REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ceny transferowe, Organ podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odmowa zwrotu VAT – sprzeczne stanowiska organów podatkowych

Zajęcie nieprawidłowych, wzajemnie sprzecznych stanowisk, w sytuacji dokonania korzystnej i niekorzystnej dla przedsiębiorcy oceny prawnej stanu faktycznego, umożliwiło organom podatkowym wybranie tej niekorzystnej oceny. Fiskus musiał doprowadzić do takiego kuriozum. Taki był jego pomysł na uzasadnienie odmowy zwrotu VAT.

Przedłużanie zwrotu VAT nie może być stosowane prewencyjnie

Organ podatkowy nie musi wykazywać istnienia dowodów uzasadniających nienależność zwrotu VAT. Przy czym, wydając postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu, organ musi wykazać, że istnieją okoliczności determinujące potrzebę dalszej jego weryfikacji. Uprawnienie do przedłużania zwrotu VAT nie może bowiem być traktowane jako prewencyjne upoważnienie do opóźniania realizacji praw podatnika.

Po upływie terminu przedawnienia nie można dochodzić zapłaty podatku

Jak wynika z ogólnej zasady zawartej w Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zasada ta skutkuje tym, że po upływie terminu przedawnienia organ podatkowy nie może dochodzić zapłaty podatku.

Ustanowienie pełnomocnika w sprawie podatkowej – zasady doręczania pism

Zgodnie z przepisami pisma w sprawie podatkowej doręcza się stronie postępowania, a jeśli został ustanowiony pełnomocnik, to temu pełnomocnikowi. Jeżeli więc podatnik ustanowi w swej sprawie pełnomocnika, to o wszystkich pismach i czynnościach organu dowie się on od swojego pełnomocnika, bowiem w takiej sytuacji organ podatkowy nie doręcza już pism jemu, ale pełnomocnikowi.

Organy podatkowe nie uwzględniają wyroków sądów

Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał korzystny dla podatników wyrok w zakresie interpretacji podatkowych. Uznał, że organy podatkowe, nie uwzględniając głosu orzecznictwa, łamią zasady prawa i postępowania podatkowego.

Kiedy fiskus może zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy

Przepisy niedawno wprowadzone do prawa podatkowego pozwalają fiskusowi na blokowanie rachunków bankowych przedsiębiorców. Tym samy pozbawiając ich dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunkach. Wystarczy, że Szef Krajowej Administracji Skarbowej uzna, że istnieje ryzyko ich wykorzystania do wyłudzeń skarbowych.

Ceny transferowe - uproszczone zasady rozliczeń (safe harbour)

Zmiany od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca wprowadził uproszczenia w zasadach rozliczeń cen transferowych (tzw. safe harbour). Wprowadzenie instytucji safe harbour należy odczytywać jako pozytywną zmianę, zmniejszającą obciążenia dokumentacyjne związane z przygotowaniem analiz danych porównawczych.

Nowa Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania

Program Współdziałania to nowa propozycja rozwiązań w projekcie Ordynacji podatkowej. Umowa tego rodzaju, zawierana pomiędzy firmą a organem, ma być oparta na całkowitej transparentności działań podatnika, który informuje organ o wszelkich istotnych i kontrowersyjnych kwestiach, mających wpływ na wysokość płaconych przez niego podatków.

Rozstrzyganie sporów dot. podwójnego opodatkowania i zawieranie uprzednich porozumień cenowych

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Projekt ten znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jeszcze w II kwartale 2019 r. projekt ma zostać przyjęty przez rząd.

Korekty cen transferowych w księgach podatkowych 2018/2019

Departament Cen Transferowych i Wycen MF poinformował 11 marca 2019 r., że korekty cen transferowych wystawione w 2019 r., lecz dotyczące transakcji lub innych zdarzeń realizowanych w 2018 r., powinny być ujmowane w księgach podatkowych na zasadach wynikających z przepisów obowiązujących do końca 2018 r. Nowe przepisy dotyczące ujmowania korekt cen transferowych „wstecz” znajdą zastosowanie do korekt tych cen dotyczących transakcji kontrolowanych realizowanych po 1 stycznia 2019 r.

