REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe, środki trwałe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wymogi formalne sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe należy sporządzić na dzień bilansowy. W przypadku jednostek, u których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, jest to 31 grudnia. Sprawozdanie finansowe jest końcowym produktem całego procesu zamknięcia roku obrotowego, który powinien skutkować ostatecznym zamknięciem ksiąg rachunkowych.

Jak amortyzować ujawniony środek trwały

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą, tzw. małym podatnikiem. Od dwóch lat w działalności gospodarczej używam obrabiarki z rodzaju 41 KŚT. Urządzenie to nie jest ujęte w ewidencji środków trwałych. Jego cena nabycia wynosiła ponad 20 000 zł. Potwierdza to umowa kupna zawarta w 2011 r. Czy obecnie mogę wprowadzić to urządzenie do ewidencji środków trwałych i dokonać jego amortyzacji?

Komisja Egzaminacyjna dla kandydatów na biegłych rewidentów

Ministerstwo Finansów poinformowało o powołaniu na nową kadencję Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów.

Sprawozdanie finansowe trzeba złożyć do KRS

Składanie do Krajowego Rejestru Sądowego przez spółki takich dokumentów jak sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności jest jednym z podstawowych obowiązków zarejestrowanych spółek, który wynika z art. 69 ustawy o rachunkowości.

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Sprawozdania finansowe 2014 - nowa definicja kontroli w MSSF

Od stycznia 2014 r. instytucje finansowe oraz spółki giełdowe zobowiązane będą do stosowania nowych Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Jedna z najważniejszych zmian dotyczy wprowadzenia nowej definicji kontroli w MSSF 10.

Jak wybrać biegłego rewidenta

Dokonanie wyboru biegłego rewidenta w odpowiednim terminie ułatwia prawidłowe przygotowanie sprawozdania finansowego, a także umożliwia właściwe zaplanowanie badania oraz przeprowadzenie badania wstępnego. Czym się kierować przy wyborze biegłego rewidenta i jak zawrzeć z nim umowę?

Konferencja "Sprawozdawczość i rewizja finansowa - problemy kwantyfikacji wartości i ryzyka"

W dniach 9-10 grudnia 2013 r., w Krakowie, odbędzie się cykliczna międzynarodowa konferencja, organizowana przez Katedrę Rachunkowości Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nt. „Sprawozdawczość i rewizja finansowa – problemy kwantyfikacji wartości i ryzyka”. Portal Infor.pl objął patronat medialny nad wydarzeniem.

Bilans 2013 - szkolenie

Rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego za 2013 rok to tematy cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w listopadzie i grudniu 2013 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Nowe standardy sprawozdawczości finansowej MSSF w 2014 r.

Na początku 2014 r. zaczną obowiązywać nowe standardy sprawozdawczości finansowej (MSSF 10, 11 i 12). Nowe standardy MSSF mają zapewnić większą przejrzystość sprawozdań finansowych. Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie nowej definicji kontroli w MSSF 10.

Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem

Badanie sprawozdań finansowych to między innymi badanie procedur księgowości. Procedury te muszą podlegać badaniu, aby można było wykryć nieprawidłowości. Kontrola zewnętrzna, czyli badanie przez biegłego, jest jednym z warunków gwarantujących prawidłowość systemu, natomiast biegły rewident jest nie tylko kontrolującym, lecz pełni także funkcje doradcze, wskazując jednostce prawidłowe rozwiązania.

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

Zasady rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

Od 10 października 2013 r. obowiązuje nowe roporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

Roczne sprawozdanie finansowe za poprzednie trzy lata było badane przez jedną i tę samą firmę audytorską. Jak często należy zmieniać podmiot uprawniony do badania rocznego sprawozdania finansowego?

Sprawozdania finansowe coraz trudniej dostępne

Z początkiem 2013 roku zniesiony został wymóg publikacji rocznych sprawozdań finansowych w „Monitorze Polskim B”. Przedsiębiorcy narzekają, że nie mogą już łatwo sprawdzić finansów partnera biznesowego. Uważają, że sprawozdania finansowe powinny być dostępne online.

