Kategorie

Cło

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów informuje o zmianach dotyczących składania wniosków dotyczących udzielenia wiążącej informacji taryfowej (WIT). Od 1 października 2019 r. wnioski o udzielenie wiążących informacji taryfowych (WIT) będą mogły być składane wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC.
Ministerstwo Finansów informuje, że 30 czerwca 2019 r. zostaną usunięte z rejestrów Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego (SISC) dane osób fizycznych, które po dniu 26 czerwca 2015 r. nie dokonały aktualizacji swoich danych w ramach usługi e-Klient. Usunięciu ulegną także zarejestrowane w PDR powiązania tych osób z podmiotami gospodarczymi.
Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją Prawa celnego i kilku innych ustaw (w tym dot. VAT, akcyzy, opłaty paliwowej i opłaty emisyjnej), która ma na celu ujednolicenie trybu wydawania decyzji określających należności celne i podatkowe z tytułu importu towarów. Naczelnik urzędu celno-skarbowego ma prowadzić jedno postępowanie w sprawie wymiaru wszystkich należności importowych, stosując przepisy prawa celnego, uzupełnione jedynie pomocniczo odpowiednimi przepisami ustawy Ordynacja podatkowa.
Ministerstwo Finansów poinformowało 2 kwietnia 2019 r. na Twitterze, że z konta VAT stosowanego w mechanizmie podzielonej płatności (split payment), będzie można opłacić: VAT od importu, akcyzę, cło, podatek dochodowy, ZUS.
Anglia nie zawarła umowy kształtującej relacje z Unią Europejską. Oznacza to tzw. twardy Brexit z dniem 30 marca 2019 r. Wielka Brytania przestanie być członkiem Wspólnoty i uzyska status państwa trzeciego. Jakie skutki podatkowe pociąga za sobą taki rozwój wydarzeń?
Ministerstwo Sprawiedliwości wraz z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało projekt ustawy, która ma za zadanie przeciwdziałać zorganizowanej przestępczości. Nowe regulacje wymierzone są przede wszystkim w przestępców oszukujących na podatkach, cłach czy akcyzie.
Podatników czekają zmiany w przepisach dotyczących zasad wykonywania kontroli celno-skarbowej. Ministerstwo Rozwoju i Finansów przygotowało bowiem projekt rozporządzenia w sprawie warunków wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów.
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) planuje rozszerzenie od 2018 roku stosowania instytucji Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO). CUDO – obejmujące wewnętrzne oddziały celne – powstaną w każdym urzędzie celno- skarbowym (UCS). To element prac nad konsolidacją i centralizacją obsługi zgłoszeń celnych oraz nowym modelem kontroli mobilnej. Zmiany mają usprawnić działanie oddziałów celnych i zwiększyć ich skuteczność.
Ministerstwo Finansów informuje, że 2 listopada 2017 r. o godz. 10.00 zostanie wdrożony nowy system do obsługi operacji wywozowych – Automatyczny System Eksportu (AES). W związku z koniecznością dokonania migracji danych z Systemu ECS do Systemu AES, System ECS zostanie wyłączony w dniu 30 października o godz. 20.00. Podczas przerwy w dostępności elektronicznej obsługi zgłoszeń wywozowych będzie obowiązywała procedura awaryjna (zgłoszenie papierowe ESS).
Jak informuje Ministerstwo Finansów w dniu 11 października 2017 r. podczas spotkania szefów ceł państw UE w Brukseli sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Szef KAS Marian Banaś podpisał czterostronne Porozumienie w sprawie przystąpienia Polski do Systemu Rozpoznawania Numerów Rejestracyjnych Pojazdów ANPRS (Automated Number Plate Recognition System). System funkcjonuje obecnie pomiędzy Litwą, Łotwą i Estonią.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków wykonywania kontroli celno-skarbowej. Nowe regulacje są związane z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej co oznacza, że dotychczasowe zadania Służby Celnej będą wykonywane przez odpowiednie organy KAS. Zmiany polegają przede wszystkim na zastosowaniu nowego nazewnictwa organów wykonujących zadania kontrolne.
W związku z implementacją unijnej dyrektywy w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku VAT i akcyzy polskie regulacje prawne w owym zakresie uległy istotnym zmianom. W jaki sposób obecnie uregulowana jest kwestia przewozu towarów związana z transportem lotniczym?