Składający CIT/TP lub PIT/TP za 2018 r. nie muszą sporządzać ORD-U

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy mający obowiązek złożenia uproszczonego sprawozdania na formularzach CIT/TP lub PIT/TP za 2018 r. są zwolnieni z obowiązku składania za ten sam okres informacji o umowach zawartych z nierezydentami na formularzu ORD-U.

Podatek od nieruchomości od elektrowni wiatrowych - niedozwolona wykładnia organów podatkowych

W zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych powstały liczne spory interpretacyjne na linii podatnicy – fiskus. W jednym z ostatnich wyroków w tej sprawie sąd wskazał, że wydający indywidualną interpretację podatkową organ związany jest przedstawionym we wniosku o jej wydanie stanem faktycznym i nie może go sam modyfikować, a w przypadku negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy zobligowany jest wskazać stanowisko prawidłowe, łącznie z jego prawnym uzasadnieniem.

Postępowanie dowodowe jako część postępowania podatkowego

Rozstrzygnięcie w postępowaniu podatkowym zależy w dużej mierze od zgromadzonego materiału dowodowego. Postępowanie dowodowe nie stanowi jednak obligatoryjnej części postępowania, obowiązek jego przeprowadzenia dotyczy wyłącznie ściśle określonych sytuacji. Kiedy powinno się je przeprowadzić? Jakie są w tym względzie uprawnienia organów?

Uprzednie porozumienia cenowe (APA) - coraz częściej stosowane przez polskich podatników

Advanced Pricing Agreements (APA), czyli uprzednie porozumienia cenowe funkcjonują w Polsce już od kilkunastu lat. Dotychczas jednak, jak podkreśla ekspert Grant Thornton były postrzegane przez podatników jako pewien luksus, dostępny dla największych podatników. Obecnie, dzięki zmianom przepisów, narzędzie jest coraz powszechniej wykorzystywane jest przez polskich podatników.

Określenie podstawy opodatkowania w drodze oszacowania

Szacowanie podstawy opodatkowania przez organy podatkowe jest nadzwyczajną i zastępczą formą wymiaru zobowiązań podatkowych. Obowiązek określenia wymiaru opodatkowania w ten sposób ma zastosowanie w ściśle określonych sytuacjach.

Przepisy prawa karnego skarbowego bardziej restrykcyjne

Wydłużenie okresów przedawnienia przestępstw i wykroczeń skarbowych, wzrost najniższej liczby stawek dziennych w przypadku kary grzywny – to część zmian, które przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego. Zmiany mają wejść w życie jeszcze w pierwszej połowie 2019 r.

Struktura logiczna informacji o cenach transferowych (TP-R) - konsultacje podatkowe

Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad projektem struktury logicznej informacji o cenach transferowych (TP-R) i rozpoczęło konsultacje podatkowe odnośnie poprawności merytorycznej i logicznej tej struktury. Uwagi odnośnie merytorycznej i logicznej poprawności tej struktury można przesyłać do 4 marca 2019 r. na adres mailowy konsultacje.ct@mf.gov.pl.

Nowa Ordynacja podatkowa - czynności sprawdzające

Projekt nowej Ordynacji podatkowej, znajdujący się obecnie na etapie opiniowania, określany jest jako innowacyjny. Nie wszystkie jednak propozycje są rewolucyjne. Część z nich jest jedynie drobną korektą obowiązujących przepisów, dotyczy to m.in. czynności sprawdzających.

Niestabilność przepisów problemem polskiego systemu podatkowego

Z przeprowadzonych badań wynika, że niestabilność przepisów jest największym problemem polskiego systemu podatkowego. Najbardziej uciążliwą kwestią podatkową z punktu widzenia prowadzenia przedsiębiorstwa są ceny transferowe, jak również wymóg przygotowania dużej liczby deklaracji i informacji w ramach rozliczeń podatkowych oraz pobór podatku u źródła.

Nowa Ordynacja podatkowa - umowa o współdziałanie

Autorzy projektu nowej Ordynacji podatkowej chcą wyeliminować władczą postawę fiskusa wobec przedsiębiorców i zastąpić ją różnorodnymi formami współpracy między tymi podmiotami. Jednym z nowych rozwiązań zawartych w projekcie jest umowa o współdziałanie (ang. cooperative compliance).

