REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatek bankowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podatek bankowy nie będzie obejmował obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa

W dniu 8 listopada 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska, przedłożony przez ministra finansów. Projekt ten zakłada m.in. że podatek bankowy (podatek od niektórych instytucji finansowych) nie będzie obejmował obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. Ponadto postanowiono, że reguła wydatkowa nie będzie ograniczała wydatków dot. skutków wojny na Ukrainie.

Będzie podatek od nadmiarowych zysków banków?

Wiceminister finansów Artur Soboń powiedział 4 lipca 2022 r., że nie wyklucza wprowadzenia ewentualnego podatku od nadmiarowych zysków banków. Dodał, że to nie jest temat tabu. 2 lipca br. prezes PiS Jarosław Kaczyński zapowiedział, że jeżeli banki nie podniosą oprocentowania depozytów, to zostaną obłożone dodatkowym podatkiem od zysków.

Skutki podatku bankowego

Podatek bankowy ogranicza efektywność polityki pieniężnej, nie jest wsparciem dla reformy wskaźników referencyjnych w Polsce - wynika z raportu opublikowanego w ramach Working Papers NBP.

Zwolnienie z podatku bankowego transakcji repo i BSB - postulat BFG

Zwolnienie z podatku bankowego transakcji repo i BSB jest istotne w kontekście możliwości budowania wskaźników referencyjnych zgodnych rozporządzeniem BMR takich jak Warsaw Repo Rate (WRR) - napisał Bankowy Fundusz Gwarancyjny w opinii do projektu ustawy o rynku finansowym autorstwa Ministerstwa Finansów.

Zasady naliczania podatku bankowego do zmiany

Podatek bankowy. Polska powinna zmienić zasady naliczania podatku bankowego, a banki powinny aktywnie działać w kierunku zawierania dobrowolnych ugód rozwiązujących problemy z mieszkaniowymi kredytami FX – ocenił Międzynarodowy Fundusz Walutowy w raporcie po konsultacjach z rządem. Według MFW, banki komercyjne poradzą sobie ze wzrostem przeterminowanych zobowiązań po pandemii.

Podatek od niektórych instytucji finansowych - nowy wzór deklaracji FIN-1 od sierpnia 2019 r.

Deklaracja w sprawie podatku od niektórych instytucji finansowych FIN-1 zostanie dostosowana do zmian, które wprowadza ustawa o pracowniczych planach kapitałowych. Nowy wzór deklaracji będzie miał zastosowanie począwszy od rozliczenia za lipiec 2019 r., a zatem pierwsza deklaracja podatkowa według nowego wzoru powinna zostać złożona do 25 sierpnia 2019 r.

Wpływ podatku bankowego na rynek finansowy

Rynek finansowy w Polsce, który jest mniej rozwinięty w porównaniu z innymi krajami, po wprowadzeniu podatku bankowego został bardziej osłabiony - tak wynika z badań przeprowadzonych pod kierunkiem dr hab. Anety Hryckiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego.

Wpływ podatku bankowego na stopy procentowe

Zdaniem Kamila Zubelewicza, członka Rady Polityki Pieniężnej od momentu wdrożenia w Polsce podatku bankowego trzeba prowadzić politykę pieniężną tak, jakby stopy procentowe były de facto wyższe od poziomu nominalnego. Zubelewicz twierdzi, że kwestia podatku bankowego powinna być neutralna dla polityki Rady Polityki Pieniężnej, chociaż faktycznie podatek ten utrudnia podejmowanie decyzji przez RPP.

Ubezpieczyciele chcą zwolnienia z podatku od aktywów w ramach PPK

Nowa ustawa o pracowniczych planach kapitałowych (PPK) zakłada udział ubezpieczycieli w systemie, jednak przy stopie opodatkowania wyższej od limitu kosztów za zarządzanie w umowach PPK i braku zwolnienia z podatku od aktywów ubezpieczyciele będą praktycznie z systemu wykluczeni. Wobec czego Polska Izba Ubezpieczeń wnioskuje o zwolnienie z podatku od środków zgromadzonych w PPK oraz nowych umów pracowniczych programów emerytalnych (PPE).

