W projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej przewidziano liczne zmiany dotyczące ważnej dla podatników instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego, stosowanej w celu ograniczenia ryzyk podatkowych. Część zmian wypełnia założenia przyjęte przez Projektodawcę co do uproszczenia stosowania procedur podatkowych, jednak są i takie, które zmierzają do znacznego zmniejszenia znaczenia instytucji interpretacji indywidualnej. Wśród nich znalazły się zmiany, które zdecydowanie pogorszą pozycję podatnika i uniemożliwią uzyskanie interpretacji indywidualnej zgodnej z prawem, a różnej ze stanowiskiem Ministra Finansów.
Komisja Europejska wezwała polskie władze, by w ciągu miesiąca przekazały informacje dotyczące praktyk podatkowych. Jeżeli Polska tego nie uczyni, KE może skierować skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE. Chodzi o informacje, których Komisja potrzebuje, by zbadać, czy stosowana przez państwa UE interpretacja prawa podatkowego w indywidualnych przypadkach, np. dotycząca poszczególnych firm, nie stanowi formy pomocy publicznej, naruszającej unijne zasady konkurencji.
Posiadamy samochody służbowe, które są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W związku z tym, ponosimy wydatki związane z ich eksploatacją. Po 1 kwietnia 2014 r. otrzymaliśmy faktury zakupu za wymianę opon oraz ich przechowywanie. VAT związany z wymianą opon jest odliczany w wysokości 50%, natomiast nasze wątpliwości dotyczą przechowywania opon. Czy usługę przechowywania opon należy traktować jako usługę łącznie z wymianą opon jako koszty eksploatacyjne i odliczać VAT w wysokości 50%, czy należy potraktować przechowywanie opon jako odrębną usługę magazynowania i odliczać VAT w wysokości 100%, gdyż nie jest to usługa związana z eksploatacją samochodu?
Badanie techniczne pojazdu jako warunek pełnego odliczenia VAT, Pojazdy samochodowe wykorzystywane na dojazdy do miejsca zamieszkania, użytkowanie kart paliwowych, dostawa towarów dostarczanych kurierem – to tylko przykłady najnowszych interpretacji MF. Od 1 stycznia 2014 MF wydało kilkaset interpretacji dotyczących VAT. Podatnicy, szczególnie odliczający VAT od „wydatków samochodowych” powinni jeszcze raz sprawdzić, czy nadal prawidłowo dokonują rozliczeń.
Podmioty, które zużywają w swojej działalności alkohol całkowicie skażony powinny dokonać weryfikacji jaką metodą został skażony alkohol m.in. poprzez analizę protokołu skażenia. W szczególności, sprawdzeniu powinien podlegać alkohol nabywany w kraju. Przed wejściem w życie rozporządzenia wykonawczego nr 162/2013 wiele podmiotów w Polsce skażało alkohol skażalnikiem węgierskim czy też łotewskim, który był chętnie wykorzystywany przez podmioty z branży kosmetycznej czy farmaceutycznej. W świetle wydanej interpretacji ogólnej, alkohol skażony według procedury łotewskiej czy węgierskiej nadal może korzystać ze zwolnienia z akcyzy jednakże pod warunkiem, że skażenie alkoholu odbyło się na Węgrzech czy na Łotwie (co powinno wynikać m.in. z protokołu skażenia).
Wyłudzenia podatku od towarów i usług stały się od kilku lat zjawiskiem na tyle powszechnym i groźnym dla funkcjonowania naszego kraju, że powinny już stać się przedmiotem kompletnych i pogłębionych badań. Taka teza została zaprezentowana w Raporcie Instytutu Studiów Podatkowych podsumowującym najważniejsze doświadczenia 10-lecia zharmonizowanego podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w Polsce w latach 2004-2014. Danych dostarczają tu materiały praktyki skarbowej, akta spraw karnych i karnoskarbowych, ekspertyzy biegłych, oferty firm świadczących te „usługi” oraz oświadczenia podatników, którym tego rodzaju usługi proponowano.