Jak ustanowić pełnomocnika do spraw podatkowych

Przepisy Ordynacji podatkowej umożliwiają podatnikowi ustanowienie pełnomocnika do spraw podatkowych. Jakie są rodzaje pełnomocnictw i w jaki sposób można je ustanowić?

Decyzję podatkową należy doręczyć do właściwego adresata

Sąd uchylił postanowienie organu podatkowego, mimo uchybienia przez spółkę terminu do złożenia odwołania od decyzji dotyczącej nadpłaty podatku. Okazało się bowiem, że organ dokonał doręczenia decyzji, ale do niewłaściwego oddziału spółki.

Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace nad tą procedurą są w toku. Przy czym wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia.

Dokumentacja cen transferowych za 2018 rok - podstawa prawna

Ministerstwo Finansów dokonało sprostowania nieprawdziwych informacji medialnych o rzekomym braku podstawy prawnej do sporządzania dokumentacji cen transferowych za 2018 rok. Ministerstwo wyjaśnia, że wskazana nowelizacja ustaw o PIT i CIT zawiera odpowiednie regulacje, na podstawie których podatnicy mają obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych za 2018 r. na podstawie przepisów obowiązujących w 2018 roku. MF ostrzega, że wszelkie konsekwencje, związane z ewentualnym brakiem realizacji obowiązków w zakresie cen transferowych za 2018 r. poniosą podatnicy, u których ten obowiązek powstał.

Nowa Ordynacja podatkowa - prawa i obowiązki zobowiązanego

Nowa Ordynacja podatkowa, której projekt został zaprezentowany w lipcu ubiegłego roku, zakłada wprowadzenie instytucji „zobowiązanego”, przez którą należy rozumieć podatnika, płatnika, inkasenta, osobę trzecią oraz następcę prawnego. Do obowiązków zobowiązanego będzie należało m.in. rzetelne i niewadliwe prowadzenie ksiąg podatkowych oraz ich przechowywanie w sposób gwarantujący dostęp do nich uprawnionym organom.

Warunki skutecznego przedłużenia terminu zwrotu VAT

Termin zwrotu podatku VAT może skutecznie przedłużyć jedynie postanowienie o przedłużeniu, które zostało doręczone podatnikowi przed upływem terminu zwrotu. Tym samym, jeżeli podatnikowi nie doręczono postanowienia o przedłużeniu przed upływem terminu zwrotu, ma on uprawnione przekonanie, że zwrot nastąpi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Przedłużanie terminu zwrotu VAT – korzystne wyroki

Sądy administracyjne stoją obecnie na stanowisku, że błędne lub nieprecyzyjne określenie terminu zwrotu podatku VAT w postanowieniu o przedłużeniu terminu zwrotu, bądź niedoręczenie podatnikowi takiego postanowienia, choćby z wyznaczoną datą zwrotu, jednakże przed upływem terminu dokonania zwrotu powoduje wadliwość konstrukcji tego przedłużenia.

Organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe

Poza istotnymi zmianami w cenach transferowych, które zostały wprowadzone do ustaw podatkowych Ministerstwo Finansów zaproponowało szereg przepisów wykonawczych, które mają doprecyzować pewne instytucje charakterystyczne dla przedmiotu cen transferowych wskazywane również w wytycznych OECD. Jedno z rozporządzeń zakłada, że organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych.

Najważniejsze zmiany w CIT i VAT od 2019 roku

Niektórzy podatnicy mogą skorzystać od tego roku z zauważalnych ułatwień podatkowych. Najmniejsi przedsiębiorcy, z obrotami do 1,2 mln zł, będą płacić 9% CIT (zamiast 15%). Wiele nowych obowiązków obejmie płatników podatku u źródła, a Ministerstwo Finansów po raz kolejny wprowadziło rewolucję w cenach transferowych. Pewne zmiany zaszły też w podatku VAT. Od początku 2019 roku skraca się okres ulgi na złe długi – VAT należny można skorygować już po upływie 90 dni niewywiązywania się przez kontrahenta z zapłaty, a nie 150 dni, jak było do tej pory.

Uproszczenie safe harbour w cenach transferowych - rodzaj stopy bazowej i marża w 2019 roku

Minister Finansów określił rodzaj stopy bazowej i marżę dla potrzeb transakcji pożyczek, kredytów lub emisji obligacji niezbędne do skorzystania z uproszczenia safe harbour w zakresie cen transferowych.

