REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowa o pracę, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rekomendacje dotyczące dobrych praktyk w zamówieniach publicznych

W związku z ostatnią nowelizacją Prawa zamówień publicznych powstaną rekomendacje dotyczące dobrych praktyk w zamówieniach publicznych.

Ustna umowa również zobowiązuje

Zawarcie umowy o pracę w ustnej formie nie prowadzi do uznania, iż umowa takowa nie została zawarta. Umowa o pracę może być skutecznie zawarta ustnie lub nawet w sposób dorozumiany.

Przymus zatrudniania na umowe o pracę przy wykonywaniu zamówień publicznych

W praktyce obserwuje się często, że zamawiający wprowadza do SIWZ wymóg tego by pracownicy zaangażowani w realizację zamówienia byli zatrudnieni na umowie o pracę. Tego typu zapisy są niezgodne z prawem.

Szacowanie wartości zamówienia i sposób jego udokumentowania

Oszacowanie wartości przyszłego zamówienia ma wpływ przede wszystkim na ustalenie, czy należy stosować reżim wynikający z przepisów Prawa zamówień publicznych, czy też zamówienia możemy udzielić bez przeprowadzania postępowania.

REKLAMA

Zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego

Zgodnie z przepisami polskiego prawa zamówień publicznych, ewentualna zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego nie zależy tylko i wyłącznie od woli stron ale jest obwarowana określonymi w ustawie wymogami.

Sądowe przywrócenie do pracy to nie wszystko

Mimo uwzględnienia powództwa pracownika w zakresie przywrócenia go do pracy powrót podwładnego na wcześniej zajmowane stanowisko nie musi być jednoznaczny. Pracownik zobowiązany jest bowiem dopełnić formalności, bez których wyrok nie będzie mógł zostać zrealizowany.

Umowa o pracę - najczęstsze błędy

Niektóre błędy popełniane przy zawieraniu umowy o pracę mogą spowodować, że umowa na czas określony zostanie uznana za umowę bezterminową. Będzie tak w przypadku, gdy pracodawca ustali w niej długi termin jej trwania, np. przekraczający 5 czy 6 lat. Natomiast podanie w umowie o zastępstwo daty końcowej może doprowadzić do jej przekształcenia w umowę na czas określony.

Znajomość języków obcych a zatrudnienie

Blisko 70% pracodawców szukając pracownika przedstawia znajomość języka angielskiego jako wymóg konieczny. Posługiwanie się nim jest obecnie jedną z podstawowych i niezbędnych umiejętności na rynku pracy i, jak pokazuje analiza ofert rekrutacyjnych, niemal zawsze ułatwia znalezienie zatrudnienia. Z racji rozwijającego się handlu zagranicznego na znaczeniu zyskują też mniej popularne języki obce. Jednocześnie w przypadku 1/3 aplikacji nadsyłanych na ogłoszenia rekrutacyjne deklarowany w CV stopień ich znajomości odbiega od faktycznych umiejętności kandydatów. Tak wynika z obserwacji ekspertów agencji zatrudnienia Manpower.

REKLAMA

Zmiany w kodeksie pracy w 2015 roku - umowy na czas określony

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało 20 października 2014 r. projekt nowelizacji Kodeksu pracy mający na celu ograniczenie nieuzasadnionego wykorzystywania umów o pracę na czas określony. Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na czas określony nie będzie mogło być dłuższe niż 33 miesiące. Takie same okresy wypowiedzenia będą dotyczyć umów na czas nieokreślony i na czas określony. Zmiany mają wejść w życie po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy nowelizującej w Dzienniku Ustaw, czyli najprawdopodobniej w 2015 roku.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W drugiej części publikacji na ten temat zostaną poruszone kwestie dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. III)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W trzeciej części publikacji na ten temat zostaną poruszone zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki. odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Kontrole PIP - najwięcej problemów z umowami o pracę

Podczas kontroli PIP w firmach najwięcej problemów dotyczy umów o pracę - mówiła w Sejmie w piątek Główny Inspektor Pracy Iwona Hickiewicz. W jej ocenie należy tak zmienić prawo, by Inspekcja mogła skutecznie egzekwować zawarcie z pracownikiem umowy o pracę.

