REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura elektroniczna, Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

RODO a wyciek danych osobowych

W związku z wejściem w życie RODO administratorów danych osobowych czekają nowe obowiązki. Jedna z nowych zasad, która dotyczy wycieku danych osobowych, zakłada, że w przypadku gdy naruszenie ochrony danych osobowych może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, administrator bez zbędnej zwłoki zawiadamia osobę, której dane dotyczą, o takim naruszeniu.

Jak potwierdzić otrzymanie elektronicznej faktury korygującej

Podatnicy wystawiający faktury korygujące in minus mają prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej. W przypadku papierowych faktur korygujących za potwierdzenie odbioru uznaje się najczęściej zwrotkę pocztową. U podatników często powstają natomiast wątpliwości odnośnie sposobów potwierdzenia korekty, gdy sprzedawca wystawi fakturę korygującą w formie elektronicznej.

E-faktury w zamówieniach publicznych - projekt ustawy

Ministerstwo Finansów przygotowało i skierowało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Ustawa ma wejść w życie 27 listopada 2018 r. i w tej dacie ma nastąpić uruchomienie systemu teleinformatycznego platformy elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych. Wprowadzenie obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zamawiających – w odniesieniu do centralnych zamawiających – nastąpi 17 kwietnia 2019 r. a w przypadku pozostałych jednostek – od 1 kwietnia 2020 r.

Wystawienie pustej faktury jako oszustwo procesowe

W przypadku wydania nakazu zapłaty na podstawie faktury, która nie dokumentuje rzeczywistych zdarzeń gospodarczych (czyli pustej faktury), osoba ją wystawiająca może dopuścić się popełnienia tzw. „oszustwa procesowego”.

REKLAMA

Zakaz handlu w niedziele - 11 marca nie zrobimy zakupów

Zgodnie z ustawą ograniczającą handel w niedziele, która obowiązuje od 1 marca br., 11 marca jest pierwszą niedzielą, kiedy nie zrobimy zakupów w większości sklepów. W każdym miesiącu tego roku dwie niedziele będą handlowe - pierwsza i ostatnia, wobec czego Polacy będą mogli zrobić zakupy w 21 niedziel.

Skarga pauliańska jako ochrona interesów wierzyciela

Zastosowanie instytucji skargi pauliańskiej zapewnia wierzycielowi możliwość dochodzenia spłaty, nawet wtedy gdy dłużnik wskutek czynności prawnej przeniósł swój majątek na inne osoby niezwiązane w żaden sposób z transakcją zawartą między wierzycielem a dłużnikiem. Co warto wiedzieć o skardze pauliańskiej i jak należy ją złożyć, by odzyskać dług?

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - projekt w II kwartale 2018 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Projekt ten ma być przyjęty przez Radę Ministrów w II kwartale 2018 roku. Głównym celem projektowanej ustawy jest implementacja Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych, którą w ramach negocjacji i stanowiska rządu Polska silnie wspierała. Zdaniem polskiego rządu regulacje te mają pozytywne oddziaływanie społeczno-gospodarcze.

Faktury elektroniczne

Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).

REKLAMA

Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało na witrynie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych, której podstawowym celem jest implementacja RODO do polskiego porządku prawnego. Projekt znajduje się w fazie konsultacji publicznych, można się więc spodziewać, że zajdą w nim jeszcze pewne zmiany. Przedsiębiorstwa mają czas na przygotowanie się do nowych regulacji do maja 2018 r.

Ustawa o płatnościach bezgotówkowych uszczelni pobór podatków

Uszczelnienie systemu poboru podatków, zapobieganie procederowi prania pieniędzy oraz unowocześnienie działania służb skarbowych i celnych - to korzyści jakie mają być związane z wejściem w życie ustawy o płatnościach bezgotówkowych. Jak poinformował resort rozwoju projekt tej ustawy trafił właśnie do konsultacji społecznych.

Zwolnienie z VAT importu małych przesyłek od 2018 r.

Zniesienie ograniczenia zwolnienia z VAT dla towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego, przy małych przesyłkach do 22 euro, oraz rozszerzenie zwolnienia z VAT importu małych przesyłek do 22 euro również na sytuacje, gdy odbiorca znajduje się w innym państwie członkowskim. Takie m.in. rozwiązania zakłada nowelizacja przygotowana przez rząd, która ma wejść w życie w 2018 r.

Obrót wirtualnymi przedmiotami – kwestie prawne i podatkowe

Brakuje wzorcowej regulacji prawnej dotyczącej obrotu wirtualnymi przedmiotami. Pewne wytyczne już się wykształciły, jednak nastąpiło to w orzecznictwie sądowym, nie zaś w aktach prawnych. Natomiast organy skarbowe niejednokrotnie nie wiedzą, jakie regulacje powinny znaleźć zastosowanie w przypadku opodatkowania transakcji tego rodzaju przedmiotami.

