REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Prawo podatkowe jedną z największych barier w działalności gospodarczej

Prawo podatkowe znalazło się wśród obszarów w biznesie wymagających poprawy, najczęściej wskazywanych przez inwestorów w Polsce. Przedsiębiorcy zwracali uwagę m.in. na odmienną interpretację podatkową w zależności od urzędu, czasochłonne procedury oraz częste kontrole podatkowe. Bariery w działalności biznesowej w swym raporcie wymieniła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Zmiany w Kodeksie pracy od 22 lutego 2016 r.

Głównym celem nowelizacji Kodeksu pracy, która zacznie obowiązywać od 22 lutego 2016 r., jest ograniczenie nieuzasadnionego stosowania umów na czas określony. Przyjrzyjmy się najważniejszym nowym zasadom, jakie już wkrótce będą obowiązywać polskich pracodawców.

Zmiany w umowach zawartych na czas określony w 2016 r.

Dotychczas można było zawierać z pracownikiem kolejne umowy na czas określony, kiedy przerwa pomiędzy zakończeniem jednej a rozpoczęciem drugiej, wynosiła dłużej niż miesiąc. Drugim sposobem wykorzystania luki prawnej było zawieranie umowy na czas określony trwający np. 7 lat. Wynikało to z faktu, iż ustawodawca nie wskazał limitu trwania umowy na czas określony.

Akcje otrzymane przez menedżerów w programie motywacyjnym – skutki podatkowe

Programy motywacyjne to często stosowany sposób zwiększania dochodów osób zarządzających firmami. W ramach takich programów niejednokrotnie dochodzi do przekazania lub sprzedania menadżerom akcji zarządzanej przez nich firmy. Ale okazuje się, że menadżerowie mogą też otrzymywać akcje innych firm i też korzystać z preferencji podatkowych.

REKLAMA

Dni pracujące i wolne od pracy w 2016 r.

Osoby pracujące na pewno zastanawiają się, ile dni będą musiały przepracować w 2016 roku. Z wyliczeń wynika, że w 2016 roku liczba dni roboczych wynosi 252, co oznacza, że w nowym roku w pracy spędzimy dokładnie tyle samo dni co w roku 2015.

Jak uczyć się języków obcych - aplikacje do nauki języków. Część 1

Obecnie coraz więcej osób dorosłych podejmuje naukę języka obcego. Najczęściej ma to miejsce w ramach rozwoju zawodowego, aby sprostać wymaganiom stawianym przez pracodawcę i skutecznie komunikować się z obcojęzycznymi kontrahentami czy współpracownikami. Czasem natomiast nie z obowiązku, ale dla własnej przyjemności, aby mieć możliwość podróżowania, poznawania nowych kultur, zawierania znajomości z ludźmi z całego świata, czytania prasy obcojęzycznej lub oglądania filmów w oryginale. Powodów, by rozpocząć naukę jest wiele.

Propozycje zmian w Prawie zamówień publicznych w 2016 r.

Uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych, elektronizację zamówień publicznych, jak również zmiany w kontrolowaniu zamawiających przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - zakłada przyjęty przez rząd projekt nowej ustawy – Prawo zamówień publicznych, przedłożony przez Urząd Zamówień Publicznych.

Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości

Od 1 stycznia 2016 roku weszła w życie ustawa z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2015 r. poz. 978), która wprowadziła wiele zmian do dotychczasowych regulacji. Wprowadzone zostały m.in. nieznane do tej pory postępowania restrukturyzacyjne. Restrukturyzacje mają być obecnie prowadzone w następujących postępowaniach: o zatwierdzeniu układu, przyspieszonym postępowaniu układowym, postępowaniu układowym oraz postępowaniu sanacyjnym.

REKLAMA

Sztuka rekrutacji specjalisty UX – jak zredagować ogłoszenie?

UXowiec – specjalista od użyteczności. Nie ma ich wielu, a rynek pracy coraz bardziej się o nich dopomina. Jak przyciągnąć najlepszych? Jak skonstruować ogłoszenie, które zagwarantuje sukces?

Firmy obawiają się wzrostu obciążeń podatkowych

Prawie dwie trzecie firm, które wzięły udział w sondażu przeprowadzonym przez Business Centre Club, przewiduje, że w 2016 r. koszty prowadzonej przez nie działalności wzrosną. Więcej firm niż w roku ubiegłym, bo aż 65,5 proc., przewiduje w tym roku wzrost obciążeń podatkowych.