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej dla mikrospółek

Ministerstwo Finansów pracuje nad wprowadzenie uproszczeń w zakresie sprawozdawczości finansowej dla najmniejszych spółek (tzw. mikrospółek). Zmiany pozwolą na sporządzanie przez te spółki znacznie skróconego sprawozdania finansowego składającego się jedynie z podstawowych informacji w bilansie i rachunku zysków i strat.

Korzyści podatkowe przy zakupie firmowego jednośladu

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl.

Uproszczone sprawozdanie finansowe - zmiany w ustawie o rachunkowości

Niewielkie podmioty prowadzące księgi rachunkowe (tzw. jednostki mikro) będą miały możliwość (ale nie obowiązek) sporządzania znacznie skróconego sprawozdania finansowego. Zmiany te mają mieć zastosowanie do sprawozdań finansowych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej. Ustawa ta ma zostać uchwalona i wejść w życie jeszcze w 2013 roku.

Podatek tonażowy - zmiany w prowadzeniu wykazów

W przepisach o podatku tonażowym nastąpiły zmiany w sposobie prowadzenia wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przez przedsiębiorców żeglugowych.

Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji

Podatnik może dokonać samodzielnej wyceny w celu ustalenia wartości początkowej środka trwałego, po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.

Środki trwałe wykorzystywane sezonowo - amortyzacja

Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie.

O czym informuje rachunek zysków i strat

Sama informacja dotycząca wysokości zysku/straty jest niewystarczająca do pełnej analizy rentowności przedsiębiorstwa. Pełniejszy jej obraz daje analiza poszczególnych pozycji rachunku zysków i strat, która pozwala ocenić, jaki rodzaj działalności przynosi zysk oraz jaki rodzaj działalności należy rozwijać, aby ten zysk maksymalizować.

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Samochód osobowy stanowi często składnik majątku firmy. Jego zakup, późniejsza eksploatacja i sprzedaż są regulowane przez wiele przepisów zarówno podatkowych, jak i wynikających z prawa bilansowego.

W jakiej pozycji bilansu wykazać grunt

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku – domu jednorodzinnego, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w grudniu 2012 r., a budowa rozpocznie się na wiosnę 2013 r. Czy spółka prawidłowo zaksięgowała wartość działki na koncie „Materiały”? Czy spółka prawidłowo ujęła wartość gruntu w bilansie w pozycji „Materiały”?

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Termin zatwierdzenia sprawozdań finansowych upływa z końcem czerwca. Od momentu sporządzenia sprawozdania finansowego do jego zatwierdzenia upływa jednak sporo czasu, kiedy to może wystąpić wiele zdarzeń. Jakie to są zdarzenia i jak je ujmować?

Kto jest odpowiedzialny za sprawozdanie finansowe

Obowiązek gwarantowania rzetelności sprawozdawczości finansowej ciąży na członkach organów spółek. W zakresie tej odpowiedzialności mają oni zagwarantować, aby dokumentacja sprawozdawczo-finansowa została sporządzona zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Badanie i składanie sprawozdania finansowego - najważniejsze zagadnienia

Roczne sprawozdanie finansowe jest najważniejszym sprawozdaniem jednostki gospodarczej, zawierającym przegląd jej sytuacji finansowej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zagadnienia związane z badaniem, składaniem, udostępnianiem i ogłaszaniem sprawozdania finansowego.

Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych

Zasady amortyzacji środków trwałych w samorządowych zakładach budżetowych wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych.

Jakie zasady obowiązują przy ustalaniu podatku odroczonego

Podmioty gospodarcze, które podlegają badaniu sprawozdania finansowego, mają obowiązek ustalać aktywa i rezerwy z tytułu podatku odroczonego. W jaki sposób prawidłowo wyliczać podatek odroczony?

