Kategorie

Akcyza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W piśmiennictwie prawnopodatkowym (oczywiście tym spoza nurtu fasadowego) znane jest i opisane pojęcie „inwestycji legislacyjnych”, czyli przepisów powstałych na zamówienie lub pod wpływem tych, którzy chcą dzięki nim zarobić - przy czym ów zarobek jest jedynym celem ich wprowadzenia. Jest wiele rodzajowych inwestycji. Można je z grubsza podzielić na trzy grupy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy daje przedsiębiorcy możliwość odsunięcia w czasie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym. Firmy korzystające z tej procedury muszą jednak dopełnić licznych formalności, także ewidencyjnych, związanych z wyrobami akcyzowymi objętymi zawieszeniem poboru podatku. Nieprawidłowe prowadzenie ewidencji naraża przedsiębiorcę na konsekwencje podatkowe i karnoskarbowe.
Uproszczenie zasad dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przygotowany przez Ministerstwo Finansów.
7 marca 2020 r. minister finansów wydał rozporządzenie zwalniające z akcyzy spirytus, który będzie przeznaczony do produkcji środków biobójczych. Rozporządzenie ukazało się tego samego dnia w Dzienniku Ustaw.
Opublikowane zostało obwieszczenie w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe w okresie od dnia 1 marca do dnia 31 grudnia 2020 r. Stawki uległy obniżeniu o 17 zł. Od 1 marca 2020 r. obowiązują także nowe stawki opłaty paliwowej - podwyższone o 17 zł.
W dniu 1 marca 2020 weszły w życie przepisy obniżające akcyzę na paliwa. Jednocześnie zwiększyła się stawka opłaty paliwowej. Zmiana nie wpłynie na cenę paliw na stacjach. Ma na celu zwiększenie środków na drogi krajowe, gdyż większość pieniędzy z opłaty paliwowej zasila Krajowy Fundusz Drogowy.
Stawka zwrotu podatku akcyzowego za paliwo rolnicze została ustalona w odniesieniu do 1 litra oleju napędowego. A zatem uwzględnienie faktur, w których podano ilość oleju napędowego w metrach sześciennych zależy od wójta, burmistrza (prezydenta miasta), wydającego decyzję ustalającą wysokość zwrotu podatku akcyzowego, który to w przypadku odmowy przez sprzedawcę przeliczenia metrów sześciennych oleju napędowego wykazanych na fakturze na litry, może dokonać stosownego przeliczenia.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że ustawa okołobudżetowa obniża stawki akcyzy od 1 marca do 31 grudnia 2020 r. Zmiana jest neutralna dla kierowców i cen paliw, bo jednocześnie Minister Infrastruktury podwyższył stawki opłaty paliwowej od paliw.
Producenci rolni nie mogą dołączać do wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej faktur uproszczonych.
Czy do wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej mogą być załączone faktury dokumentujące sprzedaż oleju napędowego do pojazdów samochodowych?
W sytuacji gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego, zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa rolniczego przysługuje posiadaczowi zależnemu, tj. dzierżawcy, także w przypadku jeżeli dzierżawi on grunty na podstawie ustnej umowy, czy też wtedy, gdy dzierżawa nie jest wykazana w ewidencji gruntów i budynków.
Ministerstwo Finansów przypomina, że kończy się okres przejściowy dot. obowiązku rejestracji podmiotów pośredniczących (sprzedawcy) i podmiotów zużywających (nabywcy) paliwa opałowe. Od 1 kwietnia 2020 r., aby sprzedać lub kupić paliwa do celów grzewczych (oleje opałowe), konieczne będzie elektroniczne złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego na formularzu AKC-RU.
Czy można zmienić limit w drugim terminie składania wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego do produkcji rolnej w przypadku, gdy zmieniła się powierzchnia posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych?
Kończy się okres przejściowy dotyczący obowiązku rejestracji podmiotów pośredniczących (sprzedawcy) i podmiotów zużywających (nabywcy) paliwa opałowe. Od 1 kwietnia 2020 r., aby sprzedać lub kupić paliwa do celów grzewczych, konieczne będzie złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego na formularzu AKC-RU.
Kończy się okres przejściowy dotyczący obowiązku rejestracji podmiotów pośredniczących (sprzedawcy) i podmiotów zużywających (nabywcy) paliwa opałowe. Od 1 kwietnia 2020 r., aby sprzedać lub kupić paliwa do celów grzewczych, konieczne będzie złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego na formularzu AKC-RU.
W ostatnim czasie przedsiębiorców dotykają negatywne konsekwencje wynikające ze zmian w prawie podatkowym. Eksperci sugerują, co w pierwszej kolejności należy poprawić w 2020 roku.
Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku przekazania informacji o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy za 2019 rok, w terminie do dnia 31 stycznia 2020 roku.
Przesunięty został termin, z 1 stycznia 2020 r. na 1 marca 2020 r., wejścia w życie nowego wzoru dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy.
