REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nie będzie podwyżek składek na ZUS

Jak należy opodatkować usługi pośrednictwa w usługach turystycznych

Prowadzimy działalność turystyczną, organizując imprezy z pełnym zakresem usług, które nasi agenci sprzedają na terenie całego kraju. Wynagrodzeniem za sprzedane imprezy jest prowizja, zgodnie z zawartą umową, na którą agenci wystawiają faktury VAT. Od 1 maja 2004 r. prowizje (pośrednictwo w sprzedaży imprez turystycznych) podlegają stawce VAT 22%. Czy ma rację agent, twierdząc, że stawka VAT z tytułu pośrednictwa w turystyce jest zależna od miejsca imprezy, dzieląc je na świadczenia wewnątrzwspólnotowe (stawka podatku 22%) i poza terytorium Wspólnoty (stawka 0%). Równocześnie prosimy o odpowiedź, czy koszt pośrednictwa obciąża koszty ogólne firmy, co daje możliwość odliczenia podatku naliczonego, czy jest bezpośrednią korzyścią turysty, gdzie nie można odliczyć podatku naliczonego?

Czy wynajmujący powinien płacić VAT od zwrotu kosztów podatku od nieruchomości

Spółka jako właściciel budynków i gruntu jest obciążana podatkiem od nieruchomości. Użytkownicy wynajmujący nasze pomieszczenia i grunty płacą czynsz i podatek od nieruchomości, zgodnie z zawartymi umowami. Do czynszu doliczamy VAT. Natomiast do podatku od nieruchomości nie doliczamy VAT wynajmującym. W związku z tym mamy wątpliwości, czy postępujemy prawidłowo, nie doliczając VAT do faktur wystawianych na wynajmujących z tytułu podatku?

Opodatkowanie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych

REKLAMA

Mniej oszustw na akcyzie

W Brukseli trwają prace nad nowym rozporządzeniem, które ma znacząco ograniczyć oszustwa związane z akcyzą. Kluczem do sukcesu ma być usprawnienie współpracy państw członkowskich.

Ceny produkcji budowlano-montażowej

Mniejsza aktywność firm

Jak opodatkować zakup programu komputerowego od firmy norweskiej

W jaki sposób i według jakiej stawki podatku od towarów i usług należy opodatkować zakup oprogramowania z Norwegii, który został zrealizowany drogą elektroniczną? Kiedy powstanie obowiązek podatkowy od tej transakcji?

REKLAMA

Czy przeniesienie własności samochodu tytułem zmniejszenia należności za dostarczone towary podlega pcc

Spółka zakupiła towary, za które wpłaciliśmy już część należności. Jednakże ze względu na chwilową utratę płynności finansowej firmy umówiliśmy się z dostawcą, iż za pozostałą część należności przeniesiemy na niego własność samochodu. Czy taka umowa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

Jak opodatkować używany samochód osobowy nabyty przed 1 maja 2004 r. i zarejestrowany w urzędzie skarbowym

Zarejestrowałem w urzędzie skarbowym 20 używanych samochodów osobowych, które nabyłem przed 1 maja 2004 r. Obecnie sukcesywnie je sprzedaję. Proszę o informację, jak powinienem dokonać rozliczeń w zakresie VAT od sprzedaży tych samochodów. Uzyskałem informację, że mogę zastosować stawkę 0%, ale tylko do części wartości sprzedaży. Proszę o szersze informacje na ten temat.

Czy wniosek o przyspieszony zwrot różnicy VAT podlega opłacie skarbowej

Zamierzam wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot VAT w przyspieszonym terminie - 25 dni. Czy od wniosku takiego powinnam uiścić opłatę skarbową?

