REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę

Faktury korygujące, jako dokumenty służące doprowadzeniu faktur pierwotnych do stanu, który odzwierciedla faktycznie zrealizowaną transakcję, są powszechnie stosowane w obrocie gospodarczym. W przypadku części z nich ustawodawca zobowiązał sprzedawców do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę. Wymóg ten dotyczy faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jak takie potwierdzenie powinno wyglądać. Kwestia ta wywołuje zatem często wiele wątpliwości, stając się przedmiotem sporów przedsiębiorców z organami podatkowymi. Pod wpływem orzecznictwa sądów organy podatkowe zaczęły uznawać potwierdzenie dostarczenia e-maila z załączoną fakturą korygującą za wystarczający dowód doręczenia faktury.

Wystawianie faktur do paragonów z NIP kupującego – zmiana stanowiska MF

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę z NIP nabywcy można wystawić do paragonu tylko wtedy, gdy paragon też zawierał NIP nabywcy. Jednocześnie paragony z NIP do 450 zł uznawane są za faktury uproszczone, co zdaniem MF powoduje, że nawet na żądanie nabywcy nie możemy wystawić pełnej faktury. Ostatnio wydana interpretacja sugeruje jednak, że MF zaczyna zmieniać zdanie. Odpowiadając na pytanie podatnika MF uznał, że może on wystawić pełną fakturę do paragonu z NIP nabywcy do 450 zł, pod warunkiem że ten zwróci mu paragon.

Ulga IP Box 2020 - wskaźnik Nexus i inne problemy praktyczne

IP Box jest nową zachętą podatkową, która cieszy się dużym zainteresowaniem w obszarze IT i nowych technologii. Wysokość ulgi wynosi 5% w stosunku do dochodu kwalifikowanego z praw własności intelektualnej i uprawnia do zmniejszenia stawki podatkowej PIT lub CIT, w zależności od adresowanego podmiotu. Należy jednak podkreślić, że tego typu opodatkowanie dotyczy jedynie części zwanej tzw. dochodu kwalifikowanego, nie dotyczy zaś całego uzyskanego dochodu przez dany podmiot.

Zarządzanie dokumentami w księgowości

Prawo podatkowe w Polsce zmienia się bardzo często. Z kolei ogrom pracy, z jakim codziennie mierzą się księgowi, nie sprzyja systematycznemu śledzeniu kolejnych nowości legislacyjnych. Trzeba jednak to robić, aby móc jak najlepiej zadbać o sprawy firmy. Warto zatem wdrożyć rozwiązania pozwalające zgromadzić wszystkie kluczowe informacje w jednym miejscu, dzięki którym łatwiej będzie znaleźć istotne dokumenty w dowolnym momencie.

REKLAMA

Paszport strategicznego inwestora – nowe preferencje dla firm inwestujących w PSI

Ministerstwo Rozwoju pracuje nad paszportem strategicznego inwestora – nowym pakietem preferencji dla firm zainteresowanych inwestowaniem w Polskiej Strefie Inwestycji. – Ma on przyspieszyć proces uzyskania pozwolenia na inwestycje dzięki ułatwieniom dotyczącym np. pozwoleń wodno-prawnych czy zatrudniania cudzoziemców – wyjaśnia wiceminister rozwoju Olga Semeniuk. Prace w resorcie mają zakończyć się przed końcem wakacji.

„Bony na innowacje dla MŚP” - 160 mln zł na wdrażanie innowacji dla mikro-, małych i średnich firm

Kryzys wywołany pandemią koronawirusa zmusił firmy, zwłaszcza MŚP, do szukania dodatkowych źródeł kapitału – zarówno na sfinansowanie bieżącej działalności, jak i dalszy rozwój. Przedsiębiorstwa, które miały w planach wdrażanie innowacji, nie muszą z nich rezygnować mimo niepewnej sytuacji. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w czterech prowadzonych konkursach „Bony na innowacje dla MŚP” ma do rozdysponowania 160 mln zł na takie projekty. O dotację mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie firmy z całego kraju, niezależnie od branży. Do tej pory blisko 900 przedsiębiorców pozyskało już w ten sposób ponad 220 mln zł. W obecnie trwających konkursach jest do rozdysponowania 160 mln zł.

