REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kwoty na fakturze podane w euro - zasady przeliczania

Niniejsza publikacja zawiera odpowiedzi na następujące pytania: Jak przeliczyć kwoty w walucie obcej podane na fakturze wystawionej przed powstaniem obowiązku podatkowego? Jak przeliczyć kwoty w walucie podane na fakturze wystawionej po powstaniu obowiązku podatkowego? Jak przeliczyć należność za usługi budowlane zapłacone w euro? Według jakiego kursu przeliczyć złote na euro, gdy faktura została wystawiona w złotych?

Faktura wystawiona w imieniu sprzedawcy

Wdrażamy w naszej firmie dla polskich dostawców samofakturowanie. Jak powinny wyglądać faktury? Czy wystarczy, jeśli będzie na nich napisane „samofakturowanie", bez słowa „faktura"?

Jak przeliczyć na złote kwoty podane na fakturze w walucie

Dostałem fakturę, w której podstawa opodatkowania jest wyrażona w euro. Jak mam ją przeliczyć na złote?

Faktura sprzedawcy złomu

Sprzedaję złom w systemie odwrotnego obciążenia. Czy wystawiane przeze mnie faktury powinny różnić się od typowych?

REKLAMA

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży towarów używanych opodatkowanych od marży

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży samochodów. Sprzedaż opodat­kowuję w systemie marży. Sprowadzając pojazd z zagranicy jestem zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w urzędzie celnym. Bez zapłaty tego podatku nie można wprowadzić samochodu używa­nego do obrotu na polskim obszarze celnym. Dlatego doliczam podatek akcyzowy do kosztu zakupu. Suma tych dwóch składników jest więc u mnie podstawą obliczenia marży. Czy postępuję prawidłowo?

Jak podstawę opodatkowania powinien ustalić ośrodek kultury

Jesteśmy Gminnym Ośrodkiem Kultury. Prowadzimy zajęcia warsztatowe mające na celu rozwój ta­lentów dzieci i młodzieży z terenu gminy. Należą do nich także zajęcia plastyczne prowadzone przez pracownika z dziećmi w różnych grupach wiekowych. Z racji dużego zainteresowania tymi zajęciami powstały grupy obejmujące dużą liczbę dzieci. Z tego powodu ilości materiałów plastycznych zaku­pionych przez nas z budżetu są niewystarczające. Dlatego zaproponowaliśmy, żeby rodzice dzieci przekazali w formie artykułów plastycznych rzeczowy wkład własny do zajęć (przyjmowanie takich wpłat jest dopuszczalne na podstawie statutu). Uzgodniliśmy, że rodzice będą uiszczać składkę w wy­sokości 5 zł za miesiąc, w którym dziecko bierze udział w zajęciach, a nasza placówka za zebrane pieniądze zrobi zakupy potrzebnych artykułów w hurtowni. Wszystkie te artykuły są wydawane do zużycia przez dzieci uczestniczące w zajęciach. Zajęcia prowadzone są przez Wnioskodawcę bezpłat­nie. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika prowadzącego zajęcia i wszystkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu, w którym prowadzimy działalność, pokrywamy z dotacji podmiotowej. Czy po­wyższe wpłaty rodziców powinniśmy uwzględniać w podstawie opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jesteśmy firmą deweloperską. W realizowanej inwestycji planujemy sprzedawać mieszkania w sta­nie wykończonym (tzw. pod klucz). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta, na tych samych zasadach. Lokale będą sprzedawane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i podmiotów prowadzących taką działalność, w tym spółek prawa han­dlowego. Mieszkania objęte są społecznym programem mieszkaniowym. W ramach akcji promocyjnej klienci, którzy dokonają zakupu mieszkania w określonym czasie, mają możliwość nabycia wykończe­nia i wyposażenia lokalu w promocyjnej cenie istotnie odbiegającej od wartości rynkowej świadcze­nia (np. za 1 zł). Wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywisto­ści zostanie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy, a ww. obniżka w istocie wspiera jedynie cel marketingowy, mający uczynić naszą ofertę bardziej konkuren­cyjną. Czy w takim przypadku podstawą opodatkowania będzie promocyjna cena sprzedaży?