Zostały uchwalone zmiany podatkowe

Wczoraj Sejm zdecydował o ostatecznym kształcie przyszłorocznych podatków. Od nowego roku będziemy mieli zatem nową, 50-procentową stawkę PIT i ulgę na internet. Na korzystniejszych zasadach odliczymy też darowizny. Nie będzie za to proponowanego przez Senat zwolnienia dla bonów towarowych wydawanych pracownikom

Złoty wciąż się umacnia

Wczorajsze notowania polska waluta rozpoczęła mocnym akcentem, ustanawiając kolejne rekordowe poziomy. W godzinach rannych jedno euro kosztowało tylko nieco ponad 4,23 zł, a dolar niespełna 3,25 zł.

Duże zyski przedsiębiorstw

Terminy egzaminów na doradców podatkowych

Kandydaci na doradców podatkowych, którzy nie złożyli dotychczas wniosków o przystąpienie do egzaminów ustnych, będą mogli zdać egzaminy dopiero w styczniu 2005 r.

Interpretacje podatkowe - będą zmiany

Tryb interpretacji, który ma być wprowadzony do Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2005 r. przez ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie gospodarczej, ma wady. Dlatego zaproponowane zostaną zmiany do Ordynacji - mówi Ministerstwo Finansów.

Spór o diety dla przedsiębiorców

Rzecznik praw obywatelskich obawia się, że poglądy Ministerstwa Finansów dotyczące zaliczania do kosztów diet za podróże służbowe mogą dyskryminować przedsiębiorców świadczących usługi transportu samochodowego.

Odpowiedzialność badających sprawozdania

Audytor grupy kapitałowej będzie miał obowiązek sporządzenia dokumentacji z dokonanego przez siebie przeglądu prac rewizyjnych przeprowadzonych przez innego biegłego rewidenta lub firmę audytorską. Specjaliści uważają, że może się to okazać trudnym zadaniem.

Czy nadleśnictwo powinno płacić podatek od nieruchomości

Czy za budynki administracyjne, warsztaty, infrastrukturę, domy myśliwskie oraz grunt, na którym są zlokalizowane - nadleśnictwo powinno płacić podatek od nieruchomości? Są to obiekty udostępniane jako miejsca noclegowe dla turystów.

Jak dokonać podwyższenia wartości środka trwałego

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na naprawie samochodów. Rozliczam się prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody kasowej. Usługi swe wykonuję w budynku zakupionym w styczniu 2004 r. za 14 000 zł. Od lutego dokonuję miesięcznych odpisów amortyzacyjnych w wysokości 10% rocznie. Niedawno postanowiłem ocieplić i otynkować budynek. Koszt inwestycji przekracza 3500 zł. Czy słusznie myślę, że będzie to stanowiło ulepszenie środka trwałego, a nie remont? Jeśli tak, to jak zwiększyć wartość początkową budynku, jak wpłynie to na amortyzację i raty? Jak księgować faktury związane z wydatkami na ocieplenie budynku oraz jak rozliczać VAT?

Ogromny popyt na obligacje skarbowe

Dokonywanie zgłoszenia celnego przez pełnomocnika

Czy obecnie obowiązujące przepisy prawa celnego nakładają jakieś wyjątkowe obowiązki na podatników w zakresie ustanawiania przedstawiciela podatkowego uprawnionego do składania zgłoszenia celnego?

Wątłe wynagrodzenia

Płacimy najwięcej w Europie

Ostateczne wprowadzenie nowej, 50 proc. stawki PIT spowoduje, że Polska dołączy do wąskiej grupy krajów z najwyższymi stawkami podatku. Już dziś osoby z pierwszej grupy podatkowej płacą w Polsce znacznie więcej podatku, niż osoby o podobnych dochodach w wielu innych krajach - uważają eksperci KPMG Sp. z o.o.

Eliminowanie podwójnego opodatkowania

Rada Ministrów na wniosek ministra finansów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie Konwencji w sprawie przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Konwencji z 23 lipca 1990 r.

Alimenty i bony nadal z podatkiem

Sejmowa Komisja Finansów Publicznych negatywnie zaopiniowała dwie senackie poprawki zgłoszone do nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Importerzy samochodów płacą coraz mniej

Sprowadzane do kraju samochody używane obciążone są coraz niższą akcyzą. Nie jest to wcale efekt zmiany przepisów podatkowych, ale zaniżania wartości faktur i importu coraz starszych aut. Do końca tego roku z tego powodu do budżetu może wpłynąć nawet o 1 mld zł mniej.

