Kategorie

Bankowość i finanse, Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie stosowania przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej przepisów ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych.
Kwestia tzw. podatku bankowego wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Od jakich instytucji finansowych jest on pobierany? Czy wpłynie to na równowagę rynku finansowego? Czy podniesie koszty kredytów i obniży depozytów? Czy nie doprowadzi do zwiększenia popularności usług tzw. pseudo-banków oraz kredytów udzielanych na nierynkowych zasadach?
Ministerstwo Finansów oceniło 19 stycznia 2016 r. pozytywnie proponowane przez Kancelarię Prezydenta rozwiązanie dotyczące pomocy dla kredytobiorców mających kredyty mieszkaniowe we frankach szwajcarskich (CHF). Zdaniem MF koncepcja ta wydaje się być uczciwa z punktu widzenia relacji między kredytobiorcami złotowymi (PLN) a „frankowymi”.
Ministerstwo Finansów w wydanym 18 stycznia 2016 r. komunikacie ocenia, że decyzja agencji ratingowej Standard & Poor's o obniżeniu oceny ratingowej Polski jest niezrozumiała z punktu widzenia analizy ekonomicznej i finansowej. Decyzja ta jest sprzeczna z ocenami pozostałych agencji ratingowych, największych międzynarodowych instytucji finansowych oraz uczestników rynków finansowych. Jest tym bardziej niezrozumiała, że nie została poprzedzona zmianą perspektywy oceny ratingowej, która przed decyzją agencji S&P była pozytywna. W opinii MF rozczarowujące jest podejście agencji do kwestii dialogu ze stroną polską w celu wyjaśnienia wątpliwości zgłaszanych przez agencje do tzw. klimatu politycznego.
Podatek bankowy może sprzyjać wypłacalności banków, nie zmniejszy akcji kredytowej - przekonuje Ministerstwo Finansów, odpowiadając na krytyczne opinie Europejskiego Banku Centralnego wobec propozycji wprowadzenia podatku bankowego. MF zwraca m.in. uwagę, że podatek bankowy funkcjonuje z powodzeniem w wielu unijnych państwach i wspiera rozwój gospodarczy tych państw.
Zmiana nadzoru nad dostawcami kart płatniczych, kary dla dostawców kart płatniczych za naruszanie przepisów, jak również ułatwienia dla krajowych dostawców kart płatniczych - takie rozwiązania przewiduje przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw.
MF postanowiło rozwiązać problem polisolokat, gdyż mieliśmy do czynienia z niechlubnym zachowaniem zakładów ubezpieczeń, które tak konstruowały umowy, że gdy klient chciał się wycofać, tracił w zasadzie wszystkie zainwestowane środki - mówi PAP wiceszefowa MF Izabela Leszczyna.
Walka z kryzysem doprowadziła do szeregu pozytywnych reform w zakresie zarządzania finansami publicznymi. Wciąż jednak resorty finansów borykają się z ważnymi wyzwaniami, jak między innymi zmiana struktury przychodów, lepsze wykorzystanie informacji, zatrudnienie i zatrzymanie odpowiednich specjalistów, czy w końcu skuteczna polityka informacyjna wobec obywateli.
Mateusz Szczurek zastąpi Jacka Rostowskiego na stanowisku ministra finansów. Mateusz Szczurek dotychczas pełnił rolę głównego ekonomisty ING Banku na Europę Środkową i Wschodnią, jest specjalistą od makroekonomii.
Narodowy Bank Polski proponuje małą rewolucję w płatnościach gotówkowych. Przygotowany przez NBP projekt ustawy o zaokrąglaniu kwot płatności gotówkowych i kwot pieniężnych wyrażonych w złotych przewiduje zaokrąglanie do pełnych pięciu groszy rachunku końciowego płatnego gotówką za towar lub usługę. Same ceny nie będą musiały być zaokrąglane, podobnie jak płatności bezgotówkowe. Celem jest znaczące ograniczenie zapotrzebowania (ale nie wyeliminowanie) na monety jedno- i dwu- groszowe w obiegu gotówkowym.