Zamknięcie roku obrotowego - obowiązki formalne

Jakie obowiązki formalne nakłada ustawa o rachunkowości w związku z ostatecznym zamknięciem roku obrotowego?

Komisja rewizyjna rozpatrzy sprawozdanie finansowe

Komisja rewizyjna rozpatruje sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy, który wprowadziła do ewidencji środków trwałych (pełne księgi rachunkowe). VAT naliczony został rozliczony z podatkiem należnym. Lokal jest amortyzowany. Przez cały czas był wynajmowany. Obecnie właściciel chce wycofać lokal z działalności, a następnie przekazać córce w drodze darowizny. Jakim dokumentem należy wycofać lokal z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować?

Zakończenie roku obrotowego w spółkach kapitałowych - obowiązki zarządu

Jakie są najważniejsze obowiązki zarządu związane z zakończeniem roku obrotowego w spółkach kapitałowych?

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Czy sprawozdanie finansowe można przesłać drogą elektroniczną

Czy sprawozdania finansowe osób fizycznych prowadzących księgi rachunkowe można przekazywać do Urzędu Skarbowego drogą elektroniczną?

Kto ma podpisać sprawozdanie finansowe, gdy zmieniła się główna księgowa

Czy osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki w styczniu 2013 r., jest zobowiązana do podpisania rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012? Samo sprawozdanie finansowe za rok 2012 jest sporządzane już przez nową główną księgową.

Jak zaklasyfikować zdarzenia po dacie bilansu

W każdym przedsiębiorstwie po dniu bilansowym mają miejsce zdarzenia, które mimo że wystąpiły w kolejnym roku obrotowym, mogą mieć wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok, który już się zakończył. Podstawowym problemem w takiej sytuacji jest poprawne zaklasyfikowanie zaistniałych zdarzeń oraz określenie ich wpływu na dane zawarte w sporządzonym sprawozdaniu finansowym.

Jak w sprawozdaniu wykazać zwrócone wadium

Spółka nie wygrała przetargu, po czym otrzymała zwrot wpłaconego wadium. Jak zatem w sprawozdaniu finansowym wykazać wpłacone i zwrócone na początku kolejnego roku obrotowego wadium?

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT?

Jak zmieniły się zasady publikacji sprawozdań finansowych

Z początkiem roku 2013 zniesiony został wymóg publikacji rocznych sprawozdań finansowych w „Monitorze Polskim B”.

Remont czy ulepszenie środka trwałego

Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym.

Badanie sprawozdania finansowego - ostatni moment na podjęcie decyzji

O tym kiedy badanie sprawozdania finansowego jest konieczne oraz jak powinno ono przebiegać opowiada ekspert- Marta Cyganik, Dyrektor Działu Usług Księgowych w Baker Tilly Poland.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Jak ustalić wartość początkową nabytego środka trwałego

Chcąc dokonać amortyzacji zakupionych środków trwałych, przedsiębiorca musi ustalić ich wartość początkową. Co do zasady wartość tą stanowi cena ich nabycia, na którą składają się także wydatki towarzyszące zawarciu transakcji. W przypadku brak możliwości ustalenia ceny nabycia, przedsiębiorca powinien dokonać jej wyceny rynkowej.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

Rozliczenie przychodów i kosztów z usługi długoterminowej – na przykładzie usługi budowlanej

Długoterminowe umowy (kontrakty) budowlane charakteryzują się tym, iż ich rozpoczęcie i zakończenie przypada często na różne okresy sprawozdawcze. Prowadzić to może do powstania pewnych trudności w prawidłowym zastosowaniu zasady współmierności przychodów i kosztów, a co za tym idzie prawidłowego ustalenia wyniku finansowego. W artykule przedstawiono rozliczenie i ewidencję kontraktów długoterminowych zgodnie z polskimi przepisami, a także podstawowe różnice między polskimi i międzynarodowymi regulacjami rachunkowości w tym zakresie.

REKLAMA