8 mld zł trafiło do budżetu z podatku bankowego

Do budżetu państwa z podatku bankowego wpłynęło w ciągu dwóch lat blisko 8 mld zł. Wprowadzenie tego podatku, jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, nie wpłynęło negatywnie na stabilność instytucji finansowych oraz sektora ubezpieczeniowego.

Podatek od instytucji finansowych ma już ponad rok

Wiceminister finansów Wiesław Janczyk przedstawił 10 maja 2017 r. sejmowej komisji finansów publicznych analizę funkcjonowania podatku od instytucji finansowych (zwanego potocznie podatkiem bankowym). Zdaniem wiceministra wprowadzenie tego podatku zatrzymało etap maksymalizacji zysków banków i nie wpłynęło niekorzystnie na świadczone przez banki usługi.

Nie będzie zmian w podatku bankowym i podatku od kopalin

Ministerstwo Finansów spodziewa się mniejszych, od zakładanych, wpływów z podatku od instytucji finansowych oraz podatku od kopalin. Jednak resort finansów nie zamierza w najbliższym czasie zmieniać przepisów dotyczących tych podatków. W rozmowie z PAP wiceminister finansów Wiesław Janczyk udzielił także informacji dotyczących nowelizacji ustawy hazardowej i budżetu na 2017 rok.

Definicja „instytucji pożyczkowej” w podatku od niektórych instytucji finansowych

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 8 sierpnia 2016 r., że zgodnie ustawą z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 68) podatnikami tego podatku są nie tylko podmioty z sektora bankowego, ubezpieczeniowego oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-pożyczkowe, ale także instytucje pożyczkowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 1497, z późn. zm.).

Wpływ podatku bankowego na lokaty dla małych przedsiębiorców

Wprowadzenia podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego) spowodowało, że lokaty dla małych przedsiębiorców w większości banków mocno potaniały.

Udzielanie pożyczek z ZFŚS a podatek od niektórych instytucji finansowych

Spółka, która udziela pożyczek uprawnionym byłym pracownikom (emerytom i rencistom) z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), nie spełnia kryteriów zaliczenia jej do „instytucji finansowych”. Tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od niektórych instytucji finansowych.

Podatek od niektórych instytucji finansowych (podatek bankowy) – poradnik

Zasady opodatkowanie podatkiem aktywów niektórych instytucji finansowych reguluje ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych, która weszła w życie z dniem 1 lutego 2016 r. Podatek wynosi 0,0366% podstawy opodatkowania miesięcznie. Pobór tego podatku oparty jest na zasadzie samonaliczania podatku przez podatników. Podatek naliczany jest w okresach miesięcznych, termin jego wpłaty określono na 25 dzień miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy. Pierwszym okresem rozliczeniowym, za który podatnicy dokonują obliczenia i wpłaty podatku bankowego oraz składają deklarację podatkową (FIN-1) jest luty 2016 r. (wpłata w terminie do 25 dnia miesiąca marca 2016 r.).

Zmiany w podatkach wpływające na rynek nieruchomości

Poza zmianami podatkowymi dotykającymi wprost branży nieruchomości, wprowadzenie podatku bankowego czy też podatku od handlu również odbija się echem na tym rynku. Przedsiębiorcy powinni zrobić wszystko, co w ich mocy, aby być przygotowanym na nowe wymogi oraz narzędzia, dające aparatowi skarbowemu nowe możliwości - zauważa Tomasz Ożdziński, doradca podatkowy, dyrektor w Grupie Doradztwa Nieruchomości EY w Polsce.

Pożyczki dla pracowników bez podatku bankowego

Minister finansów wyjaśnił, że pracodawcy, którzy udzielają pożyczek swoim pracownikom, nie muszą płacić podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego).

Podatek od niektórych instytucji finansowych - wytyczne dla organów podatkowych

Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie stosowania przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej przepisów ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych.

Komisja Europejska przygląda się podatkowi od instytucji finansowych

Komisja Europejska sprawdza uchwalony w styczniu w Polsce podatek od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatek bankowy) pod kątem ewentualnej sprzeczności zapisów ustawy, która go wprowadzała, z regulacjami Unii Europejskiej - poinformowały źródła unijne. Na razie nie ma jednak oficjalnego dochodzenia w tej sprawie.

