REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - rozliczanie, Pracownik

Nowe zasady rozliczania VAT dla handlu internetowego od 2018 r.

A więc doczekaliśmy się unijnej inicjatywy nierzucającej przedsiębiorcom kłód pod nogi, a wręcz przeciwnie: wychodzącej im naprzeciw. Komisja Europejska zaproponowała na rok 2018 pakiet zmian obejmujących zasady rozliczania się z podatku VAT przez przedsiębiorstwa zajmujące się coraz popularniejszym ostatnimi czasy międzynarodowym handlem internetowym oraz świadczeniem innego rodzaju usług w sieci.

Zmiany w rozliczaniu VAT usług budowlanych od 2017 r.

Zmiany w ustawie o VAT, które wchodzą w życie 1 stycznia 2017 r., zapewnią organom podatkowym nowe uprawnienia, natomiast podatnikom przysporzą nowych obowiązków. – Przepisy zawarte w nowelizacji uderzą m.in. w budowlańców, którym grozić będzie sankcja w wysokości 30 lub nawet 100% VAT – zauważa Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy w Grant Thornton.

Nowy wzór VAT-28 od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. zacznie obowiązywać nowy wzór wniosku w sprawie kaucji gwarancyjnej (VAT-28), który ma zastosowanie w przypadku przyjęcia, przedłużenia terminu ważności, podwyższenia wysokości, zmiany formy oraz zwrotu kaucji gwarancyjnej.

Odwrotne obciążenie VAT na dodatkowe towary od 2017 r.

1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie duża nowelizacja ustawy o VAT, która przewiduje m.in. rozszerzenie zakresu stosowania odwrotnego obciążenia na dodatkowe towary.

REKLAMA

Jakie warunki zatrudnienia obowiązują w przypadku pracowników delegowanych

Warunki dotyczące zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium naszego kraju, jak również zasady współpracy z organami innych państw członkowskich, zadania i uprawnienia PIP związane z delegowaniem pracowników w ramach świadczenia usług określa ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.

Odliczanie VAT w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury

Jeżeli faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginięciu, podatnik obowiązany jest wystawić duplikat faktury. Duplikat pod względem prawnym równy jest fakturze pierwotnej, ponieważ dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze. A zatem stanowi także, na równi z fakturą pierwotną, podstawę do odliczenia VAT.

Obrót paliwami - najpierw uszczelnienie VAT, teraz kontrole

Obowiązujący od sierpnia tego roku "pakiet paliwowy" zmienił zasady rozliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Pobór podatku następuje w momencie dokonania transportu paliwa, co powoduje, że potencjalne oszustwo w postaci złożenia nierzetelnej deklaracji miesięcznej jest mniej prawdopodobne. Teraz najważniejszym elementem walki z mafią paliwową mają być kontrole.

Firmy nie chcą dopłacać do związków

Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, BCC i Związek Rzemiosła Polskiego zgodnie krytykują nowelizację ustawy o związkach zawodowych i zapowiadają złożenie skargi do Międzynarodowej Organizacji Pracy. – Zmiany zaproponowane przez ministerstwo z poprawkami naniesionymi na wniosek związków zawodowych idą za daleko – komentuje mecenas Monika Gładoch, doradca Prezydenta Pracodawców RP.

REKLAMA

Polityka samochodowa w firmie – co powinna zawierać?

Posiadanie służbowego samochodu traktowane jest obecnie przez wielu pracowników jako standardowy element otrzymywany z wynagrodzeniem. W związku z tym coraz więcej pracodawców zainteresowanych jest pozyskiwaniem flot samochodowych. Jednakże posiadanie takiej floty wiąże się dla pracodawcy z poważnym ryzykiem, w szczególności finansowym. Warto zatem, żeby pracodawca zabezpieczył swoje interesy, tworząc np. Politykę samochodową w swojej firmie.

VAT przy dostawie ruchomej w transakcjach łańcuchowych – wybrane zagadnienia

W praktyce obrotu gospodarczego może dochodzić do sytuacji, kiedy transakcje zawierane są kolejno pomiędzy kilkoma kontrahentami, natomiast sam towar jest wysyłany od ostatniego z podmiotów do pierwszego (tzw. transakcje łańcuchowe). Ze względu na znaczny stopień skomplikowania, ich rozliczanie często budzi wątpliwości podatników oraz wzmożoną czujność organów podatkowych. Trudności mogą pojawić się w szczególności w sytuacji, gdy transport jest organizowany przez podmiot znajdujący się w środku łańcucha dostaw.

