REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT od samochodów, Samochód

Aktualizacja VAT-26 po zmianie numeru rejestracyjnego samochodu

W przypadku zmiany numeru rejestracyjnego samochodu, zgłoszonego wcześniej na informacji VAT-26, konieczne jest aktualizacja tej informacji, nawet jeżeli nie nastąpiła żadna zmiana sposobu wykorzystywania samochodu w działalności gospodarczej.

Sprzedaż samochodu - jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Spółka na okres od października 2014 r. do września 2015 r. wykupiła ubezpieczenie samochodu ciężarowego. Składka ubezpieczeniowa została rozłożona na cztery równe raty. Spółka ujmuje koszty na zespole 4, a wartość polisy dodatkowo zaewidencjonowała na koncie „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. W lutym 2015 r. samochód został sprzedany i spółka wystąpiła do ubezpieczyciela o zwrot niewykorzystanej części składki ubezpieczeniowej. Jak zaksięgować otrzymaną kwotę składki?

Jak uzyskać zwrot akcyzy samochodowej w 2015 r.

Od 1 stycznia i 1 kwietnia 2015 r. nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących zwrotu podatku akcyzowego od samochodów osobowych wywożonych za granicę Polski. Pierwsza zmiana polega na doprecyzowaniu kręgu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o zwrot akcyzy. Druga natomiast określa szczegółowo organy orzekające o tym zwrocie w związku z tzw. centralizacją finansów w Służbie Celnej.

Samochód służbowy wykorzystywany w celach prywatnych – rozliczenie przychodów, kosztów, ewidencja księgowa

Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych zawsze budziło wątpliwości podatników i było przedmiotem szczególnej uwagi organów podatkowych. Wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. ryczałtowego przychodu dla pracownika, któremu samochód jest udostępniany nieodpłatnie, po raz kolejny wywołało wiele pytań. W związku z wejściem w życie nowych przepisów podatnicy zastanawiają się nie tylko, jak ustalać przychód pracownika, ale czy podlega on oskładkowaniu (i w jakiej wysokości), jak rozliczać koszty używania takiego samochodu, czy ryczałt za korzystanie z samochodu podlega VAT i jak zaksięgować te zdarzenia. Na wszystkie pytania kompleksowo odpowiadamy w tym artykule.

REKLAMA

Odliczenie 100% VAT od samochodu wymaga pełnej ewidencji

W ewidencji przebiegu pojazdów określonej w art. 86a. ust. 7 ustawy o VAT, powinien znaleźć się dokładny opis trasy, która pokonał dany pojazd, ze wskazaniem adresów punktów pośrednich, a w rubryce "cel wyjazdu" powinien być wskazany każdy, powiązany z tymi punktami pośrednimi, cel wyjazdu. Tym samym nie wystarczy określenie tylko , np. "K-K" dotyczące obrębu jednej miejscowości. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 3 lutego 2015 r.

Korzystanie przy wykonywaniu zlecenia z samochodu zleceniodawcy nie powoduje przychodu z nieodpłatnego świadczenia

Zleceniobiorca, wykorzystując do celów prawidłowego wykonania umowy składnik majątku zleceniodawcy, np. telefon lub samochód, nie uzyskuje z tego tytułu nieodpłatnego świadczenia. Taki przychód nie powstanie nawet wtedy, gdy miejscem parkowania samochodu firmowego będzie miejsce zamieszkania zleceniobiorcy.

VAT od samochodów sprowadzanych z UE - rozliczenia

Podatnik VAT, który sprowadza samochód z innego kraju UE, jest obowiązany spełnić dodatkowe warunki, inaczej niż w przypadku zakupu pozostałych towarów. Warunki te zostały od 1 stycznia 2015 r. ograniczone, ale nie zniesiono ich całkowicie. Sposób rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów zależy od tego, czy nabycie samochodu można zakwalifikować jako WNT.

Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca - jak ustalić przychód pracownika?

Nasi pracownicy używają samochodów służbowych do celów prywatnych. Od 1 stycznia 2015 r. doliczamy pracownikom zryczałtowany przychód z tytułu używania samochodów służbowych do celów prywatnych. W jakiej wysokości go ustalić, jeżeli pracownik nie będzie używał samochodu przez cały miesiąc z powodu zwolnienia albo urlopu?

REKLAMA

Od kiedy można amortyzować samochód zakupiony na raty

Zakupiłem samochód osobowy na raty, który zamierzam wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej. Od jakiego momentu mogę rozpocząć jego amortyzację? Czy muszę czekać, aż zapłacę wszystkie raty?