Firmy związane z rajami podatkowymi bez pomocy państwa w czasie epidemii

Polska była pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który ograniczył możliwość korzystania z "pomocy antycovidowej", w przypadku przedsiębiorstw powiązanych z rajami podatkowymi - informuje PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego z powodu COVID-19

Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.

REKLAMA

Ośrodek interesów osobistych i gospodarczych podatnika

Ustalenie centrum (ośrodka) interesów osobistych i gospodarczych podatnika decyduje o rezydencji podatkowej, czyli obowiązku podatkowym w danym kraju. Fiskus jest tutaj bardzo rygorystyczny i większość sytuacji interpretuje na korzyść budżetu. Jednym z takich przykładów jest sprawa dotycząca przypadku opuszczenia kraju przez osobę oddelegowaną do pracy w innym państwie, która trafiła do NSA (sygn. II FSK 2653/16).

Dotacje na kapitał obrotowy - wnioski do 31 lipca lub do wyczerpania środków

Do końca lipca (lub do wyczerpania środków) jest czas na złożenie wniosku o pomoc z Unii Europejskiej przez średnie firmy, które na skutek pandemii znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła piątą listę przedsiębiorstw, które zakwalifikowały się do otrzymania bezzwrotnego wsparcia w ramach „Dotacji na kapitał obrotowy”. Agencja pozytywnie rozpatrzyła kolejne 753 wnioski firm. Największa przyznana dotacja wyniosła prawie 430 tys. zł.

Uproszczenia dla jednostek nieprzekraczających limitów jednostki małej

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy wymienione w ustawie o rachunkowości zasady należy stosować w sposób pełny. Czy prawo do uproszczeń mają tylko jednostki mikro i małe? Ustawodawca przewidział szereg ułatwień, dla zastosowania których nie trzeba posiadać statusu jednostki mikro czy jednostki małej.

Profil PUE ZUS do bonu turystycznego – jak założyć, jakie dane są potrzebne?

W celu skorzystania z bonu turystycznego konieczne jest założenie profilu PUE ZUS. Można to zrobić na kilka sposobów. Jak założyć konto w systemie PUE ZUS? Jakie dane są niezbędne przy zakładaniu konta?

Unijne dotacje na innowacje dla MŚP - nabór wniosków od 25 sierpnia 2020 r.

W konkursie „Wdrażanie innowacji przez MŚP” do zdobycia jest dofinansowanie ze środków unijnych na inwestycje związane z implementowaniem innowacyjnych produktów lub procesów technologicznych. Oferta skierowana jest do mikro, małych i średnich firm działających na terenie wschodniej Polski. Przedsiębiorca może otrzymać nawet 20 mln zł, a także pomoc w dostosowaniu pozostałych procesów zachodzących w firmie do funkcjonowania w sytuacji epidemiologicznej. Nabór wniosków ruszy 25 sierpnia 2020 r.

Podatek od tworzyw sztucznych ma mobilizować do działań w kierunku GOZ

Ostatnie posiedzenie Rady Europejskiej zakończyło się decyzjami, które będą miały duże skutki dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Nowy podatek, w wysokości 0,80€ za kilogram odpadów opakowaniowych z tworzyw nienadających się do recyklingu, to znaczący impuls do zmiany polityki wielu przetwórców. Zastosowanie nowej taryfy od 1 stycznia 2021 roku powoduje konieczność szybkiego dostosowania się do nowych realiów - pisze Tomasz Mikulski, prezes ML Polyolefins.

Ulga podatkowa IP BOX - warunki korzystania

Ulga podatkowa IP BOX została wprowadzona w Polsce z początkiem 2019 roku. Rozwiązanie ma służyć zwiększeniu atrakcyjności prowadzenia w Polsce działalności badawczo-rozwojowej. Jest to zachęta podatkowa dla inwestujących w innowacje i naturalne dopełnienie ulgi na badania i rozwój.

Przepisy nie zawierają ograniczeń co do sposobu prowadzenia firmy

Wspólnicy polskiej spółki z o.o. założyli holding spółek zagranicznych i z ich wykorzystaniem uzyskali dywidendy z pominięciem podatku PIT. Powołując się na różne przepisy prawa krajowego i międzynarodowego, fiskus próbował zakwestionować dopuszczalność takich działań. Po stronie przedsiębiorców stanął sąd, stwierdzając: „Żaden ze znanych Sądowi przepisów nie zawiera ograniczeń co do sposobu prowadzenia działalności gospodarczej przez Skarżącą spółkę i jej wspólników, jak też w zakresie sposobu redystrybuowania zysku z tej działalności”.