Obowiązek potwierdzania godzin pracy przy umowach zlecenia od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. będzie obowiązywała minimalna stawka godzinowa dla pracujących na umowach zlecenia, obowiązkowe będzie również potwierdzanie godzin pracy dla osób zatrudnionych na podstawie tych umowy. Zasady potwierdzania liczby przepracowanych godzin mogą być określony w umowie. W przeciwnym wypadku przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi powinien taką informację składać regularnie w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. W przypadku braku dokumentacji na pracodawcę może zostać nałożona kara do 3 tys. zł.

Transakcje trójstronne uproszczone - rozliczenie VAT

Przepisy ustawy o VAT dają podatnikom możliwość uproszczenia rozliczeń wielostronnych dostaw towaru. Niemniej jednak, uprawnienie takie obwarowane jest pewnymi warunkami przewidzianymi przez ustawodawcę, które różnią się, w zależności od tego jaką rolę w transakcji spełnia dany podmiot.

Jak rozliczyć paczki świąteczne sfinansowane z ZFŚS

Zakup paczek świątecznych z ZFŚS, które w ramach działalności socjalnej mają być przekazane pracownikom, nie podlega VAT. Pracodawca z jednej strony nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów (paczek świątecznych), a z drugiej strony spółka nie musi wykazywać podatku należnego od przekazania tych paczek świątecznych pracownikom. Oznacza to, że zakup i przekazanie przez spółkę paczek świątecznych pracownikom jest neutralne na gruncie VAT. A jak rozliczać zakup paczek świątecznych w podatku CIT i PIT?

Wysokie kary w VAT w 2017 r. Księgowy zawodem wysokiego ryzyka?

Blady strach padł na księgowych, przedsiębiorców oraz doradców podatkowych. A to z powodu kolejnego „genialnego” pomysłu rządu, wprowadzającego w 2017 r. drakońskie kary za „nierzetelność” i nieterminowość w rozliczaniu VAT. Prowadzenie działalności gospodarczej oraz świadczenie usług księgowych zacznie przypominać spacer po polu minowym – każdy krok może okazać się ostatnim.

Jak najkorzystniej obdarować pracowników na święta

Zbliża się okres świąteczny, a więc wielu pracodawców zaczyna myśleć o tym, jaki bonus z tej okazji zaproponować pracownikom. Z pewnością najczęściej będą to paczki żywnościowe lub z upominkami, bony, talony czy karty przedpłacone (pre-paid). Sposób ich rozliczenia w kontekście podatkowo-składkowym będzie uzależniony przede wszystkim od źródła ich sfinansowania.

Sprzedaż samochodu zakupionego w procedurze VAT-marża

Zakupiony przez podatnika samochód na podstawie faktury VAT-marża – przy zakupie którego podatnik nosił się z zamiarem jego dalszej odsprzedaży i jednocześnie w międzyczasie wykorzystywał go do wykonywania działalności gospodarczej – może zostać sprzedany w ramach procedury VAT-marża. Tym samym sprzedaż samochodu podatnik może udokumentować fakturą VAT-marża.

Rozliczenie VAT akcji promocyjnych - rabaty, skonta, sprzedaż premiowa

W warunkach gospodarki rynkowej sprzedawcy prześcigają się w pomysłach mających na celu pozyskanie nowych klientów oraz zatrzymanie dotychczasowych, czego oczekiwanym rezultatem ma być zwiększenie przychodów ze sprzedaży oraz zysków. Często stosowanym narzędziem marketingowym, służącym temu celowi, jest np. przyznanie rabatu towarowego, rabatu pośredniego, skonta, premii pieniężnej czy nagrody wydanej w ramach sprzedaży premiowej. Rodzaj udzielonego rabatu wpływa na sposób rozliczenia VAT. Faktura korygująca dokumentująca skonto może być rozliczona, mimo że sprzedawca nie ma potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Tak samo nie każda wypłacona premia może być rozliczona jak rabat. W niektórych przypadkach to wynagrodzenie za świadczoną usługę.

Rozliczenie VAT zakupu towarów za granicą - WNT i import

Ekspert wyjaśnia szczegółowo i na przykładach, jak rozliczać VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (w tym m.in. obowiązek podatkowy, podstawę opodatkowania, zasady odliczania VAT, dokumentowanie zakupu i zwrotu towarów, rabaty), a także jak rozliczać VAT przy imporcie towarów.

