REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT, Podatek u źródła

Działalność w specjalnej strefie ekonomicznej a limit kosztów

Podatnicy nie mogą obecnie zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wszystkich wskazanych w ustawie o CIT kosztów poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych. Muszą poddać je limitowaniu do kwoty 3 mln zł w roku podatkowym. Czy przy ustalaniu kosztów podlegających limitowaniu uwzględnia się koszty poniesione w związku z prowadzeniem działalności w specjalnej strefie ekonomicznej?

Zapraszamy na „Śniadanie podatkowe” - 10 grudnia br. w Warszawie

VGD oraz kancelaria Zawirska-Ruszczyk-Gąsior mają przyjemność zaprosić Państwa na „Śniadanie podatkowe”, które odbędzie się 10 grudnia br. w Warszawie. Wydarzenie skierowane jest do księgowych oraz osób zainteresowanych prawem podatkowym. Patronem medialnym jest Infor.

Usługi IT i licencje za korzystanie z oprogramowania a podatek u źródła

Płatności spółki na rzecz podmiotu powiązanego z tytułu usług wsparcia IT oraz licencji za korzystanie z oprogramowania komputerowego w świetle ustawy o CIT oraz polsko-niemieckiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła.

Działania uszczelniające w CIT przynoszą efekty

Poprawia się ściągalność podatku CIT. Jak poinformował dyrektor departamentu podatków dochodowych Ministerstwa Finansów Maciej Żukowski, dane o wpływach z CIT pokazują, że dochody z tego podatku będą wyższe niż zakładane w budżecie na 2019 r., a całkowita ściągalność CIT powinna sięgnąć 50 mld zł. Przyczynia się do tego m.in. działalność legislacyjna resortu finansów, jak i Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wzrost dochodów CIT dzięki podmiotom dostarczającym usługi finansowe

Za połowę wzrostu dochodów budżetowych z CIT w 2018 r. (około 3 mld zł) odpowiadały podmioty dostarczające usługi finansowe. To one w największym stopniu przyczyniły się do wzrostu wpływów z CIT zarówno w 2018, jak i w 2017 roku - zauważyli autorzy raportu Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH.

Przywrócenie możliwości składania CIT-8 w wersji papierowej od 25 października 2019 r.

Od 25 października 2019 r. niektórzy podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mogą składać zeznania CIT-8 w postaci papierowej.

Niższe podatki i wyższy limit jednorazowej amortyzacji - nowe udogodnienia dla firm

Obniżka podatku CIT, podniesienie kwoty jednorazowej amortyzacji czy zwolnienie ze składek na ZUS w ciągu pierwszego pół roku działania nowej firmy - to nowe zmiany w prawie i udogodnienia, z jakich mogą obecnie korzystać mikro i małe firmy. Dla pracodawców w małych firmach nie bez znaczenia jest również obniżka podatku PIT dla pracowników do 17 proc. oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co daje realny wzrost wynagrodzeń w firmach.

Zarządzanie dostawami i zamówieniami a limit kosztów usług niematerialnych

Firma, która zleca zarządzanie zakupami surowców i opakowań spółce powiązanej, nie odliczy całości kosztów z tego tytułu. Inaczej byłoby w sytuacji wydatków bezpośrednio związanych z wytworzeniem lub nabyciem towaru czy usługi, co dałoby podstawę do wyłączenia obowiązku stosowania limitu.

REKLAMA

Nabycie usług i wartości niematerialnych - wyłączenie z kosztów

Na początku ubiegłego roku do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został dodany art. 15e. Przepis ten ogranicza możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie usług i wartości o charakterze niematerialnym i prawnym.

Fundacje i stowarzyszenia non profit złożą CIT-8 na papierze - od 25 października 2019 r.