Przedsiębiorcy nie chcą podatku cukrowego

Przedsiębiorcy nie popierają wprowadzania jakiegokolwiek rodzaju danin o charakterze sektorowym. W związku z tym jednoznacznie negatywnie oceniają koncepcję podatku cukrowego.

Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego. Podsumowanie przepisów pomocowych

Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci podatkowi podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.

Darowizny na walkę z COVID-19 oraz oświatę korzystne podatkowo

Przepisy tzw. tarczy antykryzysowej (ustawa z 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw) zawierają szczególne rozwiązania dotyczące rozliczania określonego typu darowizn, zarówno w PIT jak i CIT.

Inwentaryzacja w czasie pandemii

Wiele firm w obliczu pandemii koronawirusa ma problem z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Wiele z nich wystąpiło do Urzędu Skarbowego o zwolnienie z obowiązku jej wykonania i przesunięciu na przyszły rok. Czy takie podejście jest jedynym z możliwych? Poniżej opisuję nowatorskie podejście do inwentaryzacji, wspierane mobilnymi rozwiązaniami informatycznymi, dedykowane tym firmom, które mimo niesprzyjających okoliczności pandemicznych chcę się dynamicznie rozwijać.

Wydatki na przeciwdziałanie epidemii w kosztach podatkowych - objaśnienia MF

Jeżeli przedsiębiorca ponosi wydatki, które wynikają z obowiązku w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (prowadzenia działalności gospodarczej) albo wytycznych lub zaleceń organów (instytucji) kompetentnych w obszarze bezpieczeństwa sanitarnego, albo własnej decyzji i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniu epidemicznemu (epidemii), to takie wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, o ile zostały właściwie udokumentowane. Przykładami takich wydatków są m.in.: zakup maseczek ochronnych dla pracowników, przyłbic, sfinansowanie pracownikom testów na koronawirusa. To samo dotyczy wydatków poniesionych przez przedsiębiorcę na działania gospodarcze, które wskutek zagrożenia epidemicznego (epidemii) zostały zaniechane (odwołane, przerwane, zawieszone itp.), o ile w momencie ich poniesienia spełniały wymienione wyżej warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów (np. w zakresie szkoleń lub kursów pracowniczych).

Zwolnienie z podatku darowizn otrzymanych na walkę z pandemią COVID-19 i wsparcie oświaty - objaśnienia MF

Minister Finansów wydał 21 lipca 2020 r. objaśnienia podatkowe dotyczące zwolnienia z podatku od spadków i darowizn - darowizn otrzymanych na przeciwdziałanie COVID-19 oraz wsparcie oświaty.

Nowy JPK_VAT od 1 października 2020 r. - objaśnienia MF

Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe w sprawie COVID-19, w których wyjaśnia jak mają być stosowane zmiany w podatkach wprowadzone w związku z pandemią COVID-19. Cześć tych objaśnień odnosi się do nowego JPK_VAT, który od 1 października 2020 r. będzie obowiązywał wszystkich podatników VAT.

Przewodnik MF po zmianach w podatkach wprowadzonych w czasie COVID-19

Ministerstwo Finansów przygotowało specjalny przewodnik, jak mają być stosowane zmiany w podatkach wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 - poinformował minister finansów Tadeusz Kościński.

Sukcesja przedsiębiorstwa a VAT

Nie podlegają opodatkowaniu VAT towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w przypadku wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego. Wobec czego obowiązek zapłaty VAT nie powstanie, jeżeli towary te będą wykorzystane przez właścicieli przedsiębiorstwa w spadku bezpośrednio do dalszego prowadzenia działalności.

Planując transakcje na nieruchomościach pamiętaj o możliwych problemach podatkowych

Sprzedaż lub wniesienie nieruchomości do spółki może wiązać się z określonymi konsekwencjami podatkowymi, zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy. W wielu przypadkach będą one zamierzone, w innych mogą okazać się niemiłą niespodzianką, gdy po jakimś czasie od transakcji wnikliwiej przyjrzą się jej organy skarbowe. Z tego względu warto przeanalizować zarówno przedmiot, jak i strukturę całej operacji, gdyż jej celowość i biznesowe uzasadnienie również mogą być kwestionowane przez fiskusa.

