Klient zażądał zwrotu pieniędzy, ponieważ towar, który u nas kupił, okazał się wadliwy. Sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie fiskalnej. Klient nie ma jednak paragonu. Nie ma wątpliwości, że towar kupił u nas, tym bardziej że tylko nasz sklep jest przedstawicielem tego producenta, a ponadto jest to nasz stały klient. Nie chcielibyśmy z nim zatargu, tym bardziej że liczymy na dalszą współpracę. Czy możemy w takiej sytuacji skorygować obrót na kasie?
Nasza firma prowadzi w K. zakład produkcyjny nawozów sztucznych i wynajmuje jeden mniejszy zakład w innym mieście. Właściciel wcześniej również zajmował się tą samą działalnością, natomiast od jakiegoś czasu z powodów osobistych zaprzestał produkcji. W związku z tym nasza firma wynajęła od niego zakład i urządzenia produkcyjne. Z powodu zaniedbania doszło do tego, że nie zapłaciliśmy za 4 miesiące tego najmu. Umowa zobowiązywała nas do czerwca, a my korzystaliśmy z zakładu i urządzeń do października. W związku z tym teraz pokryliśmy opłaty za 4 miesiące. Właściciel nie chciał przedłużyć z nami umowy na te 4 miesiące, za które zapłaciliśmy. Twierdzi, że zapłatę za te 4 miesiące traktuje jako odszkodowanie za bezumowne korzystanie z zakładu i urządzeń. Czy zapłata za te 4 miesiące powinna być opodatkowana VAT tak jak czynsz za najem w wysokości 22%?