Od 25 października 2019 r. podatnicy CIT, którzy osiągają tylko dochód zwolniony z podatku i nie zatrudniają żadnych pracowników ani zleceniobiorców, będą z powrotem mogli składać roczne zeznania CIT-8 w postaci papierowej, a nie elektronicznej. Zmiana obejmuje fundacje i stowarzyszenia non profit.

Nowe wzory formularzy CIT od 1 grudnia 2019 r.

Od 1 grudnia 2019 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie w zakresie wzorów formularzy zeznań rocznych składanych przez podatników CIT. Oprócz aktualizacji funkcjonujących już wzorów wprowadzone zostaną także trzy nowe formularze, tj. do rozliczania exit tax (CIT/PM), ulgi IP BOX (CIT/IP) oraz walut wirtualnych (CIT/WW).

Z ulgi na B+R korzysta coraz więcej podatników CIT

Ministerstwo przedsiębiorczości i technologii powołując się na wstępne dane resortu finansów poinformowało, że w 2018 r. z ulgi B+R skorzystało 951 podatników CIT. Oznacza to, że beneficjentów tego rozwiązania było o 60 proc. więcej niż w poprzednim roku.

Prawo do 9-proc. stawki CIT w 2020 r.

W 2020 r. preferencyjna stawka podatku CIT w wysokości 9 proc. będzie przysługiwać podatnikom, których przychody w 2019 r. nie przekroczą 2 mln euro, ale w 2020 r. nie będą większe niż 1,2 mln euro.

Odsetki a podatek u źródła

Przepisy w zakresie podatku u źródła są bardzo szczegółowe i często sprawiają podatnikom wiele problemów. Z pomocą nie przychodzi także fiskus, który stwierdza, że bez wiedzy odnośnie do rzeczywistego beneficjenta odsetek płatnik nie ma prawa zastosować obniżonej stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ceny transferowe – podatkowe metody weryfikacji

Prawo podatkowe oraz wytyczne OECD w sprawie cen transferowych formułuje pięć podstawowych metod ustalania cen transakcyjnych. Są one skupione w ramach dwóch kategorii, tj. metod tradycyjnych i metod zysku transakcyjnego.

Limit kosztów finansowania dłużnego

Od początku tego roku istotnej zmianie uległy przepisy dotyczące tzw. cienkiej kapitalizacji. Z jednej strony zmiana jest korzystna dla podatników, gdyż zwiększony został limit kosztów finansowania stanowiących koszty podatkowe, z drugiej strony regulacją zostały objęte także koszty finansowania od podmiotów zewnętrznych – niepowiązanych.

Podatkowa grupa kapitałowa (PGK) – jeden podatnik, wiele korzyści

Utworzenie podatkowej grupy kapitałowe (PGK) jest skutecznym sposób na legalne zmniejszenie zobowiązań podatkowych oraz ograniczenie obowiązków natury formalnej dla podmiotów wchodzących w skład takiej grupy. Funkcjonowanie w ramach grup wiąże się jednak z dużym ryzykiem, które powoduje, że rozwiązanie to nie zawsze staje się korzystne.

Zmiany w CIT dotyczące agresywnej optymalizacji podatkowej przyniosą 1,6 mld zł

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w CIT, które mają przeciwdziałać agresywnej optymalizacji podatkowej. Ocenia się, że dadzą finansom publicznym około 1,6 mld zł rocznie.

Należyta staranność w podatku u źródła

O ile prawodawca wymaga od osób, dla których tworzy normy, dochowania należytej staranności, o tyle sam często tej staranności nie dochowuje. Ani przy tworzeniu nowych regulacji podatkowych, ani przy redagowaniu objaśnień, które mają tłumaczyć ich zawiłości. Nie inaczej jest w przypadku przepisów, dotyczących podatku u źródła.

Cienka kapitalizacja i limit kosztów usług niematerialnych

Ubiegły rok wprowadził istotne dla przedsiębiorców zmiany w podatkach dochodowych. Objęły one m.in. przepisy o tzw. cienkiej kapitalizacji, czyli możliwości zaliczenia kosztów finansowania dłużnego do kosztów podatkowych. Wprowadzony został także przepis określający limit kosztów podatkowych dla niektórych usług niematerialnych.

