Kategorie

Bankowość i finanse, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W związku nowelizacją ustaw o podatkach dochodowych, która obowiązuje od początku tego roku, Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dotyczące zasad stosowanie przepisów przejściowych dla banków sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z MSSF 9. Wyjaśnienia obejmują kwestie stosowania przepisów do rezerw, odpisów aktualizujących wartość kredytów (pożyczek) oraz rezerw na poniesione nieudokumentowane ryzyko kredytowe.
W wyniku zmian przepisów dotyczących zasad rachunkowości, banki nie będą już prezentować odsetek zastrzeżonych w rozliczeniach międzyokresowych, ale ujmą je w wyniku odsetkowym, dokonując jednocześnie odpisów aktualizujących korygujących ten wynik - wyjaśnia ekspert Grant Thornton. Zmiany mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.
Jedną z form rozliczeń bezgotówkowych jest list kredytowy (ang. latter of credit), popularnie znany pod nazwą akredytywa. Instrument ten działa na zasadzie „zamrożenia” pieniędzy na poczet przyszłego zobowiązania. Nie jest ona przymusową formą rozliczeń i prawo do domagania się jej otwarcia przez kontrahenta ma wierzyciel. Chociaż transakcja dotyczy tylko kupującego i sprzedającego to w takiej formie rozliczeń uczestniczą poza kontrahentami jeszcze banki, bank dłużnika i bank wierzyciela.