Odliczanie kosztów na podstawie duplikatu faktury

W połowie roku dostaliśmy duplikat faktury za usługi ochrony świadczone dla naszej spółki z o.o. w roku poprzednim (faktura oryginalna z niewiadomych względów nigdy do nas nie dotarła). Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów roku bieżącego wydatki wynikające z tego duplikatu?

TVN na sprzedaż

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od sprzedaży samochodów

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie odsprzedaży samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie od sprzedaży takich samochodów? W jakiej wysokości powinienem wykazać kwotę akcyzy na fakturze od odsprzedaży samochodu oraz czy istnieje możliwość pomniejszenia akcyzy w deklaracji AKC-3 o kwotę akcyzy zapłaconą w deklaracji AKC-U?

Czy zwrot kosztów używania samochodu prywatnego przez wolontariusza stanowi koszt uzyskania przychodu

Prezes naszego stowarzyszenia pracuje jako wolontariusz. Czy może on otrzymywać zwrot kosztów za wykorzystywanie swego samochodu (jazdy lokalne) do celów stowarzyszenia? Jeśli zwrot kosztów następuje w oparciu o kartę przebiegu pojazdu, to czy będą one dla stowarzyszenia kosztami uzyskania przychodu? Jak wygląda w takim przypadku sprawa podatku od osób fizycznych? Czy jeżeli nie pobiera wynagrodzenia za wykonywaną pracę, to jest pracownikiem? Czy też jako "niepracownik" zobowiązany jest gromadzić dokumenty (jakie?) potwierdzające ponoszenie wydatków związanych z eksploatacją pojazdu?

Podatek samochodowy

Ministerstwo Finansów przygotowuje projekt ustawy, wprowadzającej opłatę lub nowy podatek pobierany przy pierwszej rejestracji w kraju samochodu osobowego. Opłata ta lub podatek płacony byłby przed pierwszą rejestracją w kraju w zależności od pojemności silnika oraz poziomu emisji spalin. Płacony byłby przez osoby, które zakupiły nowy samochód, jak też przez osoby, które kupiły używany samochód za granicą. Regulacje tej ustawy miałyby w przyszłym roku zastąpić obecnie istniejący podatek akcyzowy.

Nowelizacje ustaw podatkowych

Dziś sejmowa Komisja Finansów Publicznych ma rozpatrzyć zaproponowane przez Senat poprawki do znowelizowanych ustaw: o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych.

Elektroniczne rozliczenia z US

Zmiana stawki amortyzacji

Rozpocząłem amortyzację budynku użytkowego według stawki podstawowej 2,5 proc., później jednak dowiedziałem się, że odpisy mogą być wyższe, ponieważ budynek ma już 10 lat. W związku z tym podwyższyłem stawkę amortyzacji. Czy jest to zgodne z przepisami?

Obowiązek uiszczenia zaliczki za grudzień przy opodatkowaniu podatkiem liniowym

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Czy i w jakiej wysokości powinienem uiścić z tego tytułu zaliczkę za grudzień?

Obliczenie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Jak powinien zostać obliczony zryczałtowany podatek z tytułu robót budowlanych? Czy powinno to nastąpić w taki sposób: (przychód - składki na ubezpieczenia społeczne) x 5,5% - składka na ubezpieczenie zdrowotne = podatek do zapłaty?

PKO BP zarobił 1,2 mld zł

Wzrosła inflacja - dane GUS

W październiku ceny detaliczne towarów i usług konsumpcyjnych poszły w górę o 0,6 proc. - wynika z obwieszczenia GUS.

Lekarze bez kas fiskalnych

Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie kas fiskalnych w gabinetach kosmetycznych i zakładach fryzjerskich. Te pomysły spowodowały, że rozgorzała dyskusja nad tym, dlaczego nie wprowadzić kas w gabinetach lekarskich.

