REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Potwierdzenie odbioru elektronicznej faktury korygującej

Według ustawy o VAT możliwość skorygowania obrotu na skutek wystawienia faktury korygującej in minus, wymaga uzyskania od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę. Tradycyjnie potwierdzenie to przybiera formę zwrotki pocztowej. W dzisiejszych czasach organy skarbowe zdają się jednak akceptować fakt zmian w obrocie gospodarczym i dopuszczają także szereg innych możliwości potwierdzenia odbioru takiej faktury.

MF: Faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK

Ministerstwo Finansów poinformowało 28 lipca 2016 r. w krótkim komunikacie, że podmioty, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, nie będą miały obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK.

Od 2017 r. niższy CIT dla firm o przychodach do 1,2 mln euro rocznie

Obniżona stawka CIT (15 proc.) obejmie firmy - płatników CIT, których przychód ze sprzedaży (z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczył 1,2 mln euro rocznie - takie rozwiązanie zakłada nowelizacja ustawy o podatku od osób fizycznych oraz podatku od osób prawnych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. małe firmy bez obowiązku tworzenia zfśs

Resort rozwoju opublikował projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Projekt przewiduje zniesienie obowiązku tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przez pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Czym charakteryzują się przedsiębiorcy z Pokolenia Y

Współczesna gospodarka w coraz większym stopniu zależna jest od nowej generacji przedsiębiorców (przedsiębiorców z Pokolenia Y), którzy napędzają rozwój i innowacyjność. Dlatego też firmy na całym świecie muszą rozumieć wzorce zachowań i potrzeby biznesowe tego pokolenia.

Niższy CIT dla małych firm od 1 stycznia 2017 r.

Sejm pracuje obecnie nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przygotowanym przez ministra finansów. Zakłada on, że od 1 stycznia 2017 r. CIT płacony przez małych przedsiębiorców zostanie obniżony.

Firmowe płatności powyżej 15 tys. zł tylko przez rachunek bankowy – od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. płatności realizowane przez firmy, których wysokość przekracza 15 tys. zł, będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego, w przeciwnym wypadku nie będzie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Z obniżonej stawki CIT skorzysta blisko 400 tys. firm

W Sejmie trwają prace nad projektem obniżający z 19 proc do 15 proc. CIT dla małych podatników. Zgodnie z szacunkami rządu z obniżonej stawki CIT będzie mogło skorzystać około 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm.

REKLAMA

Sukcesja firm na nowych zasadach

Jednoosobowa działalność gospodarcza dziś zwykle umiera wraz ze śmiercią właściciela. Resort rozwoju chce to zmienić i proponuje nowe zasady sukcesji. W niezakłóconym działaniu firmy ma pomóc prokurent spadkowy, który zyska m.in. czasową możliwość posługiwania się numerami NIP czy REGON zmarłego przedsiębiorcy. Plan jest ambitny – oceniają eksperci. Nowe regulacje są jednak konieczne ze względu na rosnącą skalę problemu.

Kto powinien się obawiać klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania?

W dniu 15 lipca wchodzi w życie budząca duże obawy firm klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Ministerstwo Finansów zapewnia jednak, że nie stanowi ona żadnego zagrożenia dla małych i średnich firm, będzie natomiast miała zastosowanie do dużych podmiotów i osób fizycznych z dużymi dochodami.

Czy procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są oleje smarowe

W przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. A zatem, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Optymalizacja podatkowa w międzynarodowych korporacjach

Międzynarodowe korporacje działające w naszym kraju podejmują szereg działań w celu zoptymalizowania swoich rozliczeń podatkowych. Czy są to działania zawsze zgodne z prawem i rzeczywiście pozwalają zaoszczędzić im miliardy złotych?

Lepsze relacje przedsiębiorców z administracją

Ministerstwo Rozwoju zaprezentowało Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy przyniosą wiele zmian korzystnych dla przedsiębiorców. Najważniejszą jest zasada rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść strony.