Jak rozliczyć nieodpłatne udostępnienie samochodu zleceniobiorcy

Nasza spółka zawarła umowę, na podstawie której zleceniobiorca świadczy na jej rzecz usługi transportowe przy użyciu samochodów ciężarowych, których spółka jest właścicielem lub leasingobiorcą. Z umowy zawartej ze zleceniobiorcą wynika, że samochody ciężarowe zostały mu udostępnione nieodpłatnie, w zamian za obniżenie ceny świadczonych usług transportowych. Jednocześnie spółka ponosi koszty zakupu paliwa do tych samochodów, koszty ich ubezpieczenia oraz wszelkie koszty napraw i zakupu części zamiennych. Natomiast zleceniobiorca, zgodnie z umową, może używać udostępnionych samochodów wyłącznie w celu wykonania umowy. Czy takie udostępnienie samochodów podlega VAT?

Odliczanie VAT od eksploatacji samochodu służbowego, którym pracownik jeździ z domu do pracy i z powrotem

Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności umożliwiamy naszym pracownikom dojazdy służbowymi samochodami osobowymi z pracy do domu i z domu do pracy. Wprowadziliśmy regulamin określający zasady korzystania z tych samochodów w taki sposób, aby uniemożliwić ich wykorzystywanie do celów prywatnych. Planujemy też wprowadzenie obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu tych pojazdów. Czy możemy odliczyć 100% VAT od wydatków dotyczących ich eksploatacji?

Ewidencja przebiegu pojazdu dla potrzeb VAT - zasady wypełniania

Wpis w ewidencji przebiegu pojazdu powinien być (w kontekście zasad odliczania VAT) na tyle czytelny, aby pozwalał zweryfikować czy użycie pojazdu było bezpośrednio powiązane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika, a jednocześnie wykluczyć wykorzystanie samochodu dla celów prywatnych. Prawidłowy opis trasy powinien zawierać adresy miejsc (sklepu, urzędu, poczty itp.), do których udawał się pojazd podatnika.

Podatek VAT od aut sprowadzanych z krajów UE - rozliczenia

Podatnik VAT, który sprowadza samochód z innego kraju UE, jest obowiązany spełnić dodatkowe warunki, inaczej niż w przypadku zakupu pozostałych towarów. Warunki te zostały od 1 stycznia 2015 r. ograniczone, ale nie zniesiono ich całkowicie.

Sprzedaż samochodu, który nie był w ewidencji środków trwałych - rozliczenie VAT

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (podatnik VAT) używała w niej samochodu ciężarowego kupionego jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Nie wprowadzała go do ewidencji środków trwałych. Teraz chce go sprzedać. Jaki dokument powinna wystawić?

Pracownik płaci PIT od używania samochodu służbowego po godzinach

Pracownik korzystający z auta firmowego do celów prywatnych uzyskuje z tego tytułu przychód z nieodpłatnych świadczeń. Według przepisów, przychód będzie miał równowartość 250 zł w przypadku fiata seicento oraz 400 zł, jeśli jeździ toyotą avensis.

Czy można odliczać VAT od samochodów na podstawie przepisów unijnych?

Od 1 kwietnia 2014 r. obowiązują ograniczenia w zakresie odliczania VAT od samochodów. W związku tym jedna z firm poprosiła o interpretację podatkową, w której zapytała, czy można zacząć odliczać VAT bezpośrednio na podstawie przepisów unijnych, bo według niej polska ustawa o VAT zawiera błędy.

Odpowiedzialność kierowcy w wykroczeniu ujawnionym przez fotoradar

Uchwałą z dnia 30 września 2014 r. (sygn. akt I KZP) Sąd Najwyższy uznał, iż straż gminna, będąc zarządcą urządzeń kontrolno - pomiarowych (tzw. fotoradarów) posiada uprawnienia oskarżyciela publicznego w stosunku do właściciela pojazdu, który nie wskazał osoby kierującej w momencie popełnienia wykroczenia.

Nowe zasady rozliczania użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych

Od 1 stycznia 2015 r. wchodzą w życie prostsze zasady rozliczania użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych. Korzystania z auta służbowego do celów prywatnych będzie opodatkowane ryczałtem. Miesięczna kwota podatku będzie uzależniona od pojemności silnika. Problematyczna pozostanie jednak kwestia rozliczania paliwa.