Ujednolicenie wzoru faktury VAT

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zunifikowanego wzoru faktury VAT. Ma także w planach stworzenie w porozumieniu z Ministerstwem Cyfryzacji systemu informatycznego do ewidencji faktur.

Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych

Na początku lipca tego roku zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o grach hazardowych, której celem jest zmniejszenie szarej strefy i zapewnienie większych wpływów do budżetu państwa. Wprowadzone przepisy mają wpłynąć na zwiększenie ochrony graczy, zwłaszcza tych grających na automatach i w Internecie. Co nowe uregulowania oznaczają dla przedsiębiorców, operatorów, graczy oraz dostawców usług internetowych?

Instytucja powiernictwa jako element optymalizacji podatkowej

Instytucję powiernictwa wykorzystuje się jako sposób na ochronę majątku. W praktyce stanowi ona element optymalizacji podatkowej, gwarant anonimowości powiernika co do jego statusu majątkowego (ochrona majątku), zamierzeń czy faktycznych czynności lub jako sposób na przekazanie aktywów. Realizacja umowy powiernictwa jest neutralna podatkowo.

Warunki udzielania koncesji na obrót gazem – zabezpieczenie majątkowe

Od marca tego roku obowiązują nowe regulacje w zakresie prawa energetycznego, które nakładają obowiązek złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln złotych, w celu zabezpieczenia mogących powstać należności m.in. z tytułu zobowiązań w zakresie podatku VAT, podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej. Obowiązek ten obejmuje podmioty, które wytwarzają paliwa ciekłe lub sprowadzają je z zagranicy.

USUFRUCT RIGHTS - prawo użytkowania

Podsumowanie zmian w prawie w lutym, marcu i kwietniu 2017 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w lutym, marcu i kwietniu 2017 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu postępowania cywilnego, Krajowej Administracji Skarbowej, prawa karnego, oferty publicznej i warunków wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółek publicznych, gier hazardowych oraz systemu monitorowania drogowego przewozu towarów.

Nowelizacja ustawy hazardowej od 1 kwietnia 2017 r.

Już za kilka dni, 1 kwietnia 2017 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy hazardowej. Jak zmienią się przepisy dotyczące organizowania gier hazardowych? Co zmieni się w zakresie opodatkowania?

System podatkowy wymaga gruntownej reformy

Zdaniem przedsiębiorców największymi barierami dla prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce są biurokracja, powielaczowe przepisy prawne oraz skomplikowany system podatkowy, który wymaga gruntownej reformy.

Banderole legalizacyjne na wyroby tytoniowe - zmiany od 1 marca

1 marca 2017 r. sprzedawcy wyrobów tytoniowych rozpoczną procedurę pozyskania i naklejenia nowych banderoli legalizacyjnych na niektóre wyroby tytoniowe. Do czasu naklejenia znaków ważnych w 2017 r. nie będzie można sprzedawać towarów ze starymi banderolami z 2016 r. Nałożenie się w tym czasie na siebie dwóch zdarzeń, tj. ustawowej utraty ważności części banderoli tytoniowych i reformy KAS, może nieznacznie opóźnić proces pozyskiwania i naklejania banderoli legalizacyjnych.

Przedsiębiorca utraci nielegalnie uzyskany majątek

Sejmowa podkomisja nadzwyczajna powołana przez Komisję Sprawiedliwości i Spraw Człowieka przyjęła nowelizację ustawy kodeks karny oraz szeregu innych ustaw, których celem jest m.in. wprowadzenie do polskiego prawa karnego materialnego, procesowego i wykonawczego zmian służących pozbawianiu sprawców przestępstw korzyści osiągniętych z popełnienia czynów zabronionych.

Objaśnienia prawne, czyli ułatwienia dla przedsiębiorców

W celu ułatwienia życia przedsiębiorcom, organy administracji w przypadku skomplikowanych przepisów będą wydawać napisane przystępnym językiem „objaśnienia prawne”. Zastosowanie się do objaśnień będzie chroniło przedsiębiorcę przed sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami.

Zakaz przekazywania i ujawniania tajemnicy przedsiębiorstwa

Prawo przewiduje zakaz przekazywania i ujawniania tajemnicy przedsiębiorstwa przez okres trzech lat od ustania stosunku pracy. Jednak ten okres ochronny może zostać przedłużony, jeżeli strony umowa tak postanowią. Przedłużenie okresu ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa ponad ustawowe trzy lata może nastąpić na podstawie samej umowy o pracę lub też osobnego porozumienia.