Skutki wprowadzenia podatku bankowego

Kwestia tzw. podatku bankowego wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Od jakich instytucji finansowych jest on pobierany? Czy wpłynie to na równowagę rynku finansowego? Czy podniesie koszty kredytów i obniży depozytów? Czy nie doprowadzi do zwiększenia popularności usług tzw. pseudo-banków oraz kredytów udzielanych na nierynkowych zasadach?

Zasady pobierania podatku od instytucji finansowych

Od 1 lutego 2016 r. niektóre instytucje finansowe w Polsce mają obowiązek płacić podatek bankowy. Banki już zapowiedziały podwyżkę opłat i prowizji dla klientów, aby zrekompensować sobie straty wynikające z obowiązku płacenia nowego podatku. Które instytucje finansowe zobowiązane są do uiszczania podatku i jak wyglądają zasady jego poboru?

Wzór deklaracji w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych (FIN-1)

Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie określenia wzoru deklaracji w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych (FIN-1). Pierwszym okresem rozliczeniowym, za który podatnicy objęci tym podatkiem dokonają obliczenia i wpłaty podatku oraz złożą deklarację podatkową jest luty 2016 r.

Rynek kapitałowy w Polsce 2016 – najważniejsze zmiany

Zmiany w zarządach spółek, podatek bankowy, ustawa "frankowa", nowe regulacje MAR/MAD II, ustawa o listach zastawnych - to pięć najważniejszych zmian dla polskiego rynku kapitałowego w 2016 r. zdaniem dr. Piotra Bobera, Prezesa WFY Group.

Podatek od instytucji finansowych w Polsce wyższy niż w Niemczech

Podatek od instytucji finansowych ze stawką 0,44 proc. od wartości aktywów wchodzi w życie na początku lutego. Podatki tego rodzaju występują w wielu krajach Europy, lecz są dużo niższe niż w Polsce - np. w sąsiednich Niemczech tego rodzaju opodatkowanie jest dziesięć razy mniejsze.

Podatek bankowy w Europie

Podatek od aktywów bankowych (tzw. podatek bankowy), analogiczny pod względem zasad funkcjonowania do nowego polskiego podatku od niektórych instytucji finansowych, obowiązuje już w wielu państwach europejskich. W Polsce od lutego 2016 r. m.in. banki, firmy ubezpieczeniowe, SKOK-i i firmy pożyczkowe będą obłożone podatkiem, wynoszącym rocznie 0,44 proc. wartości ich aktywów.

Podatek bankowy na Węgrzech

Budżet Węgier został istotnie zasilony wpływami z podatku bankowego. Jednak podatek ten doprowadził do zmniejszenia ilości udzielanych kredytów. Ponadto banki przerzuciły część kosztów na klientów - powiedział PAP ekonomista Zoltan Adam z instytutu Kopint-Tarki w Budapeszcie.

Wpływy z podatku bankowego mają wynieść 6 mld zł

Rząd zakłada, że wpłaty z tytułu podatku bankowego, który zacznie obowiązywać od 1 lutego br., wyniosą około 6 mld zł. Podatek bankowy to proste i skuteczne narzędzie polityki fiskalnej rządu - mówi dr Mariusz Andrzejewski. Podkreśla, że na pewno banki będą szukały sposobu na tzw. optymalizację podatkową w zakresie podatku bankowego, ale wydaje się, że nie będzie to takie łatwe jak w przypadku podatku CIT.

Podatek bankowy - trudny do uniknięcia, przerzucalny na klientów

Od 1 lutego 2016 r. instytucje finansowe (w szczególności banki i ubezpieczyciele) będą płacić podatek w wysokości 0,44 proc. wartości ich aktywów rocznie. Eksperci podkreślają, że bankom i innym instytucjom finansowym będzie trudno uniknąć zapłacenia tego podatku. Będą jednak próbować przenieść koszt podatku bankowego na swoich klientów.

Ustawa o podatku bankowym została przyjęta

W dniu 15 stycznia br. Sejm przyjął większość poprawek Senatu do ustawy o podatku bankowym. Nowe regulacje przewidują, że od lutego 2016 r. m.in. banki, firmy ubezpieczeniowe, SKOK-i i firmy pożyczkowe będą obłożone podatkiem, wynoszącym rocznie 0,44 proc. wartości ich aktywów.