Nieodpłatne przekazanie samochodu nabytego przed 1 kwietnia 2014 r. - rozliczenie VAT

Podlegające opodatkowaniu VAT nieodpłatne przekazanie samochodów w świetle wskazanych przepisów o korekcie podatku odliczonego przy nabyciu samochodów stanowi sprzedaż tych samochodów. Niestety, nie pojawiły się jeszcze pierwsze wyjaśnienia organów podatkowych potwierdzające to stanowisko.

Wycofanie samochodu z działalności gospodarczej – skutki podatkowe

Samochód to jeden z podstawowych składników firmowego majątku. Zwykle po uznaniu go za środek trwały jest wpisywany do ewidencji środków trwałych i służy potrzebom wynikającym z prowadzonej działalności gospodarczej.

Termin do złożenia informacji VAT- 26

Termin do złożenia informacji VAT- 26 wynosi – zgodnie ze znowelizowanymi przepisami dotyczącymi prawa do odliczenia podatku vat od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi – 7 dni. Jakie konsekwencje niesie uchybienie terminowi do złożenia informacji VAT- 26? Jak i kiedy można złożyć korektę nieodliczonego podatku vat?

Dzienna i miesięczna ewidencja przebiegu pojazdu jako integralna całość

Czy prowadzona przez spółkę dzienna i miesięczna ewidencja przebiegu pojazdu, stanowiąca integralną całość spełnia przesłanki uznania jej za ewidencję przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o o podatku od towarów i usług.

Trudno odliczyć cały VAT od samochodów służbowych

Organy podatkowe nie zgadzają się na odliczenie przez podatników 100% VAT od samochodów służbowych, nawet jeżeli pracownicy płacą za prywatny użytek takich aut.

Odliczenie 100% VAT od paliwa do samochodu – dojazdy do pracy

Czy można odliczyć 100% podatku naliczonego od nabycia paliwa w związku z dojazdem do pracy z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą?

Odliczenie VAT od zakupu paliwa opłaconego kartą paliwową

Jako firma transportowa posiadamy flotę samochodów użytkowanych w działalności gospodarczej na podstawie umów leasingowych. Aby uprościć rozliczanie transakcji zakupu paliwa do tych samochodów, korzystamy z kart paliwowych wydanych przez leasingodawcę, które uprawniają naszych kierowców do bezgotówkowego zakupu towarów (najczęściej paliwa) na stacjach paliwowych danego koncernu paliwowego. Czy ze zbiorczych faktur za paliwo wystawionych przez leasingodawcę mamy prawo odliczyć podatek naliczony?

Sprzedaż używanego w firmie samochodu – rozliczenie VAT marża

Podatnicy, którzy sprzedają swoje samochody firmowe (przy nabyciu których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) mają wątpliwości, czy w takim przypadku mogą zastosować korzystne opodatkowanie VAT na zasadzie marży. Organy podatkowe i Ministerstwo Finansów przyznają, że taka możliwość istnieje.

Badania techniczne samochodu a odliczenie VAT – zmiana stanowiska MF

W wydanej 17 września 2014 r. odpowiedzi na interpelację poselską nr 28072 MF stwierdził, że przeprowadzenie badania technicznego samochodu dostawczego i uzyskanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym jest warunkiem skorzystania z prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Badania muszą być przeprowadzone do dnia złożenie deklaracji, w której podatnik odlicza VAT.

Dodatkowe badania techniczne samochodów a odliczenie VAT - wyjaśnienia MF

Poseł Kongresu Nowej Prawicy Przemysław Wipler wniósł do ministra finansów interpelację w sprawie dodatkowych badań technicznych pojazdów. Jego główna wątpliwość dotyczyła dodatkowego badaniu technicznego „samochodu z jednym rzędem siedzeń”, który w momencie zakupu i poprzedniego przeglądu spełniał kryteria pełnego odliczenia VAT od zakupu, eksploatacji i zakupu paliw. W celu potwierdzenia spełniania tych samych kryteriów musiał przejść dodatkowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów w przeciągu 3 miesięcy od wejścia nowelizacji ustawy o VAT.

Czy można odliczać VAT od paliwa do samochodów leasingowanych

Czy po 1 kwietnia 2014 r. mogę odliczać VAT od paliwa do leasingowanego samochodu z homologacją N1 (5-osobowy)? Umowa leasingu została zgłoszona do urzędu.