Obniżenie wymiaru etatu lub wynagrodzenia za pracę oraz inne zmiany w stosunkach pracy w czasie pandemii

Przed wybuchem pandemii COVID-19 zasady rozwiązywania umów o pracę i zmiany ich istotnych elementów takich jak: wymiar czasu pracy czy wysokość wynagrodzenia opierały się na ściśle określonej zasadzie, były zwięzłe i klarowne. Potrzeba minimalizowania negatywnych skutków pandemii wymusiła wprowadzenie kolejnych wersji tak zwanej Tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Tarcza). Przepisy tego aktu zdecydowanie urozmaiciły regulacje pracownicze, zwłaszcza te w zakresie dopuszczalności zmiany warunków zatrudnienia, a także przypomniały o innych rozwiązaniach, już dotychczas dopuszczalnych, ale nie tak popularnych.

Domniemanie rzetelności i niewadliwości ksiąg podatkowych

Księgi podatkowe posiadają wzmocnioną moc dowodową i skuteczne ich podważenie wymaga dowodów w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Organy podatkowe niejednokrotnie dopuszczają się licznych błędów odnoszących się do oceny dowodów. W takich przypadkach nie dochodzi do obalenia domniemania rzetelności i niewadliwości ksiąg podatkowych.

Rezydencja podatkowa zagranicznego pracownika – jak ją określić, jaki ma wpływ na wypłacane wynagrodzenie?

Pojęcie rezydencji podatkowej jest kluczowym czynnikiem pozwalającym określić obowiązek podatkowy zagranicznego pracownika. Wskazuje nam, w którym Państwie pracownik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz to, jakiego rodzaju dochód zagraniczny zostanie objęty obowiązkiem opodatkowania w danym państwie.

Dopłaty do odsetek kredytu obrotowego - ruszył Fundusz Dopłat do Oprocentowania BGK

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchomił Fundusz Dopłat do Oprocentowania - poinformował 22 lipca 2020 r. BGK. Z dopłaty do odsetek kredytu obrotowego będą mogli skorzystać przedsiębiorcy. Kredytów z dopłatami będą udzielały do końca 2020 r. banki komercyjne i spółdzielcze, które będą miały umowę z BGK.

Kapitał zdrowia pracowników – czy koronawirus to tylko zagrożenie?

W połowie przedsiębiorstw i instytucji co najmniej jedna piąta pracowników będzie na stałe pracowała zdalnie. Koronawirus wymusił bowiem gwałtowną reorganizację sposobu pracy w przedsiębiorstwach, a najprawdopodobniej też wpłynie na konieczność dostosowania prawa. Zwiększył także rolę firm w kształtowaniu prozdrowotnych nawyków pracowników.

Na wprowadzeniu bonu turystycznego skorzystają nie tylko rodziny z dziećmi

Wprowadzenie bonów turystycznych przyczyni się do wzrostu popytu na usługi turystyczne, w szczególności w segmencie turystyki dzieci i młodzieży - mówi prof. Hanna Zawistowska ze Szkoły Głównej Handlowej. Skorzystają na tym nie tylko dzieci i rodziny z dziećmi, ale i przedsiębiorstwa turystyczne.

Świadczenia dla deportowanych do ZSRR zwolnione z PIT

Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny jednomyślnie poparła 21 lipca 2020 r. projekt przyznania świadczeń pieniężnych osobom, które w latach 1939-56 były zesłane lub deportowane do Związku Sowieckiego. Do projektu ustawy, który zgłosił prezydent Andrzej Duda, wprowadzono poprawki. Świadczenie to będzie wolne od egzekucji i nie będzie podlegać wliczeniu do dochodu uprawniającego do wszelkich świadczeń i dodatków. Świadczenie będzie też zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

UE planuje nowe daniny: cło węglowe, podatek od plastików i opłata cyfrowa

Opłata od niepoddanych recyklingowi opakowań plastikowych, graniczny podatek węglowy, podatek od transakcji finansowych czy dochody ze sprzedaży uprawień do emisji CO2 - to uzgodnione na szczycie nowe zasoby własne, które mają pomóc UE sfinansować fundusz odbudowy.

