Kategorie

Akcyza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą mogą wejść w życie już od 1 stycznia 2017 r. – poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński.
Wiceminister finansów Wiesław Jasiński zapowiedział wprowadzenie - w ślad za pakietem paliwowym - pakietu przewozowego, który też ma na celu walkę z nieprawidłowościami na rynku paliw. Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
Ministerstwo Finansów pracuje nad nowym systemem opodatkowania samochodów. Jak poinformowano, znowelizowany system opodatkowania pojazdów mógłby być uzależniony od dwóch czynników – pojemności silnika pojazdu oraz jego wieku (roku produkcji), pośrednio uwzględniony zostałby także czynnik środowiskowy. Projekt w tej sprawie ma zostać przygotowany w ciągu kilku miesięcy.
Zakłady energochłonne wykorzystujące wyroby węglowe do celów opałowych, jeśli nadal będą chciały korzystać ze zwolnienia z akcyzy, będą musiały mieć systemy związane z ochroną środowiska lub zwiększaniem efektywności energetycznej - tak zakłada projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
Dnia 2 czerwca 2016 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał korzystny dla podatników akcyzy z tytułu sprzedaży oleju opałowego. Wszyscy ci, wobec których zastosowano polskie przepisy oceniane przez TS UE (art. 89 ustawy z 2008 r.) do 8 września 2016 r. mogli oni składać wnioski o wznowienie do organów, który wydały decyzję ostateczną. Do 8 listopada 2016 r. mogą to jeszcze zrobić w zakresie postępowania sądowego – do NSA lub WSA. Jest to ostatnia szansa, ale dotyczy ona już tylko tych podatników, którzy doszli w swojej sprawie do etapu sądu administracyjnego. Co którzy nie skarżyli decyzji dyrektorów izb celnych lub nawet organów I instancji, mają już zamkniętą drogę.
Na początku sierpnia weszła w życie ustawa z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Zawarte w niej nowe regulacje w sposób kompleksowy odnoszą się do obrotu paliwami, dlatego też ustawa zmieniająca określana jest mianem „pakietu paliwowego”.
Do 31 sierpnia 2016 r. producenci rolni mogą wnioskować o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego kupionego na potrzeby prowadzonej produkcji rolnej. Zwrot akcyzy przysługuje producentom rolnym, którzy zużywają olej napędowy oznaczony kodem CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz kodem CN 3824 90 91. Zwrot przysługuje od zakupu oleju w okresie od 1 lutego do 31 lipca 2016 r.
Resort finansów na bieżąco monitoruje rynek wyrobów tytoniowych oraz e-papierosów, a także powołał już zespół do spraw opodatkowania m.in. e-papierosów. Sejm uchwalił 22 lipca 2016 r. ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, implementującą przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z 3 kwietnia 2014 r. Według Ministerstwa Finansów z decyzją odnośnie opodatkowania e-papierosów akcyzą należy poczekać na skutki wprowadzanych w tej ustawie obostrzeń i zakazów, które zweryfikują i uregulują rynek e-papierosów.
Wzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej uprawnieni do tego podatnicy mogą składać w dwóch terminach w roku - w miesiącu lutym i sierpniu. Obecnie, w terminie do 31 sierpnia 2016 r., należy złożyć wniosek wraz z fakturami zakupu oleju napędowego za okres od 1 lutego do 31 lipca 2016 r.
Od 1 sierpnia 2016 r. uległy zmianie przepisy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu dokonania transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy – Prawo energetyczne. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące tych zmian.
Minęło już ponad pół roku rządów nowej większości parlamentarnej, a wielkich zapowiedzi odbudowy systemu podatkowego nie zrealizowano prawie nic.
Z dniem 29 lipca 2016 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy.
Prezydent RP podpisał nowelizację kilku ustaw, stanowiącą tzw. pakiet paliwowy, który ma uszczelnić pobór VAT. Pakiet zakłada m.in., że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski.
W przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. A zatem, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy pozwala na odsunięcie w czasie konieczności zapłaty akcyzy, mimo powstania obowiązku podatkowego. W jakich przypadkach ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy? Jakie warunki należy spełnić w celu skorzystania z tej procedury?
Trybunału Sprawiedliwości UE orzekł, że krajowy fiskus nie miał prawa żądać akcyzy według sankcyjnej (ośmiokrotnie wyższej) stawki od sprzedawców oleju opałowego tylko z tego powodu, że nie złożyli oni w terminie zestawienia oświadczeń o przeznaczeniu go na cele grzewcze. Na tej podstawie sprzedawcy mogą wnioskować o wznowienie zakończonych spraw i zwrot nadpłat.
Budżet państwa traci rocznie 6-7 mld zł z tytułu niezapłaconej akcyzy i VAT w branży tytoniowej - uważa Business Centre Club. Zdaniem organizacji około jedna czwarta wszystkich wyrobów tytoniowych konsumowanych w Polsce jest nielegalna.
Zdaniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zarówno ogólna systematyka, jak i cel Dyrektywa Rady 2003/96/WE opierają się na zasadzie, według której produkty energetyczne są opodatkowane zgodnie z ich faktycznym wykorzystaniem. A zatem zastosowanie stawki akcyzy na olej opałowy jak dla paliwa napędowego w wyniku naruszenia warunku formalnego, podczas gdy faktyczne zużycie tego oleju na cele opałowe nie budzi wątpliwości, godzi w tę systematykę i cel, a przez to jest niezgodne z przepisami unijnymi.
22 czerwca 2016 r. Sejm jednogłośnie uchwalił ustawę wprowadzającą tzw. pakiet paliwowy. Przewiduje on, że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski. Zmiany mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.
Ministerstwo Finansów przedstawiło kolejny projekt zmieniający ustawę o VAT i ustawę o podatku akcyzowym. Nowe przepisy zmieniają zasady rozliczania VAT i akcyzy od paliwa sprowadzanego z zagranicy.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że kończy prace nad pakietem rozwiązań dotyczących ograniczenia zakresu patologii i szarej strefy na rynku paliw płynnych. Podstawowym celem zmian jest uniemożliwienie obchodzenia zabezpieczającej funkcji koncesji OPZ na obrót paliwami z zagranicą.
Wielu producentów oraz podmiotów dokonujących sprzedaży podpałek do grilla ma wątpliwości, czy produkcja i sprzedaż tego wyrobu opodatkowana jest podatkiem akcyzowym. Podpałka do grilla może być wytwarzana z wielu surowców (w tym będących wyrobami akcyzowymi). O tym czy sprzedaż surowca do podpałki do grilla podlega akcyzie decyduje przede wszystkim skład tego surowca. W tym artykule, rozważmy sytuację, w której podpałka do grilla wytwarzana jest z estrów kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3824 90 91.
Ministerstwo Finansów chce od 2017 roku zmodyfikować zasady ulgi w akcyzie dla wyrobów węglowych wykorzystywanych do celów opałowych. Miałyby z niej korzystać zakłady energochłonne, które wprowadziły np. odpowiednie systemy chroniące środowisko, a nie wszystkie firmy z takimi systemami.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o VAT, akcyzie i prawa energetycznego. Głównym celem zaproponowanych rozwiązań jest uszczelnienie poboru VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa i uszczelnienie koncesjonowania obrotu paliwami z zagranicą.
Ministerstwo Finansów przygotowuje pakiet rozwiązań ograniczających zakres patologii i szarej strefy na rynku paliw płynnych. Dzięki nowym rozwiązaniom uszczelniającym pobór podatku VAT i akcyzy w tym obszarze resort finansów chce zwiększyć dochody budżetowe o dodatkowe 2,2-2,5 mld zł rocznie.
Jakie są zasady opodatkowanych zerową stawką akcyzy w przypadku przeznaczenia wyrobów energetycznych do sprzedaży detalicznej?
W przypadku opodatkowanie piwa smakowego akcyzą, podstawę opodatkowania powinien stanowić ekstrakt rzeczywisty będący elementem składowym piwa smakowego oraz zawartości alkoholu – takie stanowisko zajął NSA w wyroku z 15 grudnia 2015 r.