Przedsiębiorca, który dokonuje importu towarów z Chin zazwyczaj liczy się z obowiązkiem zapłaty podatku VAT w momencie powstania tzw. długu celnego. W przypadku gdy jest to towar o niskiej wartości, kwoty podatku VAT nie obciążają znacząco portfela przedsiębiorcy. Natomiast w przypadku importu towarów o wyższe wartości może się okazać, że podatek VAT do zapłaty wyniesie kilka a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dlatego coraz częściej wśród przedsiębiorców popularna jest “Procedura 42”.
30 maja 2017 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się publiczna prezentacja założeń projektu Ministerstwa Finansów Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Do końca stycznia 2021 roku ma zostać wdrożonych 11 e-usług, które znacznie usprawnią przedsiębiorcom i podatnikom realizację ich obowiązków w obszarze celnym i akcyzowym.
Od 1 marca 2017 r. obowiązuje nowy wzór formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek bankowy urzędu skarbowego, który należy stosować wyłącznie do dokonywania wpłaty gotówkowej lub polecenia przelewu cła, podatków od importu towarów oraz mandatów, kar pieniężnych i innych należności związanych z importem towarów. Jak prawidłowo wypełnić ten formularz?
Na początku tego roku uruchomiony został system zarejestrowanych eksporterów REX. Po rejestracji w tym systemie eksporter może wystawić oświadczenie o pochodzeniu umożliwiające skorzystanie z preferencji celnych dla towarów importowanych do Unii Europejskiej. Natomiast eksporterzy, którzy nie zarejestrują się w systemie mogą potwierdzać preferencyjne poprzez oświadczenia do przesyłek o wartości do 6000 euro.
Od 1 stycznia 2017 r. dla celów stosowania ogólnego systemu preferencji taryfowych (GSP) obowiązuje nowy system dokumentowania pochodzenia towarów za pomocą oświadczeń o pochodzeniu towaru sporządzanych przez zarejestrowanych do tego celu eksporterów i ponownych nadawców. Zasady ustalania pochodzenia towarów nie ulegają zmianie, zmieni się jedynie metoda dokumentowania pochodzenia.
W ostatnich tygodniach miały w Polsce miejsce przypadki oszustwa polegającego na wyłudzaniu dużych kwot pieniędzy od osób starszych jako opłaty celnej za paczki wysyłane z zagranicy.
Kodeks karny skarbowy formułuje katalog zachowań określających dyspozycje czynów zabronionych skierowanych przeciwko obowiązkom celnym oraz zasadom obrotu z zagranicą towarami i usługami. W zależności od wagi czynu, wyróżnia się przestępstwa skarbowe oraz wykroczenia skarbowe.
Określone w prawie celnym procedury uproszczone wykorzystywane są przy odprawie towarów niewspólnotowych przywożonych na teren Unii Europejskiej. Zastosowanie tych procedur umożliwia przedsiębiorcom uzyskanie oszczędności poprzez szybsze zwolnienie środka transportu oraz skrócenie czasu oczekiwania na wydanie towaru. Dodatkową zaletą ich stosowania jest zwiększenie wiarygodności wobec kontrahentów przez przedsiębiorców, którzy uzyskali odpowiednie pozwolenie organu celnego.
Jak informuje Ministerstwo Finansów system AIS/ICS, którego ogólnopolskie uruchomienie nastąpiło 16 sierpnia 2016 r. o godzinie 7:00, zastąpi dotychczasowy system ICS. System AIS/ICS umożliwia elektroniczne przesyłanie przywozowych deklaracji skróconych dla towarów przywożonych na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich.
Ułatwienia w korzystaniu z procedury TIR, czy wprowadzenie samoobsługi celnej to niektóre ze zmian, które wprowadza nowelizacja ustawy – prawo celne, podpisana 26 lipca przez Prezydenta RP. Nowe przepisy są zgodne z unijnym kodeksem celnym i mają zapewnić jednolite stosowanie przepisów na obszarze celnym Unii Europejskiej.
Resort finansów opublikował projekt rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Projekt uwzględnia zmiany w Prawie celnym, które zakładają, że zgłoszenie INTRASTAT i korekta zgłoszenia INTRASTAT będą dokonywane tylko elektronicznie. Nie będzie już funkcjonowała papierowa wersja. Tylko korekty zgłoszeń dokonanych w postaci papierowej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia będą mogły być dokonane w postaci papierowej.
Na terenie całej Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2016 r. obowiązuje Unijny Kodeks Celny, a także wydane w celu jego wykonania rozporządzenie wykonawcze i delegowane. Nowe regulacje wprowadzone w unijnym prawie celnym spowodowały potrzebę aktualizacji dotychczasowych krajowych aktów prawnych, w tym m.in. ustawy Prawo Celne.
