W przepisach regulujących opodatkowanie podatkiem od nieruchomości postanowiono, że stawki tego podatku zależą m.in. od tego, jakie jest przeznaczenie budynku czy budowli, tzn. czy budynek jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej. Określono także, że budynek jest związany z prowadzeniem tej działalności, gdy jest w posiadaniu przedsiębiorcy, chyba że nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. Proszę o wyjaśnienie, kto decyduje o tym złym stanie technicznym? Czy jest to organ podatkowy?
Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych to kolejny, opisywany przez "Prawo Przedsiębiorcy", program realizowany w ramach funduszu PHARE 2002. Jego podstawowym celem jest wzrost eksportu dokonywanego przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Program jest zarządzany i administrowany w 5 województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, małopolskim i pomorskim.
W sprawie mojego kontrahenta urząd skarbowy prowadził postępowanie, które dotyczyło podatku od towarów i usług. Postępowanie zostało umorzone i została w tej sprawie wydana decyzja. W związku z tym postępowaniem zostałem powołany na świadka i w celu złożenia zeznań musiałem stawić się na wezwanie, które otrzymałem z urzędu skarbowego. Ponieważ urząd prowadzący to postępowanie znajduje się w innym mieście, poniosłem koszty dojazdu. Po wydaniu decyzji o umorzeniu zwróciłem się na piśmie z wnioskiem o zwrócenie mi poniesionych kosztów. Do wniosku dołączyłem odpowiednie dokumenty (bilety kolejowe, rachunek za taksówkę). Otrzymałem jednak odpowiedź odmowną, gdyż podobno złożyłem ten wniosek po terminie. Czy rzeczywiście tak jest? Uważam, że powinienem otrzymać zwrot kosztów z urzędu, zwłaszcza, że postępowanie zostało umorzone, więc urząd bezpodstawnie je wszczął i fatygował świadków.
Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne są najczęściej najbardziej wartościowymi składnikami majątku firmy. Oznacza to, że dokonywane przez jednostkę odpisy amortyzacyjne bardzo istotnie wpływają zarówno na wynik finansowy, jak i na podstawę opodatkowania. Jednocześnie należy być świadomym różnic między amortyzacją dokonywaną dla celów bilansowych a amortyzacją podatkową. Ta pierwsza powinna w możliwie wierny sposób odzwierciedlać zużycie składników majątku i ich aktualną wartość. Amortyzacja podatkowa nie musi spełniać tego celu - ważne jest jedynie, aby była dokonywana zgodnie z zasadami ustalonymi w ustawie o PIT i ustawie o CIT. A ponieważ przepisy podatkowe pozostawiają podatnikom znaczną swobodę w wyborze metod i stawek amortyzacyjnych, podatnicy mogą za ich pomocą kształtować - w pewnych granicach - wysokość podstawy opodatkowania. Zwykle przedsiębiorcy starają się jak najbardziej skrócić okres amortyzacji podatkowej. Jest to działanie racjonalne - ale pod warunkiem, że firma osiąga dochód. Jeżeli firma ponosi stratę, to warto pomyśleć o wydłużeniu okresu amortyzacji. W ten sposób koszty mogą zostać "przesunięte" na następne lata. Dlatego warto dokładnie przemyśleć i zaplanować koszty amortyzacji w podatkowym budżecie przedsiębiorstwa. Stanowią one bowiem jeden z najistotniejszych elementów polityki podatkowej firmy.