REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Unia Europejska, Nowości prawne 2020

Estoński CIT, ulga podatkowa na inwestycje i podatek od turystyki weekendowej w 2020 r.

W pierwszej połowie 2020 roku wyjdziemy z pakietem proinwestycyjnym, będziemy go konsultować - zapowiedziała minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Wyjaśniła, że będzie on zawierał m.in. tzw. estoński CIT oraz ulgę podatkową na inwestycje. Mówiła także o zapowiadanym przez nią wprowadzeniu tzw. podatku turystycznego, od turystyki weekendowej.

Jak zmienią się wynagrodzenia w 2020 r.

Wysokość wynagrodzeń zależy od wielu wskaźników, takich jak tempo wzrostu PKB, inflacja, produktywność pracy czy bezrobocie. Jak zmienią się wynagrodzenia w Polsce w 2020 roku? Czy nadal będą rosnąć?

Raportowanie o podatkach przez korporacje - brak porozumienia w UE

Nie będzie wspólnych przepisów unijnych o obowiązku raportowania przez korporacje informacji o podatkach, jakie płacą w każdym z państw członkowskich. Przeciw takim regulacjom opowiedziały się mniejsze państwa członkowskie, które przyciągają korporacje niższymi stawkami podatkowymi.

Karta podatkowa 2020 - stawki

Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju obwieścił stawki karty podatkowej na 2020 rok. Stawki wzrosną o ok. 2,1% w porównaniu do obowiązujących w 2019 roku - proporcjonalnie do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jak wiadomo ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tam znajdują się regulacje dot. karty podatkowej) przewiduje waloryzację stawek podatkowych w przypadku wzrostu tych cen. W tym samym obwieszczeniu zostały wskazane: kwota, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług, z wyjątkiem świadczeń dla ludności, oraz kwartalne stawki ryczałtu od przychodów proboszczów i wikariuszy - obowiązujące w 2020 roku.

REKLAMA

Podatek od sprzedaży detalicznej zawieszony do 1 lipca 2020 r.

Zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej (podatku od sklepów wielkopowierzchniowych, podatku od hipermarketów) zostanie przedłużone do 1 lipca 2020 r. Tak wynika z przyjętego przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Projekt rozporządzenia w sprawie sposobu przekazywania ksiąg podatkowych

19 lipca 2019 roku uchwalona została ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Ustawa wprowadziła zmiany m.in. w ustawie z 8 marca 2013 roku o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, nadano jej nowy tytuł: ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Przygotowywane jest rozporządzenie wykonawcze do tej ustawy określające zasady przekazywania Prezesowi UOKiK ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w toku postępowania. Zarówno rozporządzenie jak i nowelizacja ustawy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Akcyz na wyroby tytoniowe i alkohol - w Polsce i innych krajach UE

Polska jest państwem w Unii Europejskiej z jedną z najniższych akcyz na wyroby tytoniowe i alkohol - powiedziała minister resortu rozwoju Jadwiga Emilewicz. Dodała, że nawet po podniesieniu akcyzy, podatek ten w Polsce będzie "jedną z najniższych tego typu opłat w Europie".

Podatek cyfrowy - jeden dla całej Unii Europejskiej

Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że "mamy informację z Komisji Europejskiej, że w najbliższych miesiącach zamierza zaproponować jeden podatek dla całej Unii Europejskiej". Jak dodał, Polska czeka na tę propozycję i bardzo chętnie ją wdroży.

REKLAMA

Nowy wzór formularza CIT/NZI (exit tax) od 13 listopada 2019 r.

Resort finansów w drodze rozporządzenia określił nowy wzór formularza w podatku od niezrealizowanych zysków (exit tax), tj. wzór informacji o wysokości wartości rynkowej składnika majątku określonej w państwie członkowskim Unii Europejskiej do celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków (CIT/NZI). Nowy wzór ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Ograniczenie odliczenia VAT od samochodów do końca 2022 r.

Rada Unii Europejskiej wydała decyzję wykonawczą, która przedłuża do końca 2022 r. m.in. ograniczenie do wysokości 50% prawa do odliczania VAT od zakupu, nabycia wewnątrzwspólnotowego, przywozu, wynajmu lub leasingu niektórych silnikowych pojazdów drogowych oraz wydatków z nimi związanych, jeśli takie pojazdy nie są używane wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

Udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych - opodatkowanie VAT

Czynności, polegające na świadczeniu usług umożliwiających udział pracowników w rozgrywkach e-sportowych, nie korzystają z preferencyjnej stawki VAT, ale podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%. Usługi takie nie stanowią bowiem usług wstępu na imprezy sportowe lub rekreacyjne.

