Pracownik zatrudniony na stanowisku st. specjalisty ds. rozliczeń finansowych, sporządzający listy płac, pomyłkowo wpisał w komputerowym programie kadrowym dwukrotnie jedno z miejsc zatrudnienia pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. I tak, począwszy od 1 stycznia 2003 r. naliczany był błędnie dodatek stażowy. Błąd został zauważony dopiero niedawno. Kto powinien zwrócić nadpłaconą kwotę i za jaki okres? Czy ma to być pracownik, któremu naliczono nieprawidłowo dodatek stażowy, czy osoba, która popełniła błąd?
W przypadku zagadnień, których rozwiązanie zależy od różnych czynników, jednostka często powołuje się w wyjaśnieniach na przyjęte zasady rachunkowości. Ustawa o rachunkowości nie określa, co należy rozumieć przez zasady (politykę) rachunkowości. Stwierdza jedynie, że są one częścią rachunkowości jednostki i powinny być stosowane tak, żeby sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawiało sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
Klient zażądał zwrotu pieniędzy, ponieważ towar, który u nas kupił, okazał się wadliwy. Sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie fiskalnej. Klient nie ma jednak paragonu. Nie ma wątpliwości, że towar kupił u nas, tym bardziej że tylko nasz sklep jest przedstawicielem tego producenta, a ponadto jest to nasz stały klient. Nie chcielibyśmy z nim zatargu, tym bardziej że liczymy na dalszą współpracę. Czy możemy w takiej sytuacji skorygować obrót na kasie?