Nowe wzory informacji dla płatników PIT opublikowane na ePUAP

Ministerstwo Finansów poinformowało, że na systemie ePUAP opublikowane zostały zaktualizowane wersje schem dla informacji składanych przez płatników PIT.

Kiedy nastąpi likwidacja zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości?

W niedalekiej przyszłości (najdalej od 1 stycznia 2021 r.) należy spodziewać się kolejnych zmian ustawy VAT. Będą one polegały na zlikwidowaniu zwolnienia z VAT dla przesyłek o małej wartości oraz wprowadzeniu nowych rozwiązań, które przewiduje Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z 5 grudnia 2017 r. - piszą Michał Wiącek i Jarosław Włoch, eksperci z Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych. Wdrożenie tych nowości będzie powodować dodatkowe obciążenia fiskalne. Dlatego też, już na tym etapie warto przyjrzeć się temu, dokąd zmierzają zmiany.

Test na koronawirusa i maseczki sfinansowane przez pracodawcę nie są przychodem podatkowym pracownika

Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską uznał, że świadczenie pracodawcy polegające na sfinansowaniu pracownikom np. testów na koronawirusa, ale również np. maseczek, czy przyłbic, następuje w interesie pracodawcy (nie pracownika). Dostarczenie środków ochronnych, czy wykonywanie testów zapobiega niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się choroby, niweluje niepożądaną przez każdego pracodawcę absencję pracowników i jest istotne dla terminowego wywiązania się pracodawcy z zawartych kontraktów. Świadczenia te nie powodują więc powstania przychodu podatkowego w PIT po stronie pracownika.

Subwencja PFR – zasady korzystania i rozliczania

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zaangażował się w rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek wybuchu pandemii SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności i stabilności finansowej, poprzez udostępnianie im finansowania na preferencyjnych warunkach.

Usługi niematerialne – NSA daje szansę na koszty podatkowe

Usługi niematerialne zawsze były w sposób szczególny traktowane przez fiskusa. Najlepszym przykładem jest regulacja tzw. podatku u źródła, która w związku z nabyciem tego rodzaju świadczeń nakładała dodatkowe obowiązki, w tym nierzadko konieczność poboru podatku. Sam fakt wykonania tych usług był również często szczegółowo weryfikowany, a organy podatkowe nieraz wymagały przedkładania w tym celu dodatkowych dowodów.

Transakcje między podmiotami powiązanymi - podatek u źródła (WHT)

Relacje między podmiotami powiązanymi mają istotne znaczenie, jeśli chodzi o pobór tzw. podatku dochodowego u źródła (WHT) od płatności dokonywanych z tytułu niektórych usług (np. IT, doradczych, księgowych) oraz dywidend wypłacanych m.in. na rzecz powiązanych podmiotów z siedzibą na terytorium kraju, UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W zakresie wymienionych wypłat wciąż jeszcze obowiązują dotychczasowe zasady poboru daniny, zgodnie z którymi płatności kierowane do podmiotów powiązanych korzystają ze zwolnienia.

Czy środki otrzymane w ramach tarczy antykryzysowej są opodatkowane?

W trosce o przedsiębiorców, którzy otrzymali pomoc finansową, skierowano do Ministra Finansów interpelację o udzielenie informacji czy otrzymane środki będą podlegać opodatkowaniu, czy będą one przychodem, od którego należy odprowadzić podatek.

Czy będą zmiany w nowej matrycy stawek VAT? MF tego nie wyklucza

Od lipca 2020 r. stawka podstawowa VAT miała objąć m.in. komputery przystosowane do pisma Braille’a. W odpowiedzi na pytania DGP resort finansów zapewnił jednak, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji 8-proc. stawki VAT dla sprzętu używanego przez niewidomych.

"Estoński CIT" w Polsce - stawki mają wzrosnąć ale opodatkowanie zmaleje

W nowym systemie, który ma obowiązywać od 2021 roku, CIT od większych spółek wzrośnie do 25 i 20 proc. (stawka obniżona), a od mniejszych do 15 i 10 proc. Efektywnie jednak – jak zapewniło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP – opodatkowanie zmaleje. Tak zwany estoński CIT będzie polegał na tym, że dopóki spółka będzie reinwestować zyski, dopóty nie zapłaci podatku dochodowego ani w ciągu roku, ani po jego zakończeniu. Fiskus weźmie daninę wtedy, gdy firma przekaże zysk wspólnikom, czyli wypłaci im dywidendę.