Niektóre państw Unii Europejskiej już zdecydowały się na obłożenie akcyzą papierosów elektronicznych (e-papierosów). Obecnie zastanawia się nad tym cała UE, bo nierówne opodatkowanie tych produktów powoduje zakłócenia na rynku wewnętrznym. Ministrowie finansów mają wezwać Komisję Europejską do działań w tej sprawie.
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2016 r. W ustawie założono, że dochody podatkowe budżetu państwa wyniosą: 128 mld 683 mln zł z podatku VAT, 64 mld 83 mln zł z podatku akcyzowego, 1 mld 383 mln zł z podatku od gier, 26 mld 67 mln zł z podatku CIT, 46 mld 894 mln zł z podatku PIT, 1 mld 530 mln zł z podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Podatnicy VAT i akcyzy, którzy dokonają korekty i zapłaty zaległego podatku dopiero po interwencji organu podatkowego, zapłacą podwyższone odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych. Wynoszą one 150% stawki podstawowej. Również stosowanie stawki obniżonej jest ograniczone w czasie. Dlatego MF zachęca do weryfikacji rozliczeń VAT i składania korekt deklaracji.
Ministerstwo Finansów informuje, że w rozumieniu ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym o uznaniu danego pojazdu za samochód osobowy decyduje klasyfikacja taryfowa pojazdu do pozycji 8703 Nomenklatury Scalonej. Zatem dla celów poboru akcyzy od samochodów istotna jest tylko i wyłącznie klasyfikacja dokonywana w oparciu o Nomenklaturę Scaloną. Dlatego MF podkreśla w komunikacie z 19 lutego 2016 r., że bez znaczenia są adnotacje dokonane w dowodzie rejestracyjnym, gdyż wpis taki wynika z klasyfikacji pojazdu dokonanej w oparciu o inne przepisy w szczególności o przepisy ruchu drogowego.
Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy VAT i akcyzy, którzy dokonują korekty i zapłaty zaległego podatku dopiero po interwencji organu podatkowego, płacą podwyższone odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych. Wynoszą one 150% stawki podstawowej odsetek za zwłokę.
W 2016 r. została wprowadzona podwyżka stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej. Wzrosła ona z 0,95 do 1 zł za 1 litr oleju napędowego. Oznacza to, że w 2016 r. wzrośnie roczny limit zwrotu podatku akcyzowego, który wyniesie 86 zł/1 ha (poprzednio 81,70 zł/1 ha). W lutym 2016 r. rolnicy powinni złożyć wnioski w sprawie zwrotu obejmujące zakupy dokonane w okresie sierpień 2015 – styczeń 2016 r.
Zasady składania deklaracji AKC-U, zapłata akcyzy oraz uzyskanie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy w przypadku samochodów osobowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo (z krajów Unii Europejskiej).
W 2016 r. stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej ustalona została w wysokości 1 zł na 1 litr oleju. Jak wygląda procedura ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego od paliwa rolniczego w 2016 r.?
Od początku 2016 r. obowiązuje niższa obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Pojawiła się jednocześnie nowa stawka – podwyższona, którą będą obowiązani płacić przedsiębiorcy zadłużeni z tytułu podatku VAT oraz akcyzy.
Straty olejów smarowych powstałe w czasie ich magazynowania bądź transportu nie stanowią ubytków w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, wobec czego podlegają opodatkowaniu akcyzą. Kolejny negatywny wyrok NSA (z 2 lipca 2015 r.) dla podatników prowadzących działalność w zakresie olejów smarowych.
Na początku stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać istotne zmiany w akcyzie. Zasadniczym celem ich wprowadzenia było uproszczenie przepisów o podatku akcyzowym oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych. Dogłębna analiza części nowych rozwiązań rodzi jednak wątpliwości, czy ustawodawca faktycznie działał z zamiarem ułatwienia życia przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie objętym ustawą akcyzową.
