REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki 2020, Podatkowa księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ulga na złe długi w CIT i PIT od 2020 r.

Wprowadzenie ulgi na złe długi w CIT i PIT, podobnie jak ma to miejsce w przypadku VAT - takie rozwiązanie zawiera projekt nowelizacji prawa dotyczący ograniczenia zatorów płatniczych. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. W projekcie przewidziano także krótsze terminy płatności, publikowanie informacji o praktykach płatniczych i terminach zapłaty przez największe firmy, a także szybką ścieżkę do nakazu zapłaty. Projekt trafił do konsultacji.

Danina solidarnościowa od 2019 r. - zapłacą ją osoby o dochodach powyżej 1 mln zł

Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych będzie zasilany m.in. z daniny solidarnościowej. Daninę już od 2019 roku zapłacą osoby fizyczne, których dochody w roku podatkowym przekroczą 1 mln zł (suma dochodów będzie pomniejszana o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne).

Ordynacja podatkowa 2020 - mediacja i umowa podatkowa

Nowa Ordynacja podatkowa, której wejście w życie zaplanowane jest na 2020 r., ma być prosta, przejrzysta i przyjazna. W celu lepszego dialogu z organami podatkowymi, podatnikom ma służyć instytucja mediacji i umowa podatkowa.

Ordynacja podatkowa 2020 - wyższa opłata za wydanie interpretacji podatkowej

W sytuacji gdy przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji podatkowej będzie szczególnie skomplikowany stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), opłata za jego wydanie będzie wynosić 2 tys. zł. Takie rozwiązanie zostało zawarte w projekcie Ordynacji podatkowej i miałoby wejść w życie od 2020 r.

REKLAMA

Zachęta podatkowa do finansowania działalności z własnych środków od 2019 r.

Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić zachętę do pozostawiania w spółkach kapitału na rozwój poprzez zwiększenie podatkowej atrakcyjności finansowania własnego. Pojawi się możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów hipotetycznych kosztów pozyskania kapitału zewnętrznego, w przypadku gdy źródłem finansowania spółki są dopłaty wnoszone przez wspólników lub tzw. zyski zatrzymane. Nowe rozwiązanie ma obowiązywać od 2020 r., jednakże również w odniesieniu do zysku zatrzymanego w 2019 r.

Księgowanie różnic kursowych

Różnice kursowe, to różnice wynikające z transakcji dokonywanych w walutach obcych. Pojawiają się, gdy wartość faktury różni się od rzeczywistej kwoty do zapłaty przeliczonej na PLN według przepisów o podatku dochodowym. Ponadto, dosyć często termin płatności jest inny niż data zaksięgowania, zatem kursy walut ulegają zmianie w czasie.

Podatkowe Centrum Kompetencyjne Podatków Lokalnych od 2020 r.

Ministerstwo Finansów planuje powołanie Podatkowego Centrum Kompetencyjnego Podatków Lokalnych, które będzie działać w strukturze organizacyjnej Krajowej Informacji Skarbowej. Do zadań nowej jednostki, która zostanie utworzona prawdopodobnie w 2020 r., należało będzie wsparcie samorządowych organów podatkowych. Przedmiotem wsparcia będzie obszar ordynacji podatkowej oraz podatków lokalnych.

Rzecznik Praw Podatnika od 1 stycznia 2020 r.

Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji projekt ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika. Rzecznik ma być instytucją dbającą przede wszystkim o respektowanie praw podatników. Do jego zadań należała będzie też bieżąca analiza stosowania prawa podatkowego. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone

Jeżeli kwota podatku nie przekroczy 5 tys. zł, organ podatkowy będzie mógł prowadzić postępowanie uproszczone, jeśli tylko zgodzi się na to podatnik – takie rozwiązanie przewiduje projekt nowej ordynacji podatkowej, która ma zacząć obowiązywać od 2020 roku.

Nowa Ordynacja podatkowa od 2020 roku

Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu nowej Ordynacji podatkowej. Projekt opracowała Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego. Nowa Ordynacja podatkowa ma wejść w życie 1 stycznia 2020 roku i wprowadzać mechanizmy, które "prowadziłyby do wyważenia interesu publicznego i interesu podatnika. Między innymi ma zwiększyć zaufanie podatników do organów podatkowych m.in. dzięki mniejszej liczbie kontroli firm, a zarazem większej skuteczności efektywności wymiaru i poboru podatków.