Czy na fakturze musi być podpis i pieczątka sprzedawcy

Klient wziął ode mnie fakturę za usługi. Zapomniałem się jednak na niej podpisać i postawić firmową pieczątkę. Czy taka faktura jest prawidłowa?

REKLAMA

Jak wygląda faktura dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę nowych środków transportu

Mój kuzyn, który jest obywatelem Niemiec, chce kupić ode mnie nowy samochód - wygrałem go na loterii miesiąc temu i nigdy nim nie jeździłem. Samochód będę sprzedawał jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności. Samochód ma być kupiony na potrzeby firmy mojego kuzyna. Jaki dokument powinienem mu wystawić?

Jakie dane zawierać powinna faktura wystawiona przez biuro podróży

Prowadzę biuro podróży. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi u mnie marża. Jakie faktury w związku z tym powinienem wystawiać klientom?

Refakturowanie na kontrahenta kosztów zakupu paliwa tankowanego za granicą

Jedną z kart paliwowych przekazaliśmy naszemu kontrahentowi, który nie świadczy dla nas usług transportowych. Powodem przekazania karty są korzystniejsze warunki cenowe, kontrahent nie miałby bowiem możliwości zawarcia takiej umowy z operatorem. Kontrahent tankuje za granicą. Faktury za paliwo są wystawiane zbiorczo, w okresach tygodniowych, na naszą spółkę w podziale na poszczególne państwa, na terenie których miała miejsce dostawa. Na podstawie jakiego dokumentu powinniśmy obciążać kontrahenta kosztami zakupionego paliwa?

Jak dokumentować pobranie opłat publicznoprawych

Powiatowy Inspektorat Weterynarii jest jednostką budżetową. Pobiera opłaty, które stanowią nieopodatkowane należności publicznoprawne. Jak po zmianie ustawy o VAT dokumentować fakt nałożenia takiej opłaty?

Czy wykonawca może wystawić fakturę na kwotę niższą niż wynikająca z umowy

Czy wykonawca może wystawić fakturę na kwotę niższą niż kwota zawarta w umowie? Wykonawca został wyłoniony w przetargu nieograniczonym.

Czy można wystawić fakturę na wykonaną usługę, nie mając wpisanej takiej działalności do KRS

W ramach prowadzonej przez nas działalności handlowej podpisujemy z klientami umowy dotyczące sprzedaży i promowania ich produktów. Z tytułu wykonywania tych działań uzyskujemy od naszych dostawców zapłatę. Nasza firmą wystawia więc odbiorcom faktury, w których treści wpisane są „Usługi marketingowe w miesiącu X, zgodnie z umową...". Czy nie mając PKD wpisanego do KRS firmy, konkretnie określającego takie działania, możemy wystawiać faktury o takiej treści („usługi marketingowe")?

Jakim dokumentem rozliczyć przekazanie prezentu kontrahentowi spoza UE

Dla będącego z wizytą w Polsce dyrektora jednej z etiopskich firm, z którą współpracujemy, kupiliśmy prezent (wieczne pióro), który został przekazany jako upominek (wartość 1800 zł). Czy powinnam wystawić fakturę wewnętrzną i czy powinnam wystawić jakiś dokument na kontrahenta zagranicznego?

Czy trzeba podać datę dostawy na fakturze za krajową sprzedaż towarów wystawioną przed datą dostawy

Wysyłając kontrahentom towar korzystamy z usług firm transportowych. Wraz z towarem przekazujemy fakturę dla nabywcy. Z ustalonych warunków dostaw wynika, że dostawa jest uznawana za dokonaną, gdy towar zostanie odebrany przez kontrahenta. Nie mamy jednak pewności, czy deklarowany przez przewoźnika termin dostawy zostanie dotrzymany. Jaką datę dostawy powinniśmy wpisać na fakturze w takiej sytuacji?