Ewolucja systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK

Elektroniczne kontrole podatkowe przy wykorzystaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to nowa rzeczywistość firm. Ewolucja systemu podatkowego z tym związana jest wyzwaniem dla przedsiębiorców, ale też stwarza nowe możliwości. Podkreśla się m.in., że przedsiębiorstwa, które wcześniej nauczą się obsługiwać JPK i sprawdzać jego poprawność mają większą szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej.

Pomoc de minimis w formie gwarancji do końca 2017 r.

Przedłużenie do końca 2017 r. programu pomocy de minimis dla małych i średnich firm w formie gwarancji udzielanych przez BGK, przewiduje projekt rozporządzenia opublikowany przez resort finansów.

Ponowna kontrola będzie zakazana

Do konsultacji społecznych trafił projekt wprowadzający ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej. To element pakietu 100 ułatwień, zapowiadanych przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Jednym z komponentów pakietu są zmiany dotyczące kontroli.

Na e-zwolnieniach lekarskich zyskują pracownicy, firmy i ZUS

Z 2 mln zwolnień lekarskich, które co miesiąc wpływają do ZUS-u, nawet 12 proc. jest wystawianych bezzasadnie. E-zwolnienia pomogą szybciej skontrolować zwolnienie. Szacuje się, że oszczędności z tytułu efektywniejszej kontroli sięgną 200 mln zł. Nowe przepisy mają obowiązek stosować płatnicy zatrudniający powyżej 5 osób. Mniejsi przedsiębiorcy są z tego zwolnieni do końca 2017 roku.

Obieg dokumentacji w firmach będzie szybszy i tańszy

Firmy mogą zaoszczędzić co najmniej 60 proc. czasu na obsługę danego procesu po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów. W ten sposób oszczędzają również koszty i usprawniają obsługę klienta. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów będzie teraz łatwiejsze. Od 1 lipca zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS ws. uznawania elektronicznych podpisów, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

Rozporządzenie eIDAS dotyczące podpisów elektronicznych

Od 1 lipca 2016 r. zaczyna obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS w sprawie uznawania podpisów elektronicznych, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów w firmie będzie teraz łatwiejsze.

Obniżenie kosztów dla przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do resortu finansów z prośbą o zredukowanie obciążeń finansowych nałożonych na przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych. Chodzi o opłaty na pokrycie kosztów nadzoru sprawowanego nad działalnością biur przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Nowe przepisy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych od 1 lipca

Od 1 lipca 2016 r. wchodzą w życie nowe regulacje w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych. Ulga, o jaką pracodawcy mogą obniżyć wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), ulega obniżeniu z 80 do 50 proc. Zmiana oznacza więcej środków w funduszu, ale za to mniejsze korzyści dla korzystających z takiej możliwości firm.

Jaki wpływ mają regionalne inteligentne specjalizacje na uzyskanie dofinansowania projektów

Ustanawiając kryteria oceny projektów w poszczególnych konkursach, samorządy województw mogą, silniej lub słabiej, wpływać na sposób i kierunek wydatkowania środków przekazywanych beneficjentom w formie pomocy publicznej. Jedną z takich możliwości dają regionalne inteligentne specjalizacje. Jaki mają one wpływ na szansę uzyskania dofinansowania projektów w poszczególnych województwach?

Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju

Przyjęty przez rząd „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, wskazuje nowe kierunki działań w sprawie rozwoju polskiej gospodarki. Plan rozwoju opiera się na pięciu filarach: reindustrializacji, rozwoju innowacyjnych firm, kapitału dla rozwoju, ekspansji zagranicznej, zrównoważonego rozwoju społecznego i regionalnego.

Po wprowadzeniu 15-proc. CIT firmy będą przechodzić z PIT na CIT

Rząd zakłada, że z obniżonej 15-procentowej stawki CIT będzie mogło skorzystać około 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm. Przy czym wprowadzenie niższej stawki CIT spowoduje wzrost liczby spółek prawa handlowego; będzie to efekt wyboru tej formy działalności przez osoby fizyczne dotychczas rozliczające się podatkiem PIT.