Podmiotowość w podatku akcyzowym jest dość dobrze zbadana w przypadku zaistnienia zdarzeń, które tworzą tzw. pierwotny obowiązek podatkowy. W zależności od modelu tego podatku (obecnie jest ich pięć), lista tych zdarzeń nieco się różni.
W 2020 roku rząd zwróci producentom rolnym 1 zł za litr zużytego oleju napędowego - wynika z opublikowanego projektu rozporządzenia rządu. W br. na dopłaty do paliwa rolniczego rząd chce przeznaczyć blisko 1,2 mld zł.
Od początku 2020 roku stawki podatku akcyzowego są wyższe o około 10% w stosunku do dotychczas obowiązujących. Dotyczy to napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego i wyrobów nowatorskich. Ustawodawca wprowadził również podatek akcyzowy na płyn do papierosów elektronicznych.
Dopiero w II kwartale 2020 roku Rada Ministrów ma przyjąć kompleksową nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, a także Kodeksu karnego skarbowego i niektórych innych ustaw, która ma na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w obszarze opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, poprzez wprowadzenie ustawowych zmian o charakterze uszczelniającym obrót tymi wyrobami. Projekt tej nowelizacji powstaje w Ministerstwie Finansów.
Przestępczość akcyzowa jest specyficzna, można ją porównać do narkotykowej - mówił PAP szef Krajowej Administracji Skarbowej nadinsp. Piotr Walczak. Dodał, że przestępcy wciąż szukają nowych metod na ominięcie tego podatku, dlatego KAS cały czas analizuje sytuację na rynku towarów objętych akcyzą.
Przedłużenie do 31 stycznia 2021 r. okresu, w którym możliwe będzie dokonywanie dostaw wyrobów akcyzowych objętych monitorowaniem w systemie EMCS PL2, również na podstawie papierowego dokumentu dostawy - takie rozwiązanie zawiera projekt noweli ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne.
Pragnę wszystkich, którzy na co dzień sprzedają konsumentom olej rzepakowy ostrzec, że mogą już od lat posiadać zaległości podatkowe, o które mogą upomnieć się organy podatkowe. W jakim podatku? Odpowiadam: w akcyzie, gdyż w zależności od zamiaru przeznaczenia, olej ten może stać się wyrobem akcyzowym.
Od 1 stycznia 2020 roku obowiązywać ma nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy. Aktualnie trwają prace legislacyjne nad projektem tego rozporządzenia.
Resort finansów określił nowy wzorów deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U/S). Nowy wzór będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 r.
W 2020 r. stawki akcyzy na paliwa silnikowe będą nieznacznie niższe niż w roku obecnym. Przykładowo, dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z bio-komponentami stawka akcyzy wyniesie 1168,00 zł/1000 litrów (w 2019 wynosi 1171,00 zł/1000 litrów).
Polska jest państwem w Unii Europejskiej z jedną z najniższych akcyz na wyroby tytoniowe i alkohol - powiedziała minister resortu rozwoju Jadwiga Emilewicz. Dodała, że nawet po podniesieniu akcyzy, podatek ten w Polsce będzie "jedną z najniższych tego typu opłat w Europie".
Sejmowa Komisja Finansów Publicznych przyjęła rządowy projekt podnoszący o 10 proc. akcyzę na napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe. Komisja wpisała do projektu stawkę akcyzy na płyn do e-papierosów - 0,55 zł za każdy mililitr płynu. Nowe regulacje miałyby zacząć obowiązywać od 2020 r.
Podniesienie akcyzy na piwo o 10 proc. niesie bardzo poważne konsekwencje dla branży piwowarskiej. – Wzrost cen będzie kilkukrotnie większy, niż szacuje Ministerstwo Finansów – ocenia Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP – Browary Polskie. To może wpłynąć na spadek sprzedaży, a co za tym idzie – zmniejszenie produkcji i problemy osób zatrudnionych w branży piwowarskiej, handlu i rolnictwie. Pracodawcy RP zwracają też uwagę na sposób procedowania ustawy bez konsultacji społecznych. – To sygnał dla inwestorów zagranicznych, że otoczenie regulacyjne nie jest stabilne – przekonują.
Planowana podwyżka akcyzy na wyroby tytoniowe jest drastycznie wysoka, odbije się bardzo negatywnie na legalnym rynku wyrobów tytoniowych w Polsce - uważa Business Centre Club. Stawek akcyzy na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć o 10 proc. już od 1 stycznia 2020 r.
Rada Ministrów 14 listopada 2019 r. przyjęła (w trybie obiegowym) i przesłała do Sejmu projekt nowelizacji ustawy akcyzowej zakładającą wzrost stawek o 10 proc. na alkohole i wyroby tytoniowe. Zakładane dodatkowe wpływy z tego tytułu w 2020 roku wyniosą 1,7 mld zł - podano na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Rada Unii Europejskiej (działająca jako ECOFIN - wypracowała 8 listopada 2019 roku wstępne porozumienie w sprawie nowych przepisów mających ulepszyć otoczenie biznesowe dla handlu towarami objętymi podatkiem akcyzowym. Ma to poprawić warunki uczciwej konkurencji i ograniczyć obciążenia administracyjne wobec firm. Porozumienie dotyczy dyrektywy o ogólnych zasadach podatku akcyzowego i rozporządzenia o współpracy administracyjnej co do zawartości rejestrów elektronicznych.