Należyta staranność w VAT przy weryfikacji kontrahenta

Organy skarbowe coraz częściej wskazują na konieczność należytej weryfikacji kontrahenta pod kątem VAT. Zaniechanie lub niedokonanie odpowiednich czynności sprawdzających może skutkować sporem z fiskusem i poważnymi stratami finansowymi.

Ceny transferowe - rekomendacje dotyczące analiz porównawczych i opisów zgodności

Forum Cen Transferowych przygotowało rekomendacje dotyczące analiz porównawczych oraz opisów zgodności w zakresie cen transferowych. Planowana jest kontynuacja dotychczasowych prac m.in. w zakresie metod weryfikacji cen transferowych oraz restrukturyzacji.

Usprawnienie działania Krajowej Administracji Skarbowej 2019/2020

Nowelizacja ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, której rozwiązania wejdą w życie w 2019 i 2020 roku, przewiduje między innymi poszerzenia uprawnień do pozyskiwania danych i informacji przez KAS. Zmiany dotyczą także zasad korzystania przez organy KAS z danych i sposobu finansowania tej instytucji.

Grupowe rozliczanie VAT – propozycja Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego systemów grupowego rozliczania VAT, celem m.in. uproszczenia obowiązków dokumentacyjnych członków grup, proponuje Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Państwo członkowskie może uznać za jednego płatnika VAT grupę składającą się z dwóch lub więcej osób mających siedzibę na terytorium tego państwa członkowskiego, które będąc niezależnymi pod względem prawnym, są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym – zauważa Krajowa Rada Doradców Podatkowych.

Jakie są przesłanki zawieszenia postępowania karnego skarbowego

W świetle przepisów kodeksu karnego skarbowego zawieszone postępowanie karne skarbowe wznawia się po ustaniu przyczyn jego uprzedniego zawieszenia. Powstaje pytanie, czy wydanie decyzji podatkowej przez organ pierwszej instancji powoduje taką możliwość, a także czy ponowne pojęcie postępowania jest zaskarżalne?

Ministerstwo Finansów wyda objaśnienia do nowych przepisów podatkowych

Wiceminister finansów Filip Świtała zapowiedział, że w połowie 2019 r. resort finansów wyda objaśnienia do wszystkich nowych przepisów podatkowych wchodzących w życie po 1 stycznia 2019 r.

Właściwość urzędów skarbowych – duże i małe urzędy skarbowe

W celu usprawnienia działania urzędów skarbowych funkcjonują urzędy wyspecjalizowane, zwane potocznie dużymi urzędami skarbowymi. Ich zadanie polega na obsłudze wyszczególnionej grupy podmiotów. Kiedy duży urząd skarbowy staje się właściwym dla podatnika?

Ulga w spłacie zobowiązania podatkowego to nie pomoc publiczna

Występowania przez przedsiębiorcę o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego nie jest równoznaczny z ubieganiem się o przyznanie pomocy publicznej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazuje, że organ podatkowy może udzielić podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą ulg, które nie stanowią pomocy publicznej.

Ceny transferowe - zniesienie obowiązku dokumentacji do umowy spółki osobowej

Od 2019 r. obowiązkowi dokumentacyjnemu w zakresie cen transferowych nie będą podlegały umowy spółek osobowych. Nie oznacza to jednak, jak zauważa ekspert Grant Thornton, braku możliwości weryfikacji przez organy podatkowe „rynkowości” ustalonej struktury udziału w zyskach spółek osobowych, zawiązanych przez podmioty powiązane.

Nowe przepisy dot. cen transferowych od 2019 roku a wytyczne OECD

Zdaniem profesora Dominika Gajewskiego nowe polskie przepisy dotyczące cen transferowych, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. są bardziej restrykcyjne od wytycznych OECD a także od regulacji innych państw w tym zakresie.

Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych - wcześniej konsultacje

Minister Finansów zapowiedział wydanie objaśnień podatkowych odnośnie najnowszych zmian przepisów w zakresie cen transferowych. W tym celu Minister rozpoczął 16 listopada 2018 r. publiczne konsultacje podatkowe, by zebrać od podatników i wszystkich podmiotów zainteresowanych tym tematem wnioski i uwagi na potrzeby wydania wiążących objaśnień podatkowych w odniesieniu do nowych regulacji w obszarze cen transferowych. Opinie, wnioski i uwagi w tym zakresie można przesyłać mailem do Ministerstwa Finansów do 15 stycznia 2019 r.. Planowane są też dwa spotkania konsultacyjne.

Wstrzymany zwrot VAT zagrożeniem dla płynności finansowej

Resort finansów informuje, że kwoty wstrzymanych, czyli objętych weryfikacją zwrotów VAT, idą w setki milionów złotych. Przedsiębiorcy, objęci procedurą weryfikacji zasadności zwrotu nadwyżki VAT, narażeni są na długie lata oczekiwania oraz związane z tym ryzyko utraty płynności finansowej. Spory w tym zakresie niejednokrotnie kończą się przed sądami administracyjnymi.

Nieodpłatne ustanowienie służebności przesyłu - skutki w CIT

Służebność przesyłu można ustanowić zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie. Oznacza to, że strony mają swobodę w ukształtowaniu tej umowy. Pojawia się jednak wątpliwość, czy opodatkowanie CIT ma zastosowanie w przypadku, gdy służebność przesyłu ustanowiona jest nieodpłatnie.

Zmiany w cenach transferowych od 2019 roku

29 października 2018 r. przekazano Prezydentowi RP do podpisu ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Jednym z obszarów jakie zostały poddane nowelizacji jest tematyka cen transferowych. Ustawa wprowadza (od 1 stycznia 2019 r.) szereg zmian i w sposób kompleksowy reguluje kwestię dokumentowania transakcji między podmiotami powiązanymi.

Interpretacja musi zawierać tok rozumowania organu podatkowego

Z uzasadnienia prawnego interpretacji podatkowej powinien wynikać tok rozumowania organu interpretacyjnego, który doprowadził do przyjęcia przez organ odmiennego o podatnika stanowiska. Uzasadnienie prawne musi bowiem stanowić rzetelną informację dla podatnika, dlaczego w jego sprawie określone przepisy znajdują zastosowanie, a także dlaczego wyrażony przez niego pogląd nie zasługuje na uwzględnienie.

Przedłużenie terminu zwrotu VAT bez uzasadnienia

Organy podatkowe w celu wstrzymania zwrotu VAT podejmują niejednokrotnie działania sztuczne. Nie mogąc udowodnić nieprawidłowości i braku prawa do zwrotu VAT, przedłużają jego termin bez wskazywania bezzasadności zwrotu.

Interpretacja niejasnych przepisów na niekorzyść podatnika

Zgodnie z ogólną zasadą niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Zdarza się jednak, że organy podatkowe nie respektują tej zasady. Przykładem na to jest kilkuletni spór z fiskusem jednego z podatników, który dotyczył możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych z tytułu umowy leasingu.

Ceny transferowe - szacowanie cen w transakcjach między podmiotami powiązanymi

Proces szacowania cen w transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi nie może odbywać się jedynie poprzez proste przeniesienie cen bądź marż zawartych pomiędzy podmiotami niezależnymi, bez jednoczesnej oceny porównywalności warunków tych transakcji względem transakcji kontrolowanej.

Należyta staranność w VAT – weryfikacja kontrahenta

Katalog dotyczący dochowania należytej staranności w VAT wskazuje jakimi kryteriami powinien kierować się przedsiębiorca, weryfikując swojego kontrahenta. Brak ich dotrzymania może być powodem uznania przez urzędników, że podatnik nie dopełnił ciążącego na nim obowiązku i co za tym idzie wszczęcia przeciwko niemu czynności kontrolnych.

Skuteczniejsze wykonywanie kontroli celno-skarbowej

Zwalczanie szarej strefy i wyłudzeń podatkowych dzięki skuteczniej wykonywanie kontroli celno-skarbowej przez Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - to podstawowy cele nowelizacji ustawy o KAS. Projekt zawiera nowe przepisy m.in. odnoszące się do możliwości korzystania przez KAS z danych zgromadzonych w bazach, rejestrach, ewidencjach, zbiorach i systemach informatycznych.

REKLAMA