Prowadzenie firmy w mieszkaniu lub domu to dobry sposób na oszczędności związane z wydatkami na lokal. Co ważne, taki sposób prowadzenia firmy pozwala na zaliczenie wielu wydatków związanych z eksploatacją domu do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to np. opłat za energię, wodę, telefon. Jednak, aby móc takie wydatki zakwalifikować do kosztów podatkowych, trzeba je odpowiednio udokumentować. Jest to o tyle ważne, że w praktyce organy podatkowe często kwestionują możliwość zaliczenia do kosztów pewnych wydatków poniesionych w związku z prowadzeniem działalności w domu. Problemy mogą również pojawić się w sytuacji, gdy tylko część mieszkania jest przeznaczona do celów działalności, a część służy celom mieszkalnym. Dlatego dla wyjaśnienia pojawiających się wątpliwości prezentujemy wybrane interpretacje organów podatkowych wraz z opiniami specjalistów.
Firma otrzymała fakturę VAT z tytułu zakupu napojów dla pracowników o wartości brutto 111,02 zł, w tym wartość netto 91,00 zł, 22-proc. VAT 20,02 zł. Sklep obciążył firmę za niezwrócone butelki kwotą 7,77 zł. Cała faktura opiewa więc na kwotę 118,79 zł. Na jakim koncie zaksięgować kwotę 7,77 zł?