Ministerstwo Finansów przypomina obowiązku przekazania informacji o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy za 10 miesięcy 2019 roku, w terminie do 8 listopada 2019 roku.
Prezydent podpisał ustawę, która zakłada obniżenie stawek podatku akcyzowego dla samochodów o napędzie hybrydowym spalinowo-elektrycznym. Nowe regulacje wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
Ustawodawca przygotował szereg bardzo istotnych zmian w podatku akcyzowym, które co do zasady mają wejść w życie już od 1 stycznia 2020 r. Czasu zostało zatem niewiele, a zakres regulacji jest dość duży. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
W roku 2020 stawka zwrotu akcyzy za olej napędowy wykorzystywany do produkcji rolnej ma wynosić 1 zł za litr. Tak wynika z projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2020 r.
Ministerstwo Finansów udostępniło materiał informacyjny dotyczący opodatkowania akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Nowelizacja ta ma na celu przede wszystkim modyfikację funkcjonalności Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL 2. Uproszczeniu mają m.in. ulec zasady monitorowania dostaw wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD), z użyciem Systemu EMCS PL2. Ponadto wprowadzona zostanie centralna, elektroniczna rejestracja podatników akcyzy, w tym uproszczona centralna rejestracja, osób fizycznych oraz podmiotów zużywających wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, który zakłada obniżenie stawki podatku akcyzowego dla pojazdów hybrydowych. Samochody hybrydowe o pojemności silnika większej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych, zostaną objęte 9,3 proc. podatkiem, natomiast w przypadku pojazdów z sinikami do 2000 centymetrów sześciennych stawka akcyzy ma wynosić 1,55 proc.
Minister Finansów przygotował obszerną nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, która ma wejść w życie od 1 stycznia 2020 roku. Zmiany dotyczyć będą m.in. wiążącej informacji akcyzowej (WIA). Zasadą stanie się, że WIA będzie ważna jedynie przez okres 3 lat od dnia jej wydania. Wprowadzona ma zostać możliwość dokonania zmiany wydanej decyzji w sprawie WIA oraz określone zostaną nowe przypadki, w których WIA traci ważność. Doprecyzowane zostaną także inne przepisy dot. WIA.
Wiążąca Informacja Akcyzowa (WIA) to decyzja wydawana przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (organ właściwy w zakresie WIA dla wszystkich podatników) na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi, oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych. WIA umożliwia uzyskanie, wiążącej organy podatkowe, informacji w zakresie klasyfikacji wg Nomenklatury Scalonej (CN) wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych lub określenia rodzaju wyrobów akcyzowych. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie jest organem odwoławczym od decyzji i postanowień wydanych przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu w zakresie WIA.
11 września 2019 r. Sejm skierował do prac w komisji finansów projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który przewiduje obniżenie o 50 proc. stawki akcyzy na pojazdy hybrydowe (o napędzie spalinowo-elektrycznym). Celem nowego prawa jest pobudzenie rynku i używania samochodów niskoemisyjnych.
Ministerstwo Finansów określiło wzory dokumentów dotyczących zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego. Chodzi o wzory formularzy AKC-RU/AKC-ZU, AKC-RU/A oraz AKC-PR/U.
14 sierpnia 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1520) w zakresie zmiany ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym dotyczące stosowania zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych (CN 2711 11 00 i 2711 21 00), tj. skroplony gaz ziemny LNG i sprężony gaz ziemny CNG, oraz na biogaz (bez względu na kod CN), wodór i biowodór (CN 2804 10 00) przeznaczone do napędu silników spalinowych.
Ministerstwo Finansów przypomina, że od 1 września 2019 r. wszystkie transakcje olejem opałowym przeznaczonym do celów opałowych (bez względu na ilość) będą musiały być rejestrowane w elektronicznym rejestrze przewozu towarów SENT.
7 sierpnia 2019 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw. Ta ustawa ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie obrotu olejami opałowymi i olejami napędowymi przeznaczonymi do celów opałowych oraz pozostałymi ciekłymi paliwami opałowymi. Zmienią się m.in. przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że rozpoczął się drugi termin składania wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Wnioski można składać do 2 września 2019 r.
Ministerstwo Finansów szykuje kolejne zmiany ustawy o podatku akcyzowym. Celem tych zmian jest uproszczenie zasad dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) z użyciem Systemu EMCS PL2 oraz ułatwienie przemieszczania wyrobów akcyzowych z użyciem tego Systemu. Ponadto monitorowaniem w Systemie EMCS PL2 mają zostać objęte dostawy zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych, a także importowanych i eksportowanych wyrobów akcyzowych przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Do 12 stycznia 2021 r. ma zostać przedłużona możliwość dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych objętych monitorowaniem w Systemie EMCS PL2, również na podstawie papierowego dokumentu dostawy.