Obowiązkowy split payment, biała lista, nowe zasady płatności podatku u źródła, elektroniczne kasy fiskalne, nowy JPK_VAT to część zmian podatkowych, których wdrożenie stanowi wyzwanie dla przedsiębiorstw. Skąd czerpać o nich informacje i jak sobie z nimi poradzić, gdy ich lista nieustannie się wydłuża? W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na praktyczną wiedzę z tego obszaru oraz narzędzia wspomagające codzienną pracę, zapraszamy do udziału w II Forum Księgowości, realizowanym pod patronatem „Dziennika Gazety Prawnej” oraz portalu INFOR PL.
Eksperci twierdzą, że firmy budowlane znalazły sposób na uniknięcie mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Wystarczy, że przedsiębiorcy z branży zaczną wystawiać faktury w euro. Zdaniem Ministerstwa Finansów, nie będzie to próbą obejścia przepisów, jeżeli prawidłowe będzie opodatkowanie danej transakcji, na zasadzie importu usług.
Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment), który wszedł w życie 1 listopada 2019 r., stanowi nie lada wyzwanie dla większości przedsiębiorców. Pomimo tego, iż Ministerstwo Finansów uważa, że wykładnia nowych przepisów jest jednoznaczna i nie powinna stwarzać problemów przedsiębiorcom, to jednak sami zainteresowani są już innego zdania. Jak w praktyce poradzić sobie z nowymi obowiązkami?
Masowa weryfikacja kontrahentów przy wykorzystaniu dostępu do API Białej Listy jest korzystna dla wszystkich podatników, w tym w szczególności dla średnich i dużych przedsiębiorców, którzy wykonują wiele transakcji. Dzięki masowej weryfikacji kontrahentów, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, unikniemy nie tylko dodatkowych obciążeń administracyjnych, ale także dzięki temu, że ten proces jest automatyczny, unikniemy dodatkowych błędów.
1 stycznia 2020 r. wchodzi w życie nowelizacja kilku ustaw podatkowych: ustawy o VAT, Ordynacji podatkowej oraz obu ustaw o podatku dochodowym. Wprowadza ona zasadę, że płatności miedzy przedsiębiorcami przekraczające 15 tys. zł (nawet, jeżeli uiszczane są w mniejszych transzach), dokonywane na rzecz podatnika VAT nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu przedsiębiorcy płacącego (dłużnika), jeżeli zostaną uiszczone na inny rachunek bankowy niż wskazany w wykazie podatników VAT. Co to oznacza dla przedsiębiorców?
Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie praktycznych problemów dotyczących uruchomionego od 1 września 2019 r. nowego wykazu podatników VAT (tzw. białej listy podatników). MF informuje co zrobić, jeśli w wykazie brakuje rachunku rozliczeniowego, jak aktualizować dane, gdzie zgłaszać błędy zauważone w Wykazie. MF wyjaśnia też, że zapłata na rachunek wirtualny nie będzie skutkować negatywnymi konsekwencjami podatkowymi. W wykazie podatników VAT brakuje rachunków własnych banków i SKOK-ów, jak też ministerstw czy izb administracji skarbowej, które są prowadzone przez te instytucje dla celów ich gospodarki własnej - MF deklaruje, że przed 2020 rokiem nastąpi zmiana przepisów by tego typu rachunki nie musiały podlegać sprawdzaniu przez płatników z wykazem.
Zawód księgowego zmienia charakter, w przyszłości będzie to praca analityka, doradcy, osoby optymalizującej funkcjonowanie firmy. Dobry księgowy ma dostęp do większości danych i nierzadko to dostęp lepszy niż szefa firmy. Taki księgowy to skarbnica wiedzy w firmie – mówi Jerzy Koniecki, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie dla Infor.pl.
W odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów wyjaśnił, że wpłaty na rachunki wirtualne (subrachunki), które są przypisane do rachunku rozliczeniowego będą traktowane jak wpłaty na rachunek rozliczeniowy, który podlega zgłoszeniu do urzędu skarbowego (i zamieszczeniu w wykazie podatników VAT). Natomiast same rachunki wirtualne nie będą podlegały obowiązkowi zgłaszania do urzędu skarbowego w celu ich zamieszczenia w wykazie podatników VAT (tzw. biała lista). Ministerstwo Finansów przygotowuje objaśnienia podatkowe dot. białej listy podatników VAT, w których omówiona będzie kwestia dotycząca rachunków wirtualnych, powierniczych i depozytowych.