REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Ustawa o rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Centralny Rejestr Faktur w 2017 r., czyli upowszechnienie e-faktur

Uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur planowane jest na koniec 2017 r. Obok już wdrażanego Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, będzie to kolejna broń w walce z luką podatkową. Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców spowoduje wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur?

"Konstytucja biznesu" to także uproszczenia podatkowe

Pakiet "Konstytucji biznesu" tworzą m.in. zmiany zakładające uproszczenie przepisów podatkowych. Przewidują one m.in. uproszczenie i dookreślenie zasad rozliczania kosztów uzyskania przychodu, likwidację obowiązków informacyjnych, które bezpośrednio nie wpływają na rozliczenia podatkowe czy też skrócenie okresu przechowywania u przedsiębiorcy zatwierdzonych rocznych sprawozdań finansowych.

Nowe obowiązki przedsiębiorców w zakresie CSR - nowelizacja ustawy o rachunkowości

15 listopada 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, który przewiduje nowe obowiązki sprawozdawcze w zakresie tzw. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Nowe przepisy (przede wszystkim wymóg ujawniania w sprawozdaniu z działalności informacji z zakresu CSR) mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., a pierwsze obowiązkowe ujawnienie informacji niefinansowych nastąpić ma w 2018 roku. Ponadto projektowana nowelizacja ma umożliwić przenoszenie treści dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych w dowolnym momencie.

Będzie baza dłużników fiskusa

Konsolidacja rejestrów niepłacących firm i utworzenie bazy dłużników fiskusa – to recepty Ministerstwa Rozwoju na walkę z nierzetelnymi kontrahentami.

REKLAMA

Wyłudzenia VAT w branży elektroniki użytkowej

Przedsiębiorcom działającym w branży elektroniki użytkowej brakuje narzędzi, które pozwalałyby im na ochronę przed oszustami wyłudzającymi VAT. Z uwagi na konsekwencje prawne i finansowe, jakie wiążą się z udziałem w karuzeli podatkowej, nawet nieświadomym, unikają pozyskiwania nowych kontrahentów.

Zmiany w przechowywaniu akt pracowniczych

Projekt, który ma skrócić czas przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej z 50 do 10 lat, trafił do konsultacji społecznych. To element przygotowanego przez resort rozwoju pakietu stu zmian dla przedsiębiorców.

W 2017 r. ulga podatkowa na badania i rozwój będzie bardziej atrakcyjna dla przedsiębiorstw

Zgodnie z uchwaloną przez Sejm w dniu 4 listopada br. nowelizacją ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej, ulga podatkowa na badania i rozwój ma się stać bardziej atrakcyjna dla przedsiębiorstw. Zmiany zakładają m.in. zwiększenie limitów możliwych wydatków kwalifikowanych czy też wydłużenie okresu, w którym można odliczać koszty działalności badawczo-rozowjowej.

Jak ująć odpis aktualizujący w ewidencji księgowej

Zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości jednostka dokona odpisów aktualizujących należności, które są przeterminowane powyżej sześciu miesięcy. W jaki sposób prawidłowo ująć odpis w ewidencji księgowej?

REKLAMA

Ustawa o związkach zawodowych utrudni dialog społeczny

Rada Dyrektorów Personalnych Konfederacji Lewiatan negatywnie ocenia projekt ustawy o związkach zawodowych. Proponowane rozwiązania są niejasne i nie przyczynią się do rozwoju dialogu społecznego. Wręcz go utrudnią i skomplikują wprowadzając kolejne grupy osób, które nie są pracownikami i mogą reprezentować sprzeczne interesy.

Ułatwienia dla firm coraz bliżej

Projekt, który ma usunąć bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej w ramach pakietu 100 zmian dla biznesu został przyjęty przez komitet stały RM, a w ciągu najbliższych dwóch tygodni powinien trafić pod obrady rządu.

E-sprawozdawczość zmniejszy obciążenia firm

Konfederacja Lewiatan z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę „e-sprawozdawczość", która ma ograniczyć powtarzające się obowiązki sprawozdawcze przedsiębiorców. Jej celem powinno być stworzenie jednego źródła (platformy/bazy), z którego odpowiedni organ/urząd mógłby, zgodnie z zakresem swych uprawnień, pobierać potrzebne mu dane.

Jak ująć w księgach zmianę wartości posiadanych towarów

Inwentaryzacja magazynów i sklepów należących do firmy wykazała posiadanie partii towarów, która ze względu na zmianę mody i upodobania klientów pozostała niesprzedana. Co mamy zrobić, jeśli będziemy mogli je sprzedać poniżej kosztów zakupu? Jak wykazać w księgach rachunkowych zmianę wartości posiadanych towarów?

