W wyniku zmiany stawki VAT, cena towaru netto zmniejszyła się o 25,62 zł, a jednocześnie o tę wartość wzrósł podatek. Wartość brutto w wysokości 222,90 zł nie uległa zmianie. Jak mam zaksięgować w księgach rachunkowych korektę faktury VAT na zakup, jeżeli nastąpiła taka zmiana w wyniku wzrostu stawki podatku z 7 na 22 proc.?
Pracownicy jednostki, zgodnie z zapisem w umowie o pracę, mogą mieć wypłacane premie uznaniowe (oprócz wynagrodzenia zasadniczego i tzw. trzynastek). Premie te są wypłacane według uznania pracodawcy. W liście płac są wyszczególnione wszystkie premie, każda lista jest potwierdzana podpisem osoby sporządzającej listę płac, głównego księgowego i kierownika zakładu. Czy mimo to trzeba sporządzić dodatkowy dokument o wysokości tej premii, wyjaśniający, z jakiego powodu została przyznana? Czy taką premię dolicza się do innych dochodów pracownika ze stosunku pracy i czy należy ją oskładkować?
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponoszę wydatki z tytułu zakupu licencji na opublikowanie i sprzedaż książek z serii licencjodawcy, jak również wydatki związane z tłumaczeniem i redakcją każdego tytułu. Zgodnie z zawartą umową licencyjną jako licencjobiorca jestem zobowiązana do zapłaty honorarium autorskiego w wysokości stanowiącej określony w umowie procent ceny publikacji każdego sprzedanego egzemplarza jego edycji. Wypłaty są dokonywane na podstawie faktur otrzymywanych od licencjodawcy. Licencjodawca dla każdego tytułu sprzedaje mi pliki komputerowe, których cena wynika z umowy. Umowy są zawierane z licencjodawcą - firmą z siedzibą w Wielkiej Brytanii - na okres dłuższy niż rok. Czy ww. wydatki wynikające z umowy oraz związane z tłumaczeniem i redakcją każdego tytułu (korekta tekstu, grafika okładki itp.) powinnam włączyć do wartości początkowej licencji i zaliczyć do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne? Czy od wynagrodzeń wypłacanych licencjodawcy (w tym zaliczek na ich poczet), wynikających z otrzymanych od niego faktur, mam obowiązek potrącić podatek dochodowy, a jeśli tak - to w jakiej wysokości?
Firma produkuje artykuły piśmiennicze: markery, długopisy, pióra. Podczas akcji promocyjnych rozdajemy produkty, na których znajduje się logo naszej firmy. Nie są to ani próbki, ani prezenty o małej wartości. Podatek naliczony związany z tymi produktami został odliczony, bowiem traktujemu te czynności jako reklamę, a więc ponoszone na ten cel wydatki możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast same towary będą przekazane nieodpłatnie. Czy w związku z tym, że jest to czynność nieodpłatnego przekazania towarów związana z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT?
Czy prawidłowe jest ustalenie w deklaracji VAT-7, że obowiązek podatkowy w VAT powstał 30. dnia od daty wystawienia faktury (to znaczy w miesiącu następnym, gdy faktura została wystawiona w ostatnim dniu miesiąca) za częściowe wykonanie robót budowlanych, na podstawie podpisanego w tym dniu protokołu odbioru robót, w przypadku gdy zapłata nie nastąpiła w miesiącu wystawienia faktury, lecz w następnym lub nawet później? Czy może należy rozliczyć VAT należny w deklaracji VAT-7 w miesiącu wystawienia faktury bez względu na to, czy kontrahent, na rzecz którego zostały wykonane częściowe roboty budowlane, dokonał zapłaty za tę fakturę czy nie?