Odliczenie VAT od wydatków na paliwo do samochodu ciężarowego używanego do celów „mieszanych”

Czy w związku z nowelizacją ustawy o VAT od 1 kwietnia 2014 r. mam prawo do odliczenia 50% VAT od paliwa do samochodu wykorzystywanego do celów „mieszanych”? W dowodzie rejestracyjnym tego pojazdu mam wpisane następujące dane: samochód ciężarowy, podrodzaj: VAN, dwa rzędy siedzeń, dopuszczalna ładowność: 675 kg, liczba miejsc: 5, brak badania technicznego, auto z 2010 r.

Odliczenie VAT od usług przechowywania opon

Posiadamy samochody służbowe, które są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W związku z tym, ponosimy wydatki związane z ich eksploatacją. Po 1 kwietnia 2014 r. otrzymaliśmy faktury zakupu za wymianę opon oraz ich przechowywanie. VAT związany z wymianą opon jest odliczany w wysokości 50%, natomiast nasze wątpliwości dotyczą przechowywania opon. Czy usługę przechowywania opon należy traktować jako usługę łącznie z wymianą opon jako koszty eksploatacyjne i odliczać VAT w wysokości 50%, czy należy potraktować przechowywanie opon jako odrębną usługę magazynowania i odliczać VAT w wysokości 100%, gdyż nie jest to usługa związana z eksploatacją samochodu?

Ryczałtowe stawki podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych w 2015 r.

Sejm zajmuje się ustawą o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, która zakłada m.in. wprowadzenie ryczałtowych stawek podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 roku.

Czy można odliczyć pełny VAT od zakupu GPS i CB-radia

Prowadzę działalność gospodarczą, do której wykorzystuję samochód osobowy. Nie prowadzę ewidencji przebiegu pojazdu dla tego samochodu, ani nie zgłosiłem go w urzędzie skarbowym informacją VAT-26. Zakupiłem nawigację GPS oraz CB-radio do tego samochodu. Czy mogę odliczyć w całości podatek naliczony przy ich nabyciu?

Odliczenie VAT od samochodów 2014/2015 - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów opublikowało kilka najczęściej zadawanych pytań (razem z odpowiedziami) odnośnie nowych zasad odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi obowiązującymi od dnia 1 kwietnia 2014 r.

Sprzedaż samochodu w systemie VAT-marża

Spółka zakupiła używany samochód osobowy w systemie VAT-marża. Wprowadzono ten pojazd do ewidencji środków trwałych. Do dziś wykorzystywany jest w działalności opodatkowanej jako środek trwały. Spółka zamierza sprzedać ten samochód innej firmie, za cenę równą cenie zakupu (marża wyniosłaby 0,00 zł). Czy spółka może dokonać sprzedaży w systemie VAT-marża? Skoro marża wyniesie 0,00 zł, to czy faktycznie nie zostanie naliczony podatek VAT?

Czy ograniczenie w odliczaniu 50% VAT dotyczy najmu miejsc parkingowych dla klientów

Firma wykorzystuje samochody do celów „mieszanych” oraz wyłącznie do działalności. Wynajmujemy miejsca parkingowe na terenie biurowca dla własnych samochodów oraz dla naszych klientów. Na każde miejsce otrzymujemy osobną fakturę. Jak w tej sytuacji odliczać VAT? Czy 50% odliczamy tylko od miejsc służbowych, a od pozostałych miejsc możemy odliczyć 100%? Czy od wszystkich powinniśmy odliczyć 50%?

Czy od kosztów przesyłki części samochodowych należy odliczyć 50% VAT naliczonego

W sklepie internetowym zakupiłem części do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej. Od 1 kwietnia 2014 r. od wydatków związkach z tym samochodem odliczam 50% VAT naliczonego. Czy ograniczenie odliczenia VAT dotyczy tylko zakupionych części do samochodu? Czy od kosztów przesyłki naliczonych przez sprzedawcę też należy odliczyć 50% VAT naliczonego?

Udostępnianie pracownikom samochodów do celów prywatnych a odliczanie VAT

Spółka złożyła informację VAT-26, w której wskazała posiadane samochody osobowe. Latem spółka zamierza jednak udostępniać samochody swoim pracownikom do celów prywatnych. Czy jest to możliwe? Co w tym celu spółka powinna uczynić i jakie będą tego konsekwencje? Czy sytuacja się zmieni, jeżeli spółka zamiast nieodpłatnie udostępniać samochody wynajmie je pracownikom?

Amortyzacja samochodu używanego do celów mieszanych

Czy przedsiębiorca, który zadeklaruje do celów odliczeń podatku VAT (w wysokości 50%) używanie samochodu osobowego do celów mieszanych, może dokonywać, i w jakiej wysokości, odpisów amortyzacyjnych związanych z wprowadzeniem tego pojazdu do ewidencji środków trwałych?

