REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Rodzice odliczający ulgę na dziecko muszą wiedzieć, że możliwość skorzystania z tej ulgi ogranicza limit ich dochodów nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy jedno z ich dzieci jest małoletnie a drugie np. ukończyło 25. rok życia. Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Opisane w artykule zasady dotyczą zarówno roku 2023 jak i 2024 r.
Z jakich ulg i odliczeń podatkowych może skorzystać przedsiębiorca opodatkowany podatkiem liniowym?
Podatnicy PIT (przedsiębiorcy) opodatkowani według skali podatkowej lub podatkiem liniowym mają prawo pierwszy raz przy rozliczeniu dochodów za 2022 rok skorzystać z nowej ulgi na sport, kulturę i działalność oświatową (tzw. ulga sponsoringowa). Na czym polega ta ulga? Ile można odliczyć?
Niektórzy przedsiębiorcy mają prawo po raz pierwszy w zeznaniu rocznym za 2022 rok odliczyć od dochodu lub przychodu wydatki na nabycie terminala płatniczego oraz wydatki związane z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu terminala płatniczego. Kto i jak może skorzystać z tej ulgi podatkowej?
REKLAMA
Roczny limit zarobków brutto pełnoletniego (przed ukończeniem 25. roku życia), uczącego się dziecka ustalany dla celów ulgi na dziecko wynosi w 2023 roku 19 061,28 zł. Jest to dwunastokrotność renty socjalnej obowiązującej w grudniu rozliczanego roku podatkowego. Jeżeli dochody dziecka przekroczyły w 2023 roku ww. kwotę, to jego rodzice nie będą mogli za ten rok skorzystać z ulgi prorodzinnej.
Jakie ulgi i odliczenia są dostępne dla podatników rozliczających się w 2023 roku (za 2022 rok) wg tzw. zasad ogólnych PIT (czyli wg skali podatkowej)? Co można odliczyć w PIT-37 i PIT-36? Które ulgi można odliczyć od podatku a które od dochodu?
REKLAMA
Kwota zmniejszająca podatek umożliwia zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy. Dzięki temu wzrasta wynagrodzenie netto dla zatrudnionego lub realny zysk w miesiącu dla przedsiębiorcy.
Kwota wolna od podatku uległa niedawno znacznemu zwiększeniu. Dzięki temu część rocznego dochodu nie jest obciążona podatkiem PIT. Ten przywilej nie jest jednak dostępny dla wszystkich.
Podatnik osiągający dochody z wynajmu do pięciu pokoi z wyżywieniem w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym nie płaci podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) nawet wtedy, gdy gości pracownika w delegacji służbowej lub przedsiębiorcę podróżującego w interesach. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 listopada 2022 r. NSA nie zgodził się z fiskusem i sądem I instancji, że zwolnienie z podatku przysługuje tylko przy oferowaniu pobytów wczasowych, weekendowych lub o charakterze rodzinnym.
Ulga rehabilitacyjna 2023: podział na wydatki limitowane i nielimitowane. Druga z wymienionych kategorii zawiera obszary gdzie można uzyskać znaczną korzyść finansową. Przykładowo pobyt w zakładzie uzdrowiskowym, remont w domu w celu ułatwień, opieka pielęgniarki umożliwi odliczenie od dochodu.
Ulga rehabilitacyjna 2023. Ulga umożliwia podatkowe oszczędności ze względu na zakup produktów i usług medycznych oraz rehabilitacyjnych. W 2023 r. faktyczny zakres zastosowania ulgi rehabilitacyjnej zostanie ograniczony z powodu podwyższenia kwoty wolnej od podatku.
Sposób obliczenia wynagrodzenia określonego w umowie o pracę stałą stawką miesięczną, należnego za przepracowaną część miesiąca, jeśli przez pozostałą jego część pracownik był nieobecny w pracy, jest zróżnicowany. Obowiązujące przepisy definiują dwie metodologie, których zastosowanie w danym przypadku jest uwarunkowane przyczyną nieobecności.
Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w ramach m.in. umowy o pracę i umów cywilnoprawnych to sposób na obniżenie należności podatkowych.
W przypadku ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, pracownicy stają się jego wierzycielami. Są zaspokajani w pierwszej kolejności z masy upadłości, szczególnie w zakresie zaległych pensji. Nie muszą zgłaszać swoich roszczeń syndykowi. Należności wynikające ze stosunku pracy są umieszczane na liście wierzytelności z urzędu. Sąd upadłościowy uznaje je m.in. na podstawie listy płac i obecności. Jednak pracownik może nie mieć pewności, czy dokumenty były prowadzone w prawidłowy sposób i czy sąd w ogóle nimi dysponuje. W celu weryfikacji, czy upadły ujął wierzytelności w prawidłowej wysokości, zatrudniony ma prawo sam wystąpić z roszczeniem. Jeśli pracodawca jest niewypłacalny, to należność zostanie uregulowana ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W określonych przypadkach pracownikowi przysługuje też odszkodowanie oraz odprawa.
Od 1 stycznia 2022 r. można odliczyć (od dochodu przed opodatkowaniem) ulgę w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) z tytułu składek członkowskich na rzecz związków zawodowych. Od 1 lipca 2022 r. roczny limit tej ulgi zwiększył się do 500 zł. Jeżeli składkę związkową potrąca z wynagrodzenia pracodawca, to informację o potrąceniu zamieszcza w PIT-11. W innej sytuacji trzeba posiadać posiadać dowód wpłaty składek członkowskich na rzecz związku zawodowego.
REKLAMA