REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT, Podatek u źródła

Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) – podatnicy, zakres opodatkowania, stawki

CIT jest podatkiem dochodowym od osób prawnych, odprowadzanym od dochodów spółek i innych osób prawnych, czyli jednostek organizacyjnych, posiadających osobowość prawną której przysługuje zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych. Jest to podatek rodzaju bezpośredniego, czyli obciążającego bezpośrednio podatnika.

Nowe wzory formularzy CIT od 1 kwietnia 2019 r.

Ministerstwo Finansów w drodze rozporządzenia określiło nowe wzory formularzy CIT-8, CIT-8AB, CIT-8/O, CIT/BR, CIT/MIT, CIT/8S, CIT/8SP i CIT/PG. Część podatników będzie zobowiązana do stosowania nowych zeznań podatkowych CIT już od 1 kwietnia 2019 r.

Wzór deklaracji CIT-12 - rozliczenie odsetek i dyskonta z obligacji

Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór formularza podatkowego – CIT-12. Jest to deklaracja o wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat odsetek i dyskonta zrealizowanych w ramach emisji danej serii obligacji.

Jak liczyć limit kosztów finansowania dłużnego?

Z kosztów uzyskania przychodów należy wyłączyć koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przewyższa 30% podatkowej EBITDA. Ograniczenie to nie ma zastosowania do nadwyżki kosztów finansowania dłużnego w części nieprzekraczającej kwoty 3 mln zł. Czy limit 30% należy zastosować do całości nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nad przychodami odsetkowymi, czy tylko do części nadwyżki przekraczającej 3 mln zł?

REKLAMA

Podatek u źródła 2019 – poradnik

Od początku 2019 roku zmieniły się istotnie przepisy dot. podatku u źródła. Do najważniejszych zmian należą: zmiana zasad poboru podatku u źródła po przekroczeniu limitu 2 mln zł, możliwość posługiwania się (pod pewnymi warunkami) kopią certyfikatu rezydencji, zmiana definicji rzeczywistego właściciela należności.

Wydłużenie terminu złożenia zeznania CIT-8 do 31 października 2019 r.

Ministerstwo Finansów wprowadza wydłużony termin do złożenia zeznania CIT-8 do dnia 31 października 2019 r. Zmiana dotyczy m.in. podatników, których rok podatkowy rozpoczął się po dniu 31 grudnia 2017 r. i zakończy się przed dniem 1 lipca 2019 r., osiągających wyłącznie dochody zwolnione od podatku.

Jakie są zasady poboru podatku u źródła

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące poboru podatku u źródła. W efekcie zwolnienie od podatku oraz stosowanie obniżonych stawek w momencie wypłaty należności w wielu przypadkach będzie niemożliwe, co doprowadzi do realnego wzrostu opodatkowania. Problemem jest także możliwość późniejszego odzyskania nadwyżki.

Więcej inwestycji dzięki obniżce stawki CIT

Od początku 2019 roku obowiązuje obniżona do 9 proc. stawka CIT dla małych firm. Dzięki tej obniżce firmy zatrzymują część podatku i część wypracowanych zysków mogą inwestować.

REKLAMA

Podatek u źródła - rozszerzona definicja rzeczywistego właściciela

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące poboru podatku u źródła oraz powiązana z tą tematyką uszczegółowiona definicja rzeczywistego właściciela (tzw. beneficial owner). Nowa definicja w istotny sposób może wpływać na rozliczenie podatku.

Niestabilność przepisów problemem polskiego systemu podatkowego

Z przeprowadzonych badań wynika, że niestabilność przepisów jest największym problemem polskiego systemu podatkowego. Najbardziej uciążliwą kwestią podatkową z punktu widzenia prowadzenia przedsiębiorstwa są ceny transferowe, jak również wymóg przygotowania dużej liczby deklaracji i informacji w ramach rozliczeń podatkowych oraz pobór podatku u źródła.

Zasady korzystania z ulgi Innovation Box (IP Box)

Jednym z nowych rozwiązań wprowadzonych na gruncie ustawy CIT z początkiem 2019 r. jest narzędzie podatkowe określane jako Innovaton Box (lub IP Box). Uzasadnieniem dla wdrożenia projektowanej ulgi jest chęć zwiększenia atrakcyjności prowadzenia w Polsce działalności badawczo-rozwojowej przez polskie i zagraniczne przedsiębiorstwa, zmiana modelu ekonomicznego na gospodarkę opartą na wiedzy, a także zwiększenie świadomości w zakresie praw własności intelektualnej jako potencjalnych źródeł przychodów.