Wniosek o wydanie opinii o stosowaniu zwolnienia z podatku u źródła – kto może z nim wystąpić?

Na skutek zmian wprowadzonych w zakresie podatku u źródła, polskie firmy, które wypłacają zagranicznemu kontrahentowi odsetki, dywidendy lub należności licencyjne przekraczające rocznie sumę 2.000.000 zł są objęte nowymi zasadami poboru podatku u źródła według stawki przewidzianej w ustawie o PIT albo o CIT.

Po kontrolach w VAT nadszedł czas na kontrole w CIT

Obecnie coraz więcej wskazuje się o lukę w CIT, która w latach 2015-2017 mogła wynieść nawet 90 mld zł. Co to oznacza dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych? Czy trzeba się przygotować na więcej kontroli?

Limit kosztów usług niematerialnych a nazwa usługi

Sama okoliczność, że w nazwie danej usługi występuje sformułowanie „zarządzanie” czy „administrowanie” nie może przesądzać o tym, że ta usługa mieści się w katalogu usług niematerialnych, podlegających limitowaniu w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Podatek u źródła 2019 - należyta staranność wg Ministra Finansów

Od 1 stycznia 2019 r. wiele wątpliwości budzi zakres obowiązku dopełnienia należytej staranności. Zgodnie z art. 26 ust. 1 Ustawy CIT, płatnik dokonujący wypłaty należności podlegającej opodatkowaniu podatkiem u źródła na podstawie Ustawy CIT jest zobowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie jej dochowania uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika. Jednak przepisy nie precyzują czym jest należyta staranność, w jaki sposób zweryfikować płatności zagraniczne i jak zabezpieczyć transakcje na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej.

Zmiany w CIT od 2020 r. - przeciw przenoszeniu przez korporacje zysku za granicę

Wprowadzenie nowych przepisów do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które będą zapobiegać przenoszeniu przez korporacje zysku za granicę - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy, który znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Nowe regulacje mogą wejść w życie od 1 stycznia 2020 r.

Deklaracja CIT-14 - wzór i termin złożenia

Ministerstwo Finansów określiło wzór deklaracji o wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat odsetek i dyskonta zrealizowanych w ramach emisji danej serii obligacji (CIT-14). Pierwszy termin na złożenie deklaracji CIT-14 upływa w dniu 31 lipca 2019 r.

Należyta staranność przy wypłacie należności zagranicznym kontrahentom

Co powinien zrobić podatnik, aby dochować należytej staranności przy wypłacie należności zagranicznym kontrahentom? Zdaniem ekspertów oczekiwania Ministerstwa Finansów w tym zakresie są zdecydowanie na wyrost.

Exit tax - wzory formularzy CIT-NZ i CIT/NZI

Ministerstwo Finansów określiło wzory deklaracji w zakresie exit tax, tj. wzór deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków (CIT-NZ) oraz informacji o wysokości wartości rynkowej składnika majątku określonej w państwie UE do celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków (CIT/NZI). Nowe formularze mają zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Usługi niematerialne a limit kosztów w CIT

Zgodnie z ustawą o CIT podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty usług niematerialnych (m.in. doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania, ubezpieczeń) poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają ustawowy limit.

Definicja rzeczywistego właściciela w podatku u źródła

Kwestia definicji rzeczywistego właściciela na potrzeby podatku u źródła dotyczy określonych płatności na rzecz podmiotów zagranicznych, bez rozróżniania na podmioty powiązane i nie. Chociaż nie jest to temat nowy, wciąż budzi dużo kontrowersji i niejasności.