Dyscyplinarne zwolnienie pracownika

Zwolnienie dyscyplinarne to rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Jest to wyjątkowy sposób zakończenia stosunku pracy.

Termin wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której stwierdził, m.in. że w sytuacji gdy wykonawca uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego poweźmie wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia odwołania przed dniem przesłania mu przez zamawiającego informacji o kwestionowanej czynności, bieg terminu do wniesienia odwołania liczy się według zasad określonych w art. 182 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tzn. od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia – wyrok SN z 28 lutego 2013 r., III CZP 107/2012).

Podpisywanie umów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego

Założenia zmian w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), przygotowane przez rząd, zakładają, że samorządy będą mogły udzielać wykonawcy dotacji celowych na realizację inwestycji w ramach PPP, przewidują także ułatwienia w podpisywaniu umów w ramach PPP na okres dłuższy niż 4 lata.

Umowy na czas określony tylko do 36 miesięcy

Minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że propozycje zmian dotyczące umów na czas określony będą gotowe we wrześniu, rząd powinien je przyjąć w czwartym kwartale roku. Projekt zakłada, by maksymalny czas trwania umów terminowych wynosił 36 miesięcy.

Oskładkowanie umów-zleceń i promocja umów o pracę

W Sejmie trwają obecnie pracach nad ustawą, która ma zapobiec niepłaceniu przez pracodawców składek z umów-zleceń. Planowane jest także zwiększenie udziału umów o pracę, m.in. przez zmiany w prawie zamówień publicznych. Po ograniczeniu roli OFE rząd szuka dodatkowych wpływów do państwowego systemu emerytalnego, który w 2015 r. zanotuje deficyt w wysokości od 61 mld zł do blisko 75 mld zł.

Uszczelnienie systemu rozliczeń VAT od 1 stycznia 2015 r.

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku VAT oraz ustawy Prawo zamówień publicznych. Generalnym celem proponowanych rozwiązań, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r., jest uszczelnienie systemu rozliczeń VAT.

O czym musisz wiedzieć podpisując pierwszą umowę o pracę?

Jesteś młodym pracownikiem, który po raz pierwszy wkracza na rynek pracy? Nie wiesz jakie masz prawa i obowiązki związane z nawiązaniem stosunku pracy? O czym powinieneś pamiętać przy podpisaniu umowy o pracę?

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - kiedy przepisy wejdą w życie

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Zakaz rozwiązania umowy o pracę w okresie przedemerytalnym

Kodeks pracy przewiduje szereg okresów ochronnych, w których pracodawca nie ma możliwości rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem. Jednym z takich okresów, jest wskazany w art. 39 Kodeksu pracy, okres przedemerytalny. Zgodnie z przedmiotowym przepisem „Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku”.

Wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas określony

Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem jest najpopularniejszym sposobem zakończenia stosunku pracy. Możliwość taka odnosi się przede wszystkim do umów zawartych na okres próbny oraz na czas nieokreślony.

Niedopuszczalność zmian istotnych postanowień umowy zawartych w trybie udzielenia zamówienia publicznego

Dyspozycja art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 907; zwanej dalej „PZP”) wprost zakazuje dokonywania zmian w ramach istotnych postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Niewątpliwie wskazana wyżej treść jest swoistym ograniczeniem ogólnej zasady swobody umów, jednakże jest to podyktowane charakterem postępowania przetargowego.

Próg bagatelności po zmianach w 2014 r.

Ostatnia nowelizacja Prawa zamówień publicznych, podnosząca próg bagatelności do kwoty 30 000 euro, weszła w życie 16 kwietnia 2014 r. Zmianę tę należy generalnie ocenić bardzo pozytywnie – podwyższenie progu bagatelności powoduje jednak, że zamawiający będą musieli ostrożniej udzielać „małych” zamówień, ponieważ same zasady udzielania, jak też kontroli i odpowiedzialności związanej z wydatkowaniem środków publicznych, pozostały bez zmian.

Duże firmy odzyskają zaległe płatności za budowę dróg i autostrad

Duże firmy uzyskają możliwość egzekwowania zaległych płatności za budowę dróg – tak rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych.