Zwrot nadpłaty podatku u źródła

Jeżeli spółka nienależnie potrąci podatek u źródła, to nie otrzyma jego zwrotu nadpłaty, chyba że daninę pokryła z własnej kieszeni.

Nowe zasady poboru podatku u źródła od 2019 r.

Nowe zasady dotyczące podatku u źródła obowiązują od 1 stycznia 2019 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie odraczające stosowanie nowych uregulowań do 30 czerwca 2019 r. Lakonicznie sformułowane przepisy odraczające, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, wymagają objaśnień w zakresie poboru podatku u źródła.

Wzrasta ściągalność podatku CIT

Wzrasta ściągalność podatku CIT, przede wszystkim od korporacji międzynarodowych. Szacuje się, że w ciągu czterech lat obecnych rządów wpływy z CIT wzrosną o około 10 mld zł.

Stosowanie niektórych zmian w zakresie poboru podatku u źródła odroczone w czasie

Wprowadzone odroczenie stosowania nowych przepisów to niewątpliwie krok w dobrym kierunku. Czas, który zyskali podatnicy, warto wykorzystać na przeanalizowanie skutków nowych przepisów, kompleksowego przygotowania się do ich prawidłowego stosowania, przy udziale profesjonalnych doradców podatkowych, których doświadczenie pozwoli na efektywne zmierzenie się z dynamiką wprowadzonych zmian.

Status małego podatnika - jak obliczać przychody?

Limit 1,2 mln euro przychodów decyduje o tym, czy podatnik może posiadać status małego podatnika. Taki sam pułap wpływa też na możliwość korzystania z preferencyjnej stawki 9 proc. CIT. Pojawia się jednak problem jak liczyć te przychody. Czy podatnik, który sprzeda udziały w spółce lub papiery wartościowe, może stracić status małego podatnika?

Czy wydanie towarów w celu uregulowania zobowiązań jest kosztem?

Podatnicy mają prawo do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów w związku z wydaniem towarów w celu uregulowania swoich zobowiązań wobec kontrahenta, w tym z tytułu kar umownych. W takiej sytuacji koszty należy rozpoznawać podobnie jak w przypadku sprzedaży takich towarów.

Najważniejsze zmiany w CIT i VAT od 2019 roku

Niektórzy podatnicy mogą skorzystać od tego roku z zauważalnych ułatwień podatkowych. Najmniejsi przedsiębiorcy, z obrotami do 1,2 mln zł, będą płacić 9% CIT (zamiast 15%). Wiele nowych obowiązków obejmie płatników podatku u źródła, a Ministerstwo Finansów po raz kolejny wprowadziło rewolucję w cenach transferowych. Pewne zmiany zaszły też w podatku VAT. Od początku 2019 roku skraca się okres ulgi na złe długi – VAT należny można skorygować już po upływie 90 dni niewywiązywania się przez kontrahenta z zapłaty, a nie 150 dni, jak było do tej pory.

Podatek u źródła - warunki zwolnienia

Pomimo tego, że podatnikami podatku u źródła są firmy zagraniczne, a polskie firmy występują tylko w charakterze płatnika tego podatku, to często ekonomiczny ciężar zapłaty daniny spoczywa właśnie na polskich przedsiębiorstwach. Dotychczas możliwe było uniknięcie zapłaty podatku zarówno na gruncie ustaw o podatkach dochodowych PIT i CIT, jak i umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jednak od początku 2019 r. przepisy uległy zaostrzeniu, a dotychczasowe warunki zwolnienia od zapłaty podatku u źródła zostają znacznie obostrzone.

Ulga B+R w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie kosztów pracowniczych

Znaczący udział w kosztach działalności badawczo-rozwojowej stanowić mogą wynagrodzenia oraz odprowadzane od nich składki. Dzięki prawidłowemu zastosowaniu ulgi B+R można zmniejszyć podstawę opodatkowania o 150% poniesionych kosztów pracowniczych.