Ustawa o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania

W Dzienniku Ustaw z 14 listopada 2019 r. opublikowana została ustawa z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Jakie regulacje zawiera nowa ustawa i od kiedy wejdą one w życie?

Stawki akcyzy na alkohol i papierosy wzrosną w 2020 roku o 10 proc.

Rada Ministrów 14 listopada 2019 r. przyjęła (w trybie obiegowym) i przesłała do Sejmu projekt nowelizacji ustawy akcyzowej zakładającą wzrost stawek o 10 proc. na alkohole i wyroby tytoniowe. Zakładane dodatkowe wpływy z tego tytułu w 2020 roku wyniosą 1,7 mld zł - podano na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Dyrektywa o ogólnych zasadach podatku akcyzowego

Rada Unii Europejskiej (działająca jako ECOFIN - wypracowała 8 listopada 2019 roku wstępne porozumienie w sprawie nowych przepisów mających ulepszyć otoczenie biznesowe dla handlu towarami objętymi podatkiem akcyzowym. Ma to poprawić warunki uczciwej konkurencji i ograniczyć obciążenia administracyjne wobec firm. Porozumienie dotyczy dyrektywy o ogólnych zasadach podatku akcyzowego i rozporządzenia o współpracy administracyjnej co do zawartości rejestrów elektronicznych.

Akcyza od e-papierosów od 1 lipca 2020 - będzie nawet 150% drożej

Niewiele ponad pół roku pozostało do opodatkowania akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich. Nowe regulacje obejmą również liquidy, które nie zawierają nikotyny. Branża podkreśla, że nie ma unijnej dyrektywy, która nakazywałaby taki ruch. I dodaje, że ustalone stawki są stanowczo za wysokie. W efekcie ceny mogą być o 150% wyższe od obecnych. Z kolei Ministerstwo Finansów zakłada wpływy w wysokości 75 mln zł w pierwszym roku i w kolejnych latach obowiązywania przepisów. Jednak liczne przykłady z innych krajów pokazują, że wprowadzenie akcyzy może oznaczać m.in. wzrost szarej strefy i bankructwo wielu przedsiębiorców.

Zmiany w unijnym VAT - zwalczanie nadużyć w handlu elektronicznym

Rada ECOFIN 8 listopada 2019 r. uzgodniła 2 pakiety projektów dot. VAT. Pierwszy ma służyć wzmocnieniu współpracy administracyjnej w celu ograniczenia skali oszustw związanych z VAT w sektorze handlu elektronicznego i wsparciu uczciwej konkurencji na rynku wspólnym. Polska poparła przyjęcie takich regulacji, ponieważ stanowią one narzędzia do skutecznego wykrywania i eliminowania nieuczciwych podatników w sektorze e-commerce. Rada przyjęła także dyrektywę, która umożliwia (pod pewnymi warunkami) korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT transgranicznie przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP).

Nowe zasady wymiany danych o płatności VAT

Ministrowie finansów Unii Europejskiej wypracowali porozumienie w sprawie nowych zasad wymiany informacji o danych, dotyczących płatności podatku VAT. Regulacje mają pomóc w wykrywaniu oszustw podatkowych w transgranicznych transakcjach handlowych online.

Jak firmy budowlane mogą omijać split payment

Eksperci twierdzą, że firmy budowlane znalazły sposób na uniknięcie mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Wystarczy, że przedsiębiorcy z branży zaczną wystawiać faktury w euro. Zdaniem Ministerstwa Finansów, nie będzie to próbą obejścia przepisów, jeżeli prawidłowe będzie opodatkowanie danej transakcji, na zasadzie importu usług.

VAT 2020 - zmiany stawek VAT od 1 kwietnia

Większość przepisów ustawy z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wejdzie w życie 1 kwietnia 2020 roku i przyniesie bardzo zmieniony system stawek podatku VAT - nową matrycę stawek VAT. Bardzo dotąd skomplikowany system klasyfikacji towarów i usług na potrzeby podatku VAT ulegnie pewnemu uproszczeniu. Ta nowelizacja jest próbą uporządkowania obecnej sytuacji, w której dla nawet bardzo podobnych produktów zastosowanie znajdują różne stawki VAT.