Zastaw rejestrowy - zabezpieczenie wierzytelności przedsiębiorcy

Z początkiem stycznia 1998 roku, ustawą z dnia 6 grudnia 1996 roku o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów do systemu zabezpieczeń wierzytelności wprowadzono niezwykle istotną instytucję zastawu rejestrowego. Instytucja ta okazała się bardzo przydatna w prawie polskim, które dotychczas znało jedynie zastaw posesoryjny jako formę zabezpieczeń na rzeczach ruchomych (oraz wąską regulację zastawu na prawach). Nie sposób też pominąć roli, jaką odegrał zastaw rejestrowy w zwiększeniu zdolności kredytowej przedsiębiorców.

Kodeks spółek handlowych – co zmieniło się od 1 stycznia 2017 r.?

Od 1 stycznia 2017 roku zaczęły obowiązywać zmiany w Kodeksie spółek handlowych, wprowadzone ustawą z dnia 16 grudnia 2016 roku o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Prześledźmy, jakie nowe regulacje wprowadził ustawodawca.

Sytuacja pracowników po śmierci przedsiębiorcy – zmiany od 2018 r.

Założenia ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z sukcesją przedsiębiorstwa osoby fizycznej, które zostały przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju, przewidują zmiany dla pracowników w przypadku śmierci przedsiębiorcy. Zgodnie z propozycją po śmierci przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną umowy o pracę nie wygasną, a wszystkie uprawnienia i obowiązki pracodawcy będą wykonywane przez prokurenta mortis causa, czyli prokurenta na wypadek śmierci. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

System zarejestrowanych eksporterów REX

Na początku tego roku uruchomiony został system zarejestrowanych eksporterów REX. Po rejestracji w tym systemie eksporter może wystawić oświadczenie o pochodzeniu umożliwiające skorzystanie z preferencji celnych dla towarów importowanych do Unii Europejskiej. Natomiast eksporterzy, którzy nie zarejestrują się w systemie mogą potwierdzać preferencyjne poprzez oświadczenia do przesyłek o wartości do 6000 euro.

Skutki prawne śmierci przedsiębiorcy - nowe regulacje od 2018 r.

Przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju założenia ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z sukcesją przedsiębiorstwa osoby fizycznej przewidują uregulowanie skutków cywilnych w razie śmierci przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Dziesięć najważniejszych zmiany w prawie w 2016 r.

Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, a związku z tym także czas podsumowań. Przedstawiamy prawne podsumowanie 2016 roku. Publikacja zawiera ranking najważniejszych nowelizacji obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku.

Będzie możliwość płacenia kartą za mandat

MSWiA chce wprowadzić możliwość płacenia za mandat kartą płatniczą. Będzie to dotyczyło zarówno Polaków, którzy muszą dokonać wpłaty na wskazany rachunek bankowy, jak i cudzoziemców, którzy mogą opłacić mandat wyłącznie gotówką. Policjanci stopniowo mają być wyposażani w terminale do kart.

Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2016 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w listopadzie 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu usług turystycznych oraz ochrony zabytków. Ponadto prezentujemy wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczący kwoty wolnej od podatku, którego postanowienia weszły w życie z końcem miesiąca, a także istotny wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczący wysokości wynagrodzenia w kontekście ubezpieczenia społecznego.

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą

Zbyt duża liczba przepisów prawa, które dodatkowo często się zmieniają, nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Obniża się bowiem ich jakość, pojawiają się sprzeczności, coraz trudniej jest się w nich zorientować i właściwie je interpretować. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości jest szczególnie uciążliwe dla kogoś prowadzącego własną działalność gospodarczą.

Elektroniczne faktury we wszystkich urzędach

Ministerstwo Rozwoju rozpoczęło realizację projektu „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych”. Celem projektu jest wprowadzenie faktur elektronicznych w relacjach z administracją publiczną.

Zgoda kontrahenta na stosowanie faktury elektronicznej

Przedsiębiorca chce zacząć stosować faktury elektroniczne w rozliczeniach ze swoim kontrahentem. Jak w takie sytuacji wygląda kwestii wyrażenia zgody kontrahenta na stosowanie faktury w postaci elektronicznej?

Jakie wymogi formalne musi spełniać faktura elektroniczna

Faktury w formie elektronicznej są coraz częściej stosowane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym. Warto więc wiedzieć jakie wymogi formalne muszą spełniać tego rodzaju faktury.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych

Wprowadzenie e-faktur w zamówieniach publicznych to cel projektu założeń ustawy, który 5 września 2016 r. przyjął rząd. Zmiany mają m.in. zmniejszyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej i wyeliminować błędy, które pojawiają się przy ręcznym wprowadzaniu danych z faktur.

E-faktury w zamówieniach publicznych od listopada 2018 r.

Rada Ministrów 5 września zajmie się projektem założeń do ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, który powstał w Ministerstwie Rozwoju i ma na celu upowszechnienie faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. Projekt zakłada wejście w życie ustawy z dniem 26 stycznia 2018 r. z vacatio legis do dnia 26 listopada 2018 r.