Czy rekompensata za przedterminowe rozwiązanie umowy jest kosztem

Wydatki poniesione na zapłatę rekompensaty (odstępnego) za wcześniejsze rozwiązanie umów nie wypełniają wszystkich przesłanek zawartych w przepisach podatkowych dotyczących możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki tego rodzaju nie mają bowiem ani pozytywnego wpływu na przychód podatkowy, ani charakteru prewencyjnego, tj. nie chronią źródła przychodów przed jego zmniejszeniem.

Opodatkowanie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - zobowiązania w umowie

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem z odpłatnego zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest cena wynikająca z umowy sprzedaży, która powinna co do zasady odpowiadać wartości rynkowej. W przypadku gdy spółka w cenie sprzedaży uwzględniła przejęte zobowiązania, to przychód z tego tytułu obejmuje należność od nabywcy, tj. kwotę do zapłaty przez nabywcę pomniejszoną o przejęte przez niego zobowiązania.

Niższa stawka CIT od 2019 r. - kto skorzysta?

Od 1 stycznia 2019 r. będzie obowiązywała niższa stawka CIT dla części podatników tego podatku. Będzie miało miejsce obniżenie tej stawki z obecnych 15% do 9%. Dla których przedsiębiorców zmiana ta okaże się korzystna?

Jak rozliczać przychody ze sprzedaży autorskich praw majątkowych

Przychody uzyskiwane ze sprzedaży praw autorskich do tworzonych przez podatnika utworów, np. przychody ze sprzedaży tworzonych przez podatnika programów komputerowych, nie powinny być wykazywane jako przychody z zysków kapitałowych, tylko jako przychody z innych źródeł przychodów.

Hosting danych a podatek u źródła

Usługi hostingu danych, polegające co do zasady na udostępnieniu pewnej przestrzeni w tzw. chmurze w celu przechowywania danych, cieszą się rosnącą popularnością. Coraz częściej nabywane są od podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Może to prowadzić do wątpliwości związanych z podleganiem wynagrodzenia z tytułu tych usług opodatkowaniu tzw. podatkiem u źródła.

9% stawka CIT od 2019 r.

Od 2019 roku mali podatnicy oraz rozpoczynający działalność gospodarczą mogą korzystać z nowej, obniżonej do wysokości 9% stawki podatku CIT. Ustawa w tej sprawie już została opublikowana w Dzienniku Ustaw z dniem 19 listopada 2018 r.

Czy wydatki na spotkania z klientami można ująć w kosztach

Wydatki poniesione przez podatnika będą stanowiły dla niego koszty uzyskania przychodu, jeżeli zostaną spełnione określone warunki, m.in., że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. A zatem, czy wydatki poniesione na aktywność marketingową, takie jak spotkania z klientami, szkolenia, wyjazdy do fabryki, wydarzenia specjalne, testy można zaliczyć do kosztów?

Od 2019 r. przedsiębiorca jednorazowo rozliczy stratę do 5 mln zł

Z początkiem 2019 r. wszyscy przedsiębiorcy uzyskają możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł. Skorzystanie z nowej formy rozliczenia będzie zależało od wyboru przedsiębiorcy, który nadal będzie miał możliwość rozliczania straty na dotychczasowych zasadach, tj. przez pięć kolejnych lat podatkowych.

Nieodpłatne ustanowienie służebności przesyłu - skutki w CIT

Służebność przesyłu można ustanowić zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie. Oznacza to, że strony mają swobodę w ukształtowaniu tej umowy. Pojawia się jednak wątpliwość, czy opodatkowanie CIT ma zastosowanie w przypadku, gdy służebność przesyłu ustanowiona jest nieodpłatnie.

Zmiany w rozliczaniu samochodów osobowych od 2019 r.

Ustawodawca przygotował bardzo obszerny pakiet zmian w przepisach podatkowych, które zaczną obowiązywać już od 2019 roku. Zmianą dotykającą niemal każdej funkcjonującej firmy jest niewątpliwie część nowych przepisów dotyczących zasad rozliczania samochodów osobowych. Co ulegnie zmianie i jakie konsekwencje wiążą się z tym dla podatników?

Usługi na rzecz podmiotów powiązanych a koszty

Od początku tego roku obowiązują przepisy ograniczające możliwość uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów usług wykonywanych na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania bądź siedzibę na terytorium stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Wraz z pojawieniem się nowych regulacji pojawiły się również wątpliwości odnośnie do tego, które koszty i jakie dokładnie usługi wchodzą w zakres ograniczenia.