Kiedy bilet kolejowy jest fakturą

Jechałem pociągiem na spotkanie z kontrahentem do miasta odległego o 250 km. Poprosiłem PKP Intercity o wystawienie faktury dokumentującej zakup biletu, ale mi odmówiono argumentując, że sam bilet jest już fakturą i dlatego nie można mi wystawić dodatkowej faktury dokumentującej zakup tego biletu. Czy ta odmowa jest rzeczywiście zasadna?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży gruntu jego dzierżawcom, którzy wznieśli na tym gruncie garaże

Nasza gmina jest właścicielem gruntów, które od wielu lat są oddane w dzierżawę. Na dzierżawionych gruntach zostały wzniesione przez dzierżawców na ich koszt budynki garażowe. Grunty te wchodzą w skład gminnego zasobu nieruchomości i mogą zostać przeznaczone do sprzedaży, przy czym pierwszeństwo ich nabycia przysługuje dzierżawcom. Jak ustalić podstawę opodatkowania w takim przypadku?

Czy można żądać faktury dokumentującej zakup biletu na przejazd autobusem na odległość 30 km

Pojechałam autobusem do miasta położonego w odległości 30 km od miejscowości, w której prowadzę firmę. Musiałam pojechać tam do urzędu skarbowego, gdyż w przesłanym wezwaniu zobowiązano mnie do osobistego stawiennictwa. Czy mogę zażądać od PKS wystawienia faktury dokumentującej zakup biletu na ten przejazd?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży udziału w prawie wieczystego użytkowania

Reprezentując Skarb Państwa zamierzamy sprzedać udziały w budynkach wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu na rzecz osoby fizycznej. Z tytułu udziału w prawie użytkowania wie­czystego ponoszone są opłaty roczne. Ustanowienie ww. prawa użytkowania wieczystego nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Czy po sprzedaży udziału prawa użytkowania wieczystego Skarbu Państwa opła­ty roczne należy uwzględnić w postawie opodatkowania, doliczając do nich podatek VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania wynagrodzenia zasądzonego w wyroku sądowym z tytułu zastępstwa prawnego

W ramach prowadzonej działalności prawniczej świadczymy usługę stałej obsługi prawnej jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych. Na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, otrzy­mujemy stałe wynagrodzenie miesięczne określone w zryczałtowanej wysokości. Oprócz tego wyna­grodzenia, w umowie zostało określone, że będzie nam należne, w przypadku prowadzeniu procesów sądowych, dodatkowe wynagrodzenie w postaci zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w wysoko­ści zasądzonej w orzeczeniu sądu, po uprawomocnieniu się tego orzeczenia. Umowa nie precyzuje jednak, czy wynagrodzenie to jest kwotą netto czy brutto. Jak powinna zostać w takim przypadku ustalona podstawa opodatkowania?

VAT od czynności wykonywanych przez komorników sądowych – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów informuje, że od 1 października 2015 r. do wszystkich czynności wykonywanych przez komorników będą miały zastosowanie ogólne zasady rozliczania podatku od towarów i usług. W związku z tym faktem MF przygotowało broszurę informacyjną, opublikowaną 21 września 2015 r. którą prezentujemy poniżej.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zamianie nieruchomości

Zamierzamy dokonać zamiany gminnych działek gruntu z osobą fizyczną. Zamiana ma na celu połącze­nie odpowiednich działek, tak aby zostały utworzone działki budowlane. Wartości działek nie są równe i zostały określone na podstawie odrębnych przepisów. W związku z nierównymi wartościami zamie­nianych nieruchomości, zostanie dokonana dopłata w wysokości różnicy zamienianych nieruchomo­ści. Rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym, dokonując wyceny zamienianych nierucho­mości, zamieścił klauzulę, zgodnie z którą wartość rynkowa wycenianych nieruchomości nie zawiera opłat i podatków związanych z transakcją zamiany nieruchomości, w tym m.in. podatku VAT. Czy w ta­kim przypadku podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zamianie nieruchomości będzie określona w operacie szacunkowym wartość naszych gminnych nieruchomości i ewentualna dopłata, jaką otrzymamy z tytułu różnicy w wartości nieruchomości od osoby fizycznej?