Czy odszkodowanie za przedterminowe rozwiązanie umowy jest kosztem

Wydatków stanowiących efekt podjętego ryzyka gospodarczego podatnik nie można rekompensować za pomocą przepisów podatkowych. A zatem wydatek z tytułu zapłaconego wynagrodzenia (odszkodowanie) wskutek przedterminowego rozwiązania umowy jako nie spełniający przesłanek ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie może być uznany za koszt uzyskania przychodów.

Usługi nabywane od podmiotów powiązanych - limit kosztów

Od początku 2018 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące możliwości zaliczania do kosztów podatkowych nabycia usług niematerialnych od podmiotów powiązanych (art. 15e ustawy o CIT). Podstawowym celem tych przepisów było wprowadzenie ograniczenia (limitu kosztów) dla sztucznego przerzucania kosztów pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zwolnienie z podatku u źródła

W lipcu wchodzą w życie nowe zasady poboru podatku u źródła (WHT). Polskie firmy wypłacające zagranicznemu kontrahentowi m.in. odsetki, dywidendy czy należności licencyjne będą musiały potrącać daninę, jeżeli łączna wartość wypłat na rzecz tego samego podmiotu przekroczy w danym roku 2 mln zł. Tym samym wyłączona zostanie możliwość automatycznego stosowania zwolnień lub obniżonych stawek CIT.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych a rok podatkowy

Zgodnie z ustawą o CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy należy uważać okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Podatek u źródła nawet, gdy cena towaru zawiera należność licencyjną

Zryczałtowany podatek dochodowy, tzw. podatek u źródła, trzeba zapłacić także wtedy, gdy kwota należności licencyjnej ukryta jest w cenie nabywanego, zagranicznego towaru.

Kiedy podatnik traci prawo do 9% stawki CIT

Wprowadzone z początkiem 2019 r. do ustawy o CIT przepisy dotyczące obniżonej stawki podatku CIT (wcześniej 15% a obecnie 9%), zmieniły kryteria korzystania z tej preferencji. Obecnie prawo do korzystania z obniżonej stawki CIT można stracić już w trakcie trwania roku podatkowego.

Ewidencja księgowa inwestycji - środka trwałego w budowie

Na koncie 08 "Środki trwałe w budowie" ujmuje się wszystkie nakłady poniesione w związku z nabyciem i wytworzeniem środków trwałych, a także wszelkie koszty związane z przebudową, rozbudową, rekonstrukcją i modernizacją skutkujące ich ulepszeniem.

9% stawka CIT - zasady stosowania

W 2019 r. z 15% do 9% została obniżona preferencyjna stawka CIT. Podatek według tej stawki płacą podatnicy, których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro.

Podatek u źródła (WHT) a wypłaty dywidend

Przy wypłatach dywidend przez polskie spółki na rzecz zagranicznych udziałowców pojawiają się problemy, wynikające z budzących liczne wątpliwości regulacji dotyczących podatku u źródła. Obecny rok przynosi kolejne zmiany w przepisach dotyczących tego mechanizmu, a wraz z nimi kolejne problemy dla podatników. Dotkną one przede wszystkim tych podatników, którzy dokonują wypłat objętych WHT w wysokości przewyższającej 2 miliony złotych rocznie.

Pobór podatku u źródła - co zmieniło się od 2019 r.?

Od początku 2019 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące podatku u źródła, które utrudniają płatnikom możliwość skorzystania ze zwolnień oraz preferencyjnych stawek opodatkowania. Dotychczas polscy przedsiębiorcy mogli uwzględniać ulgi już w momencie wpłacania należności do urzędu skarbowego. Czy zmieniło się to w 2019 r.?

Podatek u źródła 2019 - nowe zasady poboru już od 1 lipca

Polski przedsiębiorca (zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jak też spółka) wypłacający na rzecz podmiotu zagranicznego dywidendy, odsetki jak też wynagrodzenie z tytułu m.in. należności licencyjnych oraz niektórych rodzajów usług niematerialnych, jest obowiązany do poboru podatku u źródła oraz wpłacenia go w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty.

