REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, środki trwałe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

Niezapłacone faktury a obowiązek dokonywania korekty

Z początkiem 2013 r. weszły w życie regulacje, które mogą stanowić swoiste wybawienie dla przedsiębiorców, zmagających się z problemem nieterminowo regulowanych faktur. Niezapłacone faktury oznaczają bowiem obowiązek dokonywania korekty kosztów.

REKLAMA

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT?

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

Od początku 2013 r. zmieniły się przepisy dotyczące sposobu wystawiania faktur. Większość zmian to uproszczenia, polegające na likwidacji niektórych obowiązków i zmniejszeniu kłopotliwych formalności. Do ułatwień należy zaliczyć również nowe przepisy dotyczące faktur elektronicznych, którymi obrót jest obecnie łatwiejszy.

Coraz więcej fikcyjnych faktur

Urzędy kontroli skarbowej w 2012 r. wykryły rekordową liczbę fikcyjnych faktur. Chodzi o prawie 152 tysięcy dokumentów. To o 27 procent więcej niż w 2011 roku.

Coraz więcej firm chce sprzedać niezapłacone faktury

W ostatnich latach zatory płatnicze stały się prawdziwą zmorą dla firm. Rząd stara się pomóc przedsiębiorcom, jednak te działania są bardzo mocno rozciągnięte w czasie i niewystarczające. Firmy same więc zaczęły rozwiązywać ten problem, dlatego kwitnie handel fakturami.

REKLAMA

Trudniej uzyskać zwrot VAT za materiały budowlane po rozwodzie

Po rozwodzie zwrot VAT za materiały budowlane nabyte do budowy (remontu) domu lub mieszkania uzyska ten z byłych małżonków, którego nazwisko widnieje na fakturach za te materiały. Dla zwroty VAT nie ma m.in. znaczenia, który z małżonków spłaca kredyt za który kupiono materiały budowlane.

VAT 2013. Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Z początkiem 2013 r. weszło w życie szereg istotnych zmian w zakresie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o zmianach w fakturowaniu powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Remont czy ulepszenie środka trwałego

Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Faktury VAT od 1 stycznia 2013 r. - jak wystawiać?

W 2013 r. wejdzie w życie szereg istotnych zmian w sposobie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o planowanych zmianach w VAT powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego.

Czy można uzupełnić notą korygującą brak NIP na fakturze

Wystawca faktury może skorygować błąd polegający na pominięciu NIP nabywcy na fakturze, zarówno wystawiając fakturę korygującą, jak i akceptując notę korygującą wystawioną przez nabywcę. Brak NIP nabywcy to błąd tzw. mniejszej wagi, który nie wyklucza prawidłowości rozliczenia sprzedawcy i prawa nabywcy do odliczenia VAT.

Co grozi za niezapłacone faktury od 2013 r.?

24 października rząd przyjął projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń w gospodarce. Projekt przewiduje również zmiany w ustawie o VAT. Oprócz zmian w rozliczeniach kasowych oraz rozliczania ulgi na złe długi, projekt przewiduje dotkliwe sankcje dla wszystkich podatników, którzy nie zapłacą za fakturę w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Jak ustalić wartość początkową nabytego środka trwałego

Chcąc dokonać amortyzacji zakupionych środków trwałych, przedsiębiorca musi ustalić ich wartość początkową. Co do zasady wartość tą stanowi cena ich nabycia, na którą składają się także wydatki towarzyszące zawarciu transakcji. W przypadku brak możliwości ustalenia ceny nabycia, przedsiębiorca powinien dokonać jej wyceny rynkowej.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Faktury wystawione w walutach - jak przeliczać na złote

Polscy podatnicy wystawiający faktury w walutach obcych muszą przeliczyć podstawę opodatkowania oraz VAT na polskie złote. W praktyce prawidłowe ustalenie kursu walut często napotyka wiele trudności.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

Metoda degresywna amortyzacji

Ta metoda dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest wykorzystywana raczej w ograniczonym zakresie, bowiem możliwość jej zastosowania ogranicza się wyłącznie do środków trwałych ujętych w grupie 3 - 6 i 8 KŚT oraz do środków transportu, przy czym z kategorii tej wyłączone są samochody osobowe.

Stary samochód opłacalny podatkowo

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą wnieść do majątku firmy swoje prywatne rzeczy (np. samochody). Co istotne można to zrobić wg ceny zakupu, nawet sprzed kilku lat. O ile oczywiście mogą tą cenę zakupu udokumentować (np. umową, czy fakturą). Po sprzedaży auta firma wykaże stratę podatkową.

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

Jak ustalić wartość początkową środków trwałych nabytych przez spółkę z o.o. w zamian za dobrowolne umorzenie udziałów

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzależniają metodę określenia wartości początkowej środków trwałych od sposobu ich nabycia (np. odpłatne nabycie, częściowo odpłatne nabycie, wytworzenie, nabycie w drodze spadku, darowizny, aportu). Brak jednak regulacji dotyczącej sposobu określenia wartości początkowej środków trwałych stanowiących wynagrodzenie za umarzane udziały.

Inwestycja w obcym środku trwałym w kosztach podatkowych

Ustawy o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych nie definiują wprost pojęcia inwestycji w obcym środku trwałym, jednak znaleźć możemy wyjaśnienie samego pojęcia inwestycji.

