REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja podatkowa, Zakładanie działalności

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki sfinansowane z dotacji na założenie firmy?

Dotacja z urzędu pracy jest jednym ze źródeł pozyskania środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Jednak przedsiębiorcy, którzy skorzystali z takiej dotacji miewają wątpliwości, czy wydatki na cele tworzonej firmy sfinansowane z dotacji można do kosztów uzyskania przychodu.

Krajowa Administracja Skarbowa zwiększy ściągalność podatków

Wiceminister finansów, szef Służby Celnej Marian Banaś ocenia, że powstanie Krajowej Administracji Skarbowej poprawi ściągalność podatków. Jednocześnie MF zapowiada, że przy okazji tworzenia KAS nie będzie dużych zwolnień wśród urzędników.

Jak uchronić się przed karuzelą VAT

Dochowanie należytej staranności i jej właściwe udokumentowanie może uchronić przedsiębiorcę przed negatywnymi skutkami wkręcenia w karuzelę podatkową. Takie podejście potwierdzają wyroki krajowych sądów administracyjnych oraz wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE. Mimo to zdarza się, że organy podatkowe uznają, że zgromadzone dokumenty służą jedynie uwiarygodnieniu przeprowadzonych transakcji mających na celu wyłudzenie VAT.

Sejm pracuje nad ustawą o KAS

W czwartek 20 października 2016 r. w Sejmie miały miejsce drugie czytania projektów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy wprowadzającej ustawę o KAS. Złożono szereg poprawek, a także wniosek o odrzucenie projektów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Centralny Rejestr Faktur - co oznacza dla przedsiębiorców?

Centralny Rejestr Faktur będzie narzędziem do kontroli przedsiębiorców, ich działalności gospodarczej oraz zawieranych transakcji z dokładnością do każdej otrzymanej czy wystawionej faktury. Rejestr ma być bazą faktur, a zatem przedsiębiorcy będą mieli kolejny obowiązek wobec fiskusa, czyli obowiązek przesyłania każdej faktury, w czasie rzeczywistym, do centralnej bazy administracji rządowej.

Powołanie Krajowej Administracji Skarbowej od 2017 r. - co się zmieni?

Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej, czyli połączenie służby celnej, administracji podatkowej i kontroli skarbowej, planowane na 1 stycznia 2017 r., to nie reforma służb podległych Ministerstwu Finansów, co najwyżej modernizacja, która sankcjonuje prawnie dotychczasowy stopień upolitycznienia organów skarbowych - oceniono w raporcie Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH.

Relacje przedsiębiorców z organami podatkowymi

Przedsiębiorcy bardzo krytycznie oceniają polski system podatkowy. Zaskakujący jednak może być fakt, że chodzi nawet nie tyle o jego materialną, merytoryczną treść – ona jest oczywiście skomplikowana (zajmujemy pod tym względem 58 miejsce na świecie), ale największym problemem okazuje się być podejście organów podatkowych do podatnika - wynika z Raportu ZPP „Biała Księga. Relacje przedsiębiorców z organami państwa”.

Zawiadomienie o zmianie właściwości urzędu skarbowego od 1 stycznia 2017 r.

Do 17 października 2016 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych powinni złożyć zawiadomienie o zmianie właściwości urzędu skarbowego od 1 stycznia 2017 r. Obowiązek złożenia zawiadomienia dotyczy zarówno podatników, którzy zaczną rozliczać się w wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym, jak i tych, którzy przestaną mieć taki obowiązek.

KAS zadba o podatników i zmniejszy szarą strefę - od 1 stycznia 2017 r.

Sejm będzie kontynuował prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która ma skonsolidować obecną Służbę Celną i skarbową oraz urzędy kontroli skarbowej. Posłowie nie przyjęli bowiem wniosków opozycji o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Zmiana miałaby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Błędne wyjaśnienia Ministerstwa Finansów nie mogą szkodzić podatnikom

Uchybienia w działaniu administracji podatkowej nie powinny powodować niekorzystnych skutków dla podatników, którzy działali w dobrej wierze i zaufaniu do treści otrzymanej informacji. Stanowi to o istocie zasady prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych, wynikającej z art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Takie stanowisko wyraził NSA w wyroku z 22 stycznia 2016 r. (sygn. II FSK 2775/13) oddalając skargę kasacyjną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. NSA podzielił wcześniejszą argumentację WSA w Poznaniu, że zastosowanie się podatników do błędnych wyjaśnień zawartych w broszurze Ministerstwa Finansów nie powinno wywołać niekorzystnych skutków dla tych podatników.

Będzie kaucja rejestracyjna przy zakładaniu firmy

Kaucje rejestracyjne, możliwość łatwiejszego wyrejestrowania firmy, wyższe sankcje karne za zawyżanie zwrotów, zmiany w kodeksie karnym skarbowym, dotyczące "czynnego żalu" - to według wiceministra finansów Wiesława Jasińskiego niektóre elementy nowelizacji ustawy o VAT, nad która prace kończą się w MF.