Zdecydowana większość, bo aż 95 proc. spraw karnych skarbowych kończy się orzeczeniem winy, ale na więzienie skazywany jest tylko co dwudziesty winny przestępstwa skarbowego - wynika z raportu „Członkowie zarządu na celowniku organów skarbowych”.
Od 1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie duże zmiany w zasadach opodatkowania akcyzą. Przy okazji zmian ustawodawca postanowił uporządkować zasady fakturowania wyrobów akcyzowych. M.in. wskazał kiedy trzeba zamieścić na fakturze kwotę akcyzy.
O 5 groszy, do 1 zł od litra zużytego paliwa na cele produkcji rolnej wzrosła stawka zwrotu akcyzy. Rada Ministrów przyjęła we wtorek rozporządzenie w tej sprawie - poinformował na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk.
Sprzedaż alkoholu bez zezwolenia, zgodnie z Kodeksem Karnym, oznacza popełnienie przestępstwa, za które kara grzywny może wynieść od 100 zł do 720 tys. zł. Dodatkowo sąd może orzec o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej na sprzedaż albo podawanie napojów alkoholowych i przepadku napojów alkoholowych. Również nieprzestrzeganie przepisów może wiązać się z cofnięciem zezwolenia. A kolejne pozwolenie można uzyskać dopiero nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.
Rozsypuje się system fiskalny naszego kraju, a przede wszystkim dwa najważniejsze dla budżetu państwa podatki: od towarów i usług oraz akcyza. Płacą je z przyzwoitości spółki Skarbu Państwa oraz ta część podatników, która nie chce kombinować (przepraszam: optymalizować) w swoich obciążeniach podatkowych.
Od początku stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać nowe wzory zgłoszeń w zakresie podatku akcyzowego. Zmianie ulegną dokumenty rejestracyjne AKC-R, AKC-PR oraz AKC-Z.
PiS zamierza znowelizować ustawę o podatku akcyzowym tak, żeby skuteczniej walczyć z przemytem papierosów i szarą strefą w tej branży; nie będzie jednak zmieniać wysokości podatku akcyzowego - mówi poseł i współtwórca programu gospodarczego partii Henryk Kowalczyk.
Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku przekazania informacji o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie pierwszych 10 miesięcy 2015 roku, w terminie do dnia 9 listopada 2015 r.
W związku z informacjami przekazywanymi przez Polską Radę Winiarstwa w sprawie „niesprawiedliwych wytycznych" Ministerstwa Finansów odnośnie do klasyfikacji taryfowej napojów alkoholowych, MF informuje, że prezentowane poglądy są nieprawdziwe i niewłaściwe. Ministerstwo przypomina też korzystne opodatkowanie akcyzą cydru i perry.
Dopiero niedawno w publicznej debacie pojawiła się wreszcie teza o roli lobbystów w systemie podatkowym, ich wpływie na jego kształt, bo to oni piszą lub dla nich często są pisane ustawy podatkowe. Przebił się również do oficjalnego obiegu dość oczywisty wniosek, że ich obecność kosztuje budżet grube dziesiątki miliardów złotych.
Jak informuje Ministerstwo Finansów, na terytorium kraju zaobserwowano nasilenie zjawiska oszustw w obrocie paliwami. Do resortu finansów docierają niepokojące sygnały, że nabywcami paliwa od oszustów mogą być w coraz większym stopniu rolnicy, prawdopodobnie nieświadomi uczestnictwa w takim procederze. Należy wskazać, że „uczestnictwo” w oszustwie wiąże się z określonymi negatywnymi konsekwencjami podatkowymi również dla nabywców paliw, którymi mogą być rolnicy.
Ministerstwo Finansów poinformowało o centralizacji rozliczeń ceł i podatków obsługiwanych przez Służbę Celną (jedno okienko rozliczeniowe) oraz jednoczesnym wygaszeniu Systemu Rozliczeń Celno-Podatkowych i Finansowo-Księgowego ZEFIR i uruchomieniu Zintegrowanego Systemu Poboru Należności i Rozrachunków z UE i Budżetem ZEFIR2.