Kategorie

Akcyza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W ubiegłym roku została przygotowana nowelizacja zmieniająca ustawę o podatku akcyzowym. Większość z nowych przepisów zaczęła obowiązywać od początku 2019 r. Dodatkowo w drugiej połowie ubiegłego roku pojawiły się dwie inne ustawy, które zmieniły zasady wprowadzone przez samą nowelę. Wskazujemy, jakie ostatecznie zmiany wynikną z tego legislacyjnego bałaganu w 2019 r.
Sejm przyjął ustawę o zwrocie akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Nowe regulacje uzupełniają listę rodzajów paliwa, od którego można odliczyć akcyzę.
Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień dotyczących zasad rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej. Dotyczą one nowy regulacji, które wprowadziły obniżoną stawkę akcyzy.
Większość towarów będących wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jest definiowana w tym podatku poprzez ich przeznaczenie (użycie). Przepisy prawa podatkowego nie definiują tego, co należy rozumieć pod pojęciem „przeznaczenia” lub „użycia”, co powoduje, że musimy rozumieć je w znaczeniu potocznym: jeśli ktoś faktycznie przeznacza lub używa te wyroby zgodnie ze wskazanym w ustawie celem, to nadaje im cechę wyrobu akcyzowego.
W celu uzyskania zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej każdy rolnik musi złożyć stosowny wniosek, z dołączonymi do niego fakturami VAT, dokumentującymi poniesione wydatki. W roku 2019 obowiązują dwa terminy, w których można to zrobić, tj. w terminie od 1 lutego do 28 lutego oraz w terminie od 1 sierpnia do 2 września.
Wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej ma nastąpić 29 marca 2019 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych w przypadku braku umowy wyjścia (regulującej zasady Brexitu) między Wielką Brytanią a UE (tzw. twardy Brexit).
Komisja Europejska wezwała do zmiany przepisów dotyczących podatku VAT. Chodzi o regulacje, które zobowiązują wykonawców usług odprawy celnej towarów akcyzowych (np. paliwa) do płacenia VAT nie tylko od świadczonych przez siebie usług, ale także od kwoty akcyzy i opłaty paliwowej nałożonej na paliwo.
Podatek akcyzowy jest bezspornie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych danin publicznych. Podatnicy nie bardzo wiedzą, czego się trzymać (kilkanaście tysięcy przepisów, interpretacji, wyroków krajowych i europejskich). Czym jest w tym przypadku prawo podatkowe, którego należy przestrzegać?
Ministerstwo Finansów poinformowało, że pracuje nad wypracowaniem szczegółowych rozwiązań dotyczących uszczelnienia obowiązującego systemu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych, w tym z dużymi silnikami. Zmiany mają zapobiec nieprawidłowościom polegającym na unikaniu płacenia podatku akcyzowego od samochodów.
Zmiany przepisów podatku akcyzowego, które obowiązują od 2019 roku skutkują zwiększeniem obowiązków dokumentacyjnych (formalności) związanych z zakupem nawet niewielkich ilości węgla przez indywidualnych odbiorców. Tak twierdzą sprzedawcy węgla, apelując jednocześnie o uproszczenie dokuczliwych dla klientów przepisów.
Zwolnienie od podatku akcyzowego stosuje się do pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, dla których obowiązek podatkowy powstał po 18 grudnia 2018 r. Zwolnienie to nie stanowi pomocy publicznej.
Ministerstwo Sprawiedliwości wraz z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało projekt ustawy, która ma za zadanie przeciwdziałać zorganizowanej przestępczości. Nowe regulacje wymierzone są przede wszystkim w przestępców oszukujących na podatkach, cłach czy akcyzie.
Zdaniem pracodawców zmiany w ustawie o podatku akcyzowym dotyczące energii elektrycznej są sprzeczne z obowiązującymi regulacjami europejskimi i polskim prawem. Przyczynią się także do ograniczenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej.
Ministerstwo Finansów informuje, że Komisja Europejska potwierdziła 18 grudnia 2018 r. możliwość stosowania w Polsce zwolnienia od podatku akcyzowego pojazdów elektrycznych, hybrydowych i z napędem wodorowym wprowadzonego 22 lutego 2018 r. do ustawy o podatku akcyzowym przepisami ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Prezydent podpisał ustawę obniżającą akcyzę na energię elektryczną, opłatę przejściową oraz ustalającą ceny energii na poziomie z 30 czerwca 2018 r. Nowelizacja wprowadza rozwiązania nadzwyczajne, które mają na celu ochronę odbiorców energii elektrycznej przed skokowym wzrostem kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną.
Sejm pracuje nad zmianami w ustawie o podatku akcyzowym i Prawie celnym. Nowelizacja ma wprowadzić regulację przejściową, która umożliwi do końca 2019 roku stosowanie papierowego dokumentu dostawy do przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego (albo opodatkowanych zerową stawką akcyzy) ze względu na ich przeznaczenie.
Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w opodatkowaniu akcyzą samochodów osobowych. Nowe przepisy mają dotyczyć przede wszystkim aut z dużymi silnikami. Resort finansów zapewnia jednocześnie, że nie przewiduje się zwiększenia stawek akcyzy na samochody.
W 2019 r. stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej wynosić będzie 1 zł na 1 litr oleju. Obecnie zwrot akcyzy przysługuje do 86 litrów paliwa na hektar, natomiast od 2019 r. limit ten zostanie podwyższony do 100 litrów. Co jeszcze ulegnie zmianie i jak będzie wyglądała procedura ubiegania się o zwrot w 2019 r.?
20 listopada 2018 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o odroczeniu do 30 czerwca 2020 r. poboru akcyzy od płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich. Pierwotnie pobór ten miał rozpocząć się od 1 stycznia 2019 r.
Zdaniem wiceministra finansów, zastępcy szefa Krajowej Administracji Skarbowej, nadinspektora Piotr Walczaka luka w podatku akcyzowym nie była tak duża, jak w VAT, dlatego efekty uszczelnienia nie są tak widoczne. W rozmowie z PAP Piotr Walczak podsumował też działania KAS w zakresie zwalczania szarej strefy w wyrobach akcyzowych i innych przestępstw skarbowych.
19 września 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (dalej jako ustawa nowelizująca). Ustawa nowelizująca wprowadza wiele zmian w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. W poniższym artykule zasygnalizowane zostały najważniejsze z nich.
Pojazdy samochodowe są nieodzownym elementem naszego życia, co potwierdzają statystki, wskazujące, że w samym tylko 2017 r. w Polsce zarejestrowano ponad 1,2 mln pojazdów. Skutkiem tak dużej liczby pojazdów poruszających się po drogach jest rosnące zanieczyszczenie powietrza. Problem ten dostrzegł polski ustawodawca, który opracował obowiązującą od 22 lutego 2018 r. ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Akt ten to istotny krok w kierunku zapewnienia wzrostu neutralności klimatycznej transportu oraz poprawy ekologiczności sektora transportu.
Nasza spółka ubiega się o uzyskanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w zakresie odnawialnych źródeł energii elektrycznej. Większość wytworzonego prądu będzie zużywana na potrzeby własne, a ewentualne nadwyżki mają być sprzedawane do zakładu energetycznego, posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną. Powstała wątpliwość, kto będzie odpowiedzialny za uiszczenie akcyzy od energii elektrycznej sprzedawanej do zakładu energetycznego.
Komisja śledcza zajmie się nie tylko VAT-em, ale również luką w podatku akcyzowym w latach 2007-2015. To dużo trudniejsze zadanie.
Do 100 litrów (z obecnych 86 litrów) wzrośnie limit zwrotu akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego na hektar uprawianej powierzchni. Z odliczenia akcyzy od paliwa będą mogli skorzystać także hodowcy bydła. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Fiskus, w ramach uszczelniania systemu podatkowego, żąda zapłaty akcyzy od firm rejestrujących czasowo samochody, celem umożliwienia ich wywozu za granicę. Choć robią to zgodnie z prawem, zamykają sobie drogę do odzyskania opłaconej w kraju akcyzy.
Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG), jeżeli zostaną one przeznaczone do napędu silników spalinowych - takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o akcyzie i Prawa celnego.
Podniesienie zwrotu akcyzy w paliwie rolniczym, podwyższenie progu sprzedaży produktów rolnych po przekroczeniu którego rolnicy płacą 2-proc. podatek obrotowy - to część propozycji zawartych w nowym programie dla rolników "Plan dla wsi".
Projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz prawa celnego, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie, zakłada zniesienie akcyzy na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG) przeznaczony do napędu pojazdów silnikowych. Nowe regulacje to element walki ze smogiem.
Uzupełnienie systemu monitorowania drogowego przewozu towarów o lokalizatory albo zewnętrzne systemy lokalizacji - zakłada nowela o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Nowe rozwiązanie ma pomóc uszczelnić system podatkowy w zakresie poboru podatku VAT i akcyzy.
Od początku 2019 roku płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie zostaną objęte przepisami ustawy o podatku akcyzowym. Ustawodawca wprowadza nowe wzory znaków akcyzy w postaci banderol podatkowych i legalizacyjnych na te wyroby. Wskazuje także na sposób ich nanoszenia na opakowania.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym zakłada wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczony do napędu silników spalinowych. Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem m.in. przepisów dotyczących zastąpienia papierowego dokumentu dostawy dokumentem w postaci elektronicznej, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 r.
Dosłodzenie gotowego piwa cukrem lub miodem wpłynie jednak na podstawę opodatkowania akcyzą – wynika z nowelizacji dyrektywy 92/83/EWG dotyczącej akcyzy od napojów alkoholowych.
Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmiany przepisów dotyczących akcyzy od alkoholu w Unii Europejskiej. Drobni producenci i producenci alkoholi rzemieślniczych będą mieli dostęp do nowego, ogólnounijnego systemu certyfikacji i niższych stawek celnych w całej Unii.
Od 1 kwietnia 2018 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące zasad prowadzenia ewidencji akcyzowych. Warto zwrócić uwagę na wymogi zawarte w tym akcie prawnym.
15 maja 2018 r. rząd przyjmie projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten przewiduje m.in. wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do silników spalinowych oraz wdrożenie elektronicznych, zamiast papierowych, dokumentów dostawy, w przypadku niektórych produktów.
Nabywca wyrobów węglowych będzie musiał złożyć oświadczenie, że wykorzysta je do celów opałowych. W przeciwnym razie nie kupi towaru bez akcyzy.
Ulgi podatkowe dla właścicieli eko-aut, taryfy gwarantowane, premie dla producentów energii elektrycznej oraz dotacje do rolnictwa ekologicznego. To tylko niektóre ze zniżek przewidzianych w Polsce, by zachęcić do inicjatyw proekologicznych.
Firmy przywożące do Polski produkty podobne do tradycyjnych paliw, ale przeznaczone np. do wytwarzania smarów, wyrobów chemii budowlanej czy kosmetyków, będą musiały płacić VAT w ciągu pięciu dni. W praktyce oznacza to rozszerzenie pakietu paliwowego na prawie 2 tys. podmiotów.
Przedsiębiorcy proponują dodanie do projektowanego rozporządzenia akcyzowego możliwości alternatywnego sposobu nanoszenia znaków akcyzy (banderol) na opakowania papierosów, tj. również na tylnej ściance opakowania (pod ostrzeżeniem zdrowotnym). Wprowadzenie takiej zmiany jest, ich zdaniem, jedynym rozwiązaniem, które pozwoli wszystkim firmom na dostosowanie się do nowych przepisów.
Minister Finansów przygotował nowy wzór wzór dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju od nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego. Wzór ten jest zawarty w projekcie (z 15 marca 2018 r.) rozporządzenia w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy
Resort finansów przygotował nowe rozporządzenie w zakresie ewidencji i dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych oraz znaków akcyzy. Chodzi o dostosowanie przepisów do ostatnich zmian w ustawie o podatku akcyzowym. Nowe regulacje obejmują m.in. kwestie ewidencji suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych (e-papierosów) oraz wyrobów nowatorskich.
Medialne doniesienia związane z kierunkiem wydawanych interpretacji dotyczących podatku akcyzowego od aut zarejestrowanych za granicą, a wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej w Polsce, zaskoczyły niejednego przedsiębiorcę. Zapewne dalsze działania aparatu skarbowego w tym zakresie mogą okazać się jeszcze bardziej zadziwiające.
Przedsiębiorca, który choćby raz przejedzie się po Polsce samochodem z innego kraju, powinien rozliczyć akcyzę. Tak wynika z ostatnich interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
W dniu 22 lutego wchodzi w życie ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Reguluje ona funkcjonowanie rynku paliw alternatywnych w transporcie, szczególnie w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu ziemnego. Ustawa przewiduje także szereg korzyści dla kierowców pojazdów elektrycznych, m.in. zwolnienie z akcyzy na zakup osobowych pojazdów elektrycznych i pojazdów napędzanych wodorem.
Stawki akcyzy są określone w różnej wysokości w zależności od rzeczywistego przeznaczenia paliwa gazowego. Inna stawka ma zastosowanie przy sprzedaży tego paliwa finalnemu nabywcy w celach ogrzewania budynków, a inna jeśli ma być użyte jako paliwo silnikowe.
Minister Finansów w drodze rozporządzenia, które weszło w życie 1 lutego 2018 roku, określił nowe wzory deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy.
Podatek akcyzowy nie będzie obejmował samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Natomiast auta hybrydowe typu HEV będą opodatkowane akcyzą. Niektórzy zarzucają, że na zmianach zyskają tylko najbogatsi. Już tylko na podpis prezydenta czeka ustawa o elektromobilności, która wprowadzi m.in. zwolnienie z akcyzy na niektóre auta. Zmiany w zakresie akcyzy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 19 września 2017 r. potwierdził stanowisko podatnika, że niezgodne z prawem UE są przepisy, które ograniczają możliwość wnioskowania o zwrot akcyzy tylko przez podatnika i pierwszego pośrednika w łańcuchu dostaw.
1 lipca 2017 r. weszła w życie ustawa z 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako ustawa nowelizująca). Na jej podstawie, uchylony został przepis, w myśl którego zwolnieniu od akcyzy podlegały czynności, których przedmiotem były wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.