Asystent podatnika od 1 stycznia 2017 r.

Sejm przesunął na 1 stycznia 2017 r. datę wprowadzenia w urzędach skarbowych funkcji asystenta podatnika oraz utworzenia Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej, w której będą zamieszczane interpretacje przepisów prawa podatkowego, orzecznictwo sądów oraz broszury informacyjne.

Większa ściągalność podatków dzięki zmianom w administracji podatkowej

Przeprowadzana obecnie reforma administracji podatkowej ma zwiększyć ściągalność podatków. Zmieni się struktura i działanie administracji podatkowej, natomiast urzędnicy będą się specjalizować w określonych branżach.

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - od 1 stycznia 2017 r.

Wiceminister finansów Marian Banaś poinformował, że zaplanowany na 1 stycznia 2017 r. termin wejścia w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) nie jest zagrożony. Zmiany doprowadzą do konsolidacji służb skarbowych i celnych.

Zmiany w administracji podatkowej od 1 stycznia 2017 r.

Sejm odroczył, tym razem do 1 stycznia 2017 r., wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej. Do tego czasu, jak zapowiada Ministerstwo Finansów, ma zostać powołana Krajowa Administracja Skarbowa, zatem odroczona ustawa nie będzie potrzebna.

Krajowa Administracja Skarbowa od 2017 r.

Do Sejmu trafił projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zakłada on powołanie Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce obecnie funkcjonujących: administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, czyli powołanie administracji skonsolidowanej. Krajowa Administracja Skarbowa będzie podporządkowana ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Dodatkowe dotacje na założenie własnej firmy

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przekazało w maju 2016 r. do Banku Gospodarstwa Krajowego dodatkowe 60 mln zł dla osób planujących założenie własnej działalności gospodarczej oraz przedsiębiorców planujących stworzenie miejsc pracy dla osób bezrobotnych.

Od lipca fiskus skontroluje firmy przez JPK

Po 1 lipca 2016 r. urzędy skarbowe będą przeprowadzać kontrole skarbowe elektronicznie, z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Zmiany te wymagają od firm dostosowania swoich systemów informatycznych, które od tego momentu będą musiały generować taki dokument. To jednak tylko połowa sukcesu, bo kluczowe jest to, żeby JPK nie zawierał błędów. Przedsiębiorcom potrzebne są więc narzędzia, które pozwolą im sprawdzić dokument przed wysłaniem do urzędu skarbowego.

Krajowa Administracja Skarbowa zacznie działać od 1 stycznia 2017 r.

Głównym celem powołania Krajowej Administracji Skarbowej, w skład której wejdą Służba Celna, Administracja Podatkowa i Urzędy Kontroli Skarbowej jest uszczelnienie systemu podatkowego. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w pełni funkcjonalna Krajowa Administracja Skarbowa zacznie działać od 1 stycznia 2017 r.

Patologie polskiego systemu podatkowego - dlaczego trwają, kto je chroni

Prawie każdy zadaje dziś pytanie, dlaczego w naszym kraju czas jest wrogiem a nie sojusznikiem naprawy systemu podatkowego, który po latach „doskonalenia” przez ustawodawcę i sądy jest potworem coraz mniej zrozumiałym a często po prostu głupim.

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej - projekt jeszcze w marcu

Minister finansów Paweł Szałamacha obiecuje, że projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej zostanie opublikowany do końca marca 2016 r. - tak wynika z komunikatu Ministerstwa Finansów z 3 marca.

Wprowadzenie jednej instancji uprości postępowanie podatkowe

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Jedną z rozważanych zmian jest zastąpienie dwóch instancji postępowania przed organami administracji podatkowej postępowaniem jednoinstancyjnym zakończonym decyzją zaskarżalną do sądu administracyjnego.

Czy Jednolity Plik Kontrolny pozwoli dokładniej skontrolować podatnika?

Od 1 lipca 2016 r. duże firmy, a od 1 lipca 2018 r. średni i mali przedsiębiorcy będą mieli obowiązek raportowania danych (ksiąg podatkowych i dowodów księgowych) w elektronicznym formacie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) na żądanie organów podatkowych na etapie każdej procedury podatkowej. Zarówno w ramach czynności sprawdzających (również w kontrolach krzyżowych), w trakcie prowadzenia kontroli podatkowej, czy też postępowania podatkowego lub kontrolnego.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) wymaga zmian w oprogramowaniu

Już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobowiązane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw.