Zmiany w zamówieniach publicznych dla naukowców

Uczelnie i instytuty naukowe od 16 kwietnia 2014 r. mogą kupować aparaturę badawczą i odczynniki bez uciążliwych przetargów. Obowiązuje już znowelizowana ustawa o zamówieniach publicznych, która dla nauki podnosi progi przetargowe ponad czternastokrotnie.

Terminowa umowa o pracę - czy to jej kres po wyroku TSUE?

Polskie prawo dyskryminuje pracowników zatrudnionych na czas określony. Wyrok TSUE może ograniczyć ich atrakcyjność, ale czy to już kres ich stosowania?

Minimalne wynagrodzenie w umowach cywilnoprawnych - walki ze śmieciówkami ciąg dalszy

Najniższa krajowa w ramach świadczenia pracy zarobkowej liczonej jako iloraz dwunastokrotności minimalnego wynagrodzenia w roku kalendarzowym oraz rocznego nominału czasu pracy- projekt na etapie czytania w komisjach.

Najważniejsze zmiany w prawie w kwietniu 2014 r.

Przedstawiamy najważniejsze zmian z zakresu regulacji dotyczących nadawania klauzuli wykonalności, prawa zamówień publicznych, kosztów pomocy prawnej świadczonej z urzędu w postępowaniu cywilnym i prawa o ruchu drogowym, które weszły w życie w kwietniu 2014 r., a także wybrane orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Pracodawcy chcą zmian w umowach terminowych

Pracodawcy przedstawili swoje stanowisko w sprawie umów terminowych. Ich zdaniem maksymalny czas trwania zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony powinien wynosić 48 miesięcy. Chcą także określenia wyjątków od tej zasady dotyczących np. umów wykonywanych w związku z realizacją danego projektu.

Kiedy następuje wygaśnięcie umowy o pracę

Przepisy prawa pracy określają procedurę wypowiedzenia umowy o pracę, jak również określają przypadki, w których umowa o pracę podlega wygaśnięciu. W jakich sytuacjach mamy do czynienia z wygaśnięcie umowy o pracę?

Wyższy próg zobowiązujący do ogłoszenia przetargu

Od 14 kwietnia 2014 r. wchodzą w życie nowe przepisy o zamówieniach publicznych. Nowe regulacje zakładają m.in. zwiększenie progu zobowiązującego do ogłoszenia przetargu z 14 do 30 tys. euro.

Porozumienie o wydłużeniu okresu rozliczeniowego

Po zmianach obowiązujących od 23 sierpnia 2013 r. w każdym systemie czasu pracy można stosować okresy rozliczeniowe wydłużone nawet do 12 miesięcy. Jednym z warunków wprowadzenia wydłużonego okresu rozliczeniowego jest zawarcie porozumienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników.

Ochrona praw podwykonawców w zamówieniach publicznych

Od 24 grudnia 2013 r. obowiązuje ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych. Nowe przepisy wzmacniają ochronę praw podwykonawców uczestniczących w procesie realizacji zamówień publicznych, w tym w szczególności służą zapewnieniu terminowej oraz pełnej wypłaty należnego im wynagrodzenia.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Umowy zlecenie i umowy o dzieło różnią się przede wszystkim przedmiotem zobowiązania stron. W przypadku umowy o dzieło jest to zobowiązanie do osiągnięcia określonego rezultatu, natomiast umowa zlecenie polega jedynie na zobowiązaniu do starannego wykonania określonych czynności.

Zamówienia publiczne - podwykonawcy z lepszą ochroną

Wzmocnienie bezpieczeństwa prawidłowej realizacji zamówień publicznych, wzmocnienie ochrony praw podwykonawców w procesie realizacji zamówień publicznych oraz ograniczenie ryzyka pojawiania się sporów pomiędzy uczestnikami na etapie realizacji zamówień publicznych - to główne cele znowelizowanych przepisów Prawa zamówień publicznych.

Elektroniczne faktury w zamówieniach publicznych

Kraje Unii Europejskiej opowiedziały się za stosowaniem e-faktur w zamówieniach publicznych. Propozycję dyrektywy w sprawie faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych przedstawiła Komisja Europejska.