Prawa i obowiązki czynnych podatników VAT

Podatek od towarów i usług (VAT) to przede wszystkim taki podatek, którego konstrukcja pozwala na każdym z etapów obrotu (oprócz nabycia usługi/towaru przez ostatecznego konsumenta) odliczyć podatnikom kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług od podatku należnego z tytułu ich sprzedaży. Natomiast posiadanie przez przedsiębiorcę status czynnego podatnika VAT jest ściśle związane z określonymi prawami i obowiązkami.

Czy nowelizacja prawa podatkowego ułatwi życie przedsiębiorcom?

Ostatnimi czasy (mowa tu o kilku ostatnich miesiącach) polska gospodarka jest świadkiem potężnych zawirowań. Dzieje się tak na skutek próby niemal jednoczesnego wprowadzenia licznych nowelizacji dotyczących prawa podatkowego oraz ubezpieczeń społecznych. Co prawda w pewnych sytuacjach reformy są bardzo pożądane, ale nie powinny one być wprowadzane zbyt szybko i często. Zwłaszcza wtedy, gdy jedna z nich nie jest jeszcze do końca dopracowana i gdy nie można przewidzieć jej skutków, a w kolejce czeka już następna.

Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz ustawie o KRS

Ministerstwo Finansów poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów.

ZUS wspomaga przedsiębiorców

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w ramach programu obejmującego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy, chcąc wspomóc pracodawców przygotował ofertę o możliwości uzyskania finansowego wsparcia – zwrot kosztów finansowych zainwestowanych w bezpieczeństwo pracy.

Centralny Rejestr Faktur - co oznacza dla przedsiębiorców?

Centralny Rejestr Faktur będzie narzędziem do kontroli przedsiębiorców, ich działalności gospodarczej oraz zawieranych transakcji z dokładnością do każdej otrzymanej czy wystawionej faktury. Rejestr ma być bazą faktur, a zatem przedsiębiorcy będą mieli kolejny obowiązek wobec fiskusa, czyli obowiązek przesyłania każdej faktury, w czasie rzeczywistym, do centralnej bazy administracji rządowej.

Kasy fiskalne od 2017 r. – zwolnienia z obowiązku ewidencji

Przygotowane przez Ministerstwo Finansów nowe rozporządzenie w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej będzie obowiązywało przez okres jednego roku, czyli przez cały rok 2017. Zdaniem pracodawców, powinno ono obowiązywać przez dwa kolejne lata, tak jak miało to miejsce w przypadku poprzedniego rozporządzenia.

Podatek od nieruchomości przeznaczonych na cele nie związane z działalnością

W praktyce podatek od nieruchomości ustalany jest przez organy podatkowe w związku z posiadaniem przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną budynków, budowli bądź gruntów. Jeśli te nieruchomości związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej, wtedy organ ma obowiązek ustalić wymiar podatku. Co jednak w przypadku gdy nieruchomość nie jest przeznaczona na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą?

Reforma prawa podatkowego. Czy Polska będzie atrakcyjniejsza od Wielkiej Brytanii?

Rok 2018 może stać się przełomowy dla polskich podatników oraz płatników składek na ubezpieczenia społeczne. Z dniem 1 stycznia wchodzi bowiem niezwykle ambitna reforma prawa podatkowego, zastępująca podatki PIT, składki na ZUS i NFZ jednym podatkiem (tzw. podatkiem jednolitym).

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Konfiskata nielegalnych majątków od 2017 roku

W pierwszym kwartale 2017 roku mają wejść w życie nowe przepisy kodeksu karnego i kodeksu karnego skarbowego, przewidujące możliwość konfiskaty majątków zgromadzonych w nielegalny sposób, czy z nielegalnych źródeł. Możliwy ma być przepadek (konfiskata) całego przedsiębiorstwa, przepadek rozszerzony, przepadek bez wyroku skazującego i konfiskata majątku nawet "przepisanego" na inne osoby. Takie informacje przekazał 10 października 2016 r. wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł.

3 tys. skarg przedsiębiorców do Rzecznika Praw Obywatelskich

Tyle rocznie spraw wpływa do biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Częstym powodem skarg są podatki, np. niejednolite interpretacje podatkowe, niestosowanie zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika czy długotrwałe sprawy sądowe – poinformował 10 października 2016 r. RPO Adam Bodnar na VI Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. Przedsiębiorcy zwracają się do Rzecznika także z innymi sprawami, np. karnymi.

Większe ulgi na działalność badawczo-rozwojową dla firm od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. firmy będą mogły korzystać z większych ulg na działalność badawczo-rozwojową, a naukowcy - więcej zyskają z komercjalizacji swoich wynalazków - to spodziewane skutki tzw. małej ustawy o innowacyjności, którą jednogłośnie uchwalił Sejm.