Projekt ustawy o KAS – rozważane jest jednoinstancyjne postępowanie podatkowe

Trwają prace nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Ministerstwo Finansów udzieliło 23 lutego 2016 r. krótkich wyjaśnień odnośnie rozważanych rozwiązań legislacyjnych – np. wprowadzenia jednoinstancyjnego postępowania podatkowego i ujednolicenia procedur kontrolnych. Nieoficjalna wersja projektu tej ustawy pojawiła się na portalu skarbowcy.pl.

Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

Dysponując Profilem Zaufanym na ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym certyfikatem kwalifikowanym można zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.

Warto założyć konto na Portalu Podatkowym

Od 31 grudnia 2015 r. podatnik i płatnik mogą założyć konto na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów służące do komunikacji elektronicznej z administracją podatkową.

Ulga podatkowa dla startupów

Wprowadzenie ulgi podatkowej na prace badawczo-rozwojowe w postaci dodatkowego odpisu z tytułu ponoszonych wydatków na badania i rozwój w wysokości nie mniejszej niż 50 proc. poniesionych kosztów, odliczanych od wyniku finansowego brutto oraz stworzenie dodatkowych preferencji dla startupów - takie rozwiązanie proponuje Konfederacja Lewiatan w „Białej Księdze inwestycji”. Natomiast Ministerstwo Finansów poinformował, że wsparcie dla startupów jest przedmiotem prac Międzyresortowego Zespołu ds. Innowacyjności.

Nowe pomysły MF w zakresie zwalczania oszustw podatkowych - informatyzacja, spółka celowa

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji administracji podatkowej i kontroli skarbowej. Ustawa ta ma określić sposób realizacji projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu z zakresu finansów publicznych, a także zasady wyposażania administracji podatkowej i kontroli skarbowej w systemy teleinformatyczne albo urządzenia informatyczne lub oprogramowanie zapewniające zwiększenie efektywności działań tych organów.

Który urząd skarbowy jest właściwy dla podatników VAT

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorca będący osobą fizyczną wszystkie VAT-owskie deklaracje powinien składać do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Wszystkie, to znaczy nie tylko bieżące, ale też i dokumenty czy korekty dotyczące okresów rozliczeniowych upływających w starym roku.

IFK poleca: Kto wydaje interpretacje indywidualne od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. interpretacje indywidualne w sprawach podatkowych miał wydawać Dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Jednak ze względu na przesunięcie w czasie (na 1 lipca 2016 r.) utworzenia tej jednostki organizacyjnej, do końca czerwca interpretacje indywidualne nadal będzie wydawał MF poprzez upoważnione do tego organy.

Jak Ministerstwo Finansów zamierza zredukować lukę w VAT

Według szacunków rozmiar luki podatkowej w Polsce w ramach podatku VAT wynosi około 40 miliardów złotych i jest to jeden z najgorszych wyników w relacji do przychodu z VAT wśród państw europejskich. Ministerstwo Finansów zauważa ten problem i zapowiada podjęcie konkretnych działań w celu zniwelowania luki podatkowej.

Założenie wspólnej działalności gospodarczej przez obywateli UE

W państwach należących do Unii Europejskiej obowiązują wewnętrzne zasady zalegalizowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Swoboda prowadzenia działalności na terenie całej UE jest jednym z fundamentów Wspólnoty. Dlatego też brak obywatelstwa polskiego nie może być dla obcokrajowca przeszkodą rozpoczęcia swojego biznesu w Polsce. Nie oznacza to jednak, że każdy cudzoziemiec może być przedsiębiorcą w naszym kraju. Jakie kroki musi zatem podjąć cudzoziemiec, aby rozpocząć prowadzenie legalnej firmy w Polsce lub wspólnie z obywatelem polskim?

Scentralizowany system poboru podatków

Pod koniec ubiegłego roku został częściowo wdrożony scentralizowany system poboru podatków, który w efekcie umożliwi podatnikom złożenie deklaracji podatkowych w każdym urzędzie skarbowym. Urzędy natomiast będą mogły zweryfikować, jakie podatki odprowadzała dana osoba w poprzednich latach.

Wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowy wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej (KON-W). Warto znać ten wzór, by móc sprawdzić kontrolującego urzędnika.

Zaświadczenia podatkowe – zmiany 2016

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe. Rozporządzenie to określa m.in. tryb wydawania zaświadczeń, właściwość miejscową i rzeczową organów podatkowych do wydawania zaświadczeń i wzory zaświadczeń określonych Ordynacji podatkowej.

Przesunięcie terminu wdrożenia zmian w administracji podatkowej

W związku z przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o administracji podatkowej oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, zmieniły się terminy wdrożenia niektórych zmian w administracji podatkowej z dnia 1 stycznia 2016 r. na 1 lipca 2016 r.

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Początek roku 2016 przyniesie kolejne zmiany podatkowe. Jedna z tych zmian dotyczyć będzie właściwości urzędu skarbowego dla celów VAT. Niektórzy z podatników będą zobowiązani do zmiany dotychczasowego urzędu. Zobaczmy, jaka będzie zasada ustalenia urzędu, do którego składane będą deklaracje rozliczeniowe VAT-7 i VAT-7K.