Świadczenie usług na nieruchomościach w UE – rozliczenie VAT

Polscy przedsiębiorcy zawierają transakcje zarówno z podmiotami krajowymi, jak i zagranicznymi. Nie ma tu znaczenia, czy sprzedawcą jest czynny podatnik VAT, czy podmiot korzystający ze zwolnienia z VAT – każdy z nich ma prawo do świadczenia usług na nieruchomościach położonych w Polsce lub innym kraju Unii Europejskiej. Jak rozliczyć taką transakcję na gruncie VAT, jeżeli usługa świadczona jest przez nievatowca?

Magazyn call off stock zastąpi magazyn konsygnacyjny – zmiany od 2020 r.

Będzie miało miejsce ujednolicenie zasad korzystania z magazynu call off stock na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2020 r. magazyn call off stock zastąpi magazyn konsygnacyjny. Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Zmiany w składaniu deklaracji VAT i plików JPK_VAT od 2020 r.

W 2020 r. pojawią się zmiany w sposobie składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz plików JPK_VAT. Zgodnie z nowymi rozwiązaniami dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K będą przesyłane łącznie z informacją o ewidencji w jednym dokumencie elektronicznym, tj. JPK_VAT. Tym samym zostanie zniesiony obowiązek obsługi dwóch odrębnych plików (deklaracji i ewidencji VAT).

Nowy wzór PIT-11 od 2020 roku

Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju przygotował nowe wzory informacji PIT-11, PIT-8C, PIT-R, IFT–1/IFT–1R, oświadczeń PIT–2, PIT–2A, PIT–3 oraz deklaracji PIT–4R, PIT– 6 i PIT–8AR. Nowe wzory ww. oświadczeń mają być stosowane do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r.. Natomiast nowe wzory ww. informacji i deklaracji mają być stosowane do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2019 r.

Podatek akcyzowy 2020/2021 - zmiany w Systemie EMCS PL2

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Nowelizacja ta ma na celu przede wszystkim modyfikację funkcjonalności Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL 2. Uproszczeniu mają m.in. ulec zasady monitorowania dostaw wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD), z użyciem Systemu EMCS PL2. Ponadto wprowadzona zostanie centralna, elektroniczna rejestracja podatników akcyzy, w tym uproszczona centralna rejestracja, osób fizycznych oraz podmiotów zużywających wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Podatek lotniczy, podatek od transakcji finansowych czy podatek cyfrowy - nowe źródła finansowania w UE

Zdaniem premiera Mateusza Morawieckiego, w kontekście negocjacji w sprawie unijnego budżetu, konieczne jest znalezienie nowych źródeł finansowania priorytetów UE. Wśród nich wymienił m.in. podatek lotniczy, podatek od transakcji finansowych czy podatek cyfrowy.

Nowy JPK_VAT - opublikowano rozporządzenie

18 października 2019 r. opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, Rozporządzenie to określa zakres danych, które ma zawierać nowy plik JPK_VAT zawierający także dane umieszczane dotąd w deklaracjach VAT. Opracowany też już został (na podstawie ww. rozporządzenia) wzór schemy nowego JPK_VAT. Będą obowiązywać dwa warianty JPK_VAT: JPK_VAT7M dla podatników rozliczających się miesięcznie i JPK_VAT7K dla podatników rozliczających się kwartalnie.

Mały ZUS plus od 2020 roku - składki liczone od dochodu

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii rozpoczęło konsultacje publiczne projektu ustawy, która ma wprowadzić tzw. Mały ZUS plus. Chodzi o możliwość płacenia przez najmniejsze firmy składek ZUS liczonych od dochodu. Ma to obniżyć tym przedsiębiorcom składki ZUS średnio o kilkaset złotych miesięcznie. Chęć korzystania z Małego ZUS-u plus będzie można zgłosić do końca stycznia, a nie, jak dotychczas, w ciągu 7 dniu od 1 stycznia.

Wystawianie faktur do paragonów - zmiany od 2020 roku

Od 1 stycznia 2020 r., gdy sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę z NIP kupującego tylko wtedy, gdy NIP ten był podany na paragonie. Do końca roku pozostało niewiele czasu, aby przygotować się do zmian. Należy przeszkolić pracowników, aby odmawiali wystawiania faktur z NIP nabywcy, gdy nie było go na paragonie. Natomiast dokonując zakupów, pracownicy muszą pamiętać o informowaniu sprzedawcy przed rozpoczęciem ewidencjonowania, że potrzebują faktury z NIP (jeśli dokonują zakupów jako podatnicy). Naruszenie tych zasad będzie zagrożone surowymi sankcjami.