Wiceminister finansów Marian Banaś poinformował, że zaplanowany na 1 stycznia 2017 r. termin wejścia w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) nie jest zagrożony. Zmiany doprowadzą do konsolidacji służb skarbowych i celnych.
Z uwagi na wejście w życie nowych unijnych przepisów celnych organy celne dokonają ponownej weryfikacji wszystkich certyfikatów AEO wydanych przed 1 maja 2016 r. wraz z innymi pozwoleniami wydanymi na podstawie Wspólnotowego Kodeksu Celnego. Kontrola pozwoleń zostanie przeprowadzona przez właściwe jednostki Służby Celnej.
Ułatwienia w korzystaniu z procedury TIR czy wprowadzenie samoobsługi celnej to niektóre ze zmian, które wprowadza nowelizacja ustawy – Prawo celne, uchwalona przez Sejm. Nowe przepisy są zgodne z unijnym kodeksem celnym i mają zapewnić jednolite stosowanie przepisów na obszarze celnym Unii Europejskiej.
Od 1 maja 2016 r. obowiązują regulacje wprowadzone przez Unijny Kodeks Celny, które mają istotne znaczenie dla wszystkich podmiotów dokonujących międzynarodowego obrotu towarami. Podmioty te powinny zbadać i dostosować przeprowadzane przez siebie operacje celne do nowych przepisów.
Po wejściu w życie 1 maja 2016 r. Unijnego Kodeksu Celnego uległy niewielkim zmianom zasady powstawania długu celnego, określania, powiadamiania oraz księgowania należności celnych. W UKC uregulowano kompleksowo kwestię poboru odsetek od należności celnych.
Zakres zmian w unijnych przepisach dotyczących ustalania wartości celnej towarów (wynikający z Unijnego Kodeksu Celnego, rozporządzenia wykonawczego i rozporządzenia delegowanego) jest zdeterminowany członkostwem Unii Europejskiej w Światowej Organizacji Handlu (WTO) i obowiązującym w ramach tej organizacji Porozumieniem w sprawie stosowania Artykułu VII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu GATT (Kodeks Wartości Celnej).
Wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP) jest decyzją wydawaną przez organ celny, na wniosek i nie zastępuje dowodu pochodzenia towaru, ale w przypadku jej stosowania posiadacz musi być w stanie udowodnić, że dany towar i okoliczności decydujące o nabyciu pochodzenia odpowiadają pod każdym względem towarom i okolicznościom opisanym w informacji.
Po wejściu w życie 1 maja 2016 r. Unijnego Kodeksu Celnego uległy pewnym modyfikacjom zasady potwierdzania pochodzenia towarów.
Po wejściu w życie Unijnego Kodeksu Celnego, tj. od 1 maja 2016 r., decyzje WIT nadal są ważne na całym obszarze celnym Unii Europejskiej. Decyzje WIT uzyskane przed tą datą zachowają swoją ważność przez okres, na który zostały wydane, tj. przez 6 lat, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT. Decyzje WIT wydane po tej dacie będą ważne przez 3 lata, o ile nie zajdzie przesłanka utraty ważności decyzji WIT.
W związku z obowiązywaniem od 1 maja 2016 r. przepisów Unijnego Kodeksu Celnego, stosowanie procedury wolnego obszaru celnego, jak i zamknięcie procedury wolnego obszaru celnego odbywa się na podstawie przepisów nowego prawa unijnego. Przy czym, zgoda na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym udzielona na podstawie przepisów dotychczasowych zachowuje swoją ważność także po 1 maja 2016 r.
Rada Ministrów przyjęła 26 kwietnia 2016 r. projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo celne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów. Zaproponowano zmiany w przepisach celnych w związku z ustanowieniem unijnego kodeksu celnego, który wraz z rozporządzeniami unijnymi stosowany będzie we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej od 1 maja 2016 r.
Od 1 maja 2016 r. zaczną obowiązywać zmiany w prawie celnym, które obejmują m.in. zasady dotyczące wywozu towarów poza obszar celny Unii Europejskiej. Przejrzyjmy się nowym regulacjom, a także przepisom jakie będą obowiązywały w okresie przejściowym.
Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.
Z końcem grudnia ubiegłego roku zostały opublikowane dwa bardzo ważne dla nowego porządku celnego akty prawne w Unii Europejskiej. Są to przepisy umożliwiające wykonanie Unijnego Kodeksu Celnego z dnia 9 października 2016 r. Nowe regulacje unijne dotyczące prawa celnego wejdą w życie dnia 1 maja 2016 r.