Koszty uszczelnienia systemu podatkowego poniosą przedsiębiorcy

Bezterminowe wstrzymywanie zwrotów VAT jako narzędzie ochrony budżetu przed oszustwami podatkowymi oznacza, że to uczciwi przedsiębiorcy sfinansują uszczelnienie systemu podatkowego - ostrzega Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan oceniając projekt zmian w ustawie o VAT.

Błędy popełnianie podczas inwentaryzacji

Jakie błędy w praktyce pojawiają się przy przeprowadzaniu inwentaryzacji? Przykładowo, jeden z popełnianych błędów dotyczy sytuacji, gdy firmy chcą sobie ułatwić pracę, drukując stan magazynowy.

Relacje przedsiębiorców z organami podatkowymi

Przedsiębiorcy bardzo krytycznie oceniają polski system podatkowy. Zaskakujący jednak może być fakt, że chodzi nawet nie tyle o jego materialną, merytoryczną treść – ona jest oczywiście skomplikowana (zajmujemy pod tym względem 58 miejsce na świecie), ale największym problemem okazuje się być podejście organów podatkowych do podatnika - wynika z Raportu ZPP „Biała Księga. Relacje przedsiębiorców z organami państwa”.

Powrócą odrębne postępowania w sprawach gospodarczych?

Chcielibyśmy przywrócić odrębne postępowanie w sprawach gospodarczych - poinformował wiceminister sprawiedliwości Łukasz Piebiak. Dodał, że resort "dość negatywnie" ocenia wyeliminowanie odrębności proceduralnej spraw gospodarczych, co nastąpiło w 2012 r.

Gwarancje de minimis uzyskasz także w 2017 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało o przedłużeniu o 1 rok programu gwarancji de minimis. Po nowelizacji rozporządzenia w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów program ten wygaśnie 31 grudnia 2017 r.

Inwentaryzację za 2016 r. należy zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów powinna być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrotowego. Fakt, że należy ją przeprowadzić na ten dzień, nie oznacza, że czynności inwentaryzacyjne należy wykonać tego dnia. Dlatego termin ten uznaje się za dotrzymany, jeżeli inwentaryzację rozpoczyna się nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a kończy 15 stycznia następnego roku. W przypadku jednostek, których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, inwentaryzację za 2016 r. można było rozpocząć 1 października 2016 r. i należy ją zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

System podatkowy główną przeszkodą w prowadzeniu działalności gospodarczej

Polski system podatkowy, jak wskazują międzynarodowe badania i rankingi, stanowi jedną z podstawowych przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej. Brakuje również mechanizmów podatkowych, które zwiększyłyby inwestycje, m.in. wspierających polskich przedsiębiorców przy wchodzeniu na rynki zagraniczne.

Wkrótce ułatwienia w komunikacji elektronicznej

Ułatwienie w komunikacji elektronicznej dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej na terenie Unii Europejskiej zakłada ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, którą podpisał prezydent.

Niepotrzebne podwójne opodatkowanie używania wynajmowanych aut

Zdaniem Konfederacji Lewiatan, przy okazji zmian w ustawie o transporcie drogowym należy wyeliminować podwójne opodatkowanie związane z używaniem wynajmowanych samochodów osobowych.

Controlling operacyjny a strategiczny

Idea controllingu polega na zbudowaniu logicznego systemu, który pomoże kadrze kierowniczej podejmować bardziej wiarygodne i trafne decyzje, poprzez uporządkowane połączenie różnorakich elementów strukturalnych w przedsiębiorstwie, które biorą udział w gospodarczej działalności wyrażonej w przekroju ekonomicznym, finansowym, technicznym oraz organizacyjnym. Celem niniejszego artykułu jest sklasyfikowanie różnych typów i odmian controllingu ze szczególnym uwzględnieniem podziału na controlling operacyjny i strategiczny.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego

W najbliższym czasie rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym na niektóre firmy ma zostać nałożony od 1 stycznia 2017 r. obowiązek raportowania niefinansowego. Taką informację przekazało Ministerstwo Finansów podczas konferencji poświęconej skutecznemu budowaniu wartości spółek, która odbyła się 19 września 2016 r.

Czym jest controlling?

Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie. Powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty, eliminować nieprawidłowe rozwiązania. Wszystko to umożliwia diagnostyczne narzędzie procesu planowania, koordynacji oraz kontroli, jakim jest controlling.