Aplikacja mobilna zamiast kasy fiskalnej – czy software’owe kasy fiskalne rozszczelnią system?

Projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, który zakłada wprowadzenie kas fiskalnych w formie aplikacji mobilnych ma wady - uważają niektórzy eksperci z branży kas fiskalnych. Pojawiają się opinie, że kasy software’owe (wirtualne kasy fiskalne) mogą rozszczelnić polski system, który obecnie jest jednym z najbezpieczniejszych w Europie.

Konsekwencje w PIT i CIT bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z UE (tzw. „twardy Brexit”)

Ministerstwo Finansów opublikowało najważniejsze informacje dotyczące możliwych konsekwencji w PIT i CIT tzw. "twardego Brexitu" (hard Brexit), czyli bezumownego wyjścia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2020 r.

Ministerstwo Finansów określiło w drodze rozporządzenia wysokość norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywały w 2020 r.

Stałe miejsce prowadzenia działalności w VAT

Mimo wprowadzonej definicji terminu stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, to w głównej mierze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości wypracowało wskazówki interpretacyjne tego terminu. Jak zatem prawidłowo ustalić miejsce świadczenia usług na potrzeby VAT?

Podatkowa księga przychodów i rozchodów (pkpir) 2020 - limit przychodów

Podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir) może prowadzić w 2020 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2019 r. uzyskał mniej niż 8.746.800,- zł (2.000.000,- euro x 4,3734 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Doradcy podatkowi na obradach CFE Tax Advisers Europe w Turynie

Przedstawiciele Krajowej Rady Doradców Podatkowych biorą udział w obradach CFE Tax Advisers Europe, europejskiej organizacji zrzeszającej samorządy i stowarzyszenia doradców podatkowych z 24 państw europejskich.

Trwają prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego

Minister cyfryzacji Marek Zagórski poinformował, że prace nad wprowadzeniem podatku cyfrowego trwają - przede wszystkim w Ministerstwie Finansów, ale także w resorcie cyfryzacji - już od dłuższego czasu, choć nie zostały jeszcze ukonkretnione. Dochody z takiego podatku nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu na 2020 r.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2020 r.

W 2020 roku ryczałt od przychodów ewidencjonowanych mogą opłacać podatnicy, których przychody w obecnym roku podatkowym nie przekroczą kwoty 1 093 350 zł. Przy czym, prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu będzie przysługiwało podatnikom, których przychody nie przekroczyły 109 335,00 zł.

Jakie skutki podatkowe niesie ze sobą Brexit

Pomimo, że w dniu 14 listopada 2018 r. zakończone zostały prace nad tekstem umowy o wyjściu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej, do dzisiaj umowa ta nie została przegłosowana przez brytyjski parlament. W związku z tym, bardzo realne jest tak zwane „bezumowne wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej” i to już pod koniec października tego roku. Skutkiem czego będzie, przede wszystkim, przywróceniem kontroli na granicy pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem. Z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy istotne jest by przygotować się na podatkowe skutki takiego wydarzenia.

Stawki podatku od środków transportowych na 2020 r.

Znane są już stawki minimalne i maksymalne podatku od środków transportowych, które będą obowiązywać w 2020 r. Stawki minimalne, z uwagi na niewielkie wahanie kursu euro, pozostaną na tym samym poziomie co w 2019 r.

Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2020 r.

Konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych pojawia się po przekroczeniu limitu przychodów w wysokości 2.000.000 euro. Dokonując przeliczenia, według średniego kursu euro z dnia 1 października br., limit ten wynosi 8.746.800 zł. Oznacza to, że jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2020 r.

PIT 2020 - skala podatkowa, stawki i koszty uzyskania przychodu

Zmiany w podatku dochodowym (PIT), które wchodzą już od 1 października 2019 r. (pierwszym pełnym rokiem ich obowiązywania będzie rok 2020) mają przynieść w efekcie zauważalnie wyższe wynagrodzenia netto pracowników, zleceniobiorców oraz wyższe emerytury i renty. Według zapowiedzi Ministerstwa Finansów, z nowych rozwiązań - obniżenia stawki PIT do 17%, oraz podwyższenia kosztów uzyskania przychodów - ma skorzystać ponad 25 milionów Polaków. Księgowi i doradcy podatkowi obawiają się jednak tych bardzo szybkich zmian, które następują jeszcze w trakcie roku podatkowego. Co czeka nas w IV kwartale 2019 roku? Co zmieni się od 1 stycznia 2020? I jak powinni przygotować się przedsiębiorcy i pracodawcy? Jaka jest skala podatkowa w 2021 roku?

Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2)

Wejście w życie przepisów dotyczących dyrektywy PSD2, które miało miejsce 14 września br., zmieniło sposoby logowania się do bankowości elektronicznej. Odczuły to zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Warto sprawdzić, co się zmieniło i dlaczego instytucje państwowe ostrzegają nas przed oszustwami.

Firmy będą korespondować z urzędem skarbowym tylko elektronicznie

Osoby fizyczne będą mogły nadal korzystać z papieru, ale przedsiębiorcy nie będą mieli wyboru – standardem stanie się dla nich cyfrowa wymiana korespondencji z urzędem skarbowym. Takie zmiany zakłada przyjęty 24 września 2019 r. przez Radę Ministrów projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zmiany te mają wejść w życie 1 października 2020 r. - z pewnymi wyjątkami.

Elektroniczna korespondencja z urzędami - ustawa o e-doręczeniach od października 2020 r.

24 września 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Projekt zakłada wprowadzenie doręczenia elektronicznego, początkowo jako domyślnego, ale docelowo – jako podstawowego kanału wymiany korespondencji wymagającej potwierdzenia jej nadania lub odbioru. E-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Będzie to szybki i wygodny sposób komunikowania się obywateli z urzędami.

Nawet 100 euro rekompensaty za opóźnienie w płatnościach od 1 stycznia 2020 r.

Wierzycielowi będzie przysługiwać rekompensata od dłużnika w wysokości 100 euro, gdy wartość świadczenia pieniężnego jest równa lub wyższa od 50 000 złotych. Tak wynika z nowych regulacji, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

PKWiU 2015 do celów podatkowych od 2020 roku [PODCAST]

W resorcie finansów kontynuowane są prace nad nowelizacją trzech ustaw podatkowych. Ustawy o PIT, ustawy o CIT oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nowelizacja ta ma na celu zmianę od 1 stycznia 2020 roku stosowanej w tych ustawach klasyfikacji statystycznej PKWiU 2008 na nową klasyfikację PKWiU 2015. Zapraszamy do odsłuchania podcastu.

Kolejne zmiany w MDR od 2020 roku

Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma m.in. na celu modyfikację zasad raportowania schematów podatkowych (MDR). Zmiany te mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zniesienie limitu 30-krotności składek ZUS obejmie tylko pracowników

Zniesienie limitu 30-krotności składek na ZUS obejmie osoby zatrudnione na umowę o pracę - nie będzie dotyczyć to jednoosobowej działalności gospodarczej - powiedział w piątek 20 września 2019 r. rzecznik rządu Piotr Müller. „Nad tym na pewno będziemy się jeszcze zastanawiali, co najmniej przez weekend” - powiedział Jerzy Kwieciński powołany tego samego dnia na stanowisko ministra finansów, inwestycji i rozwoju, pytany, czy wycofa się z planu zniesienia limitu 30-krotności przeciętnego wynagrodzenia, po przekroczeniu którego nie płaci się składek na ZUS.

Niewypłacalna firma - restrukturyzacja, czy upadłość

Polska ustawa Prawo restrukturyzacyjne wprowadzona w 2016 roku wyprzedziła rozwiązania unijne. Jej celem jest danie niewypłacalnym firmom szansy na uniknięcie upadłości W Polsce rośnie liczba postępowań restrukturyzacyjnych i przyspieszonych postępowań układowych. Nowa dyrektywa unijna dotycząca prawa restrukturyzacyjnego zaakceptowana już przez Parlament Europejski, ma ujednolić przepisy w całej Unii i tym samym może pomóc rozwiązać największe bolączki także polskich przepisów.

Zwolnienie z PIT dla marynarzy od 1 stycznia 2020 r.

Wolne od podatku PIT będą dochody marynarzy uzyskiwane z tytułu pracy nie tylko na statkach podnoszących polską banderę, ale także na statkach podnoszących banderę innego kraju UE lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Zwolnienie wejdzie w życie 1 stycznia 2020 r.

Polityka podatkowa UE w walce ze zmianami klimatu

Unia Europejska chce wzmocnienia roli ministrów finansów w walce ze zmianami klimatu oraz możliwości wspierania tych działań m.in. przez politykę podatkową (np. opodatkowanie wyrobów energetycznych).

REKLAMA