Weryfikacja cen transferowych jednym z priorytetów administracji podatkowej w 2016 r.

Weryfikacja cen transferowych, które często służą tzw. optymalizacji podatkowej, będzie w przyszłym roku jednym z priorytetów fiskusa - poinformowała rzeczniczka prasowa ministerstwa finansów Wiesława Dróżdż.

Reforma administracji podatkowej wejdzie w życie 1 lipca 2016 r., a nie 1 stycznia 2016 r.

W dniu 16 grudnia Sejm zdecydował, że przygotowana przez poprzedni rząd reforma administracji podatkowej wejdzie w życie 1 lipca 2016 r., a nie 1 stycznia 2016 r., jak pierwotnie uchwalono.

Koszty związane z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej

Jesteśmy w czołówce krajów europejskich pod względem liczby osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zakładanie własnej działalności w ostatnich latach stało się bardzo popularne. Prowadzenie własnej działalności nie należy jednak do łatwych przedsięwzięć i wiąże się z comiesięcznymi obciążeniami, które jednoosobowy właściciel firmy musi pokrywać, a które są zbyt wysokie, zwłaszcza przy niskich zyskach.

Komisja sejmowa za odłożeniem reformy administracji podatkowej na 1 lipca 2016 r.

Projekt, zakładający odłożenie do 1 lipca 2016 r. wejście w życie najważniejszych przepisów ustawy o administracji podatkowej, zdobył akceptację Komisji Finansów Publicznych. Według opozycji to przesunięcie może oznaczać pogrzebanie zmian.

Właściwość organów podatkowych w zakresie VAT od 2016 roku

Ministerstwo Finansów poinformowało, że z dniem 1 stycznia 2016 r. ulega zmianie podstawowa zasada określania właściwości organów podatkowych w zakresie podatku VAT. Właściwość organów podatkowych będzie co do zasady ustalana na ogólnych zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej, tj. ze względu na siedzibę podatnika, jeżeli podatnik jest osoba prawną lub jednostką niemającą osobowości prawnej, oraz ze względu na miejsce zamieszkania, jeżeli podatnik jest osobą fizyczną.

IFK poleca: Właściwość urzędów skarbowych dla rozliczeń VAT

Od 1 stycznia 2016 r. miejsce prowadzenia działalności nie będzie decydować o ustaleniu właściwości urzędu do rozliczeń VAT. Podatnicy będą rozliczać VAT w urzędzie właściwym według miejsca zamieszkania lub siedziby. Oznacza to, że dla rozliczeń VAT i podatku dochodowego będzie to ten sam urząd.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych w UE od 2017 roku - dyrektywa

Ministrowie finansów UE przyjęli we wtorek 8 grudnia 2015 r. dyrektywę, która przewiduje automatyczną wymianę informacji o orzeczeniach podatkowych między wszystkimi państwami unijnymi. Dzięki tym przepisom firmom ma być trudniej unikać opodatkowania.

Nowy termin wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej - 1 lipca 2016 r.

Nie od 1 stycznia, ale od 1 lipca 2016 r. ma wejść w życie ustawa o administracji podatkowej - takie rozwiązanie zakłada projekt noweli tej ustawy, złożony w Sejmie przez posłów PiS. Przyczyną ten inicjatywy jest nieprzygotowanie administracji skarbowej do przejęcia nowych, zapisanych w ustawie zadań.

IFK poleca: Usprawnienie obsługi podatnika od 1 lipca 2016 r.

O pół roku opóźni się wejście w życie części zmian ustawy o administracji podatkowej. Początkowo zakładano, że wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r. Do Sejmu trafił jednak projekt nowelizacji, który ustala termin obowiązywania większości nowych przepisów na 1 lipca 2016 r.

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH chce doradzać administracji publicznej

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych, które powstało przy Szkole Głównej Handlowej, pomoże państwu w walce z unikaniem opodatkowania - mówi PAP dyrektor Centrum, prof. Dominik Gajewski z SGH. Trudno sobie wyobrazić, by np. MF prosiło o pomoc wielkie firmy konsultingowe - dodaje.

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Od 1 stycznia 2016 r. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie obsługiwał największe firmy w Polsce. Zdaniem wiceministra finansów Jacek Kapica, mógłby on zająć się również ściąganiem planowanego przez PiS podatku od instytucji finansowych.

IFK poleca: Zmiany w obsłudze „dużych” podatników od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. podmioty o przychodach powyżej 50 mln euro będą obsługiwane w jednym wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym. Rolę tę będzie pełnił Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy. Zastąpi on w tym zakresie dotychczas działające wyspecjalizowane urzędy skarbowe.

REKLAMA