Unijny Kodeks Celny, którego przepisy zaczną obowiązywać od 1 maja 2016 r., przewiduje szereg istotnych zmian w prawie celnym. Głównym celem zmian jest uproszczenie prawodawstwa celnego oraz ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej Unii Europejskiej poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych. Nowe regulacje pojawią się m.in. w obszarze dotyczącym składu celnego.
Postanowienia nowego Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r. Kodeks przewiduje wiele istotnych zmian mających na celu m.in. uproszczenie prawodawstwa celnego oraz ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej UE poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych. Istotne zmiany pojawią się w przepisach dotyczących tranzytu unijnego i tranzytu TIR.
Nowe przepisy unijne w zakresie prawa celnego zaczną obowiązywać od 1 maja 2016 r. W efekcie wprowadzanych zmian Wspólnotowy Kodeks Celny z dnia 12 października 1992 r. jak i Rozporządzenie Wykonawcze nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. stracą swoją moc prawną, zastosowanie będzie miał Unijny Kodeks Celny oraz przepisy wykonawcze. Nowe regulacje celne w sposób zasadniczy zmienią rzeczywistość w zakresie handlu międzynarodowego i wprowadzą nowe rozwiązania do polskiego porządku prawnego.
Na początku maja bieżącego roku, wraz z wejściem w życie nowego Unijnego Kodeksu Celnego, zmianie ulegną zasady dotyczące przyznawania statusu AEO. Nowe regulacje wprowadzają zmiany w zakresie warunków przyznawania certyfikatu upoważnionego przedsiębiorcy, jego charakter, jak również zakres przyznania.
Przyspieszenie i uproszczenie procedur celnych, skuteczniejsze pobieranie cła, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów oraz ujednolicenie przepisów w krajach członkowskich UE – to główne cele Unijnego Kodeksu Celnego, którego przepisy wchodzą w życie od 1 maja 2016 r. Eksporterzy i importerzy muszą przygotować się do tych nowych regulacji, które w kilku obszarach oznaczają rewolucję.
Postanowienia Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do UKC akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele istotnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym zmiany w procedurze odprawy scentralizowanej realizowanej na terenie kraju.
Postanowienia Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do niego akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele istotnych zmian dla przedsiębiorstw, m.in. w procedurze wpisu do rejestru zgłaszającego.
Po wejściu w życie unijnego kodeksu celnego, tj. od 1 maja 2016 r., zasady stosowania Wspólnej Taryfy Celnej nie zmieniają się. Podstawą należności celnych przywozowych i wywozowych jest Wspólna Taryfa Celna. Inne środki, ustanowione w przepisach unijnych regulujących określone dziedziny wymiany towarowej, stosowane są w zgodnie z klasyfikacją taryfową danych towarów.
Od 1 maja 2016 r., w związku z rozpoczęciem stosowania przepisów Unijnego Kodeksu Celnego istniejące świadectwa AEO podlegają ponownej ocenie i pozostają ważne do momentu jej przeprowadzenia. Ponowna ocena, zgodnie z art. 345 rozporządzenia wykonawczego, powinna być przeprowadzona do 1 maja 2019 r. Ponowna ocena istniejących świadectw AEO będzie przeprowadzana sukcesywnie, o czym posiadacze statusu AEO zostaną poinformowani przez właściwą Izbę Celną.
Wprowadzenie, najpóźniej do końca 2020 r. pełnej elektronizacji wymiany i przechowywania danych celnych przewiduje opublikowany projekt nowelizacji prawa celnego, który ma dostosować polskie przepisy do Unijnego Kodeksu Celnego.
Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) zastąpią od 1 maja 2016 r. Wspólnotowy Kodeks Celny (WKC). Ministerstwo Finansów informuje, że pozwolenia wydane na podstawie WKC lub Rozporządzenia Wykonawczego (RWKC), które nie są ograniczone terminem ważności (tj. wydane zostały na czas nieokreślony) pozostają nadal ważne w dniu 1 maja 2016 r., aż do czasu dokonania przez organ celny ponownej oceny tych pozwoleń. Pozwolenia takie powinny zostać ponownie ocenione w terminie do dnia 1 maja 2019 r.
Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów jest środkiem udowodnienia wobec organu celnego, że towary nie podlegają dozorowi celnemu, gdyż znajdują się w swobodnym obrocie na obszarze celnym Unii Europejskiej. Jakie zmiany w zakresie potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów będą obowiązywały od 1 maja 2016 r.?