Jakie zasady obowiązują przy zatrudnianiu niani

Możliwość zatrudniania przez rodziców niani pojawiła się kilka lat temu. Obecnie rodzice mogą zatrudniać nianię do opieki nad swoim dzieckiem na podstawie umowy uaktywniającej, od której składki na ubezpieczenie społeczne opłaca budżet państwa.

Odliczanie VAT od artykułów spożywczych nabytych dla celów charytatywnych

Czy podatnik, który nieodpłatnie przekazuje artykuły spożywcze organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele charytatywne, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich zakupu?

Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r.

Nowe regulacje w zakresie elektronicznych akt osobowych mają mieć zastosowanie począwszy od 1 czerwca 2017 r. Umożliwi to pracodawcom prowadzenie teczek pracowników wyłącznie w wersji elektronicznej. Zmianie ma ulec także okres przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej; z obecnie obowiązujących 50 lat ma zostać skrócony do 10 lat.

Potrzebne zmiany przepisów w zakresie szkoleń BHP

Odbyło się drugie posiedzenie, powołanego w ramach Pracodawców RP, Zespołu zajmującego się problematyką BHP. Tematem posiedzenia były regulacje prawne dotyczące szkoleń z zakresu BHP, które w ocenie uczestników Zespołu wymagają zmiany. Zadaniem Zespołu jest natomiast wypracowanie propozycji modyfikacji obowiązujących przepisów.

Potrącenia z minimalnego wynagrodzenia zleceniobiorcy w 2017 r.

Dokonując potrącenia z przychodu zleceniobiorcy, nie stosuje się kwoty wolnej od potrąceń wynikającej z minimalnej stawki godzinowej. Niczego nie zmienią w tym zakresie przepisy o konieczności zapewnienia zleceniobiorcom minimalnej stawki godzinowej, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

VAT od sprzedaży towarów i usług w internecie - KE planuje zmiany

1 grudnia 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła szereg pomysłów legislacyjnych, zmierzających do korzystniejszego opodatkowania VAT sprzedaży towarów i usług w internecie. Dzięki nowym przepisom konsumenci i przedsiębiorstwa, szczególnie start-upy i MŚP, będą mogli łatwiej kupować i sprzedawać towary i usługi przez internet. Jedną z najważniejszych propozycji KE jest wprowadzenie jednakowych zasad opodatkowania e-książek, e-gazet i ich drukowanych odpowiedników

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 r.

Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która zawiera rozwiązania ograniczające wyłudzenia VAT poprzez uszczelnienie systemu poboru tego podatku.

Wysokość kar w umowach o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, zawierane przez pracodawców z pracownikami, mającymi dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, stały się w ostatnich latach powszechne. Strony umów o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy mają jednakże problemy z ustaleniem wysokości kar umownych zastrzeganych na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania do powstrzymania się od działalności konkurencyjnej.

Stawka godzinowa przy umowach zlecenie i umowach o świadczenie usług od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. będzie obowiązywać minimalna stawka godzinowa przy umowach zlecenie oraz umowach o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu. Stawka została określona na minimum 12 zł brutto za godzinę pracy.

Kiedy sprzedaż odrolnionej działki nie podlega VAT

Jeżeli dokonana przez podatnika sprzedaż odrolnionej działki miała charakter okazjonalny i nie była związana z prowadzeniem działalności gospodarczej, wówczas nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zmiany w ustawie o VAT od 1 stycznia 2017 r.

Senat przyjął projekt tzw. "dużej" nowelizacji ustawy o VAT. Zmiany mają przyczynić się do ograniczenia nadużyć w VAT oraz spowodować uszczelnienie systemu jego poboru, a w efekcie doprowadzić do zwiększenia wpływów z VAT poprzez m.in. przywrócenie tzw. sankcji administracyjnej i ograniczenie rozliczeń kwartalnych. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem części przepisów, które wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.