Elektroniczne teczki pracowników sposobem na szybki dostęp do akt

Przepisy wymagają, by prowadzenie akt osobowych odbywało się w formie papierowej, w trzech odrębnych częściach. Nie można zatem prowadzić wyłącznie ewidencji elektronicznej. Prowadzenie takiej ewidencji równolegle do papierowej, może jednak znacząco usprawnić późniejszy wgląd w dokumenty. Szczególnie jeżeli przedsiębiorstwo zatrudnia wielu pracowników.

Rośnie liczba elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA)

Zakładu Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że tylko w poniedziałek 11 stycznia wpłynęło ponad 500 elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA).

Powszechny podatek przychodowy zamiast CIT

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców rekomenduje wprowadzenie powszechnego podatku przychodowego zamiast CIT. Pracodawcy podkreślają, że taki podatek powinien mieć liniową i niską stawkę, aby firmy nie chciały szukać sposobów na jego obchodzenie.

Jak zadbać o tajność informacji o wynagrodzeniach w firmie

Przypadkowo zostawiony pendrive z zapisaną na nim listą płac, papierowy wydruk z sieciowej drukarki z wynagrodzeniami pracowników, zapomniana teczka z aktami osobowymi, e-mail wysłany do nie tego odbiorcy, co trzeba – tego typu wpadki kadrowe zdarzają się w każdej firmie. Czy pracownicy grzecznie odnoszą zagubione dokumenty bez ich sprawdzania? Oczywiście, że nie! Dlatego tajność wynagrodzeń w wielu firmach to fikcja. Jest jednak sposób na to, by zapewnić większe bezpieczeństwo danych w firmie. Jest nim spersonalizowane archiwum online.

IFK poleca: Praca wydłuży urlop rodzicielski

Od 2 stycznia 2016 r. zwiększa się maksymalny wymiar urlopu rodzicielskiego w przypadku łączenia go z pracą. Takie zmiany wprowadziła nowelizacja Kodeksu pracy.

Outsourcing pracowniczy w działalności gospodarczej

Kilka miesięcy temu ZUS wydał ostrzeżenie związane z możliwymi konsekwencjami wykorzystania outsourcingu pracowniczego w działalności gospodarczej. Powstające w ostatnim czasie, dość licznie, na polskim rynku firmy, proponują innym uczestnikom rynku przejęcie ich pracowników w ramach tzw. umowy outsourcingowej, oferując w zamian wiele korzyści, z realnymi oszczędnościami finansowymi na czele. Tyle oferta. A jak jest w rzeczywistości?

Terminowe umowy o pracę od 22 lutego 2016 r.

Nowe przepisy prawa pracy, które wejdą w życie 22 lutego 2016 r. będą dotyczyć m.in. umów o pracę zawieranych na czas określony. Nowe regulacje w znacznym stopniu zmienią dotychczasową praktykę zatrudniania pracowników na podstawie tych umów.

Nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i prawa upadłościowego

Od 1 stycznia 2016 r. weszły w życie nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i znowelizowane prawa upadłościowego. Dzięki restrukturyzacji dłużnik ma obecnie cztery sposoby na zawarcie układu z wierzycielami, który umożliwi zachowanie firmy. W zależności od zaistniałej sytuacji, przedsiębiorca może wybrać najlepszą dla siebie procedurę. W wyniku nowelizacji prawa upadłościowego wierzyciele mają też większy wpływ na przebieg postępowania.

Umowy zlecenia ze składką ZUS

Od 1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy, które wprowadzają ozusowanie umów zleceń. Składka emerytalna będzie od teraz płacona do minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zarówno w ocenie pracodawców, jaki i związkowców zmiany te będą korzystne dla pracowników.

Zwolnienie lekarskie (L4) w formie elektronicznej od 1 stycznia 2016 r.