Podstawa opodatkowania dla usługi najmu lokalu

Jak ustalić podstawę opodatkowania dla usługi najmu lokalu, gdy najemca poniósł koszty, o które może obniżyć wpłacany czynsz?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy barterze

W ramach transakcji barterowej, w zamian za usługę, przekazaliśmy naszemu kontrahentowi towar. Ponieśliśmy koszty związane z jego dostarczeniem. Czy te koszty powinniśmy uwzględnić, określając podstawę opodatkowania tej transakcji?

Jak ustalić podstawę opodatkowania w razie pobierania opłat dodatkowych w ramach usługi leasingu operacyjnego samochodu

Zajmujemy się leasingiem samochodów. Oferujemy klientom usługę kompleksową, w ramach której oprócz usługi leasingu wykonujemy na rzecz klientów szereg świadczeń dodatkowych takich jak: re­jestracja samochodu w wydziale komunikacji, świadczenie usług serwisu, wydanie duplikatu umowy leasingu, wydanie upoważnienia na wyjazd za granicę, wydanie zgody na korzystanie z przedmiotu leasingu przez osoby trzecie, obsługa szkód częściowych, przygotowanie wniosku do towarzystwa ubezpieczeń o zwrot niewykorzystanej składki. W ramach umowy leasingobiorca może być obciążony różnymi opłatami manipulacyjnymi zgodnie z tabelą opłat i prowizji. Należą do nich m.in. opłaty za wy­stawianie wezwań do zapłaty, zmianę okresu obowiązywania umowy, symulacje zmiany harmonogra­mu opłat leasingowych, opłata za przelew środków do banku zewnętrznego, opłata za brak polecenia zapłaty, opłata za wycofanie dyspozycji pobrania, opłata za zmianę przeznaczenia lub parametrów technicznych przedmiotu leasingu, opłata za wznowienie umowy leasingu po jej uprzednim wypowie­dzeniu itp. Czy opłaty te powinniśmy wliczyć do podstawy opodatkowania usługi leasingu?

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostawy nieruchomości częściowo zwolnionych z VAT

Zamierzamy sprzedać kilka nieruchomości, z których część podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a część korzysta ze zwolnienia. Jak prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania sprzedaży tych nieruchomości?

Jak spółka w organizacji powinna określać swoją nazwę na fakturze

Zawarliśmy umowę spółki z o.o. Zgłosiliśmy zawiązanie spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Jako spółka w organizacji zarejestrowaliśmy się jako czynny podatnik VAT. Obecnie wystawiamy faktury, na których w nazwie spółki posługujemy się dodatkowo oznaczeniem „spółka w organizacji". Czy nasze postępowanie jest prawidłowe?

Czy można obniżyć obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej, gdy klient zwracający towar nie posiada paragonu

Prowadzimy działalność handlową. Niejednokrotnie zdarza się, że klient zwracający nam towar nie posiada oryginału paragonu. Dostarcza nam jednak ksero dowodu zakupu lub dowodu zapłaty kartą kredytową lub płatniczą. Czy na takiej podstawie wolno nam obniżyć podstawę opodatkowania podat­kiem VAT?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zbyciu nieruchomości, gdy udzielono bonifikaty

Rada naszej gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości z przezna­czeniem na cele działalności sakralnej, upoważniając wójta gminy do udzielenia bonifikaty w wyso­kości 99% ustalonej ceny sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy w takim przypadku opodatkowaniu będzie podlegać wyłącznie należność stanowiąca 1% ustalo­nej wartości zbywanej nieruchomości?