Dyrektywa o pracownikach delegowanych

Na skutek kolejnego pomysłu europejskich urzędników nad głowami przedsiębiorców z Polski i innych państw Europy Środkowo–Wschodniej zawisło groźne niebezpieczeństwo! Ma ono postać nowelizacji dyrektywy o pracownikach delegowanych, która zakłada, że pracownik konkretnej firmy zarejestrowanej na terenie Unii Europejskiej, wysłany do pracy w innym kraju Wspólnoty, będzie miał prawo do takich samych zarobków jak pracownik lokalny, a nie tylko tak jak dotychczas, do obowiązującej w tymże kraju płacy minimalnej.

Czynności dodatkowe związane z pożyczką a zwolnienie z VAT

Działalność pożyczkowa jest zasadniczo zwolniona z VAT. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Przepisy o służbowych podróżach kierowców niekonstytucyjne

Przepisy odnoszące się do należności za podróże służbowe kierowców w transporcie międzynarodowym są niezgodne z konstytucją - uznał Trybunał Konstytucyjny. Wskazał m.in. na niedopuszczalny "poziom wątpliwości interpretacyjnych" tych regulacji.

Pomostówki mogą pogrążyć firmy

Nad firmami zatrudniającymi pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze zbierają się czarne chmury. Otóż w rządowym raporcie podsumowującym przegląd systemu emerytalnego znalazła się informacja, że szacunkowa składka na emerytury pomostowe powinna w przyszłości wzrosnąć z 1,5 do 7 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

Zmiana minimalnej pensji wpłynie na wynagrodzenie urlopowe

Pracodawcy wynagradzający swoich pracowników składnikami zmiennymi uzależnionymi od minimalnego wynagrodzenia muszą na nowo ustalić podstawę wymiaru wynagrodzenia urlopowego i ekwiwalentu za urlop, do których prawo powstanie, począwszy od stycznia 2017 r. (tj. od kwoty 2000 zł). Przeliczenie służy wyłącznie prawidłowemu ustaleniu kwoty wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy i ekwiwalentu pieniężnego za ten urlop. W okresie korzystania z urlopu wypoczynkowego pracownik nie może bowiem stracić finansowo.

Ochrona przed skutkami stresu w Kodeksie pracy?

Wpisanie do Kodeksu pracy ochrony przed skutkami stresu w pracy i nałożenie na pracodawcę obowiązku przeciwdziałania stresowi postuluje Krajowy Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność. Związkowcy wystosowali petycję w tej sprawie do minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbiety Rafalskiej.

Weryfikacja rozliczeń VAT kontrahentów tylko w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

Organ podatkowy nie będzie mógł uzasadnić przedłużenia terminu zwrotu różnicy podatku VAT należnego podatnikowi poprzez żądanie – w ramach czynności sprawdzających – od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dodatkowych dokumentów w celu sprawdzenia prawidłowości i rzetelności transakcji dokonanej przez podatnika. Organy podatkowe będą mogły żądać dokumentów od kontrahentów jedynie w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Tak wynika z uchwały składu 7 sędziów NSA z 24 października 2016 r.

Pracownicy często nie wiedzą, ile kosztują pracodawcę - jednolity podatek ma to zmienić

Po wprowadzeniu jednolitego podatku pracownik powinien otrzymać wynagrodzenie w kwocie brutto, powiększone o dotychczasowy koszt pracodawcy. Nie będzie to jednak wiązać się z podwyżką, ale z obowiązkiem samodzielnego odprowadzania przez zatrudnionego składek na ubezpieczenie społeczne w postaci jednej daniny.

Czy zapewnienie noclegu przez pracodawcę jest przychodem pracownika

Pracodawcy, którzy zapewniają noclegi pracownikom świadczącym pracę poza miejscem zamieszkania mają twardy orzech do zgryzienia. Pomimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie nieodpłatnych świadczeń pracowniczych, nadal pojawiają się wątpliwości, czy jeżeli pracodawca zapewnia pracownikowi nocleg, to powinien rozpoznać u pracownika przychód?

Zwolnienie z PIT tylko dla akcji własnych pracodawcy przekazywanych pracownikom

Czy pracownik, który otrzymał w ramach programu motywacyjnego akcje spółki, musi zapłacić od nich podatek?

Jak wypełnić deklarację VAT-26

W celu skorzystania z pełnego odliczenia VAT od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie w działalności gospodarczej należy złożyć deklarację VAT-26 oraz prowadzić ewidencję przebiegu. Prezentujemy wzór deklaracji oraz wyjaśniamy w jakim terminie i jak ją prawidłowo wypełnić.