Początek stycznia 2016 r. wnosi wiele zmian, jeśli chodzi o zwolnienia lekarskie. Pracownicy nie będą już musieli osobiście dostarczać formularzy zwolnienia lekarskiego do zakładu pracy. To duże ułatwienie - dla chorych pracowników wyprawa do miejsca pracy, by dostarczyć druk, nie zawsze była przyjemna, a niekiedy mogło to wpłynąć na ich stan zdrowia, tym bardziej że mieli oni na to tylko 7 dni od wystawienia zwolnienia. Nierzadko dostarczały je osoby bliskie pracownikowi - partnerzy lub członkowie rodziny. Od stycznia 2016 nie będzie takiej konieczności - tradycyjne L4 mają zostać wyparte przez elektroniczne zwolnienia lekarskie.

IFK poleca: Korzystne zmiany dla pracowników

Konieczność potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę – to zmiana w Kodeksie pracy zaproponowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Dzięki temu zmniejszy się liczba zatrudnionych w szarej strefie.

O ile wzrosną wynagrodzenia w 2016 r.?

Jak wynika z najnowszych prognoz NBP, w najbliższych latach w naszym kraju będziemy mieli do czynienia z powolną poprawą koniunktury. Scenariusze przewidują, że w latach 2016 i 2017 wzrost PKB wyniesie odpowiednio 3,3% i 3,5%. Poprawa koniunktury powinna mieć także odzwierciedlenie w większej dynamice wzrostu wynagrodzeń. Większość firm zamierza zwiększyć wynagrodzenia swoich pracowników w 2016 r.

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe

Z likwidacją działalności gospodarczej wiąże się szereg formalności, do których należą m.in. sporządzenie remanentu likwidacyjnego, spisu z natury czy rozliczenie się z urzędem skarbowym na gruncie podatku VAT, w tym dokonanie korekt VAT naliczonego.

Odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie zaległych składek ZUS

Przedsiębiorcy przeżywający problemy finansowe mogą skorzystać z możliwości odroczenia lub rozłożone na raty należności wobec ZUS. Taką możliwość dają nowe przepisy, które weszły w życie z początkiem grudnia 2015 r. Możliwe jest rozłożenie na raty należności zarówno za pracowników w części finansowanej przez płatnika, jak i przez ubezpieczonych. W wyjątkowych sytuacjach przedsiębiorcy mogą się ubiegać nawet o umorzenie należności.

Naliczanie wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy

Wynagrodzenie chorobowe jak również zasiłek chorobowy przysługuje za czas niezdolności do pracy z tytułu choroby bądź też uszczerbku na zdrowiu powodującym czasową niezdolność do świadczenia pracy.

Sportowiec może założyć firmę i płacić podatek liniowy

Sportowcy mogą legalnie uprawiać swój zawód jako firma, jeśli zarejestrują działalność gospodarczą. Jaką z tego mogą mieć korzyść? Skrajny przykład: gdyby któryś powtórzył sukces Agnieszki Radwańskiej, to od dwóch milionów dolarów musiałby zapłacić sporo ponad dwa miliony złotych podatku, a prowadząc działalność - 1,5 mln. zł. W skrajnych sytuacjach korzyści mogą więc być liczone w setkach tysięcy złotych. Jednak nawet przy znacznie mniej spektakularnych zarobkach rozliczanie się jako firma może okazać się dużo korzystniejsze. Będąc firmą, sportowiec może wybrać podatek liniowy 19-proc. i niezależnie od wysokości wpływów płacić stałą stawkę.

Koszty związane z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej

Jesteśmy w czołówce krajów europejskich pod względem liczby osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zakładanie własnej działalności w ostatnich latach stało się bardzo popularne. Prowadzenie własnej działalności nie należy jednak do łatwych przedsięwzięć i wiąże się z comiesięcznymi obciążeniami, które jednoosobowy właściciel firmy musi pokrywać, a które są zbyt wysokie, zwłaszcza przy niskich zyskach.

Świąteczne prezenty od pracodawcy mogą być zwolnione z PIT

Prezent świąteczny od pracodawcy jest, co do zasady, traktowany jako przychód ze stosunku pracy i pracownik musi od niego zapłacić podatek dochodowy. Wyjątkiem są jednak sytuacje, gdy wartość prezentu nie przekracza 380 zł (w skali roku), a jego zakup był sfinansowany ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Można to zwolnienie zastosować np. do gotówki czy karty przedpłaconej. Zwolnieniu z podatku nie będzie jednak podlegał kupon podarunkowy.