Kto powinien skorygować błędną datę wystawienia faktury

Sprzedawca wystawił fakturę VAT z datą wystawienia: 09.08.2010, datą sprzedaży: 15.07.2010 oraz terminem płatności: 29.07.2010. Oczywiście jest podana zła data wystawienia. Sprzedawca twierdzi jednak, że to odbiorca powinien wystawić do tej faktury notę korygującą zmieniającą datę wystawienia. Czy ma rację?

Czy można zaliczyć do kosztów wartość nieumorzonych inwestycji w obcych środkach trwałych

Podatnicy dokonują często inwestycji w obcych środkach trwałych. Mają w związku z tym wątpliwości, czy nieumorzone inwestycje w obcych środkach trwałych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Jak ustalić wartość początkową auta kupionego kilka lat wcześniej

Przedsiębiorcy dość często wprowadzają do firm swoje prywatne samochody, jako środki trwałe. Okazuje się, że za ich wartość początkową można przyjąć nie aktualną wartość rynkową samochodu, a znacznie wyższą wartość zakupu. Oznacza to wyższe odpisy amortyzacyjne i tym samym wyższe koszty uzyskania przychodu.

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych podatnicy mogą podwyższać dla środków trwałych wykorzystywanych w szczególny sposób. Możliwość taka dotyczy środków trwałych używanych w warunkach pogorszonych lub złych.

Czy rejestracja samochodu decyduje o jego wpisie do ewidencji środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła używany samochód i w tym samym miesiącu zaczęła go używać w działalności gospodarczej posługując się przekazanym przez poprzedniego właściciela dowodem rejestracyjnym. Czy spółka może wprowadzić nabyty środek trwały do ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego amortyzację przed przerejestrowaniem samochodu.

Czy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość zlikwidowanych środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza wyburzyć (zlikwidować) należące do niej budynki wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Na dzień likwidacji wymienione środki trwałe nie zostały w pełni zamortyzowane. Likwidacja nie jest skutkiem zmiany rodzaju działalności lub jej zlikwidowaniu. Spółka zamierza wybudować nowy budynek lepiej przystosowany do prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowaną część zlikwidowanych środków trwałych

Zbiorcza amortyzacja środków trwałych jest wyjątkiem

W niektórych sytuacjach firma kupuje duże ilości identycznych środków trwałych, które wygodnie byłoby amortyzować razem. Czy można amortyzować środki trwałe zbiorczo?

Jak wykazać w kpir dzierżawę środka trwałego

Pytanie: Czy z tytułu usługi dzierżawy środka trwałego podatnik powinien wystawić fakturę VAT jako firma i zaksięgować przychód w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe przychody?

Inwestycje w obcych środkach trwałych a jednorazowa amortyzacja

Inwestycje w obcych środkach trwałych sprawiają kłopoty przedsiębiorcom. Głównym problemem jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej części nakładów w przypadku wcześniejszego zakończenia np. umowy najmu lub dzierżawy. Wiele tego typu problemów można uniknąć dokonując jednorazowej amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych.

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.

Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

Mali podatnicy oraz przedsiębiorcy nie będący małymi podatnikami (ale tylko w pierwszym roku swojej działalności) mogą skorzystać z bardzo korzystnej podatkowo metody rozliczania zakupu środków trwałych.

Amortyzowanie wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają obok środków trwałych również składniki majątku, wymienione w punktach będące w rozumieniu ustawy o pdof wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wiąże się to ze zróżnicowanymi zasadami amortyzacji.

Amortyzacja według metody liniowej

Wartość początkowa składników majątku przy kupnie i wytworzeniu

Ustalenie wartości początkowej składników majątku uzależnione jest rodzaju dokonanej czynności prawnej, na skutek której powstaje prawo własności.

Wartość początkowa przy inwestycjach, współwłasności i zmianach podmiotowych

W przypadku inwestycji, współwłasności i zmian podmiotowych rodzaj dokonanej czynności prawnej wpływa na ustalenie wartości początkowej składników majątku.

Ustalenie stawki i metody amortyzacji

Z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika obowiązek amortyzacji. Niezbędne jest ustalenie jej stawki oraz metody.

Jakie środki trwałe podlegają amortyzacji

Wybrane składniki majątku mogą stanowić środki trwałe podlegające amortyzacji. Część z nich nie podlega amortyzacji.

Ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych

Każdy podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, który w prowadzonej działalności wykorzystuje podlegające amortyzacji składniki majątku, jest obowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Amortyzacja niematerialnych składników majątku

W skład majątku mogą wchodzić wartości niematerialne i prawne. Amortyzacji podlega tylko część z nich.

Amortyzacja a wartość początkowa do 3500 PLN

Jeżeli wartość początkowa składników majątku nie jest wyższa niż 3500 PLN, wówczas podatnicy mogą nie dokonywać od nich odpisów amortyzacyjnych.

Co i do jakiej wysokości można amortyzować jednorazowo

Kto może skorzystać z amortyzacji przyśpieszonej (jednorazowej)

Amortyzacja w ujęciu rachunkowym

Amortyzacja oznacza koszt zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przedsiębiorstwo nabywa środki trwałe z założeniem, iż będą użytkowane w dłuższym okresie.

REKLAMA