Przygotowując się do ewentualnej kontroli cen transferowych stosowanych przez przedsiębiorstwo, w szczególności zaś opracowując dokumentację podatkową, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: ustawa o PDOP), należy zadbać, aby spełniała ona wymogi formalne, jakie wynikają z tego przepisu.
Zarówno ustawa o cenach, jak i kilka różnych innych ustaw, wprowadzają wyłom od podstawowej zasady wolnego rynku, jakim jest swoboda ustalania cen. Przepisy te z różnych względów, przeważnie z uwagi na możliwość wystąpienia zagrożeń dla funkcjonowania państwa, ustanawiają tzw. ceny urzędowe na niektóre towary lub usługi. Ceny te mogą być ustalana zarówno przez właściwych ministrów, jak też i przez organy samorządu terytorialnego.
Podatnicy, dokonując transakcji jako podmioty powiązane, muszą ocenić, czy nie przekroczą limitów ustawowych. Jeżeli tak się stanie, muszą prowadzić tzw. dokumentację cen transferowych. Ma ona ułatwić organom podatkowym ocenę racjonalności np. zakupu usług między podmiotami powiązanymi oraz sprawdzenie, czy zapłacona cena odbiegała od ceny rynkowej.