Ustawa wprowadzająca exit tax od 2019 r. przyjęta przez Sejm

Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą exit tax, czyli podatek od osób przenoszących za granicę swoje przedsiębiorstwa i prywatny majątek. Firma przenosząca się za granicę zapłaci 19 proc. wartości, a osoba fizyczna, rozliczająca się według PIT, 3 proc. (gdy nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku) lub 19 proc. aktywów finansowych powyżej 4 mln zł. Exit tax ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Jak rozliczyć przychód z poręczenia udzielonego nieodpłatnie

Jeżeli dojdzie do udzielenia poręczenia bez wynagrodzenia, wówczas podmiot otrzymujący nieodpłatne świadczenie, ma obowiązek rozpoznać przychód. Mimo że poręczenie, jak wyjaśnia ekspert Grant Thornton, może być udzielone na dłuższy okres, przychód należy rozpoznać jednorazowo, w momencie udzielenia poręczenia.

Mały podatnik CIT w 2019 r.

Znamy już limit przychodów pozwalający na uznanie podatnika za „małego” w podatku dochodowym od osób prawnych w 2019 r. Małym podatnikiem CIT będzie podmiot, u którego wartość sprzedaży, wraz z kwotą podatku VAT, nie przekroczy w 2018 r. kwoty 5 135 000 zł. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że ustawodawca przygotował projekt zmian w zakresie tego limitu, który miałby wejść w życie już na początku 2019 r.

Ceny transferowe - podatkowe ujęcie czynnika rekompensującego

Podczas przygotowywania dokumentacji podatkowej dotyczącej cen transferowych może się okazać, iż oprocentowanie wynikające z transakcji pożyczek zawartych między podmiotami powiązanymi było nierynkowe. Podatnicy mogą wówczas zadecydować o zastosowaniu tzw. czynnika rekompensującego.

Umorzenie udziałów przez spółkę a zwolnienie z CIT

Zakres zwolnienia z opodatkowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje przymusowe i warunkowe umorzenia udziałów przez spółkę. Zwolnienie z CIT nie dotyczyły natomiast umorzeń dobrowolnych.

Czy usługi prawne podlegają ograniczeniom w zaliczaniu do kosztów

Usługi prawne nie stanowią usług niematerialnych, których ponoszenie bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych podlega ograniczeniu w zaliczaniu do kosztów podatkowych.

Zasady pobierania podatku u źródła - zmiany od 2019 r.

Projekt nowelizacji przepisów podatkowych, którego zapisy mają wejść w życie już od 2019 r., zakłada modyfikację zasad dotyczących pobierania podatku u źródła. Jednak, jak wyjaśnia ekspert Grant Thornton, zmian w zasadzie nie odczują wypłacający podatek w kwocie do 2 mln zł rocznie, gdyż będą mogli zaniechać poboru podatku u źródła, choć stare wątpliwości, kiedy pobierać podatek, nie znikną.

Obniżenie preferencyjnej stawki CIT z 15 proc. do 9 proc. od 2019 r.

Propozycję obniżenia preferencyjnej stawki CIT z 15 proc. do 9 proc. od 2019 r. zawiera projekt nowelizacji ustaw o PIT, CIT i ordynacji podatkowej. Istnieje jednak ryzyko, że podatnicy, którzy płacą dziś 15 proc. CIT, nie tylko nie zyskają prawa do stawki 9 proc., ale i będą musieli oddać fiskusowi 19 proc. swoich dochodów.

Obowiązek złożenia formularza CIT-TP

Dokonywanie wielomilionowych transakcji z podmiotami powiązanymi wiąże się z koniecznością właściwego ich udokumentowania. Obowiązek ten nakłada na podatników ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Kto i kiedy powinien składać formularz CIT-TP?

Nabycie licencji do korzystania z programu komputerowego od zagranicznego kontrahenta - obowiązki w CIT

Informatyzacja aspektów życia gospodarczego wiąże się dla przedsiębiorców z koniecznością implementacji nowych procesów opartych na innowacyjnym oprogramowaniu komputerowym. Jednocześnie liderzy rynku IT najczęściej są podmiotami zagranicznymi, dlatego też nabywając prawo do korzystania z oprogramowania na podstawie licencji typu end-user, podatnicy stają przed problemem opodatkowania świadczeń u źródła.

