuchowe wymagają też czasem napraw. Czy wydatki na zakup baterii i naprawę aparatu słuchowego mogę odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej w PIT?

Jak udokumentować podwójną ulgę internetową dla małżonków

Zdaniem sądów administracyjnych każdy z małżonków pozostających we wspólności majątkowej małżeńskiej może odliczyć cały limit ulgi internetowej. Warunkiem jest by wydatki na korzystanie z Internetu pokrywali z majątku wspólnego. Nie ma przy tym znaczenia, czy faktura jest wystawiona na oboje małżonków, czy tylko na jednego z nich.
Niestety fiskus wymaga personaliów obojga małżonków na fakturze dokumentującej wydatki.

Jak rozliczyć wspólników w delegacji

W naszej spółce jawnej wspólnicy odbywają podróże służbowe krajowe oraz zagraniczne w celach związanych z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą. Wspólnicy mają wypłacane diety oraz zwracane są im koszty noclegów które są zaliczane przez spółkę do kosztów uzyskania przychodu w wysokości przysługującej pracownikom określonej w odrębnych ustawach.
Czy koszty diet oraz noclegów wspólników będą stanowiły u nich opodatkowany przychód jeżeli zwrócone wydatki zostały zaliczone w spółce do kosztów uzyskania przychodu?

Minister Finansów o opodatkowaniu pakietów medycznych

Minister Finansów przedstawił swoje aktualne stanowisko odnośnie opodatkowania abonamentów (pakietów) medycznych po uchwale siedmiu sędziów NSA z 24 maja 2010 r..

REKLAMA