Zmiany w przechowywaniu akt pracowniczych

Projekt, który ma skrócić czas przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej z 50 do 10 lat, trafił do konsultacji społecznych. To element przygotowanego przez resort rozwoju pakietu stu zmian dla przedsiębiorców.

Będą ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców

W najbliższych miesiącach zmienią się zasady zatrudniania cudzoziemców. Prostsze ma być uzyskiwanie zezwolenia na pracę i pobyt dla obcokrajowca. Wprowadzone zostaną nowe zezwolenia na pobyt dla pracowników delegowanych z krajów trzecich. Od stycznia 2017 r. oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom zostaną zastąpione przez zezwolenia na pracę sezonową i krótkoterminową. Uprości to procedury i da możliwość doboru zezwolenia do specyfiki pracy danego pracownika.

Przeciwdziałanie wyłudzaniu VAT w prawie UE i ustawodawstwie krajowym

W dniu 5 października 2016 r., Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie C-576/15 w przedmiocie relacji przepisów dyrektywy VAT i przepisów krajowych przy ocenie i skutkach domniemania próby wyłudzenia w VAT.

Jak rozliczać VAT – miesięcznie czy kwartalnie?

W jaki sposób najlepiej rozliczać się z urzędem skarbowym z podatku VAT – miesięcznie czy może kwartalnie? To pytanie stawiają sobie przede wszystkim nowi przedsiębiorcy, którzy rejestrują się jako czynni podatnicy VAT, ale również już funkcjonujący i rozliczający się w sposób miesięczny mogą w niektórych przypadkach przejść na rozliczenie kwartalne, co może się okazać dla nich korzystniejszym rozwiązaniem.

Ustawa o związkach zawodowych utrudni dialog społeczny

Rada Dyrektorów Personalnych Konfederacji Lewiatan negatywnie ocenia projekt ustawy o związkach zawodowych. Proponowane rozwiązania są niejasne i nie przyczynią się do rozwoju dialogu społecznego. Wręcz go utrudnią i skomplikują wprowadzając kolejne grupy osób, które nie są pracownikami i mogą reprezentować sprzeczne interesy.

Sankcje za nierzetelne rozliczanie VAT od 1 stycznia 2017 r.

W dniu 1 stycznia 2017 r. mają wejść w życie kolejne zmiany w zakresie VAT, które, obok wprowadzonego w sierpniu 2016 r. tzw. pakietu paliwowego, mają uszczelnić system podatkowy. Jedno z rozwiązań zakłada przywrócenie sankcji podatkowych za nierzetelne rozliczanie VAT.

Można szybko sprawdzić kontrahenta dla celów rozliczeń VAT

Każdy przedsiębiorca ma możliwość weryfikacji swoich kontrahentów pod kątem zarejestrowania do VAT. Jest to szczególnie istotna funkcja dla podatników sprzedających towary w ramach procedury odwrotnego obciążenia w VAT. Niesprawdzenie statusu kontrahenta nie naraża wprawdzie podatnika na odpowiedzialność podatkową, może jednak skutkować pozbawieniem prawa do odliczenia VAT.

Prawa i obowiązki czynnych podatników VAT

Podatek od towarów i usług (VAT) to przede wszystkim taki podatek, którego konstrukcja pozwala na każdym z etapów obrotu (oprócz nabycia usługi/towaru przez ostatecznego konsumenta) odliczyć podatnikom kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług od podatku należnego z tytułu ich sprzedaży. Natomiast posiadanie przez przedsiębiorcę status czynnego podatnika VAT jest ściśle związane z określonymi prawami i obowiązkami.

Minimalna stawka godzinowa nie do każdego zlecenia - zmiany od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. do osób fizycznych przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi jednoosobowo w ramach samozatrudnienia trzeba będzie stosować minimalną stawkę za godzinę pracy. Jednak stosowanie rozwiązań przyjętych w nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu nie będzie powszechne w każdym przypadku zawarcia umowy zlecenia czy świadczenia usług. Przepisy przewidują liczne wyłączenia w tym zakresie, m.in. podyktowane specyfiką wykonywania zlecenia lub usługi.

Jak rozliczyć zmianę czasu letniego na zimowy

Podczas zmiany czasu letniego na zimowy za pracę przez pozaplanową godzinę pracownikom przysługuje dodatkowa rekompensata w formie czasu wolnego lub dodatku w wysokości 100% wynagrodzenia.

REKLAMA