Rozliczenie usługi dropshippingu – dokumentacja i moment powstania przychodu

Dropshipping jest to model sprzedaży polegający na pośredniczeniu pomiędzy dostawcą (producentem) a kupującym. Sklep przyjmuje zamówienia następnie przesyła je do dostawcy razem z należną kwotą pomniejszoną o marże. W omawianej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej poruszył kwestię dokumentacji na podstawie której można ubiegać się o zwrot podatku oraz momentu uzyskania przychodu.

Reforma podatków dochodowych w 2020 roku

W Ministerstwie Finansów trwają obecnie prace nad reformą podatków dochodowych, która miałaby wejść w życie w 2020 roku. Rozważane jest zastąpienie dwóch obecnie funkcjonujących ustaw o podatkach dochodowych (PIT i CIT) trzema ustawami, tj. ustawą o PIT od osób zatrudnionych na wszelkich formach świadczenia pracy, ustawą o podatku od zysku przedsiębiorcy oraz ustawą o podatku od zysków kapitałowych.

Mniej obowiązków informacyjnych związanych z pkpir

Resort finansów opublikował projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Zmiany dostosowują rozporządzenie do nowych regulacji ustawy o PIT, obowiązujących od 1 stycznia 2018 r.

Zniesienie obowiązku zgłaszania prowadzenia pkpir od 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy zobligowani do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir) nie będą musieli dokonywać obowiązkowego zawiadomienia o prowadzeniu księgi do urzędu skarbowego. Stanie się tak, jeżeli zostanie uchwalona projektowana nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych.

Bitcoin w ewidencji księgowej i podatkowej

Wirtualna waluta (bitcoin) dzięki swoim zaletom staje się alternatywnym źródłem inwestowania i coraz częściej pojawia się w transakcjach handlowych, a co za tym idzie zaczyna pojawiać się także w ewidencji księgowej i podatkowej. Jednak w obecnym stanie prawnym ocena skutków posiadania bitcoinów sprawia poważne problemy.

Jak ująć w księdze podatkowej ekwiwalent za pranie odzieży roboczej

Do obowiązków pracodawcy należy zapewnianie konserwacji i zachowania w czystości odzieży roboczej pracownika. W sytuacji, gdy nie ma on możliwości dopełnienia owego obowiązku, może on obciążyć nim pracownika, który w zamian za to otrzymuje adekwatny ekwiwalent pieniężny. W jaki sposób ekwiwalent ten zapisać w księdze podatkowej?

Limity podatkowe w 2017 roku

30 grudnia 2016 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod poz. 2255 ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. W tej ustawie zostały zawarte dwa podwyższenia limitów mających na celu ułatwienie przedsiębiorcom dokonywania rozliczenia księgowego, a co za tym idzie zdaniem ministra rozwoju oszczędność w obszarze obsługi księgowej.

Likwidacja działalności gospodarczej - obowiązki podatnika (PIT, karta podatkowa, ryczałt, pkpir)

Przedsiębiorcy (osoby fizyczne), które zamierzają zlikwidować prowadzoną działalność gospodarczą muszą znać obowiązki podatkowe z tym związane. Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia w tym zakresie odnośnie wymogów uregulowanych w ustawie o PIT, przepisach o ryczałcie ewidencjonowanym, karcie podatkowej i rozporządzeniu w sprawie księgi przychodów i rozchodów.

Czy trzeba zgłaszać prowadzenie pkpir na nowym wzorze

Od 1 stycznia 2017 r. wszyscy podatnicy prowadzący pkpir muszą to robić na wzorze wprowadzonym przez rozporządzenie Ministra Finansów z 31 marca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Nowy dokument w pkpir od 1 stycznia 2017 r.

Resort rozwoju i finansów wprowadza zmianę w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), która wynika z konieczność dostosowania do nowych przepisów w zakresie płatności. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r., poszerza katalog dowodów o dokument dotyczący zmniejszenia kosztów (zwiększenia przychodów) wynikających z nieprawidłowo dokonanej płatności.

Jak prowadzić pkpir w gospodarstwie rolnym

Rolnicy prowadzący gospodarstwo rolne, którzy są obowiązani do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, muszą ją prowadzić na specjalnie dla nich przeznaczonym wzorze. Wyjaśniamy w jaki sposób prawidłowo prowadzić pkpir i jak wypełniać poszczególne kolumny.

Jak prawidłowo wypełniać pkpir

Od kwietniu tego roku obowiązuje nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Część podatników zobowiązana jest stosować go już w 2016 r., część natomiast dopiero od 2017 r. Co się zmieniło i jak prawidłowo wypełniać nowy wzór pkpir?