Zmiana roku podatkowego przez podatnika CIT

Warunkiem skutecznej zmiany roku podatkowego jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Nie wystarczy więc samo podjęcie uchwały wspólników o zmianie roku podatkowego i terminowe wysłanie zawiadomienia o zmianie roku podatkowego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, aby podatnik CIT zmienił rok podatkowy.

Ważność certyfikatu rezydencji podatkowej zagranicznego kontrahenta

Polscy podatnicy podatków dochodowych (zarówno PIT jak i CIT) płacący swoim zagranicznym kontrahentom należności z tytułu m.in. korzystania z praw autorskich, znaków towarowych, czy z tytułu usług księgowych, prawnych, reklamowych i niektórych innych muszą (jako płatnicy) przy wypłacie pobierać ryczałtowy podatek dochodowy „u źródła”. Przy czym muszą to robić z uwzględnieniem często korzystniejszych dla podatników postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (upo) zawartych przez Polskę z państwami, w których kontrahent ma swoją rezydencję podatkową. Jednak warunkiem skorzystania ze stawek (lub zwolnień) zawartych w danej umowie upo jest posiadanie ważnego certyfikatu rezydencji kontrahenta. Często podatnicy mają wątpliwości, czy dany certyfikat jest ważny.

Zasady zaliczania do kosztów wydatków na rzecz podmiotów powiązanych

Na początku tego roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które ograniczają możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów niektórych wydatków ponoszonych na rzecz podmiotów powiązanych. Natomiast w kwietniu Ministerstwo Finansów doprecyzowało, o jakie koszty chodzi.

Amortyzacja miejsca postojowego

Na rynku nieruchomości pojawia się coraz więcej ofert sprzedaży lokalu wraz z miejscem postojowym. Czy miejsce postojowe można amortyzować? Z jaką stawką dokonać amortyzacji miejsca postojowego?

Opodatkowanie sprzedaży praw do utworów

W marcu tego roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podjął temat opodatkowania CIT w zakresie sprzedaży prawa do utworu. Chodziło o kwestię, czy uzyskane przychody ze sprzedaży praw majątkowych generują obowiązek prezentowania ich jako zysków kapitałowych. Zajęcie takiego stanowiska oznaczałoby, że po stronie przedsiębiorcy istnieje konieczność dokonania osobnego wyliczenia uzyskanego dochodu i niemożność ewentualnego łączenia takich zysków ze stratą z innych źródeł przychodów.

Zachęta podatkowa do finansowania działalności z własnych środków od 2019 r.

Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić zachętę do pozostawiania w spółkach kapitału na rozwój poprzez zwiększenie podatkowej atrakcyjności finansowania własnego. Pojawi się możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów hipotetycznych kosztów pozyskania kapitału zewnętrznego, w przypadku gdy źródłem finansowania spółki są dopłaty wnoszone przez wspólników lub tzw. zyski zatrzymane. Nowe rozwiązanie ma obowiązywać od 2020 r., jednakże również w odniesieniu do zysku zatrzymanego w 2019 r.

Wynagrodzenie za odpłatną cesję umowy jako koszt

W obrocie gospodarczym często dochodzi do sprzedaży zawartej już umowy i idących za nią praw bądź zobowiązań. Najczęściej jest to związane ze sprzedażą wierzytelności. Czy cena zakupu umowy (cesji) może stanowić koszt uzyskania przychodu?

Zmiany w PIT, CIT i nowy podatek (exit tax) od 2019 r.

Ministerstwo Finansów proponuje rewolucyjne zmiany w podatkach już od 1 stycznia 2019 r. Zmiany obejmą m.in. podatki dochodowe (PIT i CIT). Ma zostać wprowadzony nowy podatek od wyprowadzki z Polski (exit tax), obowiązek informowania fiskusa o optymalizacjach, podatek od bitcoinów, a także nowe reguły dotyczące samochodów osobowych wykorzystywanych w biznesie.

Impreza integracyjna z udziałem osób współpracujących a koszty

Wydatki na organizację firmowej imprezy integracyjnej, w której biorą udział osoby współpracujące na umowę zlecenia i samozatrudnione, są kosztem podatkowym tylko w części przypadającej na osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę.

REKLAMA