Jakie skróty w adresie można stosować na fakturze

Otrzymaliśmy fakturę, w której sprzedawca w adresie, w pozycji gdzie powinna znaleźć się pełna nazwa ulicy (alei, placu) umieścił tylko nazwisko patrona (np. Piłsudskiego), bez wskazania, czy chodzi o ulicę, aleję czy plac (nazwisko nie jest poprzedzone stosownym skrótem odróżniającym). A wszystkie takie adresy znajdują się w naszym mieście. Czy taka faktura jest wystawiona poprawnie?

Czy można stosować oznaczenie „invoice" na fakturach wystawianych dla podmiotów krajowych

Jesteśmy spółką wchodzącą w skład koncernu o międzynarodowym zasięgu. Stosowany przez nas system finansowo-księgowy jest dostosowany do raportowania w środowisku międzynarodowym, dlatego językiem stosowanym w jego obsłudze jest język angielski. W systemie mamy moduł do wystawiania faktur, gdzie szablon faktury został ujednolicony bez względu na status kontrahenta (kontrahent krajowy czy zagraniczny). Dlatego na wszystkich wystawianych przez nas fakturach pojawia się oznaczenie „invoice". Czy takie oznaczenie może być stosowane na fakturach wystawianych dla podmiotów polskich?

Jak wystawić fakturę za sprzęt przeciwpożarowy finansowany przez gminę

Gmina zapłaciła za sprzęt przeciwpożarowy zakupiony przez naszą jednostkę straży pożarnej. Na fakturze dostawca wpisał jako nabywcę sprzętu naszą jednostkę i dodatkowo wpisał obok dane gminy, oznaczając ją w treści faktury jako płatnika (czyli podmiot, który opłaci należność za tę fakturę). Czy równoczesne zamieszczenie danych gminy i naszej jednostki na fakturze jest dopuszczalne i czy nie spowoduje to ryzyka zakwestionowania poprawności faktury ze względu na potencjalny zarzut niejednoznacznego określenia stron tej transakcji dla celów VAT?

Czy w podstawie opodatkowania usługi najmu należy uwzględnić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Wynajmuję lokal użytkowy osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Zgodnie ze zmienionymi przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami komunalnymi, jako właściciel nieruchomości, złożyłem stosowną deklarację w urzędzie miasta. Nie zmieniłem jednak umowy z najemcą. Opłatę za wywóz odpadów komunalnych naliczam najemcy na podstawie ilości zadeklarowanych pojem­ników i obciążam go tą kwotą odrębnie od pozostałych płatności (tj. czynszu i opłat za media) na podstawie noty obciążeniowej, gdyż nie jest ona ujęta w umowie. Czy postępuję prawidłowo?

Jak udokumentować na fakturze usługi związane z dostawą towarów opodatkowanych przez nabywcę w ramach odwrotnego obciążenia

Zakupiliśmy blachę (PKWiU 24.10.51), która była dla nas przecinana według wymiarów. Otrzymaliśmy fakturę na zakup blachy jako odwrotne obciążenie, natomiast do usługi cięcia doliczono 23% VAT. Czy ta faktura jest wystawiona prawidłowo, czy usługa cięcia powinna być potraktowana odrębnie?

Czy koszty przetwarzania płatności za usługi telekomunikacyjne należy wliczyć do podstawy opodatkowania

Świadczymy usługi telekomunikacyjne. Ponosimy koszty związane z przetwarzaniem płatności za na­sze usługi, gdy klient reguluje należność za nie za pomocą karty bankowej, w kasie banku czy poprzez agenta rozliczeniowego w systemie tzw. szybkich płatności. Czy obciążając klientów tymi dodatkowy­mi kosztami możemy uznać, że jest to usługa finansowa zwolniona z VAT?