Podatek bankowy - Ministerstwo Finansów nie zgadza się z opinią EBC

Podatek bankowy może sprzyjać wypłacalności banków, nie zmniejszy akcji kredytowej - przekonuje Ministerstwo Finansów, odpowiadając na krytyczne opinie Europejskiego Banku Centralnego wobec propozycji wprowadzenia podatku bankowego. MF zwraca m.in. uwagę, że podatek bankowy funkcjonuje z powodzeniem w wielu unijnych państwach i wspiera rozwój gospodarczy tych państw.

Podatek bankowy podwyższa marże kredytów

Już w miesiącu lutym zacznie obowiązywać uchwalony pod koniec grudnia ubiegłego roku podatek bankowy. W wyniku wprowadzenia podatku banki podniosły marże kredytów.

Podatkowe dochody budżetu państwa 2016

W 2016 roku dochody budżetu pochodzące z dwóch nowych podatków - bankowego i od hipermarketów - szacowane są na 7,5 mld złotych - poinformował podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej Komisji finansów wiceminister finansów Leszek Skiba.

Skutki wprowadzenia podatku bankowego dla branży ubezpieczeniowej

Zgodnie z ustawą o podatku od niektórych instytucji finansowych, od lutego 2016 r. opodatkowaniem zostaną objęte banki (krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych), zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz firmy pożyczkowe. Jak ocenia mec. Piotr Czublun, zmiany, mimo że zasadniczo idą w dobrym kierunku, jednak nie rozwiązują większości problemów, jakie dla branży ubezpieczeniowej może przynieść nowy podatek.

Od lutego 2016 r. instytucje finansowe zapłacą podatek ze stawką 0,44 proc. rocznie

Sejm uchwalił ustawę o podatku od niektórych instytucji finansowych, która zakłada, że już od miesiąca lutego 2016 r. banki, firmy ubezpieczeniowe oraz inne instytucje finansowe będą obłożone tzw. podatkiem bankowym, wynoszącym rocznie 0,44 proc. wartości ich aktywów.

Ustawa o podatku bankowym ma wejść życie 1 lutego 2016 r.

W Sejmie trwają prace nad złożonym przez posłów PiS projektem ustawy o tzw. podatku bankowym. Podatek ten ma przynieść wpływy do budżetu w wysokości kilku mld złotych rocznie. Nowy podatek ma zacząć obowiązywać od lutego 2016 r.

Szydło: podatek bankowy nie do przyjęcia dla grup interesów w Europie

Dzisiaj dla wielu grup interesów w Europie decyzje polskiego rządu są nie do przyjęcia - powiedziała w TVN24 premier Beata Szydło. Podała przykład podatku bankowego, jaki zamierza wprowadzić rząd. Pytana, czy za ten podatek nie zapłacą klienci, bo banki wyrównają straty podnosząc prowizje i marże, oceniła, że to próby szantażu przez korporacje finansowe

Podatek bankowy uderzy w klientów banków

Szef Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz uważa, że podatek bankowy od aktywów w proponowanej stawce uderzy w klientów banków; według niektórych wyliczeń kredyty mieszkaniowe udzielane po jego wejściu w życie staną się o kilkadziesiąt tysięcy złotych droższe.

Instytucje finansowe objęte programami naprawczymi nie będą płaciły podatku "bankowego"?

Ministerstwo Finansów chce, by podmioty objęte programami naprawczym nie były objęte tzw. podatkiem bankowym. Resort widzi potrzebę prac nad niektórymi zapisami proponowanej ustawy - poinformował wiceminister finansów Konrad Raczkowski. Podatek ten ma wejść w życie od 1 lutego 2016 roku.

Podatek "bankowy" - zgodność z prawem UE i cele pozafiskalne

Podatek bankowy obowiązuje w wielu krajach, m.in. Wielkiej Brytanii czy Niemczech. W Polsce powinien jednak służyć nie tylko zwiększaniu wpływów do budżetu, ale także ograniczeniu ryzykownych zachowań banków - mówi PAP ekonomistka, doradca podatkowy Agnieszka Zasikowska.