Pokwitowanie z poczty jako dowód księgowy w pkpir

Czy pokwitowanie wystawione przez pocztę można uznać za pełnoprawny dowód księgowy i na jego podstawie zaksięgować koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir)?

Więcej podmiotów uprawnionych do uproszczonej księgowości od 2017 r.

Do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Przewiduje on poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z tzw. księgowości uproszczonej. Zmiany miałyby zacząć obowiązywać już od 2017 r.

Wyższy limit przychodów dla pkpir od 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. limit przychodów, do którego podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) zostanie podniesiony z obecnych 1.200.000 euro do 2.000.000 euro.

Zwolnienie z obowiązku sporządzania dwóch spisów z natury i comiesięcznego drukowania kpir

Podatnicy prowadzący rozliczenia za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów (kpir) zwolnieni są z obowiązku comiesięcznego wydrukowania księgi, która prowadzona jest przy użyciu komputera oraz nie mają obowiązku sporządzenia dwóch spisów z natury.

Zmiany w prowadzeniu KPiR w 2016 roku

W kwietniu tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2016 r., które znacząco zmieniło regulacje w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wprowadzony został nowy wzór KPiR, w związku ze zmianą przepisów o rozliczaniu kosztów działalności badawczo-rozwojowej. Zniesiony został też obowiązek sporządzania spisu z natury na dzień 1 stycznia oraz drukowania księgi prowadzonej w formie elektronicznej. Jak obecnie wygląda księga przychodów i rozchodów?

Nie ma obowiązku drukowania pkpir prowadzonej elektronicznie

Od 8 kwietnia nie ma obowiązku drukowania pkpir prowadzonej elektronicznie, w przypadku gdy program komputerowy zapewnia jej wydrukowanie według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir.

Nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir)

Od 8 kwietnia 2016 r. obowiązuje nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Muszą go stosować podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Podatnicy, którzy przed 8 kwietnia 2016 r. rozpoczęli ewidencjonowanie przychodów i kosztów na dotychczasowym wzorze pkpir, mogą to nadal robić do końca 2016 r.

Jak ująć karę umowną w pkpir

Zleciłem wykonanie usługi budowlanej. Ponieważ wykonawca znacznie się opóźnił, otrzymałem od niego karę umowną. Czy otrzymana kara jest moim przychodem z działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to jak mam ją ująć w pkpir?

PKPiR 2016 - ułatwietnia i nowy wzór

Podatnicy prowadzący pkpir elektronicznie nie będą musieli jej drukować co miesiąc. Na koniec roku nie trzeba będzie również sporządzać dwóch spisów z natury, tj. na 31 grudnia i 1 stycznia.

Koszty wykazane w pkpir muszą wynikać z rzeczywistych transakcji gospodarczych

Przy ocenie istnienia okoliczności uzasadniających potrącenie kosztu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można pomijać zasad dokumentowania poniesienia kosztu. Koszty te muszą wynikać z prawidłowo prowadzonej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Jeśli podatnik nie stosuje się do obowiązujących zasad prowadzenia księgi, ponieważ za podstawę wpisów przyjmuje faktury, które nie przedstawiały rzeczywistych transakcji gospodarczych, to tym samym uniemożliwia określenie dochodu z uwzględnieniem dowodu jaki stanowią te księgi.

Zmiany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) w 2016 r.

Minister finansów przygotował projekt rozporządzenia zamieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zmiany w PKPiR są podyktowane m.in. wprowadzeniem nowej ulgi na działalność badawczo-rozwojową (B+R), która zastąpiła dotychczasową ulgę „na nabycie nowych technologii”. Rozporządzenie będzie miało zastosowanie do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od 1 stycznia 2016 r.

Moment ujęcia kosztów w księdze przychodów i rozchodów

W każdej firmie na koniec roku podatkowego dokonuje się zamknięcia ksiąg i sporządza spisy z natury, dzięki którym można dokonać podsumowania działalności. Najtrudniejsze są na pewno takie kwestie jak rozliczenie kosztów, powstających na przełomie roku podatkowego. Jak prawidłowo dokonać rozliczenia kosztów w księdze przychodów i rozchodów?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.

Remanent (spis z natury) w PKPiR na koniec roku podatkowego

Remanent, nazywany także spisem z natury lub inwentaryzacją, to niezbędny element zamknięcia roku podatkowego. Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR) powinni przygotować go na koniec roku oraz na pierwszy dzień stycznia. Dla wielu podatników jest to jednak twardy orzech do zgryzienia, nie wiedzą bowiem które składniki powinni objąć spisem z natury oraz jak je wycenić. Odpowiedzi na te pytania udzielimy poniżej.