Podatek u źródła (WHT) 2019 - co się zmieniło w przepisach

Jedną z istotniejszych zmian podatkowych, z którymi muszą zmierzyć się w 2019 roku przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Polsce są nowe zasady dotyczące poboru podatku “u źródła” tzw. WHT (withholding tax). Z początkiem 2019 roku do polskiego porządku prawnego wprowadzono szereg przepisów nowelizujących m.in. art. 26 ustawy o CIT. Wejście w życie części nowych regulacji zostało odroczone do lipca 2019, jednak niektóre przepisy już obowiązują i należy je uwzględniać przy stosowaniu regulacji podatkowych. Zmiany w tym zakresie dotyczą przede wszystkim podmiotów dokonujących płatności transgranicznych, poza nimi objęte zostaną również przepisami płatności krajowe z tytułu dywidendy oraz udziału w zyskach osób prawnych.

Sankcje za nieprawidłowe informacje w oświadczeniach o podatku u źródła (WHT)

Jaka jest odpowiedzialność karna skarbowa za podanie lub zatajanie prawdy w oświadczeniach związanych z nowymi zasadami poboru podatku u źródła (WHT)?

Podatek u źródła - należyta staranność przy weryfikacji zagranicznych kontrahentów

Nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że powinien, oprócz pozyskania od kontrahenta certyfikatu rezydencji, wprowadzić w swojej firmie zmiany organizacyjne, które pozwolą na prawidłowe i skuteczne wywiązanie się z obowiązku dochowania należytej staranności przy weryfikacji zagranicznego kontrahenta. Czym jest owa należyta staranność?

Nowe zasady poboru podatku u źródła - bezpłatne szkolenie w Warszawie

Accace Polska zaprasza na bezpłatny business brunch "Nowe zasady poboru podatku u źródła" dedykowany podmiotom dokonującym rozliczeń z podmiotami zagranicznymi lub wypłacającym dywidendy. Spotkanie odbędzie się 30 maja 2019 r. w godz. 11:00-13:00 w siedzibie Accace Polska w Warszawie przy ul. Cybernetyki 10 (NEOPARK bud. A). Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Liczba miejsc ograniczona!

Wynagrodzenie za okres urlopu jako koszt kwalifikowany ulgi B+R

Za koszt kwalifikowany w ramach ulgi na działalność badawczo-rozwojową (ulgi B+R) należy uznać także wynagrodzenie pracownika za okres przebywania na urlopie wypoczynkowym, choroby czy innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika.

Pojęcie „dochody uzyskane na terytorium Polski” w CIT

Naczelny Sąd Administracyjny orzekł 8 stycznia 2019 r., że podmioty, które nie posiadają w Polsce siedziby lub zakładu (oddziału), a świadczą na rzecz polskiej spółki usługi niematerialne poza granicami Polski, obciąża ograniczony obowiązek podatkowy w CIT. Spółka wypłacając zagranicznym kontrahentom wynagrodzenie za tego rodzaju usługi zobowiązana jest do potrącenia podatku u źródła.

Minimalny podatek od przychodów z budynków - zasady rozliczania i płacenia

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w zakresie zasad rozliczania i płacenia podatku od przychodów z budynków (tzw. minimalnego podatku dochodowego).

Usługi IT a koszty uzyskania przychodów w CIT

Zakres świadczonych usług IT jest bardzo obszerny i w niemal każdym wypadku wymaga odrębnej analizy. Temat kosztów uzysania przychodów odnośnie tych usług komplikuje dodatkowo niejednolite podejście organów podatkowych oraz to, że przepisy ustawy o CIT nie posługują się pojęciem usług kompleksowych.

Czy zagraniczny VAT można zaliczyć do kosztów

Zdaniem sądów administracyjnych zagraniczny podatek VAT nie może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Innego zdania są organy skarbowe, które uważają przeciwnie i uznają, że podatek ten może powiększyć koszty podatkowe.

REKLAMA