Koszty wysyłki towarów do klientów - dokumentowanie i stawka VAT

Spółka dokonuje sprzedaży nasion na terenie kraju. Sprzedaż jest opodatkowana stawką 5%. Z uwagi na fakt, iż nasiona znajdują się w magazynie centralnym w Warszawie, a zamówienia klientów dotyczą całego kraju, praktycznie całość zamówień jest wysyłana do klientów firmą kurierską. Firma kurierska obciąża nas kosztami przesyłek opodatkowanych stawką 23%, natomiast my do kosztów transportu stosujemy stawkę 5%, ale wykazujemy tę pozycję odrębnie na fakturze. Czy postępujemy prawidłowo?

Czy w podstawie opodatkowania uwzględnić podatek akcyzowy oraz opłatę paliwową

Świadczymy usługi na rzecz krajowych podmiotów, polegające na usługowej odprawie wyrobów akcyzowych, gdyż nasza spółka jako zarejestrowany odbiorca może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów. Oprócz wynagrodzenia za nasze usługi (opodatkowanego VAT) kontrahent jednocześnie będzie nam zwracał koszt ponie­sionego przez nas we własnym imieniu, ale na jego rzecz, podatku akcyzowego oraz opłaty pali­wowej. Do rozliczanych kwot nie będziemy doliczać jakiejkolwiek marży. Czy możemy wyłączyć z naszej podstawy opodatkowania VAT koszty ponoszone na rzecz kontrahentów, tj. koszty opłaty paliwowej i akcyzy?

Dokumentowanie dla potrzeb VAT przemieszczenia własnych towarów do magazynu w innym kraju UE

Kilka razy w miesiącu dokonujemy przesunięć naszych towarów do magazynu położonego w Niemczech. Przesunięcia te poświadczamy dokumentami wewnętrznymi, które zasadniczo zawierają te same dane, które zwykle znajdują się na fakturze, jednak nie oznaczamy ich jako „faktura", lecz jako „MM". Czy powinniśmy mimo to uznać, że wystawiony dokument przesunięć międzymagazynowych jest jednak fakturą i stosownie do tego rozpoznać obowiązek podatkowy dla tej czynności?

Czy koszty delegacji pracownika można wykazać na fakturze VAT

Wykonuję zawód radcy prawnego we własnej kancelarii. Przyjąłem zlecenie na zastępstwo prawne w sądzie, który jest znacznie oddalony od siedziby zleceniodawcy (innego radcy prawnego). W zawartej umowie dopuściliśmy możliwość wykonania czynności nią objętych przez mojego aplikanta, którego zatrudniam na umowę o pracę. W takim przypadku to ja jestem zobowiązany pokryć koszty jego delegacji. Czy mogę te koszty udokumentować notą obciążeniową, nie uwzględniając ich tym samym w fakturze, którą wystawię za tę usługę?

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym gminy - ośrodkiem sportu i rekreacji. Otrzy­mujemy od gminy dotację do prowadzonej działalności. Otrzymana dotacja nie będzie mieć bez­pośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m2 powierzchni poszczególnych obiektów. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że ze względu na ich przeznaczenie niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska). Czy dotację tę powinniśmy uwzględniać w pod­stawie opodatkowania VAT?