Podatek akcyzowy w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych w 2015 r.

Planowane na 2015 r. zmiany w ustawie o podatku akcyzowym mają uprościć i znieść uciążliwe przepisy dla prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych.

Akcyza na samochód z zagranicy

Dla wyliczenia akcyzy od samochodów sprowadzanych z zagranicy wystarczy wiedzieć, czy według ustawy akcyzowej jest to samochód osobowy, znać pojemność jego silnika (do 2000 cm3 czy więcej) oraz wartość z faktury i dokonać prostego pomnożenia. W rzeczywistości jednak sprawa jest bardziej skomplikowana.

Moment powstania obowiązku podatkowego przy dostawie samochodu

Jeżeli wystawienie faktury będzie dawało nabywcy możliwość zarejestrowania samochodu, to tym samym będzie mu dawało prawo do dysponowania tym towarem jak właściciel. W konsekwencji obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży nie będzie powstawał z dniem odbioru samochodu przez nabywcę, ale z chwilą postawienia go do jego dyspozycji

Samochód służbowy na wakacjach

Zmieniająca się kultura biznesu wpływa na zmianę spojrzenia na korzystanie z samochodów służbowych w celach prywatnych. Pojmowanie takich pojazdów jedynie jako narzędzi pracy ewoluuje i obecnie co raz częściej traktuje się je jako dodatkową formę wynagrodzenia pracownika.

Zmiany techniczne w samochodach a odliczenie VAT

Nowe przepisy dotyczące VAT od samochodów ciągle budzą duże zainteresowanie podatników, którzy szukają korzystnych rozwiązań odnoszących się do odliczania VAT. W poprzednich latach popularne było instalowanie kratek w samochodach, dzięki czemu podatnicy mogli zwiększyć zakres odliczenia VAT. Niestety od 1 kwietnia 2014 r. wmontowanie do samochodu kratki lub zabudowy nie zawsze przyniesie korzystne skutki podatkowe.

Sprzedaży samochodu wykupionego po zakończeniu jego leasingu - skutki podatkowe

Podatniczka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowę leasingu operacyjnego dotyczącą samochodu osobowego. W okresie trwania umowy leasingu, do kosztów podatkowych były zaliczane opłaty leasingowe. Po zakończeniu umowy leasingu samochód stał się jej własnością. Czy ewentualna sprzedaż w przyszłości nabytego od firmy leasingowej samochodu osobowego będzie rodziła obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych?

Rozliczanie użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych w 2015 r.

W 2015 r. obecny systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych zostanie zastąpiony ryczałtem – to jedno z rozwiązań zawartych w projekcie ustawy o ułatwieniu prowadzenia działalności gospodarczej, który trafił do Sejmu.

Nieodpłatne używanie samochodu służbowego w wakacje – skutki w VAT

Samochody firmowe są często, za zgodą pracodawcy, używane do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Szczególnie w okresie wakacyjnym może się zdarzyć kilka sposobności wykorzystania samochodu w celach niezwiązanych z działalnością. Często, ale nie zawsze, takie użycie podlega opodatkowaniu VAT. W niektórych przypadkach (gdy podatnik złożył VAT-26) takie użycie samochodu spowoduje również utratę prawa do odliczonego VAT (50%).

Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

Prowadzę firmę i jestem podatnikiem VAT czynnym. 10 listopada 2013 r. w ramach działalności gospodarczej kupiłem samochód. Auto było wykorzystywane tylko w działalności opodatkowanej. Zamierzam wycofać samochód z działalności. Czy muszę to rozliczyć w VAT? A jak będzie wyglądać rozliczenie, gdy sprzedam samochód przed wycofaniem z działalności?

Od 2015 r. użytkowanie służbowych samochodów opodatkowane ryczałtem

Zastąpienie od 1 stycznia 2015 r. ryczałtem obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych – przewiduje projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, którego pierwsze czytanie odbędzie się na najbliższym posiedzeniu Sejmu.

Opodatkowanie VAT odpłatnych przejazdów służbowym samochodem

Czy dojazd pracownika z/do miejsca zamieszkania do/z pracy w celu zapewnienia parkowania samochodu należy traktować jako usługę w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym uwzględniać odcinek dojazdu w podstawie opodatkowania podatkiem VAT z tytułu odpłatnego udostępniania pracownikowi samochodu?

REKLAMA