Ulgi na darowizny kościelne

Po środowym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, oddalającym skargę kasacyjną dotyczącą odliczania darowizny kościelnej, sytuacja podatników, którzy z tej oszczędności skorzystali, diametralnie się zmieniła. Zmieniła na gorsze, bo sąd kategorycznie mówi "nie" dla darowizn kościelnych odliczanych bez limitu.

Egzaminy audytorskie

Do końca br. audytorzy wewnętrzni, aby móc dalej wykonywać swój zawód, powinni zdać egzamin przed specjalną komisją egzaminacyjną.

Zasady odpowiedzialności biur rachunkowych

Inwentaryzacja w księgach rachunkowych

Jednym z podstawowych warunków wiernego przedstawienia obrazu firmy w sprawozdaniu finansowym jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja składników majątkowych i ich wycena. Ważne zatem, aby przed jej rozpoczęciem zapoznać się ze wskazówkami, jak, kiedy i w jaki sposób uporać się z tym obowiązkiem. Warto też zwrócić uwagę, jakie korzyści danej firmie przynosi ten obowiązek.

Jak potraktować koszty i przychody z tytułu użytkowania przedsiębiorstwa w przypadku braku umowy dzierżawy

Spółka z o.o. zawarła w 2004 r. przedwstępną umowę na zakup przedsiębiorstwa. Docelowa umowa kupna-sprzedaży zostanie zawarta dopiero w roku 2005. Na okres od umowy przedwstępnej do umowy ostatecznej zostanie zawarta umowa dzierżawy. Czy gdyby nie zawarto umowy dzierżawy, to protokół przekazania przedsiębiorstwa (po zawarciu umowy przedwstępnej) będzie podstawą do zakwalifikowania kosztów jego prowadzenia w koszty działalności spółki, a przychodów z tej działalności - do jej przychodów?

Jak rozliczyć kontrakt budowlany

Spółka z o.o. podpisała kontrakt o wartości 4 000 000 zł na roboty budowlano-montażowe (wraz z projektem) z terminem realizacji do końca kwietnia 2005 r. W październiku 2004 r. pobrała zaliczkę w wysokości 1 000 000 zł oraz poniosła koszty związane z zakupem części do realizacji kontraktu na około 60 000 zł. W umowie nie jest wspomniane, iż prace będą odbierane etapami i tak też fakturowane.

Odprowadzono VAT należny na podstawie faktury VAT dokumentującej pobranie zaliczki. Do podatku CIT nie zaliczono przychodu. W którym momencie należy ująć do podatku CIT pobraną zaliczkę oraz czy można odliczać od podatku poniesione koszty w 2004 r., czy należy je ująć dopiero w 2005 r., kiedy zostanie wystawiona całkowita faktura VAT rozliczająca usługę? Czy gdyby fakturowanie było cząstkowe, to można by odliczać koszty od podatku?

Jak należy udokumentować przeniesienie praw autorskich

Jak udokumentować przeniesienie praw autorskich w przypadku rozliczenia umowy o dzieło? Niektóre dostępne formularze umowy o dzieło zalecają załączenie wniosku o uznanie praw autorskich. Czy zapis w umowie mówiący o tym, że jej przedmiot objęty jest przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a wraz z przejściem własności dzieła nastąpi przeniesienie praw autorskich do niego, nie jest wystarczającym elementem rozliczenia?

Zwolnienia dla usług w ruchu międzynarodowym

Określenie pojęcia przychodów z najmu

Kiedy należy wykazać przychód z faktury korygującej

W sierpniu br. wystawiliśmy kontrahentowi fakturę, pomyłkowo zaniżając cenę towaru. We wrześniu zauważyliśmy błąd i wystawiliśmy fakturę korygującą z podwyższoną ceną. W którym miesiącu należy wykazać przychód - w sierpniu poprzez korektę deklaracji PIT-5, czy we wrześniu - w dniu wystawienia faktury korygującej? Jak powinien wyglądać zapis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a jak postąpić z VAT?

REKLAMA