Jak złożyć petycję do Ministra Finansów

Od 6 września 2015 r. obowiązuje nowelizacja ustawy o petycjach, która wprowadziły nowy rodzaj kontaktu z Ministrem Finansów, czyli petycję, obok już dostępnych podatnikom interpretacji indywidualnych prawa podatkowego. Kto może skierować petycję, co powinna zawierać i w jaki sposób ją złożyć?

Potwierdzenie odbioru elektronicznej faktury korygującej

Według ustawy o VAT możliwość skorygowania obrotu na skutek wystawienia faktury korygującej in minus, wymaga uzyskania od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę. Tradycyjnie potwierdzenie to przybiera formę zwrotki pocztowej. W dzisiejszych czasach organy skarbowe zdają się jednak akceptować fakt zmian w obrocie gospodarczym i dopuszczają także szereg innych możliwości potwierdzenia odbioru takiej faktury.

Sprzedawcy oleju opałowego mogą odzyskiwać nadpłaconą akcyzę

Trybunału Sprawiedliwości UE orzekł, że krajowy fiskus nie miał prawa żądać akcyzy według sankcyjnej (ośmiokrotnie wyższej) stawki od sprzedawców oleju opałowego tylko z tego powodu, że nie złożyli oni w terminie zestawienia oświadczeń o przeznaczeniu go na cele grzewcze. Na tej podstawie sprzedawcy mogą wnioskować o wznowienie zakończonych spraw i zwrot nadpłat.

Większe bezpieczeństwo produktów

Wysokie kary za wprowadzanie do obrotu produktów niezgodnych z wymaganiami, stwarzających zagrożenie dla konsumentów – to jedna ze zmian zawartych w obowiązującej już ustawie o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku. Podstawowym celem nowych regulacji jest zapewnienie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez wyroby dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz znoszenie barier technicznych w handlu i ułatwianie obrotu towarowego.

Faktury elektroniczne – dla kogo i po co?

Faktury elektroniczne ułatwiają życie przedsiębiorcom, jednak w polskich firmach wciąż dominuje papier. Dla których firm przejście na e-faktury będzie najkorzystniejsze? Jak przejść na e-faktury? Zdaniem Przemysława Płudowskiego, Dyrektora Sprzedaży Produktów Elektronicznych BillBird S.A., każde wdrożenie e-fakturowania w przypadku firmy wystawiającej ponad 1000 faktur miesięcznie okazywało się dla niej opłacalne.

Nowe prawo restrukturyzacyjne - pierwsze doświadczenia i uwagi

Minęły pierwsze miesiące od dnia 1 stycznia 2016 roku, czyli od wejścia w życie nowej ustawy Prawo restrukturyzacyjne. Ustawa ta stać się ma przewrotem w podejściu do spraw niewypłacalności przedsiębiorców w rozumieniu stosunku do nich samych, ich zawinionych i niezawinionych błędów oraz dania szansy, jakiej jeszcze w dotychczasowej polskiej legislacji nie było. Jakie są pierwsze uwagi dotyczące nowego prawa restrukturyzacyjnego?

Szybsza i tańsza rejestracja znaków towarowych

Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych od 2018 roku

Od 2018 roku w zamówieniach publicznych pojawią się nowe przepisy przewidujące obowiązek wystawiania przez wykonawców i odbierania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, związanych z realizacją zamówień publicznych, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Planuje się wejście powyższego obowiązku dla zamawiających od dnia 26 listopada 2018 r., a dla wykonawców natomiast od dnia 1 listopada 2020 r.

Łatwiejszy dostęp do przetargów dla małych i średnich firm

Ułatwienia w dostępie do zamówień publicznych dla małych i średnich firm, większy nacisk na pozacenowe kryteria oceny ofert oraz zwiększenie roli komunikacji elektronicznej w procesie przetargowym, przewiduje projekt tzw. małej noweli Prawa zamówień publicznych, przyjęty przez rząd.

Bezpieczeństwo w e-fakturowaniu

Elektroniczne dokumenty, jak już wielokrotnie zauważaliśmy, to nieunikniona przyszłość: coraz częściej same pliki oraz systemy generujące lub analizujące e-dokumenty będą wypierać klasyczną kulturę papieru.

Potwierdzenie dostarczenia faktury korygującej w formie elektronicznej

Prowadzę sklep internetowy. Każdą sprzedaż dokumentuję fakturą, którą wysyłam razem z towarem. Gdy następuje zwrot towarów lub nabywca nie odbierze przesyłki, wystawiam fakturę korygującą. Nie zawsze kupujący potwierdza otrzymanie faktury korygującej. Czy mogę przyjąć, że skoro e-mail nie wrócił, to kupujący otrzymał fakturę korygującą?

REKLAMA