Jak ująć leasing zwrotny w księgach rachunkowych

Jesteśmy spółką akcyjną zajmującą się produkcją profili okiennych. Zamierzamy zawrzeć umowę leasingu zwrotnego na posiadane maszyny. W ewidencji księgowej zawarta umowa będzie zakwalifikowana jako leasing finansowy. W jaki sposób ująć operacje związane ze sprzedażą maszyny i ponownym jej przyjęciem do ewidencji księgowej?

Podatnik może zaliczyć do kosztów wydatek na studia licencjackie

Podatnik może zaliczyć wydatek na studia licencjackie, jeżeli kierunek studiów jest związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Celem podjęcia studiów jest pozyskanie przez podatnika w przyszłości nowych zleceń od podmiotów, które wymagają posiadania przez podatnika tego rodzaju wykształcenia. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 9 sierpnia 2016 r.

Ewidencja księgowa materiałów w przerobie

Ewidencję księgową materiałów w przerobie warto prowadzić na wyodrębnionym koncie. Powinno ono wykazywać saldo debetowe. Trzeba przy tym stosować ujęcie ilościowo-wartościowe, według miejsc przerobu, asortymentów i poszczególnych partii, w sposób umożliwiający prawidłowe ich rozliczenie.

Odliczanie kosztów kwalifikowanych ponoszonych na badania i rozwój – zmiany od 1 stycznia 2017 r.

W połowie sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej. Projekt przewiduje wprowadzenie zmian dotyczących odliczania od podstawy opodatkowania wydatków związanych z działalnością badawczo-rozwojową (B+R). Zgodnie z założeniami projektu, zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Będą ułatwienia w komunikacji elektronicznej z administracją publiczną

Ułatwienia w komunikacji elektronicznej dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej zakłada ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, którą 5 września 2016 r. uchwalił Sejm. Projekt ustawy przygotowało Ministerstwo Rozwoju.

Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki

Sklep internetowego wydaje się prostym pomysłem na własny biznes – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” i jedynie wystawiamy rachunki, faktury (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży. Jakie tak naprawdę formalności trzeba wypełnić i jak opodatkować tego rodzaju działalność?

Jak sporządzić uproszczone sprawozdanie finansowe

Ustawa o rachunkowości daje możliwość sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego dla określonego rodzaju jednostek. Dzięki zastosowaniu uproszczeń przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić czas oraz ułatwić sobie prowadzenie biznesu. Podajemy wskazówki pomocne do prawidłowego przygotowania uproszczonego sprawozdania finansowego.

Sukcesja przedsiębiorstwa po śmierci właściciela - propozycje zmian w podatkach

Pakiet „100 zmian dla firm” zaprezentowany na początku czerwca br. przez Ministerstwo Rozwoju przybrał już formę konkretnych dokumentów i został skierowany do konsultacji. Celem pakietu jest poprawa otoczenia prawnego przedsiębiorstw. Jedną z proponowanych zmian jest wprowadzenie modyfikacji w przepisach dotyczących sukcesji przedsiębiorstwa po śmierci osoby fizycznej (właściciela). Przyjrzyjmy się jakie zmiany w tym zakresie proponowane są w ustawach podatkowych.

Jaki jest średni czas oczekiwania na zapłatę faktury

Średni czas oczekiwania na zapłatę faktury wynosi obecnie 3 miesiące. To 17 dni krócej niż w I kwartale tego roku – wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”. Odsetek przeterminowanych faktur spadł do 20,8 proc., w dalszym ciągu jednak z problemem tym walczy wiele firm.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 - do sprawozdań finansowych od 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 „Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi". Nowy standard będzie miał zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Dowody księgowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych

Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczych. Jakiego rodzaju mogą to być dokumenty, jakie dane powinny zawierać, a także jak można je korygować?

Zmiany w ustawie o rachunkowości w 2017 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w ustawie o rachunkowości, które będą obejmowały m.in. rozszerzenie zakresu informacji niefinansowych, wprowadzenie możliwości stosowania przez jednostki sektora finansów publicznych uproszczonych zasad rachunkowości w ewidencji umów leasingu. Zmiany będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2017 r.

Określenie podstawy opodatkowania w drodze oszacowania w PIT

Organ podatkowy szacuje podstawę opodatkowania w przypadku, gdy dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na jej określenie, albo w ogóle brak jest ksiąg lub innych danych niezbędnych do określenia prawidłowej wysokości podatku.

Będą ułatwienia w dochodzeniu wierzytelności

Minister rozwoju przedłożył do konsultacji publicznych projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności. Konfederacja Lewiatan pozytywnie ocenia ten projekt, ale proponuje też pewne poprawki. M.in. wskazuje na konieczność obniżenia kosztów dochodzenia roszczeń czy rozszerzenia kompetencji komorników.

REKLAMA