Prawo restrukturyzacyjne a egzekucje komornicze

Prawo restrukturyzacyjne przewiduje cztery postępowania restrukturyzacyjne: postępowanie o zatwierdzenie układu; przyspieszone postępowanie układowe; postępowanie układowe; postępowanie sanacyjne. Celem wymienionych postępowań restrukturyzacyjnych jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika niewypłacalnego lub zagrożonego niewypłacalnością.

Kiedy pracownik może odmówić pracy w godzinach nadliczbowych

Miesiąc grudzień to czas zakupów świątecznych, a jednocześnie miesiąc podsumowań i rozliczeń w przedsiębiorstwach. W związku z tym w wielu firmach pracownicy często pracują w godzinach nadliczbowych, aby uwinąć się ze zwiększoną ilością pracy. Niektórzy pracownicy mogą jednak odmówić pracy w nadgodzinach.

Udział w firmowej wigilii nie jest przychodem dla pracownika

Firmowa impreza świąteczna nie jest świadczeniem pozapłacowym, w związku z tym pracownik nie musi płacić od tego podatku. Firma natomiast może uznać wydatki związane z taką imprezą za koszt uzyskania przychodów. Istotne jest jednak, aby w komunikacji podkreślić, że celem spotkania przy wspólnym stole jest integracja i wzrost motywacji personelu.

Mobilne rozwiązania biznesowe to wzrost produktywności firmy

Wiele przedsiębiorstw wciąż nie planuje wdrożenia mobilnego modelu biznesowego, mimo że firmy realizujące skuteczne strategie w tym zakresie osiągają zwrot z inwestycji na poziomie 150%.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Kupujemy pakiety medyczne dla pracowników, którzy partycypują w kosztach na podstawie zapisów w układzie zbiorowym pracy. Czy część pokrywana przez pracowników stanowi dla spółki przychód, czy może zmniejsza koszt świadczenia wykazany w księgach rachunkowych?

Praca właściciela nie jest kosztem uzyskania przychodów firmy

Część przedsiębiorców stara się korzystać z różnego rodzaju dotacji i dofinansowania unijnego. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zaliczenia do kosztów pracy właściciela firmy do wydatków w ramach projektu. Ale nie oznacza to, że można owe koszty pracy uznać za koszty podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej.

Połowa właścicieli firm pracuje ponad 40 godzin tygodniowo

Gdyby mali i średni przedsiębiorcy kończyli dzień pracy po ośmiu godzinach, toby globalna gospodarka była uboższa o 8,3 bln dol. – wynika z badania firmy Sage. Blisko połowa właścicieli firm pracuje dłużej niż 40 godzin tygodniowo. Sami przyznają, że cierpi na tym ich życie rodzinne, mimo to uważają, że warto. Główną motywacją nie są dla nich pieniądze, lecz poczucie zamiłowania do swojej pracy.

IFK poleca: Prezenty i spotkania świąteczne można sfinansować z zfśs

Pracodawca może zorganizować i sfinansować spotkanie okolicznościowe, np. z okazji świąt Bożego Narodzenia, ze środków zfśs, ale wyłącznie dla uprawnionych pracowników. Osoby z zewnątrz niebędące beneficjentami funduszu nie mogą korzystać z jego zasobów.

Czy odsetki od kredytu mieszkaniowego można zaliczyć do kosztów firmy

Można odliczyć część odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Pod warunkiem, że mieszkanie jest wykorzystywane w działalności a odliczeniu podlegać będzie kwota proporcjonalnie przypadająca na tę część mieszkania, którą przedsiębiorca wykorzystuje w biznesie. I nie trzeba wcale wpisywać lokalu do ewidencji majątku firmy.

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

Rejestracja firmy w domu przedsiębiorcy to niemal standard. Aby móc korzystać z przywilejów takiego rozwiązania, trzeba mieć na uwadze również i wynikające z niego obowiązki. Z jednej strony przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć w kosztach część wydatków na ogrzewanie, prąd czy raty kredytu. Z drugiej, powinien – choć nie w każdym przypadku – liczyć się z wyższym podatkiem od nieruchomości.

Będzie nowy wzór umowy o pracę

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Nowe przepisy zawierają zmodyfikowany wzór umowy o pracę. Chodzi o dostosowanie przepisów do zmian w Kodeksie pracy.