Podatek "bankowy" - reakcje banków

Banki będą reagować na wejście w życie podatku bankowego; skutkiem może być nie tylko podwyższanie marż, ale także zmniejszenie akcji kredytowej - mówi wiceprezes Związku Banków Polskich Mieczysław Groszek, komentując fakt, że już dwa banki podwyższyły marże kredytów hipotecznych.

Podatek "bankowy" będzie pobierany od dużych instytucji finansowych

Aktywa banków, firm ubezpieczeniowych i innych instytucji finansowych w przypadku, gdy przekraczają 4 mld zł, zostaną objęte podatkiem w wysokości 0,39 proc. rocznie (banki) lub 0,6 proc. rocznie (firmy ubezpieczeniowe) - zakłada projekty przygotowany przez posłów PiS.

Stawka podatku bankowego wyniesie 0,0325 proc. i będzie naliczana miesięcznie

Projekt ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych - tzw. podatku bankowego trafił 3 grudnia br. do marszałka - wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej Sejmu. Zgodnie z założeniami do projektu, stawka podatku wyniesie 0,0325 proc. i będzie naliczana miesięcznie.

Podatek od aktywów banków, SKOK-ów i zakładów ubezpieczeń od 1 lutego 2016 r.

Poselski projekt ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych - tzw. podatku bankowego trafi jeszcze w czwartek 3 grudnia 2015 r. do marszałka Sejmu - poinformował Wojciech Jasiński (PiS). Stawka podatku w przypadku banków i SKOK-ów wyniesie 0,0325 proc. i będzie naliczana miesięcznie. Stawka podatku w przypadku ubezpieczycieli wynieść ma za każdy miesiąc 0,05 proc. Jasiński był pytany na konferencji w Sejmie również o przewidywane przychody z tego podatku. Powinny one wynieść w granicach 5-6 mld zł - zaznaczył.

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Od 1 stycznia 2016 r. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie obsługiwał największe firmy w Polsce. Zdaniem wiceministra finansów Jacek Kapica, mógłby on zająć się również ściąganiem planowanego przez PiS podatku od instytucji finansowych.

Na wprowadzeniu podatku od transakcji finansowych budżet ma zyskać 1,7 mld zł

Podatek od transakcji finansowych może przynieść 1,7 mld zł budżetowi w pierwszym roku obowiązywania tego podatku - wyliczają jego autorzy. Dostępny na stronie internetowej PiS projekt zakłada, że zasadnicza stawka podatku od transakcji wynosiłaby 0,14 proc.

Podatek bankowy może zaszkodzić polskim instytucjom finansowym

Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz apeluje o rozwagę w sprawie podatku bankowego, tak by nie obrócił się on przeciwko bezpieczeństwu polskich instytucji finansowych. Podkreśla, że możliwości udzielania kredytów firmom przez sektor bankowy w Polsce są obecnie jednymi z najniższych w Unii Europejskiej.

Podatek od aktywów banków nie podniesie oprocentowania kredytów?

Ewentualny podatek od aktywów banków nie powinien grozić podwyżką oprocentowania kredytów w Polsce; przeciwdziałać temu będą: konkurencja na rynku, aktywne działania UOKiK i wyłączenie z opodatkowania instytucji, których aktywa nie przekraczają 1 mld zł - przekonują autorzy projektu PiS.

Wprowadzenie podatku bankowego zaszkodziłoby gospodarce

Według prezesa Związku Banków Polskich Krzysztofa Pietraszkiewicza nie istnieje przestrzeń dla pomysłów mówiących o dodatkowym opodatkowaniu banków. Ostrzega jednocześnie, że dodatkowe opodatkowanie sektora istotnie wyhamowałoby naszą gospodarkę.

Podatek od transakcji finansowych - jak wpłynie na rynek finansowy?

Wprowadzenie podatku od transakcji finansowych to element programu gospodarczego PiS. Eksperci są podzieleni w sprawie tej propozycji. Krytycy przestrzegają, że może zaszkodzić giełdzie. Zwolennicy przekonują natomiast, że to dobry pomysł, bo niweluje podatkowe uprzywilejowanie banków i innych instytucji finansowych.

REKLAMA