Restrukturyzacja w grupach kapitałowych w kontekście cen transferowych

Z perspektywy dokumentowania cen transferowych, jak również mając na uwadze wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla istotnych zmian dokonywanych wewnątrz grup kapitałowych (restrukturyzacji) może stać się nowym obowiązkiem dla polskich podatników działających w grupach podmiotów powiązanych.

W jakich przypadkach można anulować fakturę

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie regulują zasad dotyczących anulowania wystawionych faktur. W praktyce anulowanie faktur może jednak zostać przeprowadzone w wyjątkowych przypadkach. Anulować można m.in. faktury, które nie zostały wprowadzone do obrotu.

Podatnicy VAT mogą wybrać język, w jakim wypełnią faktury - wyrok TSUE

Obowiązek wystawiania faktur międzynarodowych w jednym określonym języku narusza prawo UE i ogranicza swobodny przepływ towarów w Unii Europejskiej. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 21 czerwca 2016 r.

Jaką stawką opodatkować przychód z umorzenia pożyczki

Przychód z umorzenia pożyczki, która została udzielona przedsiębiorcy, podlega opodatkowaniu. Stawka podatku od tego przychodu jest taka sama jak ta, którą przedsiębiorca wybrał do opodatkowania całej działalności gospodarczej. A zatem w niektórych przypadkach stawka podatku może wynieść jedynie 3 proc.

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

Czynny podatnik VAT kupił w styczniu 2016 r. materiał na fakturę z oznaczeniem „metoda kasowa”, którą otrzymał 20 stycznia. Część zapłacił w styczniu, część w lutym, a resztę w maju 2016 r. Czy może odliczyć VAT dopiero w deklaracji za maj?

Czy bilet parkingowy powinnien zawierać informację o naliczonym podatku VAT

Bilet parkingowy nie jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż, jest on jedynie potwierdzeniem dokonania wpłaty za postój w strefie płatnego parkowania. Przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie odnoszą się do kwestii biletu parkingowego. Bilet parkingowy drukowany za pomocą elektronicznego systemu parkingowego, nie musi więc zawierać informacji o naliczonym podatku VAT.

Niestandardowe pomysły na biznes

Na świecie nie brakuje pomysłów na niebanalne i zarazem świetnie prosperujące biznesy. W Polsce na zdobycie nietypowej rynkowej niszy wciąż decyduje się niewiele osób. Ale tym, którzy nie boją się ryzyka, wiedzie się całkiem nieźle. Jak powstają niestandardowe pomysły na biznes?

Niska skuteczność MF w zwalczaniu fikcyjnych faktur

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła skuteczność Ministerstwa Finansów w przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu fikcyjnych faktur.

Faktura VAT RR - zasady dotyczące wystawiania i rozliczania

W obrocie gospodarczym faktura wystawiana jest przede wszystkim przez sprzedawcę towarów lub usług. Wyjątek od tej zasady stanowi faktura wystawiana w przypadku nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego. Wówczas to nabywca tych produktów, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, wystawia fakturę oznaczoną „faktura VAT RR”.

Łagodniejsze prawo pracy dla małych firm

Złagodzenie przepisów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców oraz łatwiejsze odzyskiwanie długów przez wierzycieli - zakłada m.in. pakiet ułatwień dla przedsiębiorców, który przedstawił wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Klauzula zniechęci podatników do unikania opodatkowania

Prezydent RP podpisał nowelizację ordynacji podatkowej, wprowadzającą tzw. klauzulę obejścia prawa podatkowego. Celem klauzuli jest przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania.

Część obowiązków dokumentacyjnych firm przejmie ZUS

Firmy nie będą musiały przez wiele lat przechowywać dokumentacji pracowników potrzebnej do wyliczenia rent, czy emerytur - zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki, prezentując pakiet ułatwień dla firm. Za utrzymywanie akt będzie odpowiadał ZUS.