Bon turystyczny zwolniony z PIT

Na podstawie przepisów ustawy o Polskim Bonie Turystycznym wartość świadczenia w postaci bonu turystycznego (tj. wartość Polskich Bonów Turystycznych) jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Przepisy w tym zakresie weszły w życie 18 lipca 2020 r.

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników (cudzoziemców) - wyjaśnienia MRPiPS

Przepisy tzw. Tarcz antykryzysowych, choć zorientowane są na pomoc społeczeństwu, w rzeczywistości stwarzają duże problemy interpretacyjne, a przeciętny obywatel lub przedsiębiorca często nie jest w stanie zrozumieć, czy przysługuje mu pomoc i jak się o nią ubiegać. Podobnie jest w przypadku warunków skorzystania ze świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy przyznawanych w formie wypłaty z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników oraz środków na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne przysługujących przedsiębiorcy zatrudniającemu cudzoziemców objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy, o jakim mowa w art. 15g ust. 1 ustawy COVID-19. W tym zakresie, z uwagi na liczne niejasności i wątpliwości przedstawiane przez przedsiębiorców, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwrócił się do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z wnioskiem o wydanie objaśnień prawnych.

W Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) zarejestrowano 563 tys. beneficjentów rzeczywistych

W Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych zarejestrowano 563 tys. beneficjentów rzeczywistych 326 tys. spółek - poinformowało Ministerstwo Finansów. Resort podkreśla, że baza CRBR powstała, aby wspierać walkę z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu.

Pieniądze z POIR na wsparcie płynności MŚP w formie dotacji, pożyczek i gwarancji

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało 20 lipca 2020 r., że 4 mld zł w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2020 (POIR) trafiło na wsparcie firm oraz naukowców w celu przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19. Ponad 92% z tych środków skierowane zostało na wsparcie płynności MŚP, w formie dotacji, pożyczek i gwarancji. Komisja Europejska właśnie zaakceptowała zmiany w POIR. Decyzja KE potwierdza zasadność zaangażowania środków w działania antycovidowe.

Skumulowany podatek od nieruchomości do 30 września 2020 r.

Skumulowany podatek od nieruchomości do 30 września 2020 r. zobowiązani są zapłacić przedsiębiorcy, którzy skorzystali z instytucji fakultatywnego zwolnienia z tego podatku. Jak przekonuje Adam Ziębicki, aplikant adwokacki z Kancelarii Chałas i Wspólnicy, zapłata skumulowanego podatku łącznie za cztery miesiące dla części przedsiębiorców może okazać się poważnym utrudnieniem w funkcjonowaniu.

Recykling plastiku i tworzyw sztucznych - nowe przepisy dla firm

5 lipca 2020 r. upłynął termin implementacji przepisów dyrektyw wchodzących w skład tzw. Pakietu GOZ (czyli Circular Economy Package), który wprowadza obowiązek odzyskania 50 proc. tworzyw sztucznych zawartych w odpadach opakowaniowych do 2025 roku. Tymczasem wciąż brakuje rozwiązań, które pozwoliłyby polskim przedsiębiorcom dostosować swoje biznesy do nadchodzących regulacji.

Estoński CIT w opinii przedsiębiorców

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów już w 2021 r. w Polsce zacznie obowiązywać tzw. estoński CIT. Oznacza to, że w przyszłym roku część spółek kapitałowych, które nie wypłacają swoich zysków, a będą je przeznaczać na rozwój swojej działalności, nie zapłaci podatku dochodowego. Podobny model opodatkowania zysków osób prawnych stosowany jest od 20 lat w Estonii, co wyjaśnia, przyjętą powszechnie, jego potoczną nazwę. Polskie rozwiązanie nie będzie w całości kopiować estońskiego modelu, ma bowiem zostać obwarowane szeregiem warunków, mających przede wszystkim zapobiec wykorzystaniu go do optymalizacji podatkowej. Będzie zatem miało zastosowanie w ograniczonym zakresie - podkreśla prof. dr hab. Adam Mariański.

REKLAMA