Prawa podwykonawców w przetargach

Nowelizacja prawa zamówień publicznych, którą uchwalił Sejm, przewiduje m.in. uregulowanie zasad dotyczących wypłacania wynagrodzeń podwykonawcom w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, a także terminu płatności za wykonane prace. Nowe przepisy dają również zamawiającemu prawo domagania się osobistego wykonywania większości usług przez wykonawcę.

Prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne

Przygotowanie dobrej oferty do przetargu jest oczywiście bardzo ważne, ale zdecydowanie ważniejsza jest odpowiedź na pytanie, czy firma w ogóle ma prawo ubiegać się o zamówienie publiczne. Sprawdź, kiedy firma ma prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne i jakie okoliczności wykluczą firmę z udziału w przetargu?

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

Największym problemem przeprowadzanych w Polsce przetargów publicznych są zmowy cenowe - tak wynika z raportu „Public Procurement: costs we pay for corruption”, który został przygotowany na zlecenie Komisji Europejskiej.

Stosunek pracy czy samozatrudnienie

Wysokie koszty zatrudnienia pracowników i trwający kryzys gospodarczy skłaniają wiele przedsiębiorstw do cięcia kosztów. Alternatywnym rozwiązaniem dla zwolnień pracowniczych, zapewniającym utrzymanie produkcji/działalności na niezmienionym poziomie i zatrzymanie wykwalifikowanej kadry, stało się przejście pracowników ze stosunku pracy (umowy o pracę) na umowę cywilnoprawną (działalność wykonywaną osobiście) lub tzw. samozatrudnienie.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne - co warto wiedzieć? (część II)

Jakie są rodzaje umów, które mogą stanowić podstawę świadczenia pracy? Niniejszy poradnik wyjaśnia w sposób przystępny zagadnienia dotyczące rodzajów umów zawieranych z pracodawcami, a także różnice pomiędzy zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę a świadczeniem pracy lub usług na podstawie umów cywilnoprawnych.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne - co warto wiedzieć? (część I)

Jakie są rodzaje umów, które mogą stanowić podstawę świadczenia pracy? Niniejszy poradnik wyjaśnia w sposób przystępny zagadnienia dotyczące rodzajów umów zawieranych z pracodawcami, a także różnice pomiędzy zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę a świadczeniem pracy lub usług na podstawie umów cywilnoprawnych.

W jakim zakresie inwestor jest odpowiedzialny za zobowiązania wobec podwykonawcy?

Przy realizacji dużych inwestycji budowlanych zaangażowanych jest zazwyczaj wiele podmiotów gospodarczych. Rodzi to problemy w momencie, gdy główny wykonawca nie wypłaca należności podwykonawcom. Wówczas firmy realizujące inwestycje, uważają, iż to inwestor ma obowiązek uregulować zobowiązania pieniężne wobec nich. Przepisy dotyczące tej kwestii nie są spójne, jednak jednolite orzecznictwo sądowe pozawala określić, w jakich sytuacjach roszczenia wobec inwestora są uzasadnione.

Umowa o pracę - o czym warto wiedzieć?

Zakres elementów, które powinny znaleźć się w umowie o pracę określa Kodeks pracy. Brak nawet jednego z tych elementów w umowie o pracę może stanowić duży problem zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy Jakie są podstawowe elementy umowy o pracę?

Klauzule zakazane w umowach o pracę

Zdarza się coraz częściej, że trudną sytuację na rynku pracy wykorzystują pracodawcy, modyfikując zawierane umowy w sposób niezgodny z prawem. Co robić w przypadku, gdy umowa o pracę zawiera klauzule niedozwolone?

Przetargi publiczne z większym udziałem małych przedsiębiorców

Obowiązują nowe zasady przetargów publicznych. W dniu 20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących przetargów publicznych, której głównym celem było umożliwienie dostępu do zamówień publicznych małym i średnim przedsiębiorcom.

Jakość umów w zamówieniach publicznych

Przedsiębiorcy negatywnie oceniają inwestycje realizowane przez podmioty publiczne i wskazuje na niską jakość praktyk zamawiających na każdym etapie realizacji zamówień publicznych - wynika z badania, które przeprowadziła PKPP Lewiatan.

REKLAMA