Mała księgowość - o czym powinieneś pamiętać?

Mała księgowość nie jest sposobem rozliczania się zarezerwowanym wyłącznie dla samozatrudnionych, lecz bardzo często prowadzona jest także przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest ona znacznie tańsza i prostsza od księgowości pełnej. Chociaż księgowość na zasadach uproszczonych nie jest rzeczą skomplikowaną, każdy przedsiębiorca rozliczający się w ten sposób powinien zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.

Czy musisz płacić podatek od posiadania psa? Ile?

Podatek od posiadania psa regulowany jest ustawą o podatkach i opłatach lokalnych. Wynika z niej, iż obowiązek opłaty za posiadanie psa może być narzucony przez radę gminy i to ona decyduje o wysokości należności z tego tytułu w danym roku podatkowym. Wysokość kwoty podatku nie może być jednak wyższa od ustalonej w przepisach stawki maksymalnej, która w roku 2023 wynosi 150,93 zł rocznie za jednego psa. Natomiast w 2024 r. stawka opłaty o posiadania psów nie będzie mogła przekroczyć 173,57 zł zł rocznie od jednego psa.

KPiR czy księgi rachunkowe?

Każdy przedsiębiorca zobligowany jest do prowadzenia takiej ewidencji swoich przychodów i kosztów, w której znajdą się prawidłowe informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych danego okresu. Ewidencja ta może przybrać formę uproszczoną, czyli tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, oraz pełną (księgi rachunkowe). Co do zasady, pierwsza z nich dotyczy raczej przedsiębiorców z sektora MSP, druga – większych firm. Czym różnią się te dwie formy prowadzenia rachunkowości i do kogo są adresowane?

Księga przychodów i rozchodów - zakładanie i prowadzenie

Mali podatnicy, którzy rozliczają się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub liniowo, nie muszą od razu prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych.

Dokumentacja na potrzeby pkpir

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, określa rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Rozporządzenie precyzuje również jakie rodzaje dowodów mogą być podstawą zapisów w księdze podatkowej.

Jak przejść z podatkowej księgi na księgi rachunkowe

Podatkowa księga przychodów i rozchodów (dalej: pkpir) jest ewidencją prowadzoną dla celów podatku dochodowego. Zasadniczo wynika z niej jedynie wysokość przychodów i kosztów podatkowych. Natomiast księgi rachunkowe to „obraz” całego przedsiębiorstwa, z całym jego majątkiem i wszystkimi zobowiązaniami. Dlatego dla podatników, którzy z początkiem nowego roku mają obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych lub chcą zrobić to dobrowolnie, przejście na „pełną księgowość” jest procesem dość skomplikowanym.

Przejście z pkpir na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – druk

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów służy bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w uproszczonej formie, czyli w systemie księgowości pojedynczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1037).

Czy można dokumentować w pkpir zakup towarów paragonami fiskalnymi

Czy paragony fiskalne dokumentujące transakcje nabycia towarów za granicą, stanowiących następnie towar handlowy w działalności gospodarczej, można traktować jako dowody księgowe będące podstawą zapisu w pkpir?

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC

Księgowi zajmujący się usługowym prowadzeniem wyłącznie ksiąg przychodów i rozchodów od 10 sierpnia nie potrzebują uprawnień, ubezpieczenia OC oraz są zwolnieni z niektórych obowiązków.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych - produkcja rolna

Obowiązek prowadzenia księgi (pkpir albo ksiągi rachunkowej) dotyczy osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, tylko wtedy, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar jej prowadzenia. Gdy podatnik zamiaru prowadzenia ksiągi nie zgłosi, dochód określany jest na podstawie norm szacunkowych dochodu.

Jakie dokumenty mogą być podstawą zapisów w pkpir

Na podstawie dowodu wewnętrznego tzw. WZ, podatnik nie można dokonać ujęcia kosztów w pkpir, ponieważ taki dokument nie będzie zawierał wszystkich elementów zawartych w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów niezbędnych do uznania go za dowód księgowy, czyli podpisów osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej.

Jak poprawiać błędy w KPiR?

Księga Przychodów i Rozchodów to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia księgowości w polskich firmach, który opiera się na prostej tabeli zawierającej wszystkie wydatki i przychody firmy. Przepisy szczegółowo określają jak KPiR musi być prowadzona, aby była uznana za rzetelną. Spełnienie tego kryterium zależy m.in. od poprawiania błędów, które mogą się pojawić podczas prowadzenia księgi. W jaki sposób tego dokonać?

REKLAMA