Poufne informacje firm będą lepiej chronione

Rada Europejska przyjęła dyrektywę o ochronie tajemnic i poufnych informacji unijnych firm. Jest to finalny krok po kilku latach dyskusji o przepisach mających zabezpieczyć przedsiębiorstwa przed bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem tajemnic przedsiębiorstw. Zdaniem Konfederacji Lewiatan nowe przepisy lepiej zabezpieczą interesy także polskich firm.

Prawo restrukturyzacyjne szansę na uratowanie przedsiębiorstwa

Nowe prawo restrukturyzacyjne, które obowiązuje od stycznia tego roku, pomaga firmom wyjść na prostą. Zmniejsza się liczba ogłaszanych przez sąd upadłości.

Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą

Takie przedwczesne działanie rodzi niebezpieczeństwo uznania tego dokumentu za pusty, a skutkiem tego może być konieczność ponownej zapłaty daniny. Aby tego uniknąć, należy dokonać właściwej korekty.

Jak skorygować błędne dane nabywcy na fakturze

W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Składki ZUS i podatki w jednym dla firm

Zniesienia zryczałtowanej składki ZUS dla małych firm chce Parlamentarny Zespół na rzecz Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. W zamian przedsiębiorcy mający miesięczny przychód poniżej 5 tys. zł płaciliby składkę 25 proc. od tego przychodu. Zawierałyby one już w sobie wszystkie podatki.

Firmowe płatności powyżej 15 tys. zł tylko przez konto - od 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. firmowe płatności powyżej 15 tys. zł będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego - takie rozwiązanie zakłada podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustaw o PIT i CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Jakie są zasady księgowania faktur korygujących

W przypadku księgowania faktur korygujących do końca ubiegłego roku dla celów podatku dochodowego przepisy nakazywały cofać się do okresu pierwotnego, co niejednokrotnie powodowało spore trudności. Przepisy w tym zakresie uległy jednak zmianie od stycznia 2016 roku. Jak obecnie należy księgować faktury korygujące?

Duże firmy ujawnią informacje o podatkach płaconych w UE

Ministrowie finansów państw Unii Europejskiej w dniu 25 maja przyjęli przepisy o przekazywaniu przez duże międzynarodowe korporacje informacji dotyczących podatków płaconych w każdym państwie unijnym. Nowe regulacje mają pomóc uszczelnić systemy podatkowe "28".

Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT?

Bez odpowiedniego pojazdu wielu przedsiębiorców nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. Co warte podkreślenia, w firmie można użytkować nie tylko samochód. Motocykl, motorower czy skuter to również świetna opcja. Uwaga jednak – użytkowanie każdego z nich wymaga odpowiedniego rozliczenia pod kątem VAT. A to może okazać się nie tak łatwe.

Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę

Klient odstąpił od umowy sprzedaży i zwrócił towar. W momencie sprzedaży został wystawiony paragon, czyli rozliczyłem VAT na podstawie paragonu. Po odstąpieniu przez klienta od umowy sporządziłem wewnętrzny dokument korygujący. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą. Jednak po odstąpieniu od umowy klient zażyczył sobie wystawienia faktury do paragonu. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli nie mam obowiązku, to czy mam takie prawo?

Skuteczna i efektywna komunikacja firmy z audytorem - wywiad

O tym, jak powinna wyglądać komunikacja na linii biznes-audytor będą rozmawiać uczestnicy konferencji Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie „Dwa światy: audytora i biznesu”. Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Zapraszamy do lektury rozmowy z Ewą Sowińską, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczącą Komisji KRBR ds. szkoleń, która będzie jednym z panelistów konferencji.

Większa ochrona roszczeń pracowników

Senat nie zaproponował poprawek do nowelizacji ustaw o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy oraz o roszczeniach pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Chodzi o dostosowanie tych ustaw do przepisów Prawa restrukturyzacyjnego.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury zaliczkowej

W jakich sytuacjach występuje obowiązek posiadania odbioru faktury korygującej wystawionej do faktury zaliczkowej?

REKLAMA