Jak udokumentować dla potrzeb VAT wypłatę odszkodowania

Zawarliśmy ramową umowę o współpracy z kontrahentem. Na jej podstawie miały być składane przez kontrahenta konkretne zlecenia produkcyjne. W związku z zawarciem umowy kupiliśmy materiały i komponenty przeznaczone do realizacji przyszłych zleceń produkcyjnych. Jednak zlecenie produkcji nie nastąpiło. Kontrahent nie odebrał również nabytych przez nas materiałów i komponentów, mimo że umowa ramowa zobowiązywała go do pokrycia ich kosztu. Wystawiliśmy mimo to fakturę na dostawę tych materiałów i komponentów, wykazując ją w rejestrach i deklaracji VAT i odprowadzając podatek należny. Kontrahent fakturę przyjął. Ostatecznie zawarliśmy z tym kontrahentem ugodę, w treści której potwierdziliśmy, iż nie doszło pomiędzy nami do sprzedaży tych materiałów i komponentów oraz że kontrahent nie nabył do nich żadnych praw i zrezygnował z ich odbioru. Ponieważ nie zostały one wykorzystane, to na mocy tej ugody kontrahent zobowiązał się wypłacić nam odszkodowanie za szkody poniesione z powodu bezużytecznego zakupu i niewykorzystania materiałów i komponentów (które jednak nie pokryje w pełni poniesionych przez nas kosztów). My w zamian zrzekliśmy się wszelkich roszczeń. Czy możemy skorygować wystawioną fakturę „do zera", gdyż do sprzedaży faktycznie nie doszło?

Premie pieniężne dokumentowane fakturą

Otrzymujemy premie pieniężne za zapewnienie produktom pochodzącym od dostawców właściwej ekspozycji w punktach sprzedaży. W umowie z klientem zobowiązujemy się do zapewnienia w sklepach produktom tych dostawców miejsc nie gorszych niż ekspozycja głównych konkurentów dostawcy, według planu ułożenia produktów ustalonym przez dostawcę. Czy powinniśmy otrzymanie takiej premii pieniężnej udokumentować fakturą VAT czy notą obciążeniową, bo spotkaliśmy się z rozbieżnymi opiniami w tej kwestii?

Jakie dane powinny być na fakturze wystawianej przez oddział spółki

Utworzyliśmy oddział naszej spółki w innej miejscowości. Zgłosiliśmy go do Krajowego Rejestru Sądowego. Oddział, jako wewnętrznie wyodrębniona jednostka, nie będzie miał własnego NIP. Czy w związku z tym na fakturze powinniśmy zamieszczać dane oddziału (nazwę i adres oddziału) i NIP jednostki macierzystej?

Jak wystawiać faktury, gdy rozliczenie przy sprzedaży krajowej następuje w walucie obcej

Czy jeśli dokument będzie wystawiany w euro, to wystarczy, aby podatek VAT był przeliczony i wykazany w złotych? Czy kwota netto i brutto także muszą być dodatkowo wykazane w złotych? Czy możemy przyjąć kurs przeliczeniowy z dnia poprzedzającego dzień wystawienie faktury?

Jak wystawiać faktury w przypadku sprzedaży wysyłkowej

Francuski klient ma zamiar kupić ode mnie towar. Chce, żebym mu go wysłał pocztą, a on zapłaci za niego przy odbiorze. Jaką fakturę mam mu wystawić? Jak mam przeliczyć euro na złote?

Czy na fakturze kwota podatku VAT musi być podana w złotych

Dostałem od kontrahenta fakturę, na której nie tylko kwota netto, ale i wartość podatku VAT jest w euro. Co mam zrobić z taką fakturą?

Terminy wystawiania faktur VAT - pytania i odpowiedzi

Zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT zasadą jest, że fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Istnieje jednak sporo wyjątków i stanów faktycznych modyfikujących tę zasadę.

Faktury zaliczkowe - zasady wystawiania

Jakie dane powinna zawierać faktura zaliczkowa? Kiedy nie wystawia się faktur za zaliczki i przedpłaty? Kiedy na zaliczkę trzeba wystawić fakturę? Kiedy rozliczyć zaliczkę, gdy faktura została wystawiona przed jej otrzymaniem? Czy zaliczkę na poczet najmu trzeba udokumentować fakturą? Czy trzeba wystawić fakturę końcową, jeśli faktura zaliczkowa została wystawiona na 100% wartości transakcji? Kiedy wystawia się fakturę końcową? Udzielamy odpowiedzi na wszystkie te pytania.

REKLAMA