Analiza biznesowa a realizacja strategii firmy

Zasadniczym celem przeprowadzenia analizy biznesowej, zwanej także Business Intelligence, jest stworzenie przejrzystej bazy wiedzy o firmie, a w rezultacie zminimalizowanie ryzyka wystąpienia niepowodzenia w poszczególnych obszarach dotyczących działalności firmy.

Wzór umowy o pracę – ważny od 22 lutego 2016 r.

Od 22 lutego 2016 r. obowiązywał będzie zmieniony wzór umowy o pracę. Nowy wzór uwzględnia zmiany wprowadzane nowelizacją Kodeksu pracy m.in. w zakresie zawierania umów o pracę na czas określony.

Prezenty świąteczne a kwestie podatkowe w ujęciu kompleksowym

Paczki świąteczne wydawane pracownikom oraz dla członków ich rodzin mogą mieć charakter świadczenia regulaminowego, które może być ustanowione przez pracodawcę w drodze regulacji wewnętrznych, tj. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), ale też ustawy Kodeks pracy (k.p.), informującego o zapewnieniu przez pracodawcę świadczeń materialnych i bytowych pracownikom, stosownie do posiadanych możliwości pracodawcy; czy też na podstawie regulacji związkowych (z funduszy związkowych), o ile takie związki i fundusze są u pracodawcy tworzone.

Mikro i małe firmy źle oceniają dostępne narzędzia do raportowania

Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw

Przy przeprowadzaniu fuzji czy reorganizacji w przedsiębiorstwach duże firmy doradcze często kierują się procedurami, które są w pewnym sensie ustandaryzowane według sztywnych i z góry narzuconych kryteriów. Taki brak indywidualnego podejścia wielkich korporacyjnych placówek do przekształcanego podmiotu często oznacza brak stosownego poziomu komunikacji z osobami biorącymi udział w przeprowadzanych czynnościach, niejednokrotnie prowadzi do chaosu w przepływie informacji, a w efekcie wzrostu poziomu frustracji klienta. Może to przebiegać inaczej. Jednak aby dostać to, czego oczekujemy, trzeba najpierw dowiedzieć, czego tak naprawdę powinno się wymagać od konsultantów.

Umowy zlecenia i o dzieło a umowa o pracę

Pojęcie umowy o pracę jest przeciwstawiane tak zwanej umowie śmieciowej. Pod pojęciem umowy śmieciowej kryją się umowa o dzieło oraz umowa zlecenie, czyli umowy cywilnoprawne. Skąd się wzięło takie postrzeganie umów cywilnoprawnych?

E-zwolnienia lekarskie od 1 stycznia 2016 r. - plusy i minusy

Od początku 2016 r. tradycyjne zwolnienia lekarskie (L4) zostaną zastąpione przez zwolnienia elektroniczne (e-ZLA). Jeszcze jednak do dnia 31 grudnia 2017 r. lekarz będzie mógł wystawiać zwolnienia papierowe na dotychczasowych zasadach. Po tym terminie - od 1 stycznia 2018 r. - wystawiane będą wyłącznie zwolnienia elektroniczne.

Compliance w firmie - ochrona danych osobowych

Celem compliance jest zapewnienie zgodności działalności przedsiębiorcy z wszelkiego rodzaju normami prawnymi lub przyjętymi standardami. W tym celu wykorzystuje się takie metody jak np. analizy prawne, systemy kontroli jakości, wewnętrzne zasady nadzoru lub monitoring, zwane środkami compliance.

Pracodawca może pomóc pracownikowi uporać się z jesienną chandrą

Zapewnienie pokoju do odpoczynku, karnetów na basen i siłownię czy docenianie osiągnięć może zwiększyć motywację do pracy, a tym samym efektywność pracownika. Sam pracownik, aby uporać się z jesiennym obniżeniem nastroju, powinien natomiast dbać o zdrową dietę, codzienną dawkę ruchu i dobre relacje z innymi ludźmi.

Firmy rodzinne w Europie 2015

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

IFK poleca: Minimalna pensja w górę od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. minimalne wynagrodzenie za pracę dla pracownika w drugim roku pracy zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy wyniesie 1850 zł i będzie o 100 zł wyższe od obowiązującego w 2015 r. Wzrost wynagrodzenia dotyczy też pracowników w pierwszym roku pracy wykonujących pracę na pełny etat. W